آریا بانو

آخرين مطالب

اهمیت مقوله محیط زیست در توسعه شهرها سازمان حفاظت محیط زیست

اهمیت مقوله محیط زیست در توسعه شهرها
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ساختارهای زیست محیطی و محیط زیست شهرها نیازمند رویکرد برنامه ریزی در تمام سطوح شهری برای دستیابی به توسعه پایدار هستند و ویژگی های جوامع شهری امروز سبب ناپایداری انسان و محیط زیست شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عماد مطالبی، کارشناس پایش و آزمایشگاه محیط زیست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت تحت عنوان «نگاهی راهبردی بر توسعه پایدار شهر رشت با تاکید بر محیط زیست شهری(مطالعه موردی محدوده پل پستک تا تخته پل)» در دومین کنگره بین المللی مهندسی، تکنولوژی و نوآوری دانشگاه دارم اشتات آلمان برگزیده شد.
عماد مطالبی در گفت وگو با ایسنا، هدف از ارائه مقاله «نگاهی راهبردی بر توسعه پایدار شهر رشت با تاکید بر محیط زیست شهری» که به صورت شفاهی در دومین کنگره بین المللی مهندسی، تکنولوژی و نوآوری دانشگاه دارم اشتات آلمان ارائه شد را شناسایی و تبیین نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدید های توسعه پایدار شهر رشت دانست و اظهار کرد: توسعه سریع شهری در چند دهه معاصر از ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است.
وی ساختارهای زیست محیطی و محیط زیست شهر رشت را نیازمند رویکرد برنامه ریزی در تمام سطوح شهری برای دستیابی به توسعه پایدار دانست و تاکید کرد: آنچه که موجبات عدم تعادل محیط زیست شهری در شهر رشت را فراهم و یا آن را تهدید می کند، به طور کلی در قالب آشفتگی در محیط، تخریب و یا آلودگی های زیست محیطی است که تحت عنوان معضلات زیست محیطی تلقی می شود.
این پژوهشگر برتر، با بیان اینکه امروزه به دلیل اهمیت مقوله محیط زیست در توسعه شهر رشت پیامدهای آن در ساختار پایدار شهر به طور گسترده ای مورد توجه برنامه ریزان شهری قرار گرفته است، افزود: توسعه پایدار به عنوان شعار اصلی هزار سوم ناشی از آثار شهرها بر گسترده زیست کره و ابعاد مختلف زندگی بشر است.
مطالبی، با بیان اینکه ویژگی های جوامع شهری امروز سبب ناپایداری انسان و محیط زیست شده است، خاطرنشان کرد: شهر رشت دارای پتانسیل خوبی از نظر ساختارهای زیست محیطی شهری است، اما طی سال های اخیر شتاب روزافزون توسعه شهری و افزایش جمعیت از یک طرف و عدم برنامه ریزی مناسب پروژه های توسعه شهری و بی توجهی به سازوکارهای محیط زیست شهری از طرف دیگر صدمات جبران ناپذیری بر پیکره این شهر وارد کرده است.
وی یادآور شد: با اجرای راهبردهای توسعه پایدار و با اتخاذ استراتژی های مناسب می توانیم فضاهای اکوتوریستی شهر رشت را براساس سیاست های آمایش شهری و فضایی ایجاد کنیم و در نهایت شاهد توسعه پایدار شهری با تاکید بر حفظ ساختار زیست محیطی باشیم.
این دانشجوی دکترای تخصصی جغرافیا و برنامه ریزی شهری، با اشاره به گستردگی فضاهای شهری در سطح کلانشهرهایی مانند رشت، گفت: تمرکز موجود در کلانشهرها سبب شده که مناطق پیرامونی توسعه نامتوازن داشته باشند و مدیریت شهری در سطح کلانشهرها را با معضلات و مشکلات فراوان مانند ازدحام، شلوغی، ترافیک، آلودگی، رقابت های نابرابر مواجه کنند که در نهایت شاهد سقوط ارزش های انسانی بر روابط حاکم اجتماعی خواهیم بود.
مطالبی، با بیان اینکه نیازمند ایجاد یک پیوند بین عدالت اجتماعی و عدالت فضایی برای فضای کالبدی و محیطی شهری در کلانشهرها هستیم، تصریح کرد: باید سلسله مراتب شهری را به گونه ای ایجاد کنیم که دسترس پذیر بودن به مراکز خدمات و توزیع امکانات و تجهیزات بین ساکنین و شهروندان به صورت مناسب فراهم شود تا تعاملات اجتماعی و مشارکت شهروندی در فضای شهری روند رو به رشدی داشته باشد.
وی به یکی دیگر از مقالات خود تحت عنوان «نگرشی راهبردی بر زیست پذیری شهری با تاکید بر تعاملات جدید اجتماعی سازگار با کرونا» اشاره کرد و ادامه داد: جهان در حال تجربه یک پاندمی ویروسی است که بیماری آن با نام کووید19 شناخته می‌شود. در واقع کووید19 یکی از رخدادهای ناگواری است که در هر قرن فقط شاید یک ‌بار شاهد آن خواهیم بود.
این دانشجوی نخبه بیان کرد: محیط های شهری باید با مشارکت شهروندان در این شرایط حساس و شکننده، پویایی و شادابی و سرزندگی خود را تا حد امکان با رعایت اصول پیشگیرانه و افزایش سطح تعاملات اجتماعی از طریق روش ها و شیوه های جدید و تعاملات اجتماعی سازگار با کرونا حفظ و بهبود بخشند و زیست پذیری شهری را برای شهروندان فراهم کنند.
مطالبی متذکر شد: باید تلاش مضاعفی داشته باشیم تا در طرح هایی مانند بسته های تشویقی اقتصادی – معیشتی، یک جامعه پویا و هدفمند که در واقع همان رسیدن به توسعه پایدار با تکیه بر اقتصاد، مدیریت، فرهنگ، اجتماع و محیط زیست است را فراهم سازیم.
به گزارش ایسنا، عماد مطالبی مدرک کارشناسی خود در رشته مهندسی کشاورزی و مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشد اخذ کرده و در حال حاضر دانشجوی رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری در مقطع دکترای تخصصی(استعدادهای درخشان) از دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا است.
از جمله طرح ها و سوابق پژوهشی دکتر عماد مطالبی می تواند به «راهبردهای توسعه پایدار شهر رشت با رویکرد ساختار زیست محیطی»، «راهبردهای توسعه پایدار شهر رشت با تاکید بر الگوهای نوین آمایش شهری» و «راهبردهای ساختار زیست محیطی شهر رشت با رویکرد توسعه پایدار شهری» اشاره کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/379053/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه