آریا بانو

آخرين مطالب

جهش دو برابری تولید گندم در دولت تدبیر و امید اقتصادي

جهش دو برابری تولید گندم در دولت تدبیر و امید
  بزرگنمايي:

آریا بانو-

به گزارش روز یکشنبه ایرنا،‌ در سال 92 و پایان دولت دهم با وجود تولید داخلی، واردات هفت میلیون تنی گندم و خروج بیش از دو میلیارد دلاری ارز از کشور برای واردات این‌ محصول، ذخایر گندم که در برخی استان برای سه روز و برخی استان‌ها تا دو هفته بود، نگرانی‌هایی را برای دولتمردان ایجاد کرد.

این در حالی بود که پیش از آن در دولت اصلاحات (سال 1383) کشور به خودکفایی تولید گندم رسیده بود و خبری از واردات نبود اما طی دولت نهم و دهم ایران به واردکننده گندم تبدیل شد.

آمارها نشان می‌دهد در سال 1380، معادل 8.6 میلیون تن گندم و در سال 1388 به میزان 6.7 میلیون تن گندم وارد کشور شد، با این حال سال گذشته تمام گندم مورد نیاز کشور در داخل تولید شد و از 14 میلیون تن گندم تولید شده،‌دولت 8 میلیون تن آن را خرید تضمینی کرد تا روند خودکفایی گندم حفظ شود. 

تا آنجا که حجم خرید تضمینی گندم در فاصله سال‌های 1392 تا 1397 از چهار میلیون و 800 هزار تن به 9 میلیون و 500 هزار تن حدود دو برابر افزایش یافت، حتی دولت توانست 474 هزار تن بذر اصلاح و بوجاری شده را از کشاورزان خریداری کند که رقم قابل توجهی بود.

یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی خودکفایی در تولید کالاهای اساسی و رفع وابستگی به واردات است، از این رو،‌ دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود از (مرداد 92) با وجود اعمال شدید تحریم ها علیه ایران، وضعیت نامناسب اقتصادی، خشکسالی های پی در پی، کاهش بارندگی ها، افت سفره های زیرزمینی، رشد و بهبود تولید در بخش کشاورزی توانست با اقدام های موثر در حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ساماندهی وضعیت تولید گندم نظیر اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی محصولات، افزایش قیمت مناسب خرید تضمینی، تعیین تکلیف کشاورزان، افزایش تولید گندم در واحد سطح، کاهش سطح زیرکشت؛ کشور را به سمت خودکفایی مجدد پیش ببرد.

همچنین دولت در این مدت؛ با تخصیص اعتبارات لازم در بخش کشاورزی موفق شد در تامین و تنوع‌سازی نهاده‌های مورد نیاز تولید نظیر (کود شیمیایی، سموم و بذر)، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، ارتقای مکانیزاسیون کشاورزی، رشد صادرات محصولات، کاهش واردات نقش موثری داشته باشد.

 بنابراین دولت تدبیر و امید برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تقویت تولیدات بخش کشاورزی با استخدام هشت هزار ناظر کشاورزی و ارایه خدمات مشاوره‌ای در مراکز خدمات کشاورزی نزدیک به مزارع، با استفاده از تجارب گندم‌کاران پیشرو، برگزاری دوره‌های آموزشی، توسعه همکاری با موسسات بین‌المللی سیمیت و ایکاردا در بخش زراعی، به کارگیری ارقام جدید دارای عملکرد بالا و مقاوم به شوری و خشکی و نیز صرفه‌جویی در مصرف آب، موفقیت‌های خوبی به دست آورد.

همچنین دولت برای حمایت و خودکفایی در تولید گندم با توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در سال 92 خط اعتباری به ارزش هفت هزار و 500 میلیارد ریال، در سال 93 به ارزش هشت هزار میلیارد ریال، در سال 94 به ارزش 10 هزارمیلیارد ریال و دیگر سال‌ها اختصاص داد تا کشاورزان با استفاده از تسهیلات دریافتی بتوانند مزارع خود را به تراکتور و کمباین‌های نوین مجهز کنند.

به طوری که بخش عمده این کمباین‌ها و تراکتورهای کاشت، داشت و برداشت از تولیدات داخلی و بخش اندکی از واردات تامین شده است، ضمن اینکه در سال‌های فعالیت دولت یازدهم، عاملیت پرداخت مطالبات گندمکاران به بانک کشاورزی واگذار شد و این بانک توانست بدون هیچ وقفه‌ای پول گندمکاران را تامین اعتبار و در کمترین زمان ممکن پرداخت کند.

همچنین دولت که فعالیت خود را با سیلوهای خالی در برخی استان‌ها در سال 92 آغاز کرده بود، با اتخاذ تدابیر لازم توانست توسط وزارت جهاد کشاورزی با ارتقای ضریب خوداتکایی در چهارمین سال فعالیت خود علاوه بر امکان صادرات سه میلیون تن گندم و وجود  10 میلیون تن از این محصول در سیلوها برای بیش از یکسال ذخیره گندم داشته باشد.

رشد نزدیک سه برابری نرخ خرید گندم در دولت تدبیر و امید

گندم محصول راهبردی است که بین 48 تا 50 درصد سهم بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و به نوعی اسکلت و چارچوب کشاورزی محسوب می‌شود از این رو دولت تدبیر و امید سیاست‌هایی رادر پیش گرفت که منجر به رشد تولید محصول راهبردی گندم شد که همان رشد نزدیک به سه برابری نرخ خرید تضمینی این محصول از کشاورزان بود.

بنابراین عزم دولت برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در شرایطی محقق شد که دولت به دلیل وجود تحریم‌ها از نظر تامین منابع مالی با مشکلاتی روبرو بود اما توانست با مدیریت منابع و جذب منابع از بازار سرمایه از طریق فروش اوراق خزانه، سیاست حمایتی خود از گندمکاران را عملی کند.

به نحوی که دولت در سال زراعی 93 - 92، نرخ هر کیلوگرم گندم معمولی را یکهزار و 50 تومان و گندم دوروم یکهزارو 80 تومان تعیین کرد. سال زراعی 94 - 93 نرخ گندم معمولی یک هزارو 155 تومان و گندم دوروم یک هزارو 180 تومان؛ سال زراعی 94 - 95 نرخ خرید تضمینی گندم معمولی، یک هزارو 270 تومان و گندم دوروم، یک هزار و 368 تومان، سال زراعی 95 - 96 گندم معمولی یک هزار و 300  و گندم دوروم یک هزار و 330 تومان، سال زراعی 96 - 97 گندم معمولی یک هزارو 400 تومان و گندم دوروم یک هزارو 440 تومان، سال زراعی 97 - 98 گندم معمولی یک هزارو 470 و دوروم یک هزارو 502 تومان و برای سال زراعی 98 - 99 گندم معمولی دو هزارو 200 تومان و دوروم دو هزارو 290 تومان که با اصلاح نرخ به دو هزارو 700 تومان با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید تعیین شد.

این در حالی است که در دولت های نهم و دهم، برای سال زراعی 90 - 89 نرخ خرید تضمینی گندم معمولی برای هر کیلوگرم 360 تومان و گندم دوروم 380 تومان تعیین شد. سال زراعی 91 -90، این رقم برای گندم معمولی 395 تومان و گندم دوروم 415 تومان و در سال زراعی 92 - 91 نیز نرخ گندم معمولی 550 تومان و گندم دوروم 580 تومان تعیین شده بود.

افزایش تولید در 6 میلیون هکتار
دولت تدبیر و امید همچنین به دلیل محدودیت منابع آبی کشور و صرفه‌جویی در مصرف آب، سیاست کاهش سطح زیرکشت برخی محصولات از جمله گندم را به کار گرفت به طوری که سطح زیرکشت گندم از 6 میلیون و 200 هزار هکتار در سال 92، به 6 میلیون هکتار یعنی حدود دو میلیون هکتار مزارع آبی و چهار میلیون هکتار مزارع دیم رسید.

این به این معناست که با وجود کاهش سطح زیرکشت؛ تولید افزایش یافت و اقدام تشویقی دولت یازدهم در سال 95،  تولید بیش از 14 میلیون تن گندم را در پی داشت و از این میزان، حدود 11.5 میلیون تن مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش 145 هزار میلیارد ریال خریداری شد و با این موفقیت،‌ آمادگی صادرات سه میلیون تن گندم برای کشور فراهم شد.

سیاست گذاری دولت تدبیر وامید  برای تداوم خودکفایی

در آغاز دولت تدبیر و امید، وزارت جهاد کشاورزی متعهد به افزایش سطح خوداتکایی غذایی به میزان 80 درصد شد که امروز با احتساب افزایش تولید در واحد سطح و بکارگیری ارقام جدید با کمک محققان سازمان تحقیقات کشاورزی این رقم حاصل شده است.

میزان خوداتکایی در سال های 1390 تا 1392 نزدیک به 55 درصد، و در سال های 1393 و 1394 حدود 65 تا 72 درصد بود. از طرفی؛ حجم تولید محصولات کشاورزی از 93 میلیون تن در سال 1392 به 110 میلیون تن در سال 1394 رسید که بیانگر 20 درصد رشد بود و با ادامه این روند، اکنون میزان تولیدات بخش کشاورزی به 128 میلیون تن رسیده که رقم قابل توجهی است.

رشد بخش کشاورزی در سال های 1392 تا 1394 نیز به ترتیب 4.7 درصد، 3.8 درصد و 5.4 درصد بود، ضمن اینکه از وابستگی به واردات کاسته شد و تراز تجاری منفی پنج میلیارد دلاری بخش کشاورزی نیز به میزان 64 درصد بهبود یافت و اکنون تراز تجاری این بخش مثبت شده است.

طبق اعلام سازمان جهانی خواربار کشاورزی ملل متحد ( فائو )، گندم یکی از مهم‌ترین غلات جهان به شمار می رود که ایران یکی از پرمصرف ترین کشورها در این محصول است و سرانه مصرف گندم کشور به دلیل قوت اصلی، 2.5 برابر کشورهای در حال توسعه و بیشتر از کشورهای توسعه یافته جهان است.

طبق آمار سال 1388، ایران با سرانه مصرف 194 کیلوگرم در سال به عنوان هفتمین مصرف کننده بزرگ گندم در سطح جهان شناخته شد و در سال 93، سرانه مصرف هر ایرانی به حدود 167٫6 کیلوگرم رسید در حالیکه سرانه مصرف این محصول در جهان در همان زمان به طور میانگین 67٫1 کیلوگرم برآورد شده بود. این اعداد نشان می دهد که دولت در بهبود کیفیت نان و اصلاح الگوی مصرف نیز موفق بوده و میزان مصرف را کاهش داده است. 

در نتیجه با وجود ادامه تحریم‌ها علیه ایران، دولت برای خودکفایی در تولید محصول استراتژیک گندم و عدم وابستگی به کشورهای بیگانه، موفق عمل کرده و برای رضایت تولیدکنندگان تلاش می کند تا با ایجاد درآمدزایی و انگیزه، تولید بالا و مستمر این محصول استراتژیک را ادامه دهد.


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/396149/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

83 درصد کودکان کار از اتباع هستند

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

گروکشی از بیمار؛ زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مهاجرت ایرانی ها هم مانند افغانستانی ها توده ای می‌شود؟

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن «لوزه» هستند؟

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

ژست جدید محمدرضا گلزار در کنار خودروی لوکس به عنوان یک مدل تبلیغاتی را ببینید!

تغییرات چهره محمود احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک در مراسم گرامیداشت بهبهانی

ابراهیم رئیسی در جلسه جدید دولت با تغییر ظاهری بزرگ و متفاوت؛ پای عمل جراحی در میان است؟

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

وقتی ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون اسلحه به دست شد| تیر خانم مجری به هدف خورد؟

سهامداران عدالت بخوانند |خبر جدید رئیس سازمان بورس درباره پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سلفی منوچهر هادی با مهمانان مراسم سی و نهمین سالگرد پدر مرحومش /چقدر شبیه باباش بوده

هنگامه حمیدزاده بازیگر نقش فرزانه در سریال بزنگاه بعد از 16 سال

عکس هنری پناه استخری در چشم اندازی زیبا از کشور بلژیک که پدر بازیگرش منتشر کرد

طبیعت گردی حسین مهری سینای زمانه و پسرش بانمکش / پدر و پسر کپی برابر اصل اند

رونمایی عباس غزالی بازیگر وضعیت سفید از فرزندش / تیپ ست و بامزه پدر دختری

اولین واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و انتقادات و واکنش‌های هوادارانش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

رونمایی از چهره جدید و باورنکردنی بهنوش بختیاری با رنگ موهای عجیب که سوژه مجازی شد!

نگاهی به دکوراسیون شیک و با کلاس خانه علی سخنگو پارسای سریال دلدادگان در روز تولدش / چیدمان زیبا چقدر خوش سلیقه

سینی غذای خوشمزه ؛ رنگارنگ و دو نفره آیسان آقاخانی برای همسرش رضا گلزار / نوش جان باشه

کارمندان بخوانند | خبر خوش و مهم رئیس سازمان بودجه درباره حقوق 1403 کارمندان

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

جسن تولد 5 سالگی پسر بزرگتر فخریه اوجن و بوراک اوزچیویت در استانبول / تزیین رنگارنگ و خیلی شلوغ