آریا بانو

آخرين مطالب

آموزه‌های اشتباه خانواده‌های اینستاگرامی به ظاهر شاد اجتماعي

آموزه‌های اشتباه خانواده‌های اینستاگرامی به ظاهر شاد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / در روز خانواده به این موضوع پرداختیم که چرا برای داشتن یک خانواده خوب و موفق، لازم نیست به سبک و سیاق زوج‌های اینستاگرامی زندگی کنیم؟
 این‌روزها در اینستاگرام، یک سبک تازه از «خانواده» درحال معرفی و تبلیغ است. جوان‌ترها، آن‌هایی که تازه تشکیل خانواده داده‌اند و در جست‌وجوی الگویی متفاوت از نسل قدیم هستند، چشم‌شان به صفحات پررنگ و لعابی است که خودشان را «هپی فمیلی» و «خونه عشق‌مون» و شبیه این‌ها معرفی می‌کنند و در بیوی صفحه‌شان اسم همه اعضای خانواده را می‌نویسند به نشانه محبت و همراهی همیشگی. البته آدم‌ها می‌توانند هر طوری دوست دارند، خودشان و تجربیات روزمره‌شان را ارائه کنند اما این تصویر تزیین شده از خانواده، عده‌ای را وادار به تقلید می‌کند و عده‌ای را هم تحت فشار می‌گذارد چون هیچ شباهتی بین سبک زندگی خودشان و این «فمیلی‌های هپی» نمی‌بینند. در مطلب پیش رو به مناسبت روز خانواده، آموزه‌های اشتباه خانواده‌های اینستاگرامی را با هم مرور می‌کنیم.
سورپرایز، تولدبازی:
ماهگرد عشق‌شان را جشن می‌گیرند. همدیگر را غافلگیر می‌کنند. تولدهای‌شان را ندیدی؛ لباسِ هماهنگ و کیک چندطبقه و گروه موزیک. اگر این زندگی خانوادگی است، کاری که ما می کنیم اسمش چیست؟
توضیح: در واقعیت، وقتی دو نفر شریک زندگی هم می‌شوند، در بیشتر تصمیمات و انتخاب‌ها به منافع خانوادگی اولویت می‌دهند. زن و شوهرها در خانواده‌های سالم برای هدیه دادن، نیازهای طرف مقابل را درنظر می‌گیرند چون می‌دانند 200 شاخه گل رز، با همه رمانتیک بودنش، هدیه‌ای غیرضروری است. عقلانیت و درنظرگرفتن جوانب کارها، نشانه پختگی و بلوغ است. بچه‌ها در خانواده‌های سالم، بی حدوحصر هدیه دریافت نمی‌کنند و محدودیت را درک می‌کنند چون برای رشد مسئولانه‌شان و مواجه شدن با واقعیات زندگی، به آن نیاز دارند. اگر تولد اعضای خانواده‌تان را بهانه‌ای برای ابراز عشق به هم می‌دانید و نه موقعیت استرس‌زایی که حتما باید غافلگیری درکار باشد، اگر بچه‌ها در خانه شما پرتوقع بار نیامده‌اند و اگر مناسبت‌های اختراعی تازه مثل ماهگرد را جدی نمی‌گیرید، اجازه ندهید خانواده‌های اینستاگرامی به شما بگویند از لذت زندگی خانوادگی محروم هستید.
سفره رنگین:
هر روز یک غذای تازه، روی میزشان است. صبحانه همیشه گرم، ناهار حتما مفصل، شام ترجیحا سالادهای خارجی با مواد اولیه‌ای که هی توی کامنت‌ها ازشان بپرسند «از کجا می شه خرید؟». به این می‌گویند زندگی خانوادگی!
توضیح: در واقعیت، آشپزی هرقدر هم لذت‌بخش باشد، کار سخت و زمان بری است. غذا، کافی است که سالم باشد و نیازهای تغذیه‌ای افراد خانواده را در نظر بگیرد. اهمیت دادن بیشتر از این به خورد وخوراک، همان خصلت مذمومی است که در فرهنگ ما «بنده شکم» خوانده می‌شود. خانواده‌های اینستاگرامی با مد تازه‌ای که راه انداخته‌اند، زنان را برای سرآشپزهای قهار بودن تحت فشار می‌گذارند. شرکت در رقابت برای سفره رنگین‌تر انداختن، یعنی زمان ارزشمندی را که می‌شود کنار هم سپری کرد، به آشپزخانه اختصاص بدهید. با مشورت هم، یک برنامه غذایی بنویسید. به هرکدام از اعضای خانواده مسئولیتی بدهید. خلاف تبلیغ اینستاگرامی‌ها، در خانه خانواده‌های سالم، یک نفر دایم درحال پخت و پز نیست، کارها تقسیم می‌شود و با غذا مثل ابزاری برای تفاخر برخورد نمی‌شود. اگر میز و سفره‌تان معمولی است و دایم از بشقاب‌تان عکس نمی‌گیرید، اجازه ندهید خانواده‌های اینستاگرامی به شما بگویند کارتان اشتباه است.
دایم در سفر:
هر دو، سه ماه یک بار لوکیشن پست‌های‌شان پاریس و استانبول و کیش است با کپشن‌های «دو روز زندگی رو به خودتون سخت نکنین»، «بسیار سفر باید...»، خانواده اصلا یعنی همین و ... !
توضیح: در واقعیت یک خانواده طبقه متوسط یعنی اکثریت جامعه ما، برای سفر کردن نیاز به برنامه دارند. باتوجه به فصل و سفرهای قبلی و ترجیحات دسته‌جمعی، مقصدی تعیین و تقویم را چک می‌کنند. سر تاریخی که برای همه مناسب باشد، توافق می‌کنند و اگر از قبل در پس‌اندازشان، برای سفر مبلغی در نظر نگرفته باشند، مدت زمانِ باقی مانده را با حسابگری بیشتر خرج می‌کنند. برنامه‌ریزی برای مسافرت، بخشی از «پروژه مشترک» خانواده‌هاست. پروژه مشترک، همان‌طور که از اسمش پیداست، به هر فعالیتی می‌گویند که همه اعضای خانواده را درگیر کند. بنابراین صرفِ برنامه‌ریزی و وقت گذراندنِ دسته جمعی، هدف است نه کاری که انجام می‌شود. مثل صداوسیما نمی‌خواهیم بگوییم اگر سفر رفتن فعلا مقدور نیست، توی اتاق و آشپزخانه گردش کنید. منظور این است که سفر، به خودیِ خود نشانه و لازمه خانواده شاد و سالم نیست. بنابراین ارزش پروژه‌های جمعی‌تان (بازی، غذاپختن، تعمیر و ساختن وسایل خانه و ...) را دست کم نگیرید و اجازه ندهید خانواده‌های اینستاگرامی به شما بگویند اگر به اندازه آن‌ها مسافرت نمی‌روید، دارید زندگی را به خودتان سخت می‌کنید و خانواده خوبی نیستید.
مامان/ بابای دربست:
بچه‌های‌شان همه «کویین» و «پرنسس»‌اند. صفحه‌شان پر است از عکس فرزندان‌شان و آن‌قدر عاشق‌شان هستند که اسم صفحه شان را گذاشته‌اند مامان و بابای چی‌چی! (اسم بچه) حالا ما چی؟ این بچه تا دهانش را باز می‌کند، سرسام می‌گیریم. این که نشد خانواده.
توضیح: در واقعیت، مادروپدرها ابر قهرمان نیستند. گاهی صبرشان تمام می‌شود و از دست فرزندشان کلافه می‌شوند. بعضی وقت‌ها آرزو می‌کنند یک نفر درِ خانه‌شان را بزند و یک ساعت بچه‌ها را ببرد بیرون که بتوانند کمی در آرامش باشند. در خانواده‌های سالم، پدرومادرها حق دارند خسته و بی‌حوصله شوند و بچه‌های‌شان همیشه خوش تیپ و آب وشانه کرده نباشند چون خلاف افسانه‌ها، والدین قدرت جادویی ندارند. والدینِ خانواده‌های سالم، هویت‌شان در وجود فرزندشان خلاصه نمی‌شود. آن‌ها فردیت خودشان را دارند به‏علاوه نقشِ والدانه‌شان. همچنین می‌دانند که دایم عکس گرفتن از فرزندشان و منتشر کردن در فضای مجازی، نشانه اهمیت دادن به او نیست؛ نقض حریم شخصی کودک است و رساندنِ این پیام که مهم‌ترین ویژگی تو، چیزی که من بهش افتخار می‌کنم و دیگران هم تأییدش می‌کنند، زیبایی ظاهری‌ات است. اگر چنین رفتاری با فرزندتان نمی‌کنید، به شما تبریک می‌گویم.
پول درآوردن خانواده‌های خوشحال اینستاگرامی از خانواده بودن‏شان
به عنوان نکته آخر، نمی‌شود همه این‌ها را بگوییم و نگوییم که الگوهای عزیز، درحال کسب درآمد هستند! خانواده‌های خوشحال اینستاگرامی از «خانواده» بودن‏شان پول درمی‌آورند. هر لایک و کامنت ما، مایه اعتبار صفحه‌شان است و معیاری برای سفارش دهندگان تبلیغ. آن‌چه در اینستاگرام می‌بینید، اگر نه پوسته‌ای از زندگی دست کم بخش کوچکی از آن است.
نویسنده : الهه توانا

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/379159/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زباله های فضایی در مریخ

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟