آریا بانو

آخرين مطالب

پیش‌بینی احتمال ابتلای نوزادان نارس به یک بیماری خطرناک گوناگون

پیش‌بینی احتمال ابتلای نوزادان نارس به یک بیماری خطرناک
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / انتروکولیت نکروزان(NEC) یک بیماری روده خطرناک است که نوزادان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری به صورت التهاب ناگهانی و پیشرونده روده و مرگ بافت‌ها رخ می‌دهد. سالانه حدود 11 هزار نوزاد نارس در ایالات متحده به این بیماری مبتلا می‌شود و 15 تا 30 درصد از نوزادان مبتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و غالبا آنهایی که جان سالم از این بیماری به در می‌برند دچار عوارض طولانی مدت روده و اختلال عصبی تکاملی خواهند شد.
اکنون محققان دانشکده مهندسی "دانشگاه کلمبیا" و "دانشگاه پیتسبرگ" موفق به توسعه یک سیستم اخطار زودرس حساس و خاص برای پیش بینی بیماری انتروکولیت نکروزان در نوزادان نارس شده‌اند. نمونه اولیه این سیستم با استفاده از ویژگی‌های میکروبیوم مدفوع نوزاد همراه با اطلاعات بالینی و جمعیتی بیماری مذکور را به طور دقیق و زود پیش بینی می‌کند.
"انصاف سالب اویسی" (Ansaf Salleb-Aouissi) یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه کلمبیا گفت: این موضوع که ما می‌توانیم از فناوری یادگیری ماشین برای جلوگیری از بروز این اتفاق در نوزادان جلوگیری کنیم، بسیار هیجان انگیز است. طی این مطالعه ما داده‌ها را بررسی کردیم و ابزاری را ساختیم که واقعاً مفید است و زندگی نوزادان را نجات می‌دهد.
وی افزود: اگر پزشکان بتوانند قبل از بیمار شدن نوزادان، انتروکولیت نکروزان را دقیق پیش بینی کنند، اقدامات بسیار ساده‌ای وجود دارد که می‌توانند از آن برای درمان استفاده کنند. درمان می‌تواند شامل متوقف کردن غذا خوردن، دادن مایعات از طریق تزریق وریدی و تجویز آنتی بیوتیک‌ها به منظور جلوگیری از پیامدهای ناگوار نظیر ناتوانی درازمدت یا مرگ باشد.
در حال حاضر هیچ ابزاری برای پیش بینی اینکه کدام نوزادان نارس به این بیماری مبتلا خواهند شد، وجود ندارد و اغلب این بیماری بسیار دیر و زمانی‌که تقریبا کار از کار گذشته است، تشخیص داده می‌شود. انتروکولیت نکروزان شایع‌ترین بیماری اورژانسی روده در بین نوزادان نارس است. این بیماری با نکروز روده پیشرونده، حضور باکتری در خون، اسیدوز و بیش از حد مریض شدن و ناخوش بودن و مرگ و میر مشخص می‌شود.
علت ایجاد انتروکولیت نکروزان به خوبی درک نشده است؛ اما چندین مطالعه روی تغییر در میکروبیوم روده، باکتری‌های موجود در روده که ترکیب آنها را می‌توان از تعیین توالی دی.ان.ای از نمونه‌های مدفوع کوچک مشخص کرد، انجام شده است.
محققان این مطالعه به همین دلیل تصور کردند که یک روش یادگیری ماشینی برای مدل سازی داده‌های بالینی، دموگرافیک و داده‌های میکروبیوم از نوزادان نارس ممکن است به آنها در پیش بینی زودتر این موضوع کمک کند تا آنها بتوانند زودتر بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به انتروکولیت نکروزان قرار دارند را شناسایی کنند و این امر می‌تواند سبب تسریع در آغاز انجام روش‌های درمانی و کاهش عوارض جدی ناشی از این بیماری شود.
به همین منظور محققان این مطالعه از داده‌های حاصل از یک مطالعه بالینی که در سال 2016 در مورد نوزادان نارس که مدفوع آنها در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان نارس آمریکا بین سال‌های 2009 تا 2013 جمع آوری شده بود، استفاده کردند.
محققان 2 هزار و 895 نمونه مدفوع 161 نوزاد نارس را که از میان آن‌ها 45 نوزاد به انتروکولیت نکروزان مبتلا شده بودند را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند. با توجه به پیچیدگی داده‌های میکروبیوم، محققان چندین مرحله عملیات پردازش داده‌ها را انجام دادند و سپس داده‌های حاصل را با استفاده از سیستم یادگیری ماشین مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
محققان این مطالعه چندین روش یادگیری ماشین را برای تعیین بهترین استراتژی برای پیش بینی انتروکولیت نکروزان از داده‌های میکروبیوم ارزیابی کردند. آنها دریافتند یکی از روش‌های یادگیری ماشین مبتنی بر یادگیری تحت نظارت موسوم به "یادگیری چندگانه" (MIL) بهترین رویکرد برای پیش بینی زودتر این بیماری است؛ زیرا از آنجا که میکروبیوم‌های بدن انسان در معرض تغییر هستند، روش‌های یادگیری چندگانه چند وجه یک مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهند. به عنوان مثال در 20 روز اول پس از تولد یک نوزاد، میکروبیوم نوزاد دچار تغییر شدید می‌شود. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که نوزادان با تنوع بیشتر میکروبیوم به طور معمول سالم‌تر هستند و عدم این موضوع می‌تواند به آنها در شناسایی نوزادانی که در معرض خطر این بیماری هستند، کمک کند.
محققان اکنون در حال ایجاد یک پلتفرم آزمایش غیر تهاجمی برای شناسایی دقیق نوزادان در معرض خطر بالای انتروکولیت نکروزان هستند. پس از آماده شدن این پلتفرم، آنها یک کارآزمایی بالینی را برای درک میزان صحت این روش انجام خواهند داد.
یافته‌های این مطالعه در مجله" ACM CHIL "منتشر شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/378898/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آهنگ زیبا از ایوان بند به نام «حلش کنیم»

عنابستانی: آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی مجلس توافق برای تعطیلی شنبه‌هاست

نگرانی از ریزش دیوار قلعه بلقیس؛ دومین بنای خشتی ایران

بازداشت عامل جنایتکاری که با اخاذی و تهدید خانم‌ها را مجبور به توزیع مشروبات الکلی می‌کرد!

هر روز به این سه بزرگوار سلام بدید

اهمیت انشاءالله گفتن در کارها

ویدئوی زیبا و آرامش‌بخش از شن‌های کویر

از کجا بفهمیم نمازهایی که میخوانیم بدرد قیامت می خورد؟

مرغ کره ای با سس زرشک و آلبالو

فیزیوتراپی برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

به رشد حرکتی کودک‌تان کمک کنید

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید

گواردیولا: علاقه‌ام به دی‌زربی هر فصل بیشتر می‌شود

گلایه کاپیتان تیم ملی از میزبانی جام ملت‌ها

آنچلوتی ستاره‌اش را لای پر قو گذاشت!

سالار آقاپور: جام جهانی آماده باش؛ ما اومدیم

شمس‌‍آذر هم جریمه مالی شد و هم معنوی

تاج صعود به جام جهانی را تماشا کرد

استقلالی‌ها با خاص‌ترین فوتبالیست ایران همبازی شدند

رانگنیک: باید ببینم بایرن را می‌خواهم یا نه!

باید یک سیلی پای گوش لیائو خواباند!

بازهم سلمان برای کارهای سخت انتخاب شد!

لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنواره‌های دولتی اکتفا کرد

پرفروش‌ترین داروهای ایران در 1402 معرفی شدند/ اینفوگرافیک

یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها

رونمایی از ترانه تیتراژ «هیس، هیچی نیس!» با پخش از شبکه امید

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی 1403 - 1404 اعلام شد

آتش‌سوزی در یک مدرسه دخترانه

رانش جاده عباس‌آباد به کلاردشت

ادامه کمک‌رسانی‌ها به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

زورگیران دهه هشتادی دستگیر شدند

دوربین مخفی دیدنی در مورد مد و لباس

نمایش نهنگ غول پیکر مقابل چشم گردشگران

استوری وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام

هر روز به این سه بزرگواران سلام بدید

«اسلام آمریکایی» چیست؟

این بستنی خوشمزه را در 4 دقیقه درست کن

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به IBS هستند؟

روش هایی برای اتو کردن صحیح لباس

از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

طاهری: ایران بازی به بازی بهتر شد

سردار آزمون با هت‌تریک اعلام جنگ کرد

سنگ‌سفیدی: صعود به جام جهانی اولین هدف ما بود

داستان عجیب تعویض پیراهن موسیالا با مسی

عاقبت به خیری سرخابی‌ها با واگذاری به نهادهای اقتصادی

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد