آریا بانو

آخرين مطالب

چه کنیم تا کمتر هوس غذاهای ناسالم و شیرین کنیم؟ پزشکي

چه کنیم تا کمتر هوس غذاهای ناسالم و شیرین کنیم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / بسیاری از افراد گرایش به تنقلات و قند دارند که این بدترین دشمن رژیم غذایی است. میل شدید و غیر قابل کنترل به مصرف غذاهای خاص قوی تر از احساس طبیعی گرسنگی است و این هوس ها بسیار متغیر است ، اما اغلب افراد در بیشتر مواقع غذاهای ناسالم و قند هوس می کنند. هوس کردن یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب می شود حتی با وجود گرفتن رژیم، وزن کاهش پیدا نکند. در این مقاله بهترین و علمی ترین راه‌های کاهش مصرف قند و تنقلات را برای شما عزیزان مطرح کرده ام.
غذاهای باکیفیت یا بی کیفیت؟
کمبود مواد مغذی مهم در بدن می تواند باعث هوس های خاص شود. بنابراین خوردن مواد غذایی مناسب که دارای مواد معدنی و ویتامین هاست ( غذای با کیفیت ) راه دیگری برای کاهش اشتهاست. به این ترتیب، بدن شما مواد مغذی مورد نیاز را دریافت می کند و بعد از خوردن غذا، خیلی احساس گرسنگی نخواهید داشت.
اگر نیاز به خوردن میان وعده دارید، مطمئن شوید که ماده غذایی انتخابی سالم و مغذی است. مثلا میوه ها، آجیل، سبزیجات یا دانه ها گزینه های معقولی هستند.
بدن گرسنه، هوس می‌کند
بزرگ‌ترین دلیل هوس غذاهای خاص، گرسنگی است. بنابراین جلوگیری از گرسنگی زیاد، ممکن است ایده خوبی برای کاهش میل به غذاهای ناسالم و قند باشد. اگر مرتب غذا بخورید و میان وعده های سالم در دسترس تان باشد، کمتر احتمال دارد به سراغ تنقلات چاق کننده بروید.با سیر شدن به موقع و اجتناب از گرسنگی طولانی، ممکن است قادر به کاهش میل به غذاهای ناسالم و قند باشید.
خرید و گرسنگی
فروشگاه های مواد غذایی احتمالا بدترین مکان ها برای افرادی هستند که زیاد هوس می کنند یا گرسنه اند. اول این که فروشگاه مواد غذایی به شما دسترسی آسان به تقریبا هر نوع غذایی که می تواند هوس ایجاد کند را می دهد. دوم این که سوپرمارکت ها معمولا غذاهای ناسالم را جلوی چشم قرار می دهند.بهترین راه برای جلوگیری از میل به خرید و خوردن تنقلات ناسالم و پر از قند این است که هرگز گرسنه به خرید نروید.
به اندازه کافی بخوابید
اشتهای شما به شدت تحت تاثیر هورمون هایی است که در طول روز تغییر می کنند. محرومیت از خواب باعث اختلال در این نوسانات می شود و ممکن است منجر به افزایش اشتها و میل شدید شود.
مطالعاتی که از این فرضیه حمایت می کنند نشان می دهند افرادی که از خواب محروم هستند در مقایسه با افرادی که به اندازه کافی می خوابند، تا 55 درصد بیشتر چاق می شوند. به همین دلیل، خواب کافی و با کیفیت ممکن است یکی از قوی ترین راه های جلوگیری و کاهش میل به غذاهای ناسالم و قند باشد.
دوری و دوستی
یکی از راه های کاهش میل به غذاهای ناسالم و قند فاصله گرفتن از این مواد غذایی است. هنگامی که احساس می کنید به مصرف ماده غذایی خاصی اشتیاق دارید، سعی کنید از آن فاصله بگیرید. به عنوان مثال، می توانید به پیاده روی بروید یا دوش بگیرید تا ذهن تان منحرف شود. تغییر در اندیشه و محیط زیست ممکن است به کاهش میل به غذاهای ناسالم و قند کمک کند.برخی مطالعات نیز نشان داده اند که جویدن آدامس ( بدون شکر ) می تواند سبب کاهش میل و اشتها شود.
آب بنوشید
تشنگی اغلب با احساس گرسنگی یا میل به غذاهای سالم و تنقلات اشتباه گرفته می شود. اگر میل ناگهانی برای مصرف یک غذای خاص دارید، سعی کنید یک لیوان آب بخورید و چند دقیقه صبر کنید. ممکن است در این بازه زمانی اشتیاق شما از بین برود، زیرا بدن شما واقعا تشنه بوده است.
علاوه بر این، نوشیدن مقدار زیادی آب ممکن است خواص زیادی برای بدن داشته باشد. در میان افراد میان سال و مسن، نوشیدن آب قبل از غذا می تواند اشتها را کاهش دهد و به کاهش وزن کمک کند.
تمرینات ذهنی
تمرینات ذهنی به معنی توجه به غذاهایی است که می خورید. این تمرینات به شما می آموزد که آگاهی خود را از عادات غذایی، احساسات، گرسنگی، میل و احساسات جسمی افزایش دهید.
یک مطالعه شش هفته ای که روی گوشت خواران انجام شد نشان داد که خوردن غذا با حضور ذهن باعث کاهش میل به غذا می شود. همچنین شدت هوس نوشیدن هر نوع نوشیدنی قندی را کاهش می دهد.
پروتئین سلطان مواد غذایی
خوردن پروتئین بیشتر می تواند اشتهای شما را کاهش دهد و از بروز بیش از حد میل به غذاهای ناسالم و قند، جلوگیری کند. این کار احساس گرسنگی را کاهش می دهد و به شما کمک می کند تا بیشتر و طولانی تر احساس سیری کنید.
یک مطالعه که روی دختران نوجوان دارای اضافه وزن انجام شد نشان داد که خوردن صبحانه حاوی پروتئین به میزان قابل توجهی وزن آن ها را کاهش می دهد.
مطالعه دیگری که روی مردان دارای اضافه وزن انجام شد نشان داد که افزایش مصرف پروتئین به اندازه 25 درصد کل کالری دریافتی در روز، باعث کاهش 60 درصدی میل به غذاهای ناسالم و تنقلات می شود. علاوه بر این، میل به مصرف میان وعده در شب حدود 50درصد کاهش می یابد.
به جنگ استرس برو
استرس ممکن است گرایش بدن به مصرف غذاهای خاص را تحریک کند و بر رفتارهای تغذیه ای شما تأثیر بگذارد، به خصوص در زنان. تحقیقات نشان داده اند زنانی که تحت استرس هستند، به میزان قابل توجهی کالری مصرف می کنند و گرایش بیشتری نسبت به زنانی دارند که استرس ندارند.علاوه بر این، استرس سطح کورتیزول خون شما را افزایش می دهد، کورتیزول هورمونی است که باعث افزایش وزن می شود، به خصوص در ناحیه شکم. سعی کنید تنش را در محیط اطراف خود با برنامه ریزی و به طور کلی کاهش استرس، به حداقل برسانید.
اسفناج هوس کُش
عصاره اسفناج یک مکمل جدید است که به بازار ارائه و از برگ های اسفناج ساخته شده است. این عصاره کمک می کند در هضم چربی تاخیر ایجاد شود. این موضوع باعث افزایش سطح هورمون هایی مانند GLP-1 می شود که منجر به کاهش اشتها و گرسنگی می شوند.
مطالعات نشان داده اند که مصرف 7/3 تا 5 گرم عصاره اسفناج در هر وعده غذایی می تواند اشتها و میل به غذا خوردن را تا چند ساعت بعد کاهش دهد. یک مطالعه که روی زنان دارای اضافه وزن انجام شد نشان داد که مصرف 5 گرم عصاره اسفناج در روز باعث کاهش 87 تا95 درصدی میل به مصرف شکلات و غذاهای پرچرب می شود.
منبع :pubmed
نویسنده : مصطفی عاشوری | فیزیولوژیست ورزشی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

وحشت صبا راد از زلزله در ترکیه

چهره ها/ عکس دو سال پیش زهرا چخماقی در حلب

چهره ها/ یحیی در برابر دلارهای قطر پیروز شد

چهره ها/ تبریک جواد کاظمیان برای بُرد پرسپولیس

باربد بابایی به یاد روزهایی که کرونا نبود

چهره ها/ حال و هوای شاعرانه شقایق دهقان

ماجرای پُر ابهام لوکیشن فیلم «بنفشه آفریقایی» روشن شد

چهره ها/ سردار آزمون هوادارانش را از نگرانی درآورد

چهره ها/ مهراب قاسمخانی و پرنده سبیل خوارش!

چهره ها/ تبریک پدرام کریمی برای بُرد تیم با غیرت پرسپولیس

ریحانه پارسا گوشی استادش را کِش رفت!

چهره ها/ هلیا امامی غرق در گوشی‌اش

چهره ها/ ذوق‎‌زدگی بهنوش بختیاری از بُرد سرخ‌پوشان

درخواست فیروز از خدا؛ من را از تو آمپاس دربیار

چهره ها/ بُردی که وسط این همه خبر بد به احسان علیخانی خیلی چسبید

شرایط درمان ناباروری در بحران کرونا

آهنگ لری و زیبای «لک پوییز» از شهرام خلیل مقدم

محمد گلریز: سرودهای حماسی و انقلابی همگی برآمده از شعارهای مردم بود

نمکی: همکارانم اگر حقوق هم نگیرند کار می‌کنند

برخورد گشت تعزیرات با تخلفات برنج فروشان

رزمنده‎ای که خانه‎‌اش را مانند سنگر جبهه‎ کرده است

فرمانده مرزبانی ناجا: انتقام خون شهدای مرزبان را از قاچاقچیان می‌گیریم

پیگیری مشکلات مناطق محروم سیستان و بلوچستان

کنایه سنگین کارشناس برنامه سمت خدا به نمایندگان مجلس

استاندار تهران: ارائه خدمات به افراد فاقد ماسک تخلف اداری است

بیمارستان‌ها با پسماندهای عفونی خود چه می‌کنند؟

بیگاری‌کشیدن از معلمان در مدارس غیر دولتی

محدویت ‌های کرونایی در تهران تشدید می ‌شود

رد جذب استخدام معلمان حق التدریسی در کمیسیون آموزش مجلس

سرکار گذاشتن گربه

مار سمی که دورهمی را بهم ریخت

محافظت شجاعانه غازهای سیاه از جوجه هایشان

4گوشه دنیا/ روش عجیب شکایت از همسایه

داستان 8 تصویر از روزهای جنگ

روش بستن طناب با گره اسبی

تبدیل کردن دوچرخه به یکی از ادوات کشاورزی

آبی پر از بچه قورباغه است!

پررویی یک دزد کار دستش داد!

طرز تهیه مرغ و پیاز سوخاری خوشمزه به روش رستورانی

شیرینی پفکی؛ محبوب همه نسل ها

میز اردور/ ترشی انبه؛ دورچین همیشه متفاوت

همه ویتامین‌هایی که با لوبیا سبز یکجا وارد بدن‌تان می‌شود!

ساخت باربیکوی کوچک و خانگی با استفاده از قوطی نوشابه

پرورش خلاقیت کودک با کاردستی عروسکی

روش تهیه آویز دیواری زیبا با کاغذ رنگی

نصب 60 تابلوی جدید در پایانه های تاکسیرانی منطقه 19

استقبال شاعران از بخش «محرم بی‌سردار» و «مدافعان سلامت»

به جای ماندن در زمین، میان ستارگان کاوش کنید

سکانسی از «سفر در خانه»؛ بابا اون فیلم رو نبینی!

نویسنده «دل»: از مردم عذرخواهی می‌کنم!