آریا بانو

آخرين مطالب

بررسی لغو قرارداد حق پخش؛ ای، اف، سیاسی! ورزشي

بررسی لغو قرارداد حق پخش؛ ای، اف، سیاسی!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - فرهیختگان / عصر روز یکشنبه خبر سایت فدراسیون فوتبال، هواداران تیم‌های ایرانی را شوکه کرد. اقدام AFC در لغو قرارداد حق پخش رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران باعث می‌شود میلیون‌ها ایرانی از تماشای مسابقات تیم‌های مورد علاقه خود در این تورنمنت مهم محروم شوند. تحریم‌های آمریکا علیه ایران بهانه‌ای برای کنفدراسیون فوتبال آسیا شد تا قرارداد خود را لغو کند و به این ترتیب درحالی که قرار است 4 نماینده ایران در قطر ادامه دیدارهای مرحله گروهی خود را برگزار کنند و خبری هم از حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها نیست، این نهاد فوتبالی در تصمیمی سیاسی هواداران ایرانی را از لذت دیدن این مسابقات محروم کرده است.
پخش در اتریش، محرومیت برای ایران
روز شنبه کنفدراسیون فوتبال آسیا و آژانس تجاری این کنفدراسیون نامه‌ای را با این مضمون به فدراسیون فوتبال و سازمان صداوسیما ارسال کردند که با توجه به تحریم‌های بین‌المللی کشور ایران، ضمن لغو یک‌طرفه قرارداد حقوق پخش تلویزیونی آژانس تجاری کنفدراسیون فوتبال آسیا با سازمان صداوسیما، از دراختیار گذاشتن سیگنال پخش زنده مرحله گروهی متمرکز لیگ قهرمانان آسیا معذور است. به این ترتیب صداوسیما دیگر امتیاز پخش تلویزیونی این تورنمنت را ندارد و درصورتی که بخواهد دیدارهای نمایندگان ایران در قطر را به‌صورت زنده برای تماشاگران خود پخش کند باید از راه‌های دیگر آن را روی آنتن ببرد که مسلما جرایمی را نیز به‌دنبال خواهد داشت.
به‌دنبال ارسال این نامه، مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون ایران با ارسال نامه‌ای اعتراضی به AFC نسبت به این رفتار خارج از عرف و سیاسی اعتراض کرد. در این نامه آمده است فدراسیون فوتبال با تاکید بر رعایت کلیه قوانین و مقررات در تمامی رویدادهای بین‌المللی، حتی در شرایط شیوع ویروس کرونا با اعزام نمایندگان خود به‌منظور حضور شایسته در لیگ قهرمانان آسیا اقدام کرده و بر این اساس انتظار دارد کنفدراسیون فوتبال آسیا بستر لازم برای پخش زنده مسابقات را از طریق صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران معمول دارد تا خللی دراین‌باره رخ ندهد و میلیون‌ها هوادار و مخاطب علاقه‌مند به فوتبال در ایران بتوانند بدون استرس مسابقات را از طریق تلویزیون کشورمان و بدون نیاز به شبکه‌های جایگزین نظاره کنند.
نکته جالب ماجرا این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌تازگی قرارداد همکاری با کمپانی «sport1» امضا کرده و قرار است رقابت‌های لیگ قهرمانان این قاره در کشورهایی چون آلمان، اتریش و سوئیس پخش شود اما در ایران که هرساله 4 نماینده در این مسابقات دارد، هواداران از تماشای پخش زنده دیدارها محروم هستند. پاتریک مورفی، یکی از اعضای کمیته بازاریابی AFC درباره این قرارداد گفته بود: «بسیار خوشحالیم که sport1 به‌عنوان شریک تجاری ما در کشورهایی که آلمانی‌زبان هستند، با ما همکاری خواهد کرد. این قرارداد چشم‌انداز خوبی برای توسعه این مسابقات است و باعث می‌شود رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در قاره اروپا نیز دیده شود. ما در تلاشیم فوتبال باشگاهی آسیا در بازارهای سایر قاره‌ها نیز معرفی شود و آن را با کشورهای دیگری نیز به اشتراک بگذاریم.»
اگرچه AFC در تلاش است لیگ قهرمانان را به‌عنوان یک تورنمنت مهم در سطح جهانی مطرح کند و به‌دنبال پخش آن در سراسر دنیاست اما حالا در اقدامی عجیب و کاملا سیاسی یکی از اعضای فعال و مهم خود را از داشتن حق پخش مسابقات محروم کرده است.
ظلم به میلیون‌‌ها ایرانی
در چنین شرایطی شاید حتی پخش زنده مسابقاتی چون جام آسیایی 2023 در چین، مسابقات مقدماتی جام‌جهانی 2022 قطر و دیدارهای فصل آینده لیگ قهرمانان نیز در ادامه شامل چنین محرومیتی شوند و در این صورت حتی پخش مسابقات تیم‌ملی نیز در پرده‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. کمپانی BeIN sport قطر درحال حاضر امتیاز پخش رقابت‌های فوتبال در آسیا را برعهده دارد و حدود 2ماه پیش کنفدراسیون فوتبال آسیا از کشورهای خاورمیانه خواست پیشنهادهای خود را برای خرید حق پخش مسابقات طی سال‌های 2021 تا 2024 ارائه دهند. آنچه مسلم است اینکه فشارهای کشورهایی چون عربستان و امارات در تصمیم جدید AFC بی‌تاثیر نبوده است و لابی آنها با اعضای رده‌بالای این نهاد می‌تواند آنها را مجاب به لغو قرارداد رسمی خود با صداوسیمای ایران کرده باشد.
کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز پاسخی به اعتراض دبیرکل فدراسیون ایران نداده اما بعید است با ارسال تنها یک نامه نظرش را در این خصوص تغییر دهد. این اتفاق بازتاب زیادی در رسانه‌های آسیایی داشت و در کشورهای مختلف به آن پرداخته شد. سایت «ویونیوز» هند در گزارشی از این اتفاق نوشت: «کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌تازگی قرارداد خود را با تلویزیون ایران برای پخش مسابقات لیگ قهرمانان آسیا لغو کرده که با اعتراض مقامات فدراسیون ایران روبه‌رو شده است. این کنفدراسیون با لغو این قرارداد باعث‌شده میلیون‌ها ایرانی نتوانند دیدارهای تیم‌های محبوب خود را تماشا کنند.
فدراسیون ایران در نامه‌ای به این حرکت اعتراض کرده اما کنفدراسیون آسیا واکنشی به آن نداشته است. رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از ماه مارس امسال به‌دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و درنهایت AFC تصمیم گرفت ادامه این تورنمنت به‌صورت متمرکز و در کشور قطر برگزار شود. هفته سوم مرحله گروهی این مسابقات از روز دوشنبه آغاز شد و تیم‌های پرسپولیس، استقلال، شهرخودرو و سپاهان نمایندگان ایران در این تورنمنت هستند.»
فیفا، حامی احتمالی AFC
اعتراض به فیفا یکی از راهکارهای پیش‌روی فدراسیون فوتبال است اما با توجه به روندی که این نهاد طی سال‌های گذشته داشته بعید است تصمیم یکی از کنفدراسیون‌های زیرمجموعه خود را وتو کنند و البته آنها هم ترجیح می‌دهند در این دعوای سیاسی طرف آمریکایی‌ها را بگیرند تا در ادامه با مشکلات حقوقی مواجه نشوند. پخش مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بدون خرید حق پخش جرایم مالی سنگینی را به‌دنبال خواهد داشت اما با توجه به اینکه بعید است در این فرصت کم، صداوسیما و همچنین فدراسیون فوتبال بتوانند کنفدراسیون فوتبال آسیا را برای تغییر این تصمیم متقاعد کنند، به‌نظر می‌رسد تنها راه پیش‌روی آنها پذیرش ریسک جریمه و محرومیت احتمالی خواهد بود.
در شرایطی که تیم‌های ایرانی دیدارهای حساسی را پیش‌رو دارند و چشم میلیون‌ها هوادار ایرانی به عملکرد آنها در لیگ قهرمانان آسیا دوخته شده است عدم پخش این مسابقات ظلم بزرگی در حق تیم‌ها و هواداران آنها خواهد بود. بی‌شک این اقدام کاملا سیاسی است و طبق اظهارات کارشناسان حقوقی این‌گونه مسابقات رویدادهای عمده ورزشی به‌شمار می‌روند و هیچ سازمان بین‌المللی ورزشی حق ندارد مردم یک کشور را از تماشای این رویدادها محروم کند و این اقدام اخیر AFC خلاف قوانین و مقررات و عرف روابط بین‌الملل ورزش است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/403093/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

در چنین روزی و در سال 2011 ضربه کاری رونالدو به بارسلونا

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم

گزینه‌های باشگاه تراکتور برای مربی جدید از زبان نصیرزاده

حواشی بازی پیکان و هوادار از زاویه دوربین باشگاه

وینیسیوس 52 بازی زودتر به مسی رسید!

قریشی: استعفای ربیعی شوک مثبتی به تیم داد

دوشان ولاهوویچ تنها بازیکنی که در تیم الگری می‌درخشد

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

تشخیص بیماری مرگبار از روی دست ها

آهنگ معین زد رو از خود معین زد قشنگ‌تر خوندن!

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در رودبار

اظهارات خانواده شهیدی که در اولین ماموریتش به شهادت رسید

آغاز ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره

پورعباس: سازمان ملی سنجش در مرحله ابلاغ توسط شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد

سعدی‌خوانی مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

دره های زیبای الموت قزوین

با 2 تا بادمجان این شکلی هنر آشپزی‌ تو به رخ بکش!

آموزش رول کوکی راحت و فوق العاده خوشمزه

طرز تهیه بورک مرغ و قارچ

کنترل خوب فشارخون می تواند از فیبروم رحمی جلوگیری کند

با پسر کوچک تر از خودمون ازدواج کنیم؟

کوتاه کردن مو با افزایش احتمال مرگ!

بین ناز و التماس تعادل برقرار کنید

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

تمجید گواردیولا از لیورپول

آخرین وضعیت کشتی آزاد برای المپیک

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!