آریا بانو

آخرين مطالب

زندگی با مرگ در ارتفاع 6 هزار متری! ورزشي

زندگی با مرگ در ارتفاع 6 هزار متری!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - آخرین خبر / این‌که 4 روز در ارتفاع 6هزار متری از سطح زمین با سرمای سخت زیر صفر درجه زندگی کنی و سپس جان سالم به در ببری، شاید در ابتدا برای هر کسی باورپذیر نباشد. این‌که در مسیر صعود به بلندترین قله جهان، کپسول اکسیژن تمام شود اما صعود انجام گیرد، باز هم باورش خیلی سخت است. اما این اتفاقات گوشه‌ای از خاطرات تلخ یک کوهنورد عاشقی است که لقب پلنگ برفی را یدک می‌کشد؛ همان فردی که برای کوهنوردی خراسان رضوی افتخارات زیادی به دست آورده و هنوز با تواضع و فروتنی خودش را شاگرد مکتب دیگر کوهنوردان می‌داند. جواد نوروزی، کوهنورد مشهدی تاکنون صعود‌های برون‌مرزی زیادی در کارنامه خود داشته؛ به خصوص صعود به 5 قله بالای 7هزار متری در جهان که عنوان پلنگ برفی را گرفته است. شرایط ورزشی این کوهنورد مشهدی مانند دیگر ورزشکاران نیز تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و تاکنون نتوانسته تمرینات جدی داشته باشد اما به تازگی تمرینات خود را آغاز کرده و خود را برای صعود‌های سخت آماده می‌کند. به این بهانه گفت‌وگویی با این پلنگ برفی کوهنوردی کشورمان انجام دادیم که ماحصل آن در ادامه تقدیم می‌شود. 
زمستان بهار کوهنوردی
این کوهنورد مشهدی در بهار امسال قصد داشت چند صعود برون‌مرزی داشته باشد اما موضوع کرونا باعث شد تا همه فعالیت‌های ورزشی تعطیل شود و حدود 6 ماه از فعالیت‌های جدی کوهنوردی دور شود. وی در این باره می‌گوید: «بهار امسال قصد داشتم به نپال سفر کنم و یک صعود برون‌مرزی داشته باشم اما متاسفانه کرونا باعث شد تا فعالیت‌های ورزشی تعطیل شود و حدود 6 ماه است که فعالیت جدی نداشتم. به نوعی دلمان برای کوهنوردی تنگ شده اما مدتی است که تمریناتم را شروع کردم و با دوچرخه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمرین می‌کنم تا انشاا... بتوانم در زمستان چند صعود داخل ایران به خصوص به دماوند و سبلان داشته باشم. هرچند تا پایان سال جاری صعود برون‌مرزی نمی‌توانیم داشته باشیم.» جواد نوروزی زمستان را بهار کوهنوردی عنوان می‌کند و می‌افزاید: «زمستان به نظرم فصل خوب کوهنوردی است. هرچند در این فصل چالش برف و سرما را هم داریم اما می‌توان اقدام‌های متفاوتی در کوهنوردی داشت. به نوعی در زمستان کوهنوردی به سمت حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای می‌رود و هر فردی به راحتی نمی‌تواند، صعود داشته باشد. اما در فصل تابستان تا دلتان بخواهد صعود‌های دسته‌جمعی داریم که متاسفانه حضور تعداد نفرات زیاد باعث می‌شود طبیعت کوه‌ها از بین برود. حتی افراد مبتدی هم در تابستان می‌تواند صعود داشته باشند.»
آرزوی هیمالیانوردی
 نوروزی یکی از هیمالیانوردان خراسانی است که صعود‌های زیادی داشته و حتی در این مسیر هم افراد زیادی را تربیت کرده است. وی تعریف متفاوتی از هیمالیانوردی دارد: «هیمالیانوردی آرزوی هر کوهنوردی است. کاری سخت اما شیرین است. وقتی وارد هیمالیا می‌شویم انگار وارد یک دنیای جدید شدیم؛ دنیایی با شرایط سخت که تجربه‌های زیادی به دست می‌آوریم. بعد از صعود به اورست، یکی از آرزوهایم این بود که در مشهد هیمالیانورد تربیت کنم. خوشبختانه 3 سال پیش در همین ایام توانستم صعود تیمی از خراسان رضوی به قله 8156متری ماناسلو نپال داشته باشیم چراکه حدود 40، 50 سال بود که خراسانی‌ها نتوانسته بودند چنین صعودی داشته باشند و ما با این کار توانستیم چند هیمالیانورد هم تحویل کوهنوردی کشورمان بدهیم. البته در مشهد کوهنوردانی داریم که صعود‌های بالای 7هزار متری هم دارند که ارزشمند است. کوهنوردی استان نسبت به گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته و الان کوهنوردانی داریم که در سطح کشور هم شناخته‌شده‌اند و هنوز ظرفیت پیشرفت و توسعه در این رشته ورزشی را داریم. خراسان رضوی حرف برای گفتن زیاد دارد. در چند سال اخیر همیشه پس از تهران رتبه برتر را کسب کرده‌ایم.» نوروزی همچنین درباره بی‌توجهی مسئولان به رشته کوهنوردی اظهار می‌دارد: «متاسفانه وزارت ورزش به کوهنوردی به عنوان یک رشته ورزشی توجهی ندارد. الان نگاه‌ها فقط به چند رشته ورزشی است که در اختیار مافیا قرار گرفته و پول‌های هنگفتی در این زمینه هزینه می‌شود. امیدواریم به رشته کوهنوردی به عنوان ورزش پایه‌ای نگاه شود.»
چالش باشگاه‌ها
این هیمالیانورد همچنین درباره مشکلات باشگاه‌ها و معضلاتی که امروزه دامنگیر کوهنوردان شده، می‌گوید: «در کوهنوردی رشته‌های مختلفی وجود دارد و هر کدام دارای رتبه‌هایی هستند. امروزه در حوزه‌های گل‌گشت و کوهپیمایی با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم. متاسفانه یک‌سری باشگاه‌هایی که مجوز ندارند فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که باعث تنش‌هایی برای کوهنوردان شده است. وقتی باشگاهداری صرفا فقط به سمت درآمدزایی می‌رود، باعث مشکلات و حواشی می‌شود. الان در همه مناطق به خصوص در روستا‌ها، کوهنوردان را به یک چشم نگاه می‌کنند. البته در این بین باشگاه‌های خوب کوهنوردی در مشهد زیاد داریم که هدفشان فقط تربیت کوهنورد است که واقعا ارزشمند است. اما نظارت باشگاه‌های غیرمجاز در اختیار هیئت کوهنوردی نیست و اداره ورزش‌وجوانان هر شهرستانی وظیفه نظارت بر آن‌ها را بر عهده دارد که باید بیشتر توجه شود.»
بازی با مرگ
در ایران به هر کسی که 5 قله بالای 7هزار متری را صعود کند، لقب پلنگ برفی می‌دهند که جواد نوروزی از مشهد یکی از این افراد است. وی در این باره می‌گوید: «جایزه پلنگ برفی، یک جایزه کوهنوردی است که به کوهنوردان بسیار باتجربه اعطا می‌شود. برای دریافت این جایزه یک کوهنورد باید بر فراز کوه‌های بالای 7هزار متری بایستد. تاکنون در ایران 5 کوهنورد داشتیم که این عنوان را کسب کرده‌اند. 3 نفر از مشهد بودیم که یکی بنده هستم و متاسفانه مهدی عمیدی و مرتضی غلامپور که این عنوان را به دست آورده بودند، را از دست داده‌ایم و 2 نفر دیگر هم از شهر تبریز هستند. به نوعی از مشهد 3 کوهنورد لقب پلنگ برفی را به دست آورده‌اند.» نوروزی در ادامه سخنان خود به تلخ‌ترین خاطره خود در صعود‌هایی که داشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: «خاطره تلخ در دوران کوهنوردی زیاد دارم. اما یکی از این خاطره‌ها صعود به قله پوبدا است که به همراه مرحوم مرتضی غلامپور رفته بودیم که متاسفانه در ارتفاع 6هزار و 300متری دچار بهمن و در غار گرفتار شدیم. حدود 4 روز در این وضعیت بودیم که با مرگ زندگی می‌کردیم و هیچ امیدی نداشتیم اما خوشبختانه به صورت معجزه‌آسایی با تلاش 30 ساعته توانستیم نجات پیدا کنیم. حتی افراد در کمپ پایین قله هم با خودشان گفته بودند که ما زیر برف مانده‌ایم و دیگر زنده نمی‌مانیم. دیگر خاطره تلخم به فتح قله اورست برمی‌گردد که حدود ساعت 3 صبح روز فتح قله، کپسول اکسیژنم تمام شد اما با توسل به امام رضا(ع) موفق شدم به قله برسم.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/407656/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

معرفی 5 فیلم هندی برتر 2024

اجرای خصوصی تصنیف «جام مدهوشی» از علی اصغر شاه زیدی

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

املت قارچ ایرانی را مثل کافه ها بپزید

اقدامات لازم در زمان افت قند خون بیماران دیابتی