آریا بانو

آخرين مطالب

این روز‌ها برخی پیامک کشف حجاب دارند، شما چطور؟ اجتماعي

این روز‌ها برخی پیامک کشف حجاب دارند، شما چطور؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو-ارسال پیامک کشف حجاب برای شمار زیادی از مردم، واکنش‌های گسترده‌ای داشته، ما گزیده‌ای از گزارش روزنامه‌های همشهری، همدلی و توسعه ایرانی را در همین باب اینجا آورده‌ایم.

این روز‌ها برخی پیامک کشف حجاب دارند، شما چطور؟

قرار نیست آخرین روز‌های تابستان که گرمای هوا هنوز در اوج خود قرار دارد، خیابان وزرا خلوت شود. خیابانی که مدت‌هاست وعده‌گاه کسانی شده که متهم به بدحجابی‌اند. بسیاری از کسانی که برای پیگیری اتهامشان به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کرده‌اند، می‌گویند که مرتکب چنین جرمی نشده‌اند.

دریافت پیامک‌های کشف حجاب این روز‌ها خبرساز شده است؛ پیامکی که در آن نوشته شده «مالک خودرو شماره... با توجه به این‌که در خودرو شما در آدرس... در تاریخ... جرم کشف حجاب صورت گرفته است ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار، ابلاغ می‌گردد حداکثر ظرف 72 ساعت برای رسیدگی به این موضوع به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود مراجعه فرمایید.» تعدادی از شهروندان هم با انتشار پیامک دریافتی خود در فضای مجازی در رابطه با آن نوشته‌اند که یا اصلاً در آن محلِ ذکر شده در پیامک نبودند یا این‌که اساساً افراد دارای حجاب و چادری هستند، حتی در یک مورد این پیامک برای کسی که معمم هست ارسال شده است.

ماجرا از آنجا گسترده، عجیب و مضحک شد که مرتضی روحانی که اتفاقا از معممین هم هست، در توئیترش نوشت: «من نمی‌دانستم عمامه از سر برداشتن هم کشف حجاب حساب می‌شود. بگذریم از اینکه خدا می‌داند که من خیابان اندرزگو نبودم!».

این روز‌ها برخی پیامک کشف حجاب دارند، شما چطور؟

بیشتر زنان می‌گویند بی‌گناهند و گزارش اشتباه درباره‌شان داده‌اند. ادعایی که نیروی انتظامی آن را رد می‌کند و می‌گوید مستندات کافی برای احضار متهم‌شدگان در اختیار دارد. رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ پیش‌تر گفته بود که اصل را بر برائت افراد از اتهام وارده می‌گذارد و با گرفتن تعهد از افراد، برای احضار‌شدگان مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال، گزارش‌هایی که به‌تازگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، صدای نقد و نظر‌ها درباره شیوه ثبت تخلفات و احتمالا بروز اشتباهاتی در ثبت شماره پلاک متخلفان را بلند کرده است.

این نخستین بار نیست که پلیس امنیت اخلاقی تهران اقدام به ارسال گسترده پیامکی با این مضمون به شهروندان می‌کند، اما آنچه باعث تعجب بسیار شده حجم زیاد پیام‌هایی بود که در آن مالکان مدعی بودند نه تنها کشف حجاب نکرده‌اند، که حتی در آن ساعت در خیابان مورد اشاره پلیس حضور نداشته‌اند.

امید نعمتی، خواننده، نیز که از دریافت‌کنندگان پیام احضار به پلیس امنیت اخلاقی است، در اینستاگرام خود نوشت: «آدم قرنطینه، تو خانه هم نشسته باشد، باز یک داستانی باید درست بشود. الان باید توی این کرونا و وضعیت، مردم را الکی بکشانید کلانتری؟»

مقامات انتظامی هنوز واکنشی به این خبر‌ها نشان نداده‌اند و دریافت‌کنندگان چنین پیامک‌هایی مجبورند برای «تشکیل پرونده و تعهد دادن» به مرکز پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کنند.

اثبات کردم تخلف نکردم بازهم تعهد گرفتند

یکی از چهره‌هایی که به اتهام بدحجابی به پلیس امنیت اخلاقی احضار شده است «وحید رجب‌لو» است. او معلولیت دارد و فقط 2 درصد اعضای بدنش توان حرکت کردن دارد. با این حال، او در فضای مجازی از احضار شدنش به پلیس امنیت خبر داد و از این موضوع گلایه کرد.

او می‌گوید با ارائه سند به نیروی انتظامی اثبات کرده است ساعت و روزی که متهم به بدحجابی شده است در محل مورد نظر نبوده است: «پیامک دادند که در فلان ساعت و روز در فلان مکان فرد بدحجابی در خودرو بوده و باید برای ادای توضیح به خیابان ورزا بیایم و پاسخگوی پلیس امنیت باشم. ساعت و زمان اعلام‌شده را بررسی کردم و با بردن فیلم دوربین مدار بسته پارکینگ خانه، ساعت حضورم در جلسه کاری که افراد زیادی در آن حضور داشتند، و نیز ارائه مدارک محکمه‌پسند دیگر به مأموران ثابت کردم اعلام تخلفم اشتباه بوده و جرمی مرتکب نشده‌ام.»

رجب‌لو می‌گوید: «با وجود اینکه مأموران پلیس تأیید کردند که تخلف بدحجابی نداشته‌ام، اما گفتند باید برگه تعهدنامه خودداری از تکرار تخلف را امضا کنم. تا زمانی که برگه تعهد را امضا نکردم اجازه اینکه اتومبیلم را تحویل بگیرم، پیدا نکردم.»

هم‌چنین درباره‌ی فردی که این گزارش را ارسال کرده است می‌گوید: «فردی را که گزارش خلاف واقع از من به پلیس داده است، می‌شناسم. این فرد چندی قبل با من مشکل پیدا کرد و برای آزار دادنم گزارشی را به پلیس داده که غیرواقعی است. از مأموران پلیس امنیت اخلاقی خواسته‌ام موضوع را بررسی کنند و با فرد خاطی برخورد کنند. آن‌ها قول داده‌اند این کار را انجام بدهند.»

او می‌گوید: «باید صلاحیت افراد استفاده‌کننده از چنین نرم‌افزار‌هایی تأیید شود. نباید به هر فردی امکان استفاده از آن‌ها داده شود تا شاهد چنین مشکلاتی باشیم.»

این روز‌ها برخی پیامک کشف حجاب دارند، شما چطور؟

به گفته مشاوران حقوقی، وقتی بی‌حجابی در خودرو رویت شود، ابتدا پیامکی برای مالک خودرو ارسال و با متنی به این مضمون به مالک تذکر داده می‌شود: «سلام، مالک خودرو به شماره پلاک ... سرنشین / راننده خودرو شما مرتکب جرم کشف حجاب شده است؛ لذا به منظور جلوگیری از تکرار جرم به شما تذکر داده می‌شود. پلیس امنیت اخلاقی».

خبری از پیامک اول و دوم نبود

به گفته مشاوران حقوقی این پیامک، اساسا نیازی به پیگیری مالک یا راننده ندارد و تنها گوشزد و اخطاری است به مالک خودرو تا از تکرار دوباره بی‌حجابی در ماشین جلوگیری کند، اما در صورتی که بی‌حجابی مجددا در همان خودرو رویت شود، پیامک دیگری با این متن ارسال خواهد شد: «ابلاغیه: مالک محترم خودرو شماره ... در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است؛ لذا ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار ابلاغ می‌گردد حداکثر ظرف مدت 10 روز برای رسیدی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود یا کلانتری‌های تهران بزرگ مراجعه کنید».

بعد از دریافت این پیامک، مالک باید به کلانتری محل سکونت خود مراجعه کند و تعهد کتبی دهد که مجددا در این خودرو کشف حجاب صورت نخواهد گرفت.

به گفته مشاوران حقوقی، جریمه کشف حجاب در خودرو علاوه بر مجازات جرایم قانونی که می‌تواند شامل جرم بی‌حجابی و بدحجابی باشد 100 هزار تومان جریمه و 10 نمره منفی نیز خواهد بود همچنین در صورت تکرار خودرو برای مدتی توقیف خواهد شد.

گوگل چه می‌گوید؟

با این حال در مورد اخیر ارسال انبوه پیامک کشف حجاب، اغلب معترضان می‌گویند که پیشتر هرگز تذکری برای آن‌ها ارسال نشده بود و حتی برخی از آن‌ها مدعیند، نه تنها دو پیامک اول برای آن‌ها ارسال نشده که، در تنها پیامک، خبر از توقیف خودروشان به دلیل کشف حجابی داده شده است.

براساس گزارش Trending Searches، جست‌وجوی عبارت «مرکز امنیت اخلاقی تهران» در فاصله روز‌های 9 تا 15 شهریورماه جاری، در مقایسه با روز‌های 2 تا 8 شهریورماه، به‌شدت افزایش یافته است. این در حالی است که بیشترین جست‌وجوی این عبارت ساعت 12:30 دقیقه ظهر روز 23 شهریور به ثبت رسیده است. این موضوع احتمالا به آن معناست که در 10 روز گذشته حجم ارسال پیامک‌های بدحجابی به شهروندان افزایش پیدا کرده و متهمان به این تخلف برای پیدا کردن نزدیک‌ترین مرکز پلیس امنیت اخلاقی از جست‌وجوی نشانی این مراکز استفاده کرده‌اند. در این آمار، جست‌وجوکنندگان در محدوده شهر تهران بوده‌اند.

پیامک‌های اشتباه

مریم، زن 43 ساله یکی از خانم‌هایی است که پیامک کشف حجاب دریافت کرده است. او می‌گوید: «ماشین به نام همسرم است و چندی پیش ایشان ماموریت بود و این پیامک برای او ارسال شده بود. اغلب اوقات برای انجام امور منزل و رفت و آمد فرزندانم من با ماشین تردد می‌کنم. من مادر خانواده هستم و حدود قانونی و ارزش‌های اسلامی را رعایت می‌کنم، اما نمی‌دانم چرا این پیامک برای شماره خودرو ما ارسال شده است. این پیامک موجب اختلاف خانوادگی میان من و همسرم شد».

لیلا 37 ساله، می‌گوید: «یک روز در کوچه فرعی جلو یک مغازه اتومبیل خود را پارک کردم؛ صاحب مغازه با بی‌ادبی و دعوا به من گفت نباید ماشینت را جلوی مغازه من پارک کنی و وقتی به او اعتراض کردم در پاسخ به من گفت که می‌داند چه کار کند».

وی افزود: «بعد از چند روز از این ماجرا پیامک کشف حجاب در خودرو دریافت کردم و حدس می‌زنم آن مغازه دار این گزارش را داده است در حالی که من همیشه حجاب را کامل رعایت می‌کنم و خود را ملزم و معتقد به این مساله می‌دانم».

این روز‌ها برخی پیامک کشف حجاب دارند، شما چطور؟

الهه درباره تجربه خود می‌گوید: «ما خانوادگی از یک ماشین استفاده می‌کنیم و من در هفته روز‌هایی که در دانشگاه کلاس دارم با ماشین به دانشگاه می‌روم. پیامک کشف حجاب در خودرو برای پدرم ارسال شده بود و او بسیار عصبانی بود که چرا برای او باعث دردسر شده‌ام در حالی که من و مادرم هر دو چادری هستیم».

عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه یک دادگستری، درباره‌ی این سردرگمی‌های پیش‌آمده می‌گوید: «به‌نظر من درست است که حجاب قانون است، اما موضوعات فرهنگی را باید با دید دیگری بررسی کرد. در چنین شرایطی می‌بایستی روی این مسئله بیشتر کار شود، معایب طرح در نظر گرفته شود و شاید با اصلاح طرح از آشفتگی و مشکلاتی که برای شهروندان ایجاد می‌شود، بتوان جلوگیری کرد.»


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/403116/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دارالترجمه رسمی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

با 7 مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

کبد سالم با مصرف این ویتامین ها

ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افشاگری مجری جنجالی زن تلویزیون: شهروند آمریکا هستم!

شیطنت‌های دختر با نمک سروش رفیعی در تمرین پرسپولیس / روزمو ساختی عمر بابا