آریا بانو

آخرين مطالب

رمضانخانی: برای صعود به دماوند ممنوعیت‌هایی داشتیم ورزشي

رمضانخانی: برای صعود به دماوند ممنوعیت‌هایی داشتیم
  بزرگنمايي:

آریا بانو - آخرین خبر / هیئت کوهنوردی ارتش به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، صعود به 40 قله مرتفع ایران را در دستور کار کوهنوردان ارتش قرار داد؛ قلل شاخصی که از نامدارترین آن‌ها می‌توان به دماوند، سبلان و علم‌کوه اشاره کرد. صعودهای امسال کوهنوردان ارتش اما یک تفاوت بزرگ داشت؛ تشکیل گروه‌های صعود 10 تا 15 نفره به جای گروه‌های بزرگ 50 تا 100 نفره. علت هم کاملا مشخص بود؛ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان شیوع کووید19. سرهنگ نادر رمضانخانی، رئیس هیئت کوهنوردی ارتش با تاکید بر این‌که صعود به تمامی این 40 قله با موفقیت، رعایت ایمنی و نکات بهداشتی انجام شد، در مصاحبه با خراسان جزییات صعود به دماوند با وجود اطلاعیه فدراسیون کوهنوردی درخصوص توقف صعود به این قله نامدار ایران در دوران کرونا را تشریح کرد. 
ارتشی‌ها اولین امدادرسان‌های حادثه دنا
رمضانخانی با تاکید بر این‌که رشته کوهنوردی در زمره رشته‌های اصلی و کاربردی ارتش است که امکان تعطیلی آن وجود ندارد، ارتشی‌ها را بنیانگذار رشته کوهنوردی در ایران می‌خواند: «کوهنوردی رشته کاربردی و جزو لاینفک رشته‌های ورزشی ارتش است و هیچ‌وقت از ارتش جدا نشده و امکان تعطیلی هم ندارد. اگر تاریخ این رشته را بررسی کنیم می‌بینیم بنیانگذاران رشته کوهنوردی در ایران ارتشی‌ها بوده‌اند. در شرایط کنونی که کرونا شیوع پیدا کرده، فعالیت رشته‌های پربرخورد ورزشی تعطیل شده ولی رشته کوهنوردی همچنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود و رشته بسیار خوبی برای ارتقای توان جسمی و روحی کوهنوردان و ارتشی‌هاست.» او بخشی از ماموریت‌های کوهنوردان ارتشی را هم اینطور ارزیابی می‌کند: «در کنار آن که رشته کوهنوردی در انجام ماموریت‌های ارتش به ما کمک می‌کند، موجب شده کوهنوردان ارتش وظیفه امدادرسانی در کوه را هم به خوبی انجام دهند. کما این‌که کوهنوردان ارتش همواره به کوهنوردان شخصی که در کوه دچار حادثه شده‌اند، امدادرسانی کرده‌اند. اگر به خاطر داشته باشید در حادثه دنا و سقوط هواپیما در این منطقه، اولین گروهی که برای امدادرسانی به منطقه رسید، کوهنوردان ارتش بودند.» 
صعود در گروه‌های کوچک برای رعایت پروتکل‌ها
رئیس هیئت کوهنوردی ارتش در تشریح اهم برنامه‌های این هیئت به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس می‌گوید: «برنامه‌های کوهنوردی ارتش بر اساس برنامه‌‌ریزی که از سال قبل تهیه و تنظیم شده، ابلاغ و اجرا می‌شود. امسال هم با توجه به این‌که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را پیش رو داشتیم، صعود به 40 قله مرتفع ایران(10 قله در تهران و 30 قله نزدیک به پادگان‌های ارتش در شهرهای مختلف) را در دستور کار کوهنوردان ارتش قرار دادیم. صعود به این 40 قله را بین 4 نیروی ارتش شامل نیروی زمینی، پدافند هوایی، نیروی هوایی و نیروی دریایی تقسیم‌ کردیم. با این تفاوت که امسال برخلاف سال‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا به هیچ عنوان اجازه صعود به قله‌ها در تیم‌های بزرگ(50 تا 100 نفره) را ندادیم تا هم سلامت کوهنوردان ارتش حفظ شود و هم سلامت سایر کوهنوردان. به همین خاطر مقرر شد در قالب تیم‌های کوچک 10 تا 15 نفره کار صعود به 40 قله انجام شود و درنهایت هم موفق شدیم به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به 40 قله صعود کنیم که شاخص‌ترین این قلل قله سبلان، دماوند و علم‌کوه بود. این صعودها با موفقیت، با رعایت ایمنی کامل و پروتکل‌های بهداشتی انجام شد.»
ممنوعیت صعود به دماوند از جبهه جنوبی
او در حالی از صعود به دماوند با رعایت ایمنی و پروتکل‌های بهداشتی خبر می‌دهد که اخیرا انتقادهای زیادی نسبت به صعود کوهنوردان به قله دماوند و رعایت نشدن فاصله اجتماعی در این قله مطرح شده بود؛ ضمن این‌که افراد زیادی هم در این منطقه به ویروس کرونا مبتلا شدند و کار تا جایی بالا گرفت که فدراسیون کوهنوردی با صدور اطلاعیه‌ای توقف صعود به دماوند به صورت موقت را اعلام و عنوان کرد قرارگاه‌های فدراسیون در این منطقه سرویس‌دهی نخواهند داشت. اما این‌که کوهنوردان ارتش در صعود به دماوند چه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند سوالی است که سرهنگ رمضانخانی در پاسخ به آن می‌گوید: «برای صعود به دماوند ممنوعیت‌هایی به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفتیم. دماوند 4 جبهه صعود دارد و متداول‌ترین جبهه‌ای که کوهنوردان برای صعود انتخاب می‌کنند، جبهه‌ جنوبی است؛ به همین دلیل ما با کوهنوردان ارتش اعلام کردیم امسال از جبهه‌ جنوبی صعود نداشته باشند و از جبهه‌هایی صعود کنند که کمتر مورد استقبال است؛ مثل جبهه شمالی دماوند. ضمنا به کوهنوردان ارتش اعلام کردیم هر کوهنورد باید چادر انفرادی داشته باشد و به هیچ عنوان 2 نفر در یک چادر اسکان نداشته باشند. همه ملزم به استفاده از وسایل شخصی شدند و تغذیه کوهنوردان هم بر عهده خودشان بود. ما نفرات را با فاصله در منطقه مستقر کردیم و شب‌هنگام طوری گروه را برای صعود حرکت دادیم که ساعت 6:30 تا 7 صبح به دماوند صعود کرده بودیم. به طوری که هنوز هیچ کوهنوردی به جز کوهنوردان ارتش به قله نرسیده بودند.» او می‌گوید: «در خصوص سایر قلل هم اعلام کرده بودیم سعی کنند صعودها یک روزه انجام شود که نیاز به استقرار در منطقه وجود نداشته باشد که نه خودشان، نه مردم منطقه و نه سایر کوهنوردان دچار مشکل نشوند. ما کوهنوردی را به هیچ عنوان نمی‌‌‌توانیم تعطیل کنیم چون همانطور که گفتم کوهنوردی جزو رشته‌های اصلی و کاربردی ارتش است. ما برای این‌که آماده باشیم و بتوانیم مقابل دشمن دفاع کنیم، حتما باید توان جسمی و روحی خود را از طریق رشته کوهنوردی افزایش دهیم.»
برگزاری 38 کلاس آموزشی برای کوهنوردان ارتش
هیئت کوهنوردی ارتش اما در مبحث آموزش هم از ابتدای سال جاری فعالیت‌های زیادی داشته. رمضانخانی می‌گوید: «در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مهمترین بحثی که در کوهنوردی باید رعایت کنیم، بحث ایمنی است. اگر ایمنی در کوه رعایت نشود، کوهنورد بلافاصله در کوه جان خود را از دست خواهد داد چون در ارتفاعات کوهستانی نه پزشکی هست نه آمبولانسی. به همین خاطر ما در ارتش تاکید زیادی به مسئله آموزش در کوه داشتیم و از ابتدای امسال تاکنون 38 کلاس آموزشی اعم از کلاس GPS، قطب‌نما، کارآموزی کوهپیمایی، سنگنوردی و کار آموزشی برف و یخ برای کوهنوردان ارتش برگزار کرده‌ایم.»
ارتباط تنگاتنگ هیئت کوهنوردی ارتش با فدراسیون کوهنوردی
او در خصوص میزان تعال هیئت کوهنوردی ارتش با فدراسیون کوهنوردی هم می‌گوید: «ما در ارتباط تنگاتنگ با فدراسیون کوهنوردی هستیم؛ به طوری که برخی از نیروهای ارتش در برخی کمیته‌های فدراسیون در حال فعالیت هستند. ارتباط خوبی با فدراسیون داریم و هرجا که فدراسیون از ما کاری خواسته، آماده کمک بودیم. مثل پاکسازی کوهستان، برقراری امنیت در کوهستان‌ها و... در کنار فدراسیون کوهنوردی بودیم. به عنوان مثال همه ساله در فصل زمستان، کوهنوردان ارتش در بخشی از کوه‌های تهران و مناطق اطراف بحث ایمنی و پیشگیری از حوادث در کوهستان را تقبل می‌کنند.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/407657/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

اولین سالگرد ازدواج ساده و خلوت آرین بهاری خواننده پازل بند و همسرش / خوشبخت باشید

پیرزن 81 ساله بعد از 60 سال به اولین عشق خود بله گفت / دود از کنده بلند میشه

تغییر چهره عسل امیرپور همسر سام درخشانی 9 سال بعد از ازدواجش / چقدر ساده و مهربون

رونمایی از استایل دامادی احمد مهرانفر ارسطو سریال پایتخت در ششمین سالروز ازدواجشان

علائم هشداردهنده حمله قلبی

به یاد مرتضی پاشایی، در کنسرت «محسن ابراهیم زاده»

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

تفال/ تاب بنفشه می دهد طره مشک سای تو

تقویم تاریخ/ درگذشت "ملک‏ الشعراء بهار" ادیب و سیاستمدار

این دستور پخت مرغ زعفرانی را از دست ندهید

3 روغن طبیعی که به تسریع رشد مو کمک می‌کند

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

زباله های فضایی در مریخ

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید