آریا بانو

آخرين مطالب

نقش مواد غذایی در کنترل استرس روانشناسي

نقش مواد غذایی در کنترل استرس
  بزرگنمايي:

آریا بانو - یک متخصص تغذیه به بیان توضیحاتی در خصوص مواد غذایی که موجب کاهش استرس می‌شوند، پرداخت.

مرجان عجمی گفت:همه انسان‌ها به نوعی در دوره‌های مختلف زندگی دچار اضطراب می‌شوند و کنترل استرس یک ابزار قدرتمند برای ارتقای سلامتی است.
وی ضمن اشاره به اینکه تغذیه صحیح می‌تواند کمک موثری برای کنترل استرس باشد، ادامه داد: یک رژیم غذایی درست مبتنی بر 3 اصل مهم تعادل، تنوع و البته میانه روری در دریافت گروه‌های غذایی مختلف است و علاوه بر رعایت این اصول کلی باید توجه داشت که نوشیدن آب کافی و فعالیت فیزیکی کافی می‌تواند تاثیر بسزایی درکاهش بروز استرس داشته باشد.
عجمی افزود: همچنین دریافت منابع غذایی حاوی ویتامین B 6، B 12 و فولات و پرهیز از دریافت منابع غذایی حاوی کافئین برای کاهش استرس و اضطراب مهم است.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه دریافت غذا به صورت وعده‌های منظم و کوچک و با نمایه گلیسمی پایین به ثبات بیشتر قند خون کمک می‌کند، اظهار کرد: توجه کنید که اختلالات قند خون و گرسنگی می‌تواند محرک ایجاد استرس و اضطراب باشد و در صورتیکه از منابع غذایی حاوی قند و شکر و یا کربوهیدرات‌های ساده به میزان زیاد در رژیم غذایی استفاده کنید، قند خون و به دنبال آن انسولین در خون افزایش پیدا می‌کند و سپس کاهش پیدا می‌کند.
مدیر واحد ترجمان دانش و آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور توضیح داد: نوسانات سریع قند خون و به دنبال آن انسولین میتواند باعث ایجاد تغییرات در خلق و خو و رفتار شود و افراد احساس کنند که برای کاهش استرس خود نیاز به شیرینی جات بیشتر دارند و این سیکل معیوب مرتبا تکرار شود؛ بنابراین دریافت فیبر کافی، میوه و سبزیجات به جای قند و شکر و شیرینی جات و همچنین دریافت منابع حاوی پروتئین و چربی‌های سالم می‌تواند نوسانات قند خون را کمتر کند و به کاهش حس استرس و اضطراب کمک بیشتری کند.
وی با اشاره به اینکه مغز‌ها و دانه ها، لوبیای سویا، گردو و روغن آفتابگردان حاوی اسید‌های چرب ضروری برای بدن هستند، بیان کرد: دریافت ماهی‌های چرب مثل سالمون و ساردین برای کاهش افسردگی و استرس می‌تواند مفید باشد و مصرف آن به ویژه در نوجوانی با عملکرد شناختی بهتر مغز در سال‌های بعدی زندگی همراه است.
عجمی با بیان اینکه حبوبات از منابع خوب پروتئین است و در عین حال حاوی ریز مغذی‌های ضروری برای بدن است، عنوان کرد: ویتامین D یکی از ویتامی‌های مهم با عملکرد‌های بسیار در بدن است و کمبود آن می‌تواند با تغییرات خلق و خو در ارتباط باشد همچنین این ویتامین نقش مهمی در حفاظت از مغز و عملکرد صحیح ناقل‌های عصبی دارد و حتی به عنوان یک درمان کمکی برای آلزایمر می‌تواند مفید باشد.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: مصرف جگر، ماهی، شیر و تخم مرغ می‌تواند به دریافت ویتامین D کمک کند، اما راه اصلی تامین آن سنتز از طریق پوست و قرار گرفتن در مجاورت نور آفتاب است.
مدیر واحد ترجمان دانش و آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور یادآور شد: پس به طور کلی برای حفظ سلامتی و کاهش استرس و اضطراب سعی کنید منابع حاوی قند و شکر مثل انواع شیرینی جات، آب میوه‌های سنتتیک، آب نبات، انواع نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های حاوی قند و یا شکر را محدود کرده و به جای آن منابع حاوی فیبر، میوه و سبزی و غلات کامل و سبوسدار استفاده کنید تا نوسانات قند خون که یکی از عوامل ایجاد استرس است را به حداقل برسانید.
وی با بیان اینکه بسیاری از افراد به مصرف قهوه و یا نوشیدنی‌های انرژی زا عادت دارند، متذکر شد: مصرف زیاد کافئین فارغ از اینکه از چه منبع و یا منابعی باشد می‌تواند باعث تغییرات خلق و خو شود و به ایجاد استرس، اضطراب و حتی افسردگی کمک کند.
عجمی با اشاره به اینکه برای کاهش دریافت کافئین، توصیه می‌شود قهوه را با چای سبز جایگزین کنید، اشاره کرد: چای سبز علاوه بر کافئین کمتر حاوی اسید آمینه‌ای به نام تیانین است که برای کاهش استرس و اضطراب مفید است؛ همچنین دریافت آب کافی و فعالیت فیزیکی روزانه به حفظ سلامتی و آرامش بیشتر کمک می‌کند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پایان فصل 270 دقیقه‌ای نامجومطلق

بی‌سلیقگی سیما؛ سانسور مهم‌ترین گل فصل!

اعتراض کارشناسان و خبرنگاران به VAR / فوتبال را نابود کردید!

واکنش دیگو سیمئونه به درخشش لوئیس سوارز

دلیل افت فوتبال ایران در آسیا چیست؟

حذف تمام تیم‌های دوم از لیگ قهرمانان آسیا

ایرانی‌های استقلال چرا از تیم جدا شدند؟

فوتبالیست‌ها به اندازه قیمت 206 قرارداد ببندند!

احسان علیخانی: پرسپولیس، انتقام استقلال را گرفت!

الگویم آرسن ونگر است/ امیدوارم پرسپولیس قهرمان آسیا شود

تیپ عجیب احمد سعادتمند!

پوستر کنفدراسیون فوتبال آسیا بعد از صعود پرسپولیس

گلی که مهدوی‌کیا هرگز فراموشش نمی‌کند

روزی که همه دنبال فریدون زندی بودند

آل‌کثیر وقتی تماشاگر پرسپولیس بود!

واکنش علی کریمی به برد پرسپولیس

دانشگر و زکی‌پور در حد استقلال هستند؟!

آخرین وضعیت شجاع از زبان پزشک پرسپولیس

سر استقلال را جلوی چشم AFC بریدند!

خلاصه‌بازی بارسلونا 4 - ویارئال 0

بارسلونا به‌ دنبال دست

امضای پرسپولیس!

دردسرهای ناظم‌الشریعه!

لوییس سوارز بسیار راضی است!

آینده مبهم بارسلونا

پرسپولیس لیاقت صعود به فینال آسیا را دارد

پیشنهاد نجومی؛ قایدی رفت تعجب نکنید!

تکانی به فرهنگ مردسالاری با «درج نام مادر در کارت ملی»؟

واکنش پیرلو به درخشش رونالدو

توجیه گواردیولا در مورد شکست تحقیرآمیز منچسترسیتی

گل آل‌کثیر به السد با گزارش عربی

واکنش جالب محرم نویدکیا به صعود پرسپولیس

خلاصه‌بازی منچسترسیتی 2 - لسترسیتی 5

پیام اینستاگرامی برادر مسی علیه رئال‌مادرید

خلاصه‌بازی هافن‌هایم 4 - بایرن‌مونیخ 1

سردار آزمون تکذیب کرد

پرسپولیس آبروداری کرد

ادامه بحران در استقلال/ دعوا و درگیری از دوحه تا تهران

لیگ کرواسی/ شکست واراژدین با بازی مهدی‌خانی

بازگشت کاروان استقلال

فاتی عالی است؛ راحتش بگذارید!

فولاد در نقل‌وانتقالات موفق نبوده است!

مسی بیرون و درون زمین به من کمک می‌کند

رسمی؛ منچسترسیتی بازیکن جدید خرید

عصای دست یحیی

سقوط امپراتوری ژاوی!

غرش شیر سرخ، آسیا را لرزاند

‌ شیر پاستوریزه بهتر است یا استرلیزه؟

ستاره درخشان بارسلونا در آغوش کومان

حمله ستاره استقلال به نامجومطلق و همکارش!