آریا بانو

آخرين مطالب

رهایی و التیام یافتن احساس نفرت از والدین اجتماعي

رهایی و التیام یافتن احساس نفرت از والدین
  بزرگنمايي:

آریا بانو - حامی هنر زندگی / احساس تنفر و خشم از پدر و مادر، همچون باتلاقی است که شما را به تدریج در کام خود فرو می‌برد چرا که بار منفی هیجانات و خاطراتی که مدام در ذهنتان مرور می‌کنید، آتش نفرت را کماکان شعله ور نگه می‌دارد. خشم از پدر و مادر بسیاری از ابعاد و اتفاقات مهم زندگی همچون نحوه برقراری روابط عاشقانه، ازدواج و زندگی مشترک، موقعیت‌های مهم زندگی مانند تربیت کودک و... را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید در مسیر درمان و التیام زخم‌های ناشی از بدرفتاری والدین حرکت کنید، باید این واقعیت را بپذیرید که اکنون شما مسئول زندگی خود هستید و می‌توانید در جهت شکوفایی استعدادها و رسیدن به هر آنچه آرزویش را داشتید، حرکت کنید. در این مقاله به بررسی روش‌های رهایی از احساس خشم از پدر و مادر می‌پردازیم. 
احساس تنفر و خشم از پدر و مادر
بسیاری از افراد، برای توجیه کردن عدم موفقیت‌های خود در زندگی یا اشتباهاتی که مرتکب شده‌اند، انگشت تقصیر را به سمت والدین‌شان می‌گیرند. اکنون سوال این است که تا کی می‌خواهید فرصت‌های رشد و شکوفایی خود را در حسرت گذشته از دست بدهید؟ معمولا اشتباهاتی که در تربیت فرزندان از والدین سر می‌زند، ناشی از ناآگاهی آن‌ها در مورد شیوه‌های صحیح تربیتی کودک است. در واقع آسیب‌هایی که از سوی آنان به شما وارد می‌شود، می‌تواند دنباله سیکل والدگری اشتباهی باشد که خود آن‌ها تجربه کرده‌اند. ولی شما با فرار از مسئولیت‌های زندگی و دنبال نکردن آرزوهای خود، آگاهانه به خودتان آسیب می‌رسانید. پس برای رسیدن به آینده ای که دوست دارید برنامه ریزی کرده و هیچ گاه تسلیم سختی‌های راه نشوید.
پیامد های خشم از پدر و مادر
خشم از پدر و مادر یا باقی ماندن در خاطرات تلخ و تاریک گذشته، جز ناراحتی هیچ دستاوردی نخواهد داشت و زمینه برای بروز افسردگی، وسواس، ... فراهم می‌شود. اما این را بدانید که کنترل شرایط فعلی و آینده زندگی تا حد زیادی دست خودتان است. بخشش پدر و مادر، راهیست که آینده ای زیباتر را پیش رویتان قرار می‌دهد. فرآیند بخشش به معنای فراموش کردن گذشته نیست بلکه لطفی است که به خودتان می‌کنید تا به آرامش و رضایت دست یابید. چرا که انرژی زیادی که روزانه صرف کینه ورزی، مرور خاطرات گذشته و ماندن در موضع قربانی می‌شود را می‌توانید در مسیر رشد، استقلال و قدرتمند شدن هدایت کنید.
تلاش در جهت بهبود روابط با پدر و مادر
اگر در شرایطی هستید که مجبورید با والدین خود زندگی کنید، در درجه اول باید برای بهبود فضای خانواده خود تلاش نمایید. موقعیت خود را تحلیل کرده و ببینید در چه شرایطی تنش و درگیری بین شما با والدین شدت پیدا می‌کند. کشف دلایل ناراحتی یا عصبانیت والدین کمک می‌کند تا از بروز درگیری پیش گیری کنید. با خواندن مقاله آموزش پدر و مادر شاید تا حدی بتوانید آن‌ها را در این مسیر یاری دهید.
1. شیوه های ارتباطی صحیح
دلایلی که باعث خشم از پدر و مادرتان می‌شود را مشخص کرده و در مورد مشکلات و نگرانی‌هایتان با آنان صحبت کنید. یکی از دلایل عمده آشفتگی در بستر خانواده، عدم توانایی در برقراری ارتباط مناسب اعضای خانواده با یگدیگر است. یادگیری شیوه‌های ارتباطی صحیح بسیار کمک کننده می‌باشد. 
2. همدلی و درک متقابل
دلیل بسیاری از نگرانی‌ها و تنش‌ها در هر رابطه‌ای، عدم درک متقابل طرفین از یکدیگر است. سعی کنید مسائل را از دریچه دید والدین خود بنگرید و تحلیل کنید، در این صورت درک متقابل و همدلی بیشتر می‌شود. پدر و مادر هم انسان‌هایی هستند با محدودیت‌های بی شمار و ممکن است در زندگی تصمیماتی اشتباه بگیرند، آسیب ببینند و متقابلا آسیب بزنند. پس انتظارات شما هم باید متناسب با محدودیت‌های آنان باشد تا خشم از پدر و مادر کاهش یابد.
3. مسئولیت پذیری و ایفای نقش
در محیط خانوادگی، هر یک از اعضای خانواده مسئولیت‌هایی بر عهده دارند و نقشی ایفا می‌کنند. مسلما زمانی که بار مشکلات روی دوش یک نفر باشد و هماهنگی و تعاون بین اعضا وجود نداشته باشد، احتمال تنش یا درگیری بیشتر می‌شود. 
4. تغییر در رفتار همزمان با ابراز علاقه و احترام
واقعیت این است که شما نمی‌توانید کسی را جز خودتان تغییر دهید. پس اگر خواهان تغییر در والدین خود هستید، در ابتدا باید تغییر را از خودتان شروع کنید. مسلما زمانی که پدر و مادرتان گمان کنند که آن‌ها را دوست ندارید، همیشه حالتی تدافعی در برخورد با شما خواهند داشت و در نتیجه این چرخه غلط، خشم از پدر و مادر ایجاد می‌شود. در مواقعی که آن‌ها عصبانی نیستند یا با هم صمیمی هستید، عشق خود را با دادن هدیه‌ای نشان دهید. به این صورت می‌توانید از بروز مشکلات خانوادگی نیز جلوگیری کنید. 
روان درمانی جهت التیام خشم از پدر و مادر
در صورت عدم انعطاف پذیری والدین چه باید کرد؟ تجربه والدین، از کودکی خود و تصوراتی که از جایگاه پدر یا مادر در ذهن آن‌ها نقش بسته است در شیوه والدگری نقش به سزایی دارد. فارغ از این مباحث گاهی مشکلات و آسیب‌های روانی در والدین به قدری بالاست که ممکن است هیچ روشی نتیجه بخش نباشد. در این صورت باید از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنید چراکه ممکن است در آینده با مسائل بسیار مهمی همچون ازدواج و تربیت فرزند با مشکل مواجه شوید. 
در فرآیند خانواده درمانی، به دنبال بهبود کارکرد اعضای خانواده به عنوان یک واحد اجتماعی هستیم. درمانگر با بررسی علت خشم از پدر و مادر، مشکلات و روابط اعضای خانواده، تقسیم وظایف و نقش‌ها در جهت ایجاد ساختاری نظام‌مند با کارایی بیشتر تلاش می‌کند. 
سخن آخر
با همیشه شاکی بودن و خشم از پدر و مادر، شانس خوب زندگی کردن و پیشرفت را از خود می‌گیرید. مسئله مهم این است که آیا می‌خواهید راه والدین خود را طی کرده و در خشم و نفرتی که آرامش شما را سلب کرده باقی بمانید یا می‌خواهید این چرخه معیوب شکسته شود. با ابراز عشق به دیگران، به معجزه دوست داشتن و معنای وجودی زندگی دست یابید. به جای بهانه جویی، ماندن در انفعال و عدم مسئولیت پذیری از محدودیت‌ها و نقص‌های والدین خود به عنوان راهی برای استقلال بیشتر استفاده کنید. به دنبال آرزوهایتان بروید و دنیایی زیبا که شایسته شماست خلق کنید.
تاثیر خدمات روانشناسی در کاهش خشم از پدر و مادر
همانطور که گفته شد خشم از پدر و مادر می‌تواند به تمام ابعاد زندگی فرد آسیب وارد کرده و فرصت رشد و پیشرفت را از بین ببرد. به همین دلیل ضروری است که از کمک یک روانشناس متخصص بهر‌مند شوید. روانشناس به شما کمک می‌کند تا ریشه خشم و عصبانیت خود را نسبت به والدین پیدا کرده و با درمان آن، از این حس منفی و مخرب رهایی یابید. 

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/409986/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

گل دوم استقلال از روی نقطه پنالتی توسط محمدی

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

تراکتور سهمیه آسیا را به ملوان تعارف زد

شوت ابوالفضل جلالی در دقیقه 58 به تیرک عمودی دروازه شمس آذر برخورد کرد

بازگشت امید به نساجی با برد خانگی؛ تراکتور بدون خمس هم باخت

پیشنهاد میلیاردر فنلاندی؛ اینتر را به من بفروش!‏

گزارش زنده؛ استقلال 2-0 شمس‌آذر قزوین

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

این نوشیدنی خوشمزه و اقتصادی رو از دست نده

سس قارچ ویژه برای سیب زمینی سرخ شده

کمبود این ویتامین‌ها مساوی است با سردردهای مکرر

ترفندهای تمیزکاری خانگی

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گل اول استقلال به شمس‌آذر توسط مهرداد محمدی

گل اول نساجی از روی نقطه پنالتی توسط باقری

اعتراف پوچتینو به عادت عجیب؛ خرافاتی نیستم

آلوز صدر جدول پاسورها را برای جلالی آب و جارو کند!

حضور پر رنگ نکونام روی سکوها

تراکتور، حسرت پیروزی در 1403

عباس‌زاده گره نساجی مقابل تراکتور را باز کرد

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

موزیک ویدئوی «با تو» با صدای ماکان بند

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

نحوه مصرف کرم ضدآفتاب برای مادران باردار و کودکان

شخصی که تناقص رفتاری دارد باید درمان شود

تراکتور و نساجی به یاد نادر دست نشان

سهرابیان از لیست استقلال خط خورد

شمس‌آذر با یک تغییر در اندیشه توقف استقلال

کری ستاره سیتی؛ چهارمین قهرمانی متوالی را می‌خواهیم

ساکت الهامی در مرز انفجار در ورزشگاه وطنی

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور