آریا بانو

آخرين مطالب

آریا گزارش می دهد ؛

تلخ تر از کرونا؛ سونامی سالمندی در ایران چه زمانی رخ می دهد؟ اجتماعي

تلخ تر از کرونا؛ سونامی سالمندی در ایران چه زمانی رخ می دهد؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خبرگزاری آریا- افزایش نرخ سالمندی کشور از 9درصد در 30 سال آینده به 25 درصد خواهد رسید و شاهد سونامی سالمندی در کشور خواهیم بود.
به گزارش خبرگزاری آریا، مدت هاست که هشدارها در خصوص پیر شدن جمعیت کشور داده می شود و منتظر اقداماتی هستیم اما گویی فقط گفته می شود و شنیده نمی شود . بر اساس گفته های کارشناسان امر افزایش جمعیت در گروه‌های سنی بالا و کاهش جمعیت در گروه‌های سنی پایین، افزایش میانگین سن افراد جامعه را به همراه دارد که از آن به عنوان پیر شدن جامعه یاد می‌شود. بر اساس آخرین سرشماری سال 1395، بیش‌از 9 درصد جمعیت کشور بالای 65 سال سن دارند. پیر شدن جامعه، کشور را با مسائل متعددی روبرو خواهد کرد که یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو، بحران در صندوق‌های بازنشستگی است.
سونامی سالمندی در انتظار کشور
امروز معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سونامی سالمندی در انتظار کشور است، گفته که افزایش نرخ سالمندی کشور از 9درصد در 30 سال آینده به 25 درصد خواهد رسید.مریم حضرتی می گوید: زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور می‌توانند نقش مهمی در جامعه ایفا کنند به طوری که با تأمین 6 نیاز خانواده سالم که عبارتند از صمیمیت و همدلی، استقلال اعضای خانواده، رضایتمندی، تأمین نیاز اعضا، انسجام و حاکمیت ارزش‌های اخلاقی نقشی اساسی را در تحکیم خانواده سالم ایفا کنند. او با بیان اینکه برای اولین بار در جهان در 30 سال آینده تعداد سالمندان از تعداد کودکان و خردسالان بیشتر خواهد بود، افزود: در حال حاضر در ایران 9 درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند اما در 30 سال آینده این میزان به 25 درصد می‌رسد و شاهد سونامی سالمندی در کشور خواهیم بود.
معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه رشد سالمندی در ایران بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: ما بایستی روی سالمندی برنامه ریزی داشته باشیم با وجود اینکه امید به زندگی در بین زنان بالاتر از مردان است، ولی نسبت به مردان از کیفیت زندگی کمتری برخوردار هستند و در بلند مدت شاهد سالخوردگی زنانگی در کشور خواهیم بود.
دلیل شکل‌گیری شرایط فعلی
اما در این پیر شدن جمعیت و عدم توجه کافی و اقدامات سازنده رازی نهفته است و دلیل شکل‌گیری چنین شرایطی را تنها نباید در تغییرات ساختار جمعیتی کشور جستجو کرد، بلکه عوامل متعددی در این موضوع اثرگذار می‌باشد. از جمله این عوامل می‌توان به ناکارآمدی مدیریت و سرمایه‌گذاری‌های نامناسب صندوق‌های بازنشستگی، شرایط محیطی اقتصاد کلان، قوانین و مقررات ناکارآمد و... اشاره کرد.
پیر شدن جمعیت کشور، تلخ تر از کرونا
اما محمداسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت، در این رابطه می گوید: موضوع پیر شدن جمعیت کشور، تلخ تر از کرونا است که می توان آن را با شهد تولد فرزندان، شیرین ساخت.
او معتقد است، نگرانی اساسی که وجود دارد این است که آیا جوانان امروز به فکر دوره سالمندی خود هستند. آیا آنها به اندازه کافی فرزند دارند که پاسخگوی نیازهای خودشان در سالمندی باشد.وی با طرح این سئوال که وضعیت ما در رابطه با سالمندان چگونه است، افزود: جهان در طول 70 سال گذشته حدود 5 سال پیرتر شده است، اما جمعیت ایران متاسفانه در 60 سال گذشته 10 سال پیرتر شده است. البته این اتفاق ثابت نمی‌ماند و همچنان پیر تر می‌شویم. در حال حاضر کمتر از 10 درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند و ما کشور جوان تلقی می‌شویم، اما وضعیت چنین نمی‌ماند و ما هر سال در حال پیر شدن هستیم به طوری که در 20 سال آینده، از پیرترین کشورهای دنیا خواهیم بود و در 30 سال آینده پیرترین کشور جهان هستیم. به طوری که از هر 3 نفر تقریباَ یک نفر بالای 60 سال سن دارد.

آریا بانو


اکبری با عنوان این مطلب که سیاست‌های کلی جمعیت 30 اردیبهشت 1393 از سوی رهبری ابلاغ و توسط دولت به تصویب می‌رسد و ابلاغ می‌شود، گفت: در سال 1398 تعداد 170 هزار تولد مثبت ثبت از سال 1397 کمتر داشتیم و سال 1397 هم 120 هزار تولد مثبت از سال 1396 کمتر داشتیم. اما ملاحظه کنید که هیچ صدایی بلند نشده و هیچ ساختار اجرایی احساس ورشکستگی نکرد.کدام سرمایه است که از انسان و نیروی انسانی بالاتر باشد، چه اتفاقی افتاده است که با کوچک‌ترین رشد اقتصادی خوشحال می‌شویم، اما با تولد یک فرزند ایرانی نه، چگونه است که با یک واقعه نابسامان زلزله و سیل به هیجان دچار می‌شویم اما با کاهش 170 هزار تولد در طول یک سال اتفاقی نمی‌افتد.
او دو عامل اصلی را در این قضیه موثر می داند ، یکی سبک زندگی و دیگری بسیج ملی عملیاتی که تغییر سبک زندگی با برنامه‌ریزی های علمی موثر و مدون و مستمر فرهنگی میسر است و بسیج ملی عملیاتی هم باید مساعدت‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را در برگیرد و با مطالعه اقداماتی که در جهان انجام می‌شود کارهای موثری را در این زمینه طراحی و به اجرا در آورد.
کاهش فرزندآوری از علل پیرشدن جامعه
اما کاهش فرزندآوری مهمترین عامل حرکت جمعیت کشورمان به سمت پیر شدن است ولی چرا با وجود قوانین حمایت‌کننده برای ترغیب جامعه به فرزندآوری بیشتر، همچنان شاهد افزایش جمعیت سالمندان در کشورمان هستیم؟ به گفته کارشناسان یکی از علل پیرشدن جامعه کاهش فرزندآوری است . این عامل اختیاری در جامعه، به گونه‌ای است که اکنون مردم تصمیم به متولد کردن فرزند کمتری گرفته‌اند و حتی بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند، فرزند نداشته باشند که همین عامل منجر به پیری تدریجی جمعیت می‎شود.
به گفته متخصصان امر تثبیت جمعیت در گروی تولد دو فرزند توسط هر زن در جامعه کنونی‌مان طی بازه‌ای چند ساله می باشد و مشکل فرزندآوری نه تنها منجر به بروز مشکلاتی در ترکیب جمعیت جوان شده ، بلکه منجر به دیدگاه تازه‌ای در رابطه با ازدواج نیز شده است.
وضعیت فعلی جامعه را نگران‌کننده می داند و می‌گوید: از آنجایی که افراد از نظر فردی نسبت به اهمیت فرزندآوری، احساس نیاز نمی‌کنند و این مشکل نیز یک مسئله جمعی محسوب می‌شود، باید جامعه در مورد آن احساس خطر کند لذا تا زمانی که انتظار جبران از سوی جمع نباشد، مشکل فرزندآوری هم برطرف نمی‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/403837/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

رونمایی شهربانو منصوریان از پسرش آرشام که قراره مثل مامانش قهرمان باشه / چه پسر پر انرژی

علت آب نشدن چربی شکم تان اینجاست!!

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

لیز خوردن خودرو در خیابان برفی

شاخ به شاخ دو خودرو با هم

سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ ویژه بچه‌ها!

برای خنک شدن بدن چی بخوریم؟

قبل و بعد شام خوردن این نکات را رعایت کنید

روش جالب قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

سهم هر ایرانی از مصرف سیگار؛ سالی 860 نخ!

هدیه عجیب و ویژه مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی در «شب‌ آهنگی» که سوژه شد

رونمایی از دفتر کار محمد بن سلمان / استایل جالب و متفاوت ولیعهد عربستان در محل کارش که پربازدید شد!

قسمتی از دکوراسیون امروزی و شیک خانه یوسف تیموری بازیگر فولاد سریال «زیر آسمان شهر» / چه مبلمان زیبایی