آریا بانو

آخرين مطالب

گازرسانی به 17 هزار روستا بدون استفاده از منابع دولتی اقتصادي

گازرسانی به 17 هزار روستا بدون استفاده از منابع دولتی
  بزرگنمايي:

آریا بانو- وزیر نفت چند ماه پیش اعلام کرد که سوخت ملی ایران گاز است. این موضوع نه تنها برای استفاده خودروها مورد تاکید قرار گرفت و گازسوز کردن یک میلیون و 460 هزار خودرو آغاز شد که پیش از این نیز با رونق گازرسانی به روستاها گام های اساسی برای جایگزینی گاز با سوخت مایع از سوی دولت و وزارت نفت برداشته شده بود.

اما در شرایطی که بیش از 5 سال از عمر هفت ساله دولت تدبیر و امید در تحریم گذشته، ‌منابع مالی برای اتصال روستاییان به شبکه گاز از کجا تامین شده است.

با توجه به این موارد، ‌اگرچه جهش گازرسانی به مناطق شهری و روستایی از دهه ها قبل آغاز شده بود اما در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به آن شد. از همین رو برای تسریع گازرسانی روستایی، استفاده از بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 مورد توجه قرار گرفت.

این قانون، یک مصوبه پیشرفته بود که وزیر نفت در سال 93 با هدف توسعه و تسریع در گازرسانی شهری و روستایی پیشنهاد داد.

بر اساس بند ق بودجه سال 93، وزارت نفت از طریق شرکت های دولتی تابعه ذیربط برای اجرای طرح های نفت و گاز از جمله افزایش ظرفیت تولید نفت خام و گاز با اولویت مخازن مشترک و افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، رشد صادرات فرآورده های نفتی و جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت و جایگزینی گاز داخلی یا وارداتی به جای فرآورده های نفتی ذیربط تا سقف 100 میلیارد دلار به صورت ارزی یا معادل ریالی آن با رعایت قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی اقدام به سرمایه گذاری به روش بیع متقابل، ساخت، بهره برداری و تحویل BOT و یا روش های موضوع بند 2 ماده 214 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران با تضمین خرید محصول، اجازه به فروش داخلی یا صادرات برای بلندمدت حداقل 10 سال قرارداد منعقد و یا مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری را صادر کند.

همچنین بنابه این بخش از قانون، به منظور اجرای طرح های بهینه سازی، کاهش گازهای گلخانه ای و کاهش مصرف انرژی در بخش های مختلف از جمله صنعت با اولویت صنایع انرژی بر و حمل و نقل عمومی و ریلی درون و برون شهری، ساختمان، توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، گسترش استفاده از CNG با اولویت شهرهای بزرگ و مسیر راه های اصلی بین شهری و تولید خودروهای کم مصرف به وزارت نفت اجازه داده می شود با رعایت قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی با متقاضیان و سرمایه گذاران بخش خصوصی با اولویت استفاده از تجهیزات ساخت داخل قرارداد منعقد کند.

با اجرایی شدن بند «ق»، حدود 17 هزار روستا گازرسانی شده که این رقم بیش از گازرسانی انجام شده از ابتدای فعالیت شرکت ملی گاز ایران تا سال 93 است. همچنین این قانون به تامین منابع و سرعت پیشرفت کار گازرسانی روستاها و صنایع کمک فراوانی کرد.

همانگونه که در بند ق نیز تاکید شده، موضوع دیگری که گازرسانی سراسری به کشور را توجیه پذیر می‌کند، ‌ توانایی سازندگان داخلی برای ساخت تجهیزات مورد نیاز گازرسانی در کشور است. شرکت ملی گاز ایران تاکنون بیش از 95 درصد از اقلام گازرسانی و ٨٠ درصد تجهیزات و اقلام مورد نیاز در بخش انتقال گاز را بومی سازی کرده است. بومی سازی و دسترسی به تجهیزات سبب شده تا علاوه بر ایجاد اشتغال در داخل کشور، ‌ هزینه گازرسانی را نیز به شدت کاهش دهد

هدف این پروژه تقویت پایه ها و بنیان‌های اقتصادی و اجتماعی در مناطق روستایی و شهرهای کوچک و مرزی، افزایش دسترسی خانوارها به شبکه گازرسانی کشور در مناطق روستایی و شهرهای در راستای ارتقای عدالت اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به مناطق شهری است.

نها در سال‌های 1395 تا 1398 گازرسانی به 4 میلیون و 412 هزار خانوار شهری و روستایی (به صورت تجمعی) پیش‌بینی شده که تا پایان سال 1398 گازرسانی به حدود 3 میلیون و 804 هزار خانوار انجام شده است.

با این فعالیت‌ها، ‌ سهم گاز در سبد انرژی کشور به 70 درصد رسید و اکنون بیش از 98 درصد جمعیت شهری کشور به شبکه گاز طبیعی وصل هستند. با فعالیت‌های دولت، ‌ضریب نفوذ روستاییان نیز به 84 درصد رسیده است. بنا بر تعریف وزارت نفت، زمانی که ضریب نفوذ گازرسانی شهری در یک استان از مرز 95 درصد عبور کند، آن استان به عنوان استان سبز نامیده می‌شود. اکنون 21 استان در سراسر کشور موفق شده‌اند 100 درصد شهرهای خود را گازرسانی کنند که رقم قابل ملاحظه‌ای است.

همچنین سهم صنایع و نیروگاه‌ها از سوخت گاز نیز در سال‌های اخیر مورد توجه بوده و افزایش چشمگیری داشته است تا آنجا که در حال حاضر بیش از 250 میلیون متر مکعب گاز در روز به نیروگاه‌های تولید برق تحویل می‌شود.

اکنون اغلب نیروگاه‌های کشور به شبکه گاز وصل هستند و به جز مواقع اوج مصرف در زمستان، ‌ از سوخت مایع استفاده نمی‌کنند.

‌البته تنها گازرسانی روستایی در اولویت نبوده و اتصال شهرهای باقیمانده در کشور به شبکه گاز نیز در این مدت انجام شده است تا آنجا که 218 شهر در دولت یازدهم و دوازدهم گازرسانی شده‌اند و تعداد شهرهای دارای گاز از 975 شهر به هزار و 193 شهر افزایش داشته است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/383358/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود