پیشگیری از کووید-19 با هدف‌گیری ویروس در بینی گوناگون

پیشگیری از کووید-19 با هدف‌گیری ویروس در بینی

آریا بانو - ایسنا / درمان‌هایی که ویروس کرونا را در بینی مورد هدف قرار می‌دهند، ممکن است به جلوگیری از کووید-19 کمک کنند.
 آزمایش سواب بینی یکی از روش‌های اصلی آزمایش شناسایی عفونت با ویروس کروناست. به همین دلیل دانشمندان اکنون در حال بررسی روش‌هایی برای متوقف کردن ویروس در بینی قبل از تسلط ویروس بر بدن هستند.کووید-19 به اندام‌ها آسیب رسانده، ریه‌ها، قلب و رگ‌های خونی را هدف قرار می‌دهد به همین دلیل، دانشمندان برای مهار این حمله گسترده بر روی قسمت دیگری از بدن یعنی بینی تمرکز کردند.
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد ویروس عامل این بیماری سارس کووید-2 ( SARS-CoV-2) با آلوده کردن برخی سلول‌های بینی راهی برای ورود خود به بدن ایجاد کرده و درنتیجه، بینی به‌عنوان یک میدان اصلی جنگ با کووید-19 محسوب می‌شود. برخی از دانشمندان گمان می‌کنند، کند کردن یا متوقف کردن این حمله در بینی ممکن است درنهایت به‌اندازه کافی قدرتمند باشد تا روند همه‌گیری را تغییر دهد.
تاکنون چنین درمانی ارائه نشده است، اما افرادی که بینی و موارد مرتبط با آن را مطالعه می‌کنند، دیدگاه‌های جدیدی در مورد مراحل اولیه عفونت‌های کووید-19 را شناسایی می‌کنند. دانشمندان درحال‌توسعه و آزمایش روش‌هایی برای جلوگیری از استقرار ویروس در بینی هستند. این موارد شامل اسپری بینی است که پروتئین اصلی ویروسی را از بین می‌برد و آن را غیرفعال می‌کند، ضدعفونی‌کننده‌هایی است که معمولا قبل از جراحی‌های سینوس استفاده می‌شوند و حتی ماده صابونی خاص است که باعث تغییر در جذب این ویروس در بینی می‌شود.
اندرو لین، متخصص گوش و حلق و بینی در دانشکده پزشکی جان هاپکینز می‌گوید: "من فردی هستم که در مورد بینی تحقیق می‌کنم اما اکثر افراد معمولا علاقه‌ای به این حوزه ندارند، بااین‌وجود در حال حاضر مرکز توجه مردم شده است. "
لین می‌گوید: "بینی مکانی است که ویروس در حال فعالیت است. "
در مطالعه اخیر، وی و همکارانش میزان پروتئین بر روی سلول‌های انسانی به نام ACE2 را اندازه‌گیری کردند که تصور می‌شود یکی از راه‌هایی است که ویروس سلول‌ها را آلوده می‌کند. در میان مجموعه‌ای از بافت‌های انسانی گرفته‌شده از بینی و گلو در افراد، قسمت فوقانی پشت حفره بینی، معروف به اپی تلیوم بویایی ACE2 وجود داشت(این مکان محل سکونت سلول‌های بویایی است که به دلیل عفونت‌های کروناویروس جدید با ازدست‌دادن حس بویایی همراه شده است).
وی گفت: محققان در مجله تنفسی اروپا در اول سپتامبر گزارش دادند که این سیگنال ACE2 نشان می‌دهد این سلول‌ها ممکن است درگاه‌های اصلی ورودی باشند که به ویروس اجازه می‌دهد به بقیه بدن منتقل شود و حتی ممکن است دوباره برای آلوده شدن افراد دیگر خارج شوند.
برخی دانشمندان برای قطع عفونت در بینی به پروتئین‌های ایمنی ویژه‌ای در شتر، لاما و آلپاکاس(یک نوع شتر) روی‌آورند. این پروتئین‌ها که "نانو بادی" نامیده می‌شوند، به مقابله با مهاجمان در بدن کمک می‌کنند، اما کوچک‌تر و تصور می‌شود سخت‌تر از آنتی‌بادی انسانی هستند.
در مطالعات آزمایشگاهی پروتئین‌ها و سلول‌های موجود در ظروف آزمایشگاهی توسط پژوهشگر زیست‌شیمی، آشیش مانگلیک و زیست‌شناس سلولی پیتر والتر از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو نشان دادند که نانو بادی‌های سفارشی می‌توانند پروتئین سنبله‌ای را که ویروس کرونا برای ورود به سلول‌ها استفاده می‌کند را از بین ببرد.

در قسمت فوقانی و پشتی حفره بینی فرد:
سلول‌های خاص حاوی مقدار زیادی ACE2 قرمز
هسته سلول‌ها آبی
سلول‌های بویایی که به نظر نمی رسد دارای ACE2 باشند به رنگ سبز
محققان هنوز "نانو بادی‌ها" را در افراد آزمایش نکرده‌اند. والتر می‌گوید: اما نتایج اولیه آنان نشان می‌دهد که ویروس پس از خنثی‌سازی با "نانو بادی"، نمی‌تواند وارد سلول‌های انسانی شود و در حفره بینی باقی بماند. محققان دریافتند که این "نانو بادی" در هنگام خشک شدن بینی و آئروسل، پایدار است و می‌تواند به شکل اسپری بینی ساخته شود. این گروه امیدوار است که آزمایش‌ بر روی حیوانات آزمایشگاهی آغاز و سرانجام روی انسان بررسی شود.
روش ساده‌تر این است که ویروس موجود در بینی را بشویید یا از بین ببرید. برخی از پزشکان "ید" که یک ماده ضدعفونی‌کننده رایج است و می‌تواند زخم‌ها را درمان کند و پوست را قبل از جراحی ضدعفونی کند، موردبررسی قراردادند. در مقاله مروری در 10 ژوئن در مجله گوش، بینی و حلق محققان شواهدی را توصیف می‌کنند که نشان می‌دهد یک محلول رقیق به نام "پوویدون آیوداین" ممکن است سارس کووید-2 را در حفره بینی و گلو ریشه‌کن کند.
نکات اولیه مبنی بر مطالعات ویروس در ظروف آزمایشگاهی شامل مقاله‌ای است که در 16 ژوئن در مجله پروتزهای دندانی منتشر شد و یک آزمایش بالینی در دانشگاه کنتاکی در لکسینگتون امریکا در حال انجام است که کارکنان مراقبت‌های بهداشتی از اسپری‌های بینی، "پوویدون آیوداین" و غرغره کردن برای جلوگیری از ابتلا به بیماری طی حضور خود در بیمارستان و بعدازآن استفاده می‌کنند.
محققان دیگر به یک‌راه حل با فناوری پایین‌تر روی‌آورند که مخلوطی از ماده صابونی و نمک بود. شستشوی نمکی می‌تواند باکتری‌ها و مواد حساسیت‌زا را از حفره بینی خارج کرده و علائم آلرژی، عفونت‌های سینوسی و سرماخوردگی را کاهش دهد. آزمایش بالینی فعلی به‌منظور بررسی اثرات ماده صابونی مخصوص با محلول نمک بر روی علائم و احتمال انتشار کووید-19 در افراد مبتلا به کووید-19 طراحی‌شده است. جاستین ترنر، جراح بینی و سینوس که از محققان و مجری این آزمایش در دانشگاه وندربیلت در نشویل ایالات متحده است، می‌گوید: این محلول صابونی می‌تواند ویروس‌ها را از بینی شسته یا لایه محافظ خارجی آن‌ها را بشکند و آن‌ها را غیرفعال کند.
ترنر می‌گوید: "ما می‌دانیم که ویروس به صابون‌ها و مواد فعال‌کننده سطح بسیار حساس است. به‌عنوان‌مثال شستن دست‌ها با صابون روش خوبی برای از بین بردن ویروس کرونا است ."
این آزمایش بر روی بیماران با علائم خفیف تا متوسط که نیاز به بستری در بیمارستان نداشتند و یا کار خاصی برای بینی آنان انجام نمی‌شد، موردبررسی قرار گرفت. بیماران چند بار در روز با محلول نمک و صابون نمکی بینی خود را شست‌وشو دادند. در کار آزمایی بالینی که از اول ماه مه آغاز شد، ترنر و همکارانش علائم 100 نفر و میزان ویروس در بینی آنان را بررسی کردند. بررسی اولیه 45 بیمار نشان می‌دهد افرادی که بینی را شستشو می‌دهند حدود یک هفته زودتر از سایرین از سردرد و گرفتگی بینی رها می‌شوند. این نتایج موقت اولیه در تاریخ 11 سپتامبر در مجمع بین‌المللی آلرژی و جراحی بینی به‌صورت آنلاین ارائه شد.
لین هشدار می‌دهد: ممکن است که شستشوی بینی ویروس را تحریک کرده و شیوع آن را تسهیل کند. وی می‌گوید: فرضیه شستشوی بینی نویدبخش است و این کار و سایر مطالعاتی که بینی را هدف قرار می‌دهند، ارزش آزمایش دارند. به نظر من قبل از ورود ویروس به بدن باید آن را از بین برد.

گل دوم بارسلونا به سلتاویگو توسط لیونل مسی در دقیقه 52

استقلال از دیاباته و میلیچ چند روز مهلت مجدد خواست

پیام تبریک ژردان شقیری به مناسبت تولد عادل فردوسی پور

واکاوی بیانیه هیات مدیره استقلال علیه سعادتمند

انتخاب مددی بدون نظر اکثریت اعضای هیات مدیره استقلال

اتفاق مهمی که سعادتمند درباره آن توضیح نداد!

درخواست وزارت ورزش از الکس نوری

استوری سردار آزمون و تبریک به عادل فردوسی‌پور

واکنش ستاره یونایتد به رویارویی دوباره رونالدو _ مسی

مجید بشکار در بخش سی سی یو بستری شد

نایب‌رئیس یوونتوس، خوشحال از دیدار با بارسلونا

جایگاه مجازی فینال NBA پر از اسطوره

چهره ها/ نظر بهنوش بختیاری در مورد فیلم اخیرش

نماهنگ زیبای «مثل گل» به بهانه روز سالمند

عبرت های قوم بنی اسرائیل

نماهنگ «بازم من و این جاده‌ها» با نوای میثم‌ مطیعی

کیک های عجیب و بزرگ قنادهای آسیایی

این چای را بنوشید تا دیرتر پیر شوید!

پیش‌بینی حملات صرع با سیستم پوشیدنی

بررسی سیاره پر رمز و راز "زهره"!

یونتوس - بارسلونا در حکم ال‌کلاسیکوی جدید