آریا بانو

آخرين مطالب

جی کی رولینگ چطور به نویسنده‌ای جنجالی تبدیل شد؟ مقالات

جی کی رولینگ چطور به نویسنده‌ای جنجالی تبدیل شد؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مجله دیجی کالا / 15 سپتامبر خبر انتشار کتاب جدید جی کی رولینگ، نویسنده‌ی مجموعه کتاب‌های پرفروش هری پاتر منتشر شد. اثر جدید رولینگ «خون پردردسر» (Troubled Blood) نام دارد که تنها پس از چند ساعت از اخبار انتشارش جنجال به پا کرد. به نقل از روزیاتو، پس از آنکه مشخص شد شخصیت منفی این کتاب 900 صحفه‌ای یک قاتل سریالی مرد است که برای کشتن قربانیانش لباس‌های زنانه می‌پوشد اعتراض‌ها آغاز شد. کتاب Troubled Blood که رولینگ آن را با نام مستعار رابرت گالبریث نوشته است به تلاش‌های کارآگاهی به نام کورموران استرایک می‌پردازد. این کارآگاه برای حل پرونده‌ی مفقود شدن مارگو بامبورو که یک شخصیت سیاسی برجسته است در تکاپو است؛ او معتقد است که قاتل این پرونده، دنیس کرید است که با لقب قاتل سریالی زنانه‌پوش شناخته می‌شود. زیرا او با پوشیدن لباس‌های زنانه قربانیان خود را به قتل می‌رساند.
بررسی‌های اولیه‌ی این کتاب توسط منتقدان باعث شده برخی به این باور برسند؛ کتاب Troubled Blood به مخاطب این مطلب را القا می‌کند که هرگز به مردی که لباس‌های مبدل می‌پوشد اعتماد نکنید و این همان چیزی است که باعث اعتراض جامعه‌ی ترنس‌ها شده است. به نظر می‌رسد که صحبت‌های قبلی خانم رولینگ درباره‌ی جامعه‌ی ترنس‌ها و رویکرد او نسبت به زنان، در ترکیب با شخصیت اصلی کتاب جدیدش باعث این اعتراض‌ها شده است.
رولینگ در ماه ژوئن گذشته، یک مقاله‌ی آنلاین را با عنوان افرادی که عادت ماهیانه دارند را مسخره کرده بود، زیرا او عقیده داشت که به جای کلمه‌ی «افراد» باید از لغت «زنان» استفاده می‌شد. بعد از این ماجرا بود که کمپینی توییتری علیه جی کی رولینگ شکل گرفت. در ادامه رولینگ بیانیه‌ای طولانی منتشر کرد و در آن مدعی شد که در بیست و چند سالگی مورد تجاوز قرار گرفته و هنوز هم زخم‌های خشونت خانگی در اولین ازدواجش را حس می‌کند.
جی کی رولینگ چطور به نویسنده‌ای جهانی تبدیل شد؟
جوآن رولینگ، نویسنده‌ی مشهور انگلیسی، متولد 31 ژوئیه 1965 است که با نام‌های هنری جی. کی. رولینگ و رابرت گالبریث شناخته می‌شود. پدرش مهندس و مادرش تکنسین بود. خانواده‌ی او وضع مالی خوبی داشتند. جوآن از سنین کودکی کتاب خواندن را شروع کرد. رولینگ عمده شهرتش را مدیون مجموعه داستان‌های هری پاتر است. سال 1990 بود که اولین ایده‌ی داستان هری پاتر به ذهن رولینگ رسید. طبق گفته‌های رولینگ او زمانی که در یک سفر طولانی که با قطار داشت فکر نوشتن هری پاتر به ذهنش رسید و در همان‌جا شخصیت‌های این داستان را در ذهنش ساخت. مجموعه کتاب‌های هری پاتر از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ ادبیات هستند که به 65 زبان و به‌ طور تقریبی در 450 میلیون نسخه منتشر شده‌‌اند.
در سال 2007 فهرست ثروتمندان ساندی تایمز میزان ثروت رولینگ را به 454 میلیون پوند (1٫07 میلیارد دلار) تخمین زد و در بین پولدارترین زنان انگلیس رولینگ را در رده‌ی 13 جدول قرار داد. همچنین مجله‌ی فوربز؛ رولینگ را در رده‌ی چهل و هشتمین شخصیت معروف در سال 2007 معرفی کرد. در سال 2014 جایزه‌ی ادبیات داستانی زنان، رولینگ را پس از هارپر لی، مارگارت اتوود و شارلوت برونته در جایگاه چهارم بیست نویسنده‌ی زنی که بیشترین تأثیر را بر روی خوانندگان خود گذاشته‌اند قرار داد.
رولینگ در سال 1992 با یک روزنامه‌نگار پرتغالی به نام ژورگه آرانتس آشنا شد و کمی بعد از آشنایی با او ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دختری به نام جسیکا است. پس از ازدواج، جوآن فهمید ژورگه مرد رویاهایش نبوده است. خشونت‌های شوهرش باعث افسردگی و سرانجام جدایی رولینگ از او در سال 1993 شد. این طلاق باعث احساس سرشکستگی و افسردگی در او شد که منجر به از دست دادن شغلش شد.
مدتی پس ‌از این جدایی او به همراه دخترش کوچکش به ادینبرو اسکاتلند مهاجرت کرد. او به‌ قدری تحت ‌فشار بود که چندین بار دست به خودکشی زد؛ اما هر بار خودکشی‌هایش ناموفق بود. وضعیت روحی او بسیار وخیم بود؛ به همین دلیل مدتی در درمانگاه افسردگی بستری بود. شغلی نداشت و با مستمری ناچیز دولت زندگی‌اش را می‌گذراند. جوآن تصمیم گرفت روی نوشتن تمرکز کند تا از بیکاری کلافه نشود و در یک روز کاملا معمولی و به طور اتفاقی در قطار ایده‌ی اولیه هری پاتر به ذهنش رسید. ایده‌ای که بعدها تبدیل به مجموعه کتاب‌های هری پاتر شد و زندگی او را دگرگون کرد.
خلأ موقت

آریا بانو


کتاب خلأ موقت (The Casual Vacancy) اثری تفکربرانگیز، غافلگیرکننده و با طنزی سیاه است که به‌عنوان اولین رمان جی کی رولینگ برای بزرگسالان شناخته می‌شود. این رمان در 27 سپتامبر 2012 منتشر شد. خلأ موقت همچنین اولین تجربه‌ی رولینگ در ژانری غیر فانتزی است.
این کتاب داستانی کاملا سیاسی و رئالیستی دارد و برخلاف کارهای قبلی رولینگ خبری از سوژه‌های فانتزی و سورئالیستی نیست. با این حال نشانه‌ها و ردپای رولینگ در داستان کاملا مشهود است. ترجمه‌ی این کتاب هم به زبان فارسی همچون کتاب‌های هری پاتر بر عهده‌ی مترجم رسمی خانم رولینگ یعنی ویدا اسلامیه بوده ‌است.
پگفورد شهری در ظاهر، آرام و بی سر و صدا با میدانی سنگ فرش شده و صومعه‌ای بسیار کهن است، اما در زیر این ظاهر زیبا و آرام، جنگی بزرگ برپاست. به‌خصوص بعد از مرگ ناگهانی بری فربرادر در چهل سالگی. ثروتمندان با فقیران، نوجوانان با والدین، زنان با شوهران، معلمان با شاگردان و تقریبا همه‌ی ساکنین این محله در حال جنگ هستند و حالا جای خالی بری در شورای این شهر باعث شعله‌ور شدن آتش بزرگترین جنگ تاریخ پگفورد می‌شود. چه کسی توانایی برنده شدن در انتخاباتی آکنده از تعصب، تزویر و افشاگری‌های غیرمنتظره را دارد؟

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/407140/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سینی غذای خوشمزه یک ساندویچ رژیمی از نگار فرهمند همسر پژمان جمشیدی +ویدیو / برای یک دورهمی دوستانه

ست روسری و کیف فوق العاده جذاب و سنتی المیرا شریفی مقدم / خانم مجری قوانین طلایی ست کردن رو بلده

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

طرز تهیه کیک صورتی دخترونه

قبل و بعد از شام خوردن این نکات را رعایت کنید

نقش آزمایشگاه در جلوگیری از بستری های بی دلیل بیماران

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

رونمایی شهربانو منصوریان از پسرش آرشام که قراره مثل مامانش قهرمان باشه / چه پسر پر انرژی

علت آب نشدن چربی شکم تان اینجاست!!

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

لیز خوردن خودرو در خیابان برفی

شاخ به شاخ دو خودرو با هم

سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ ویژه بچه‌ها!

برای خنک شدن بدن چی بخوریم؟

قبل و بعد شام خوردن این نکات را رعایت کنید

روش جالب قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت