آریا بانو

آخرين مطالب

خوراکی‌های غیر گوشتی که آهن بدن را تأمین می‌کنند پزشکي

خوراکی‌های غیر گوشتی که آهن بدن را تأمین می‌کنند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / بیش از یک قرن است که آهن به عنوان یک ماده مغذی ضروری شناخته شده با وجود دسترسی وسیع به مواد غذایی غنی از آهن در قرن 21، هنوز کمبود تغذیه ­ای آهن و کم خونی فقر آهن شایع ترین بیماری کمبود تغذیه­ ای در دنیا است.
آهن یک عنصر معدنی است که در مقادیر جزئی در همه سلول ها یافت می شود. این عنصر به خوبی توسط بدن نگهداری شده و هر روز 90 درصد آهن بازیافت شده و مجدداً استفاده می شود و بقیه آهن به طور عمده از صفرا دفع می شود.
برای حفظ تعادل آهن و تأمین 10 درصد اتلاف آن، آهن باید از طریق مواد غذایی در دسترس بدن قرار گیرد که در غیر این صورت کمبود آهن ایجاد می شود و فرد مبتلا به کم خونی فقر آهن می شود.
فقر آهن در کودکان، دختران نوجوان و زنان در سنین باروری شایع بوده و درمان کم خونی فقر آهن شامل تشخیص علت ایجاد ین نوع کم خونی، مکمل یاری آهن و رژیم غذایی حاوی آهن است.
در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی جامعه ترکیبات سبد غذایی بسیاری از خانوارها تغییر کرده و برخی مواد غذایی از مصرف روزانه به مصرف هفتگی و برخی از مصرف هفتگی به مصرف ماهانه تبدیل شده اند و همین امر امنیت غذایی را در بسیاری از خانوار ها به خصوص مناطق حاشیه شهر و استانهای محروم به خطر انداخته است.
افزایش قیمت همه اقلام مواد غذایی به خصوص گوشت قرمز، لبنیات و میوه طی یک سال گذشته باعث شده که سهم گوشت قرمز در سبد خرید خانوار محدود شود.
گوشت قرمز منبع اصلی و خوب دریافت آهن در سفره خانوارهای ایرانی محسوب می شود که آهن آن از نوع آهن هم است که جذب آن حدود 15 تا 35 درصد و زیست دسترسی بیشتری نسبت به آهن غیر هم دارد، آهن غیر هم در منابع گیاهی وجود دارد و جذب آن 2 تا 20 درصد است
منبع غنی آهن هم، جگر گاو است و به غیر از این ماده غذایی گوشت قرمز، زرده تخم مرغ و گوشت مرغ هم دارای آهن هم هستند اما مقدار آهن آن از جگر گاو کمتر است.
در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی جامعه برخی خانوارها که قدرت خرید گوشت قرمز را ندارد یا به دلایلی مثل گیاه خواری نمی توانند گوشت قرمز یا جگر گاو یا تخم مرغ مصرف کنند می توانند از منابع گیاهی حاوی آهن تا حد زیادی از نیاز خود به این عنصررا تامین کنند.
به عنوان مثال حبوبات مثل عدس، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید و سبزی هایی مثل شوید، جعفری، ترخون و جعفری منابع خوب آهن گیاهی هستند. همچنین در 100 گرم تخم ریحان 9/8 میلی گرم، پسته 14 میلی گرم، توت خشک 9/5 میلی گرم، بادام خشک 4/7 میلی گرم آهن وجود دارد که از منابع بسیار خوب آهن گیاهی هستند.
گندم یا عدس به صورت جوانه زده نیز از منابع بسیار خوب اهن محسوب می شوند که می توانید آنها را همراه سالاد با آبلیمو میل کنید و حتی از این جوانه ها به صورت تازه یا خشک شده در غذاهای کودکان استفاده کنید. باید توجه داشت چون آهن منابع گیاهی از نوع فریک است برای افزایش جذب این نوع آهن، منابع گیاهی ذکر شده را با منابع ویتامین C مثل لیمو ترش یا نارنج باید مصرف کرد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

به جای ماندن در زمین، میان ستارگان کاوش کنید

سکانسی از «سفر در خانه»؛ بابا اون فیلم رو نبینی!

نویسنده «دل»: از مردم عذرخواهی می‌کنم!

متفاوت‌ترین نقشی که مصطفی زمانی بازی کرد

چهره ها/ عشقِ خانم مجری به زندگی

چهره ها/ فراموشی همه ذهن لیندا کیانی را گرفته است

آموزش زبان انگلیسی توسط سیامک انصاری در یک جلسه

چهره ها/ عکسی از کودکی ستاره پسیانی و برادرش

چهره ها/ میلاد کی‌مرام در حال لود شدن

انواع اگزما را بشناسید

کرونا در آسانسور چقدر زنده می‌ماند/ اینفوگرافی

آهنگ مهدی احمدوند به نام «چی شد»

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس: کلیات طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی تصویب شد

سرعت زیاد 5 جوانِ 20 ساله را به کام مرگ فرستاد

کشف 10 هزار لیتر مشروبات الکلی دست‌ساز در عجبشیر

4گوشه دنیا/ ابتکار رستوران نیویورکی برای روزهای کرونایی

تصاویر پهپادی از شالیزارهای زیبای برنج در چین

ورود سیل به منازل مسکونی در تایلند

اشتباه خسارت بار در انجام یک انفجار کنترل شده!

خوش شانسی دوچرخه سوار در تصادف

طرز تهیه جغور بغور محلی دکه ای زنجان

تهیه غذا‌های سنتی ترکی با آشپز ترکیه‌ای

میز اردور/ گوجه خشک شده در فر

کرونا به دندان‌ها هم آسیب می‌رساند؟

گلدانی لاکچری با مواد اولیه ارزان

گفت‌وگوی صمیمانه زوجین؛ یکی از اصول مهم زندگی موفق

نکاتی در مورد استفاده از رنگ موهای فانتزی

عروسک جورابی؛ اسباب بازی نوستالژیک و محبوب

حریرچی: 10هزار دانش‌آموز کرونا گرفته‌اند

جذب آتش‌نشان زن تا 2 ماه آینده در تهران

تازه‌ ترین آمار از مبتلایان و فوتی‌ های کرونا در ایران 6 مهر 99

توسعه شمالی خط 3 مترو با همکاری شهرداری منطقه یک

وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری به 25 میلیون تومان رسید

بهسازی معابر منطقه 15 با اجرای پیاده رو سازی

بررسی طرح نظام رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش

کشف دارویی جدید برای درمان بیماری ام اس

ترکیب شماتیکی پرسپولیس مقابل السد

جنجال مورینیو با دله‌علی پایان ندارد

ژاوی ترکیب السدی‌ها برای دیدار با پرسپولیس را مشخص کرد

اسپتزیا با شکست سنگین خانگی فصل را آغاز کرد

مذاکره با خطیبی برای استقلال!

داور دیدار پرسپولیس – السد مشخص شد

گلایه دشتی از نامجو مطلق

اظهارات فرشاد پیوس در خصوص دیدار امروز پرسپولیس

ترکیب بایرن مونیخ اعلام شد

فراموش نشدنی‌ترین گل‌های تاریخ فوتبال

زیباترین دفاع‌ها در فوتبال

تونل اتلتیکویی‌ها برای سوارز

سریع‌ترین نتیجه از تعویض در تاریخ فوتبال!

پاتوسی عضلانی در تمرینات فولاد!