آریا بانو

آخرين مطالب

دارو دادن به کودک هم نکته دارد، هم ترفند اجتماعي

دارو دادن به کودک هم نکته دارد، هم ترفند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - نمناک / همه ما در کودکی طعم و مزه تلخ و گچی آنتی بیوتیک ها و چرک خشک کن ها را به یاد داریم. این امر طبیعی بود که با دیدن بطری صورتی دارو شروع به دویدن و پنهان شدن می کردیم و در نهایت پس از دقایقی مقاومت خسته می شدیم و گریه کنان مجبور به خوردن دارو می شدیم.
همین امر سبب استرس والدین هنگام دادن دارو نیز می شد اما حال که خودمان پدر مادر شده ایم لازم است با رعایت ترفندهایی دارو را بدون دغدغه کودکی مان به آن ها بدهیم. در این قسمت به معرفی این ترفند ها از زبان یک پزشک اطفال می پردازیم تا زین پس با خیالی راحت به کودک دارو بدهید.
1. به کودک حق انتخاب دهید :
هنگامی که کودک بیمار می شود احساس و رفتارش خارج از کنترل می شود بنابراین به او کمک کنید تا حق انتخاب داشته باشد در حالی که مصرف دارو انتخابی نیست به آن ها گزینه های ساده ای برای انتخاب پیشنهاد دهید:
• نحوه مصرف دارو (از طریق سرنگ یا فنجان)
زمان مصرف دارو ( قبل و یا بعد از لباس پوشیدن)
• مکان مصرف دارو (در میز آشپزخانه یا هنگام تماشای تلویزیون )
ممکن است کودک ترجیح دهد دارو را به تنهایی و یا با کمک والدین مصرف کند. صرف نظر از انتخاب کودک او را تحت نظارت داشته باشید.
2. اجتناب از خفگی کودک از طریق دارو:
توجه داشته باشید کودک چه مقدار دارو می تواند قورت دهد زیرا در غیر اینصورت سبب می شود دارو در گلویش بپرد. گاهی نیز مجبورید دارو را به بخش های کوچک تری تقسیم کنید.
هنگام دارو دادن به کودکان و نوزادان دقت کنید که دارو را به سمت گونه، پشت یا کنار زبانش تخلیه کنید و سپس صبر کنید تا قبل از تخلیه دارو از دهانش آن را ببلعد. همچنین زمانی که به کودک دارو می دهید او را در حالت عمودی یا نشسته قرار دهید تا به گلویش نپرد.
3. به کودک علت دارو خوردن را توضیح دهید:
اگر کودک به قدری بزرگ شده است که متوجه حرف شما شود به او توضیح دهید که چرا باید دارو بخورد. طبق گفته فردی که اخیرا پرستار خواهر زاده 4 ساله اش بود :او به دلیل عفونت گوش مجبور به مصرف آنتی بیوتیک بود. هنگامی که بطری صورتی دارو را سمتش می بردم از خوردن دارو امتناع می کرد و می گفت:اوه، حال بهم زن است. به همین دلیل از او پرسیدم آیا می دانی به چه علت باید دارو بخوری؟ و او در پاسخ شانه ای بالا انداخت. به او توضیح دادم که دارو به بهبودی گوشش کمک می کند و می تواند پس از آن به کودکستان برود و با بچه ها بازی کند.
4. مثبت باشید:
شرایط را با رفتاری مثبت تحت کنترل خود درآورید. فراموش نکنید که کودک را به خاطر خوردن دارو بدون هیچ مقاومتی تحسین کنید. کودک باید متوجه شود که دارو خوردن تنبیه نیست. توجه داشته باشید که او را برای دارو خوردن تهدید نکنید.
5. به کودک جایزه بدهید:
کودکان در سن مدرسه با تحسین کردن انگیزه پیدا می کنند. برای کودک خود نموداری تهیه کنید تا با هر بار خوردن دارو بدون مقاومت برچسب ستاره ای دریافت کند. همچنین می توانید تعیین کنید که با چند بار دریافت برچسب موفق به کسب جایزه خواهد شد.
6. طعم دهنده ای خوشمزه به دارو اضافه کنید :
قبل از دریافت دارو از داروخانه از دارو ساز بپرسید آیا می تواند داروهایی با طعم گیلاس، انگور، موز و هندوانه را جایگزین کند یا خیر. اگر کودک را نیز در انتخاب سهیم کنید بهتر است. این موضوع به مبحث کنترل نیز کمک می کند.
7. داروهایی با فرمالیسیون شربت، کپسول و جویدنی انتخاب کنید:
با پزشک یا داروساز کودک درباره فرمول دارو صحبت کنید. گاهی داروها بصورت قرص های جویدنی یا بصورت کپسول هستند، شما می توانید محتویات آن را خارج و روی غذا بپاشید. گاهی نیز بصورت قرص هایی هستند که می توان آن ها را به تکه های کوچک تقسیم کرده تا کودک همراه غذا به راحتی آن را قورت دهد.
8. دارو دادن به کودک را تبدیل به پروسه ای سرگرم کننده و خلاق کنید :
خلاق باشید! دوز مناسب دارو را توسط سرنگ یا فنجان های پلاستیکی درجه دار بررسی کنید اما این امر بدان معنا نیست که به همان شیوه نیز دارو را به کودک بدهید. ممکن این است کودک ترجیح دهد تا از قاشقی که شخصیت های کارتونی دارد یا حتی فنجان کوچک مورد علاقه اش برای خوردن استفاده کند. برای کودک نقش بازی کنید و مقداری از دارو را به عروسک و یا حیوان مورد علاقه اش بدهید.
9. اگر ممکن است دارو را با غذای روزانه کودک مخلوط کنید :
تغییر دادن مزه دارو از طریق مخلوط کردن با شربت شکلاتی، سس پنکیک، پودینگ، سس سیب و ماست می تواند روشی موثر باشد. به جای مخلوط کردن نیز می توانید مقدار کمی از دارو را روی قاشق ریخته و آن را با ماست، سس شکلات و یا بستنی پوشش دهید. در نتیجه اولین چیزی که کودک مزه می کند یک میان وعده خوش مزه می باشد.
برخی از داروها را نمی توان با وعده های غذایی کودک مخلوط کرد پس لازم است درباره محدودیت این امر از پزشک یا داروساز سوال کنید. برخی دیگر از مخلوط کردن های پیشنهادی عبارتند از:
- برای کودکان بزرگ تر از طعم دهنده های شیرینی چون آبمیوه استفاده و برای نوزادان داخل شیشه شیر یا فنجان بریزید. این کار را تنها با موافقت پزشک انجام دهید.
- بین دارو و خوراکی مورد علاقه کودک تناوب ایجاد کنید به عنوان مثال، مقدار کمی از دارو را با توت فرنگی رسیده، کمی شکلات، ماست میوه ای و آبمیوه به کودک بدهید و این روند را تا زمانی که دوز دارو تمام نشده ادامه دهید.
10. از پزشک او کمک بگیرید :
برخی از داروها می توانند به جای 4 بار مصرف در روز، 2 بار مصرف شوند. چنان چه با این امر مشکل دارید با پزشک او مشورت کنید.
• نکته :داروی کودک را در شیشه شیر به همراه مایع دیگر یا در فنجانی بزرگتر مخلوط نکنید زیرا او ممکن است نتواند تمام شیر را بخورد و یا به ناچار باید آن را بخورد، این امر غیر منطقی است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/409163/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هیپنوتراپی چیست؟ موارد استفاده از هیپنوتراپی

کلمات و عبارات نشان دهنده افسردگی

روش صحیح قطع داروهای افسردگی

رشد فردی چیست؟ تاثیرات رشد فردی

قانون لاگوم چیست و چگونه سوئد را به شادترین مردم تبدیل کرده است؟

نقشه مغزی چیست؟ نحوه تهیه نقشه مغزی

آموزش انجام تمرین های مدیتیشن + نکاتی برای تازه کارها

دلایل، مزایا و معایب تغییر شغل

افسردگی در محیط کار و راههای رهایی از آن

تفاوت استرس و اضطراب و راههای درمان آنها

خسته شدن از زندگی به چه معناست و چه تاثیری دارد؟

مزایا و معایب ادامه تحصیل در سن بالا

چاکرا و خواص آن + معرفی هفت چاکرا

بی ارادگی چیست؟ راههای مقابله با بی ارادگی

کتاب درمانی چیست و چگونه انجام می شود؟

منشور برقراری ارتباط چیست + روش ساخت منشور برقراری ارتباط

رفتار حرفه ای چیست؟ چگونه رفتار حرفه ای داشته باشیم

ایده آل گرایی چیست و خطرات آن چیست؟

بلوغ فکری چیست و چه نشانه هایی دارد؟

اختلال سلفیتیس چیست و چگونه درمان می شود؟

سندرم قلب شکسته چیست؟ علل و علائم و درمان آن

دروغگویی پاتولوژیک چیست؟ علائم و درمان آن

ترس از سگ یا سگ هراسی چیست و چگونه درمان می شود؟

صدابیزاری یا میسوفونیا چیست و چگونه درمان می شود؟

سندرم آسپرگر چیست و چگونه درمان می شود؟

بی ثباتی عاطفی چیست و علائم و درمان آن کدام است؟

نردبان انتزاع چیست و کاربرهای آن برای سخن گفتن جذاب کدامند؟

اعتیاد به تلویزیون چه مضراتی دارد و چگونه می توان برآن غلبه کرد؟

اعتیاد به قمار چیست؟ نشانه ها، علل و درمان آن

استرس و ناراحتی در هنگام پرواز

وسواس کمک به دیگران چیست و چگونه به آن غلبه کنیم؟

اختلال تجزیه ای چیست ؟ انواع آن و درمان آن

اختلال اضطراب یا استرس پس از سانحه یا ptsd

روانکاوی چیست و تکنیک های روانکاوی کدامند؟

چگونه بر خجالت و کمرویی هنگام مکالمه تلفنی غلبه کنیم؟

تبعیضِ جنسیتی چیست و انواع آن کدامند؟

پت تراپی چیست و چه مزایایی دارد؟

مایندفولنس یا ذهن آگاهی چیست و چه فوایدی دارد؟

روانشناسی مهاجرت چیست؟ دلایل مهاجرت و مشکلات فرد مهاجر

در چه سنی بیشتر احساس بدبختی میکنیم

منطقه امن ذهنی چیست و چگونه می توان از آن خارج شد؟

خودانگاره چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

خنده های بی اختیار و غیر ارادی

خیانت به خود چیست و چگونه می توان از آن رها شد؟

چرا بعضی از افراد همیشه سر قرار دیر می رسند

با گریه نخوابید

گم شدن در مسیر زندگی چگونه است و چه باید کرد؟

علل خودزنی در موقع عصبانیت چیست؟

چگونه کار پیدا کنیم؟

دلایل گریه کردن در هنگام عصبانیت چیست و چگونه می توان آن را کنترل کرد؟