موتور سنگین، با قراردادهای سنگین
ورزشي
بزرگنمايي:
آریا بانو - خبر ورزشی / درخواست فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی برای واردات 80 دستگاه موتورسیکلت سنگین، حاشیه بزرگ این رشته و ورزش کشور در روزهای مانده تا انتخابات ریاست است.
واردات موتورهای سنگین یکی از منابع مهم درآمد فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی است. قانونی که طبق آن متقاضیان (که قاعدتاً باید موتورسواران حرفهای باشند) با کارت ورزشکاری تنها میتوانند موتورهای سنگین را برای استفاده در پیست به کشور بیاورند، اما این بار حاشیه سر نبود 8 میلیارد در حساب فدراسیون است. درخواست فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی برای واردات 80 دستگاه موتورسیکلت سنگین، حاشیه بزرگ این رشته و ورزش کشور در روزهای مانده تا انتخابات ریاست است. اتفاقی که دو مدعی را رودرروی هم قرار داده است. یک مدعی برنامه ورزشگاه است که با رونمایی از نامه مدیرکل صنایع حمل و نقل به تاریخ 27 مرداد امسال به فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی اعلام کرده با لیست 80 نفره برای ورود موتورهای سنگین موافقت شده است، اما ظاهراً فدراسیون در نامه 15 شهریور به وزارت صنعت تأکید کرده قرار است با راهاندازی کارگروهی، متقاضیان شناسایی شوند تا لیست فدراسیون، قانونی باشد. البته برنامه ورزشگاه روی این قضیه مانور کرده که متقاضیان فروشنده و واسطه درون لیست 80 نفره، هیچیک ورزشکار نیستند و با تعرفه 6 درصدی گمرک، صاحب موتورهای سنگین میشوند.
از طرف دیگر کسی هست که مدعی شده با واریز فیش 120 میلیونی بهعنوان همیاری به حساب شخصی خاص واریز کرده است. البته 120 میلیون جدای از پولی که به فدراسیون داده است. 8 میلیارد از 80 نفر بابت پول همیاری که به حساب شخص واسطه واریز میشود. بیژن خراسانی، کارشناس و گزارشگر قدیمی مدعی شده 80 موتور سنگین که همیاری آنها قیمتی حدود 120 میلیون تومان است، بابت هر موتور به حساب اشخاص واسطه واریز میشود و به درخواست فدراسیون وارد شده، اما نه تنها اصلاً چنین مبلغی در فدراسیون وجود ندارد، بلکه اسنادی هم دال بر اینکه موتورها به موتورسواران داده شده، موجود نیست. در واقع از هر موتور تنها 20 میلیون به حساب فدراسیون واریز شده که مورد اعتراض خزانهدار فدراسیون قرار گرفته و در نامهای به ناظمی بابت این قضیه اعتراض کرده است. در حالی که مازیار ناظمی روزه سکوت گرفته، شهزاد کیانی، دبیر فدراسیون و سرپرست جدید که بعضیها انگشت اتهام را به طرفش گرفتهاند، اتهام واریز فیش 120 میلیونی به حسابش را قبول ندارد: «من 32 سال است در وزارت ورزش خدمت میکنم. اگر کسی سندی برای اینکه پولی گرفتهام دارد، بدهد.»
روایت فدراسیون از این قصه
هرچند فدراسیونیها، این قصه را به گردن محمود صیدانلو رئیس سابق میاندازند. به 3، 4 ماه آخر دوره ریاست او. قصه از این قرار است: تابستان سال قبل و چند ماه پیش از پایان ریاست محمود صیدانلو شرکتی با سابقه فعالیت چند ماهه بدون مراحل مزایده قراردادی سه ساله بهصورت انحصاری امضا کرد و امتیاز تبلیغاتی و رسانهای فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی را در قبال یک سفته 24 میلیون تومانی گرفت که با رفتن محمود صیدانلو از فدراسیون و ورود وزارت ورزش و سازمان بازرسی کل کشور به موضوع، روی تخلف آن مهر تأیید زد. این قرارداد بدون برگزاری شرایط مزایده و مناقصه، عدم رعایت اصول آییننامه معاملاتی فدراسیونهای ورزشی و بدون امضای خزانهدار فدراسیون در قرارداد، واریز درآمدها به حسابی مشترک بین صاحب شرکت و رئیس سابق فدراسیون، عدم درآمدزایی مناسب موجب شد تا نهادهای نظارتی آن را ملغی اعلام کنند و خواهان صلح و تفاهم طرفین برای اصلاح شکل و نوع قرارداد مطابق با آییننامه معاملاتی فدراسیونهای ورزشی شدند. بهرغم وساطت مهدی علینژاد، معاون ورزش قهرمانی و حرفهای وزارت ورزش، شرکت طرف قرارداد، حاضر به صلح و تفاهم برای اصلاح اشکالات قرارداد نشد تا این قرارداد اسپانسرینگ و هواداری به سرنوشت و مشکلات دیگر سامانههای هواداری که این تیم با فدراسیون و باشگاههای سرخابیها بسته بود، دچار شد. این قرارداد در 9 ماه اول حتی یک ریال هم برای فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی درآمد واقعی نداشت. البته شرکت طرف قرارداد فدراسیون با یکی از کارخانجات خودروسازی قرارداد میبندد و مبلغی را به حساب مشترک واریز میکند، که با ارائه فاکتور مبلغ زیادی از آن را طلب میکند و وقتی سرپرست فدراسیون موافقت نمیکند کار به شکایت میرسد و از همان موقع دعوای دو طرف بالا میگیرد. حالا فدراسیونیها با علنی شدن این حاشیهها معتقدند این قضیه به دلیل خارج کردن سرپرست فدراسیون از گود انتخابات است. البته شهزاد کیانی همه این حاشیهها را به انتخابات ربط میدهد: «به دلیل در پیش بودن انتخابات این بداخلاقیها به راه افتاده است. آنها میخواهند انتخابات را به حاشیه ببرند. به همین خاطر از فضای مجازی شروع کردند و به صداوسیما کشاندند، اما من اجازه نمیدهم غیرکارشناسان با استفاده از تریبون صداوسیما با طرح مسائلی فضا را مسموم کنند. ما میدانیم این قصه از کجا سرچشمه میگیرد و حق شکایت از آنها برای ما محفوظ است.»
او امتیاز ورود موتورهای سنگین را یکی از راههای درآمدزایی فدراسیون میداند: «از سال 89 امتیاز ورود مورتوهای سنگین را وزارت صنعت به فدراسیون داد تا درآمد پایداری داشته باشد و جلوی قاچاق این موتورها گرفته شود. چراکه این موتورها به لحاظ امنیتی پلاک شهری ندارند و طبق دستورالعمل اجرایی به ورزشکاران، اعضای فدراسیون و هیئتها داده میشود و موتورسواران با سند تکبرگ تنها میتوانند در مسیرهای تعیین شده تا پیست تردد کنند. البته قرار است موتورها پلاک ورزشی شوند. ما قبل از بهمن 98 با اینکه مجوز داده میشد، اما هیچ حرف و حدیثی در این باره نداشتیم، اما حالا که نزدیک به انتخابات است و یک عده میخواهند سهمخواهی کنند، حاشیه به راه انداختهاند.»
در این شرایط رئیس و سرپرست سابق فدراسیون این روزها تقصیر را به گردن هم میاندازند ولی حرف سر روشن شدن تکلیف 8 میلیارد پول مردم است.
-
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷:۰۷
-
۱۹ بازديد
-
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/406642/