آریا بانو

آخرين مطالب

چطور اضطراب نهفته را بشناسیم؟ اجتماعي

چطور اضطراب نهفته را بشناسیم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / زودرنجی، کمال گرایی و شرمساری از علایم کمتر شنیده شده اضطراب هستند که می‌توانند به طرز پنهانی و گمراه کننده ای به سراغ شما بیایند
اضطراب به روش‌های مختلفی می‌تواند بر روان ما تأثیر بگذارد. شما چند مورد از این علایم را می‌شناسید؟ به طور کلی، همه ما اضطراب را در مراحل مختلف زندگی تجربه می‌کنیم. طبق آمارها و به طور میانگین، بیش از 50 درصد مردم دنیا هر روز با اضطراب(کم یا زیاد) دست و پنجه نرم می‌کنند. اضطراب ممکن است مربوط به یک فعالیت خاص باشد مانند صحبت کردن در مقابل جمعیت یا ملاقات با پزشک یا ممکن است وقتی با موقعیتی بسیار دشوار روبه‌رو می‌شوید، به سراغ‌تان بیاید. این اختلال می‌تواند به طرز گمراه کننده و پنهانی به سراغ شما بیاید اما اگر نشانه‌هایش را بشناسید، کار راحت‌تری برای مدیریت آن خواهید داشت. در ادامه 9 مورد را با شما به اشتراک می‌گذاریم که شاید شما نمی‌دانسته‌اید این علایم می‌توانند نشانه‌های اضطراب باشند.
نداشتن توانایی برای تمرکز کردن | آیا تاکنون پیش آمده که تلاش کنید ذهن خود را بر کاری که انجام می‌دهید، متمرکز کنید اما موفق نشده باشید؟ آیا برای شما جلوگیری از حواس‌پرتی مشکل است؟ چالش‌هایی که درباره تمرکز افکار خود با آن مواجه هستید، یکی از نشانه‌های شایع اضطراب است. ممکن است به این دلیل باشد که شما مدام با افکار مزاحم روبه‌رو هستید. به عبارت دیگر، گویا نگرانی‌ها هرچه که باشند، می‌توانند باعث ناراحتی شما شوند و شاید دچار خستگی ذهنی شوید. وقتی با اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنیم، بدن ما به حالت جنگ یا گریز می‌رود به این معنی که در حالت آماده‌باش قرار خواهیم گرفت. با توجه به این موضوعات، جای تعجب نیست که ذهن ما درگیر و امکان تمرکز برای‌مان سخت شود.
افتادن در مارپیچ‌های شرمساری | یکی از دوستان یا آشنایان شما که مدتی او را ندیده‌ و تماسی با او نگرفته‌اید، در باره عکسی که شما به تازگی در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری کرده‌اید، نظر می‌دهد و می‌گوید که دلش برای شما تنگ شده است. آیا شما: الف) برای او پیامی ارسال می‌کنید تا تاریخی را برای دیدار حضوری یا مکالمه تلفنی و ... با یکدیگر تعیین کنید؟ یا ب) احساس گناه می‌کنید که از او خبر نگرفته‌اید و تمام روز به این مسئله فکر می‌کنید و این حس بد را بارها در ذهن خود تا پاسی از شب مرور می‌کنید؟ این جریان مارپیچ شرمساری نامیده می‌شود و می تواند یکی از نشانه‌های اضطراب‌های نهفته باشد که کمتر به آن اشاره شده است.
فرار از اتفاقات چالش‌برانگیز | آیا شما تلاش می‌کنید که هنگام کار روی یک پروژه با همکاران خود از کنترل کردن بیش از حد آن‌ها دست بکشید؟ یا اگر می‌خواهید با دوستان خود ملاقاتی داشته باشید، باید همه جزئیات درباره نحوه گذراندن آن روز را بدانید تا با دیدارشان موافقت کنید؟ رفتار کنترل‌گر، گاهی می‌تواند نتیجه اضطراب باشد که باعث می‌شود مدام بترسید از این‌که شرایط خارج از کنترل شما شود. بازگشتن و نظارت بر تمام جزئیات می‌تواند به شما کمک کند احساس آرامش بیشتری درباره شرایط چالش‌برانگیز داشته باشید. البته رفتار کنترل‌گر می‌تواند برای دیگران ناخوشایند باشد و در حالت بدتر حتی توهین آمیز. اگر متوجه شدید که این کار بر روابط شما با دیگران تأثیر گذاشته است و می‌خواهید دست از کنترل کردن دیگران بردارید، صحبت با یک متخصص می‌تواند ایده خوبی باشد.
زود رنجی | همان‌طور که گفته شد، اضطراب روان ما را در حالت جنگ یا گریز قرار می‌دهد. به عبارت دیگر وقتی روان ما در حالت جنگ قرار دارد، ممکن است دریابیم که کمتر توانایی کنترل خلق و خوی خود را داریم یا نمی‌توانیم در شرایط استرس‌زا یا تحریک کننده به روش عادی پاسخ دهیم. در چنین شرایطی شما ممکن است متوجه شوید که نسبت به گذشته کمی بدخلق‌تر شده‌اید به طوری که با افراد دیگر با عصبانیت صحبت می‌کنید یا ممکن است متوجه شوید که درمواجهه با موقعیتی که به طور عادی شما را آزار نمی‌دهد، بیش از حد واکنش منفی نشان داده‌اید.
احساس مبتلا شدن به بیماری‌های گوارشی | احساس ابتلا به بیماری‌های گوارشی، درد معده، حالت تهوع و ... از نشانه‌های اضطراب است. باید بدانید ارتباط روده و مغز یک سیستم پیچیده و حساس است. از نظر شیمیایی از طریق انتقال دهنده‌های عصبی، احساسات و آن چه در ذهن اتفاق می‌افتد، مستقیم روی عملکرد روده‌هایتان تأثیر می‌گذارد. برای مثال، ممکن است در یک روز که استرس خاصی را تجربه می‌کنید دچار مشکل گوارشی شوید یا شاید قبل از یک مصاحبه مهم، احساس حالت تهوع کنید.
 به تاخیر انداختن کارها | اهمال کاری زمانی است که ما مدام کار یا وظیفه خود را که می‌دانیم باید زودتر انجام شود به بعد موکول می‌کنیم. وقتی این اتفاق برای یک ذهن مضطرب پیش می‌آید، می‌توان فهمید که نگرانی در باره چیزی باعث می‌شود که از انجام کار اجتناب کنیم اما گاهی این اهمال کاری واضح نیست. اگر متوجه شده‌اید که بیشتر کارهای خود را به تعویق می‌اندازید، باید برای مدیریت اضطراب‌تان برنامه ریزی‌ کنید.
بیدار شدن مکرر در شب | طبق یک پژوهش، هر شب در انگلستان، 32 درصد از مردم دچار بی‌خوابی می‌شوند و حدس درستی است که بگوییم بسیاری از این موارد ممکن است مربوط به اضطراب باشد. همان‌طور که افکار مزاحم می‌توانند مانع تمرکز ما در طول روز شوند، یک ذهن مضطرب نیز می‌تواند ما را در شب بیدار نگه دارد یا برای چندین و چند بار با روان پریشان از خواب بیدار کند.
کمال‌گرایی | اساساً یکی از علایم اضطراب را می‌توان تفکر بیش از حد برای دست‌یابی به موفقیت دانست. در چنین شرایطی، مدام نگران هستید کارهایی را که انجام می‌دهید هرگز به اندازه کافی خوب نباشند یا درباره تحقق انتظارات افراد دیگر نگران هستید. ممکن است متوجه شوید که مدام در کار خود مردد هستید و بارها و بارها آن را مرور می‌کنید تا مطمئن شوید که چیزی برای اشتباه وجود ندارد. البته همه کمال‌گرایی‌ها ناشی از اضطراب نیست اما می‌تواند به همین دلیل و به طور نامحسوس وارد زندگی روزمره شما شود.
نداشتن توانایی نه گفتن | همه ما مجبور هستیم خواه برای رعایت ادب یا احساس وظیفه به چیزهایی بله بگوییم که ترجیح می‌دهیم گاهی انجام ندهیم. اما خوشحال کردن همیشگی افراد دیگر، می‌تواند ناشی از ضطراب باشد زیرا از مایوس کردن دیگران احساس نگرانی می‌کنید یا ترس دارید که از کنترل شما خارج شده باشند. بنابراین یکی از علایم کمتر شنیده شده اضطراب، همین نداشتن توانایی نه گفتن است.
مترجم : پروانه موفقی منبع: Happiful

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/406672/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری قرعه کشی رقابت‌های کسب سهمیه المپیک کشتی

افتخار ابدی برای چهار ستاره رئال مادرید

خلاصه فوتسال ایران 3 - افغانستان 1

پیش‌بینی هری کین از تقابل با ستاره رئال؛ جنگ جذاب

در ستایش سیتی؛ تیم فوتبالی که هندبال بازی می‌کند

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور خارجی خواهد بود

نساجی چشم انتظار پیروزی پرسپولیس

دومین پیروزی تیم هاکی روی یخ آیس باکس در کاپ آزاد ترکمنستان

چهار ستاره ملی‌ پوش در قلاب تراکتور

دختره و نشونیاشو تو زندگیم میبینم

شده از اعتمادت به آدما ضربه بخوری؟

بازی دیدنی امیر آقایی در "بدون تاریخ بدون امضا"

توضیحات امیرعلی نبویان در اتباط با ادامه دادن ارتش سری

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

چرا صدام پیشرفته‌ترین جنگنده‌های عراق را در خاک دفن کرده بود؟

خلاقیت منحصر بفرد بانوی سالمند ترک در بافت لباس های فوق العاده زیبا با تزیین گل برای عروسک / آفرین به این خلاقیت

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

راه آهن زیبای سیستان بلوچستان

گوناگون/ عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

ورود هولناک سیلاب به داخل فروشگاه ها در دبی

بهار زیبای هورامان در استان کردستان

بگو ببینم رو نمازت غیرت داری؟

کیسه هوا موتورسوارها چگونه عمل می کند؟

آبشار اسکوگافوس؛ جاذبه اصلی روستای اسکوگار در ایسلند

حکمت/ حق را به باطل نفروشید

نان شیرمال پاپیونی مخصوص خانم های هنرمند

تشابه شدید سینوزیت‌های ویروسی با آلرژی

انطباق آداب تناول ائمه اطهار با علوم پیشرفته تغذیه

ربات «اطلس» بازگشت!

آسمان مال من است

شمس: کار خوب کادر فنی استفاده از تمام بازیکنان مقابل افغانستان بود

اولین دور مذاکرات بارسا با ستاره اسپانیایی

مورینیو: به خاطر آنچلوتی دوست دارم رئال قهرمان شود

فتح‌الله‌زاده: نکونام و خطیر منافع تیم را در نظر بگیرند

بدترین باخت سرمربی الهلال رقم خورد

جلسه سرنوشت‌ساز برای تعیین تکلیف ژاوی

توخل: پیروزی حق بایرن مونیخ بود

ویسی: همه من و کمالوند را می‌شناسند، بهتر است عوام‌فریبی نکند

گاهی آمدن ها دیر میشوند

اعتراف جالب و شنیدنی نرگس سریال خانه‌ به دوش

ای یار من ای دلبر و دلدار من

علی شادمان با «بلیت یک طرفه» می‌آید

شما اصلا قرار نیست حال کسی رو خوب کنی!

پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون می‌برد

تصمیم تارانتینو برگشت؛ «منتقد سینما» دهمین فیلمش نیست

عشق رو باید ثابت کرد

وقتی مادرها تصمیم می‌گیرند کاری کنند!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند