آریا بانو

آخرين مطالب

معاون طرح و برنامه سازمان آتش نشانی تهران

تغییر و اصلاح ساختار سازمان آتش نشانی از اقدامات مهم سال 1399 است شهرداری تهران

تغییر و اصلاح ساختار سازمان آتش نشانی از اقدامات مهم سال 1399 است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - شهر: معاون طرح و برنامه سازمان آتش نشانی از اقدامات پیش رو در سال جاری و اهمیت تغییر و اصلاح ساختار و فرآیندهای سازمان خبر داد.

کاظم غلامی مهتاج، معاون طرح و برنامه سازمان آتش نشانی با اشاره به عملکرد سازمان در سال 1398 بیان کرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با 131 ایستگاه آتش نشانی و هشت منطقه عملیاتی به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی به شهروندان تهرانی است.
او ادامه داد: این سازمان دارای 503 دستگاه خودروی سنگین و 656 خودروی سبک عملیاتی است و با این پتانسیل 615 کیلومتر مربع از محدوده مناطق 22 گانه شهر تهران را هنگام بروز حادثه پوشش می دهد که حریم این مناطق به میزان 300 کیلومتر مربع است.
معاون طرح و برنامه درباره زمان رسیدن آتش نشانان به محل حادثه گفت: در سال گذشته فعالیت پرسنل عملیات سازمان، زمان رسیدن آتش نشانان به محل حادثه را در حدود 4 دقیقه و 19 ثانیه نشان می دهد که در واقع مهم ترین شاخص ارزیابی عملیات، در همین زمان است و چنانچه ایستگاهی افتتاح و راه اندازی شود و تجهیزاتی خریداری شده و یا نیروی انسانی جدید وارد سازمان آتش نشانی شود، هدف این است که در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی نیاز شهروندان و شهر تهران در هنگام بروز حادثه و آتش سوزی باشیم.
او افزود: زمان ثبت شده(چهار دقیقه و 19 ثانیه) در محدوده استاندارد جهانی است و در سال های گذشته و به طور حتم در آینده، شاهد نوسانات در زمان رسیدن به محل حادثه خواهیم بودیم و در سال گذشته مجموع عملیات هایی که پرسنل عملیاتی در آن حضور داشتند 71 هزار و 751 عملیات بوده است.
غلامی بیان کرد: در سال گذشته 27 هزار و 476 فقره از عملیات های آتش نشانان مربوط به اطفای حریق است و ترکیب عملیات که پرسنل عملیات در آن شرکت کردند حدود 24 درصد عملیات های(Indoor)(حریق های ساختمانی در فضای بسته) که می تواند مسکونی و غیر مسکونی باشد و بقیه آمار مربوط به معابر گذرگاهها، فضای سبزو حریق خودرویی و... است که در آمار ثبت شده است.
معاون طرح و برنامه سازمان آتش نشانی درباره ساختار این معاونت عنوان کرد: سابقه معاونت برنامه ریزی به حدود هشت سال پیش می رسد که تا سال 1395 به این شکل نبودو فقط واحد(فناوری، اطلاعات و ارتباطات) و واحد(آمار) در آن فعالیت می کرد. او ادامه داد: با توجه به این شرایط و هدف گذاری صورت گرفته، اداره بودجه و اعتبارات نیز وجود نداشت و معاونت مالی و اداری کارهای مربوط به آن را انجام می داد که از سال 1397 تاکنون همه اسناد مالی برای تامین و تعهد اعتبار به این واحد ارجاع و انجام می شود.
او درباره اهمیت تامین بودجه در سازمان آتش نشانی گفت: باید به نحوه هزینه کرد و اعتباراتی که به سازمان به عنوان بودجه اختصاص داده شده است، مدیریت دقیقی صورت گیرد تا هر بودجه در ردیف خود، مصرف شود و در واقع مدیریت بودجه بسیار مهم است و برای بهبود انجام این فرآیند، واحد کنترل پروژه وظیفه گزارش پیشرفت های فیزیکی و ریالی را به صورت مرتب به مراجع بالادستی سازمان و به صورت مستمر گزارش می نماید. 
غلامی با اشاره به توسعه و گسترش واحد گفت: یکی دیگر از اداراتی که در این مدت توسعه یافته است اداره آمار و ارزیابی عملکرد است که قبلاً فقط اطلاعات خام جمع آوری و ارائه می شد و موضوعی به عنوان ارزیابی عملکرد وجود نداشت. در این مدت این اداره تقویت شد و ارزیابی عملکرد به آن افزوده شد و از سال گذشته به طور رسمی این آیتم به این اداره پیوست و فعالیت خود را با معاونت های مختلف آغاز کرده و شاخص های ارزیابی را با نظر کارشناسی آنها آماده می کند. البته این شاخص ها در حال تکمیل هستند و این امر، ملاک سنجیدن هر حوزه و معاونت و سازمان می شود و بر این موضوع از سوی شهرداری تهران نیز تاکید شده است.
او گفت: این شاخص ها با توجه به آمار و عملکردی که از واحدهای دیگر دریافت می کنیم با شاخص هایی که تعریف شده ارزیابی می شود و هر حوزه ای در واقع ارزیابی و نمره دهی می شود و این کار در سنوات آینده توسعه خواهد یافت و گفتنی است که هر حوزه ای با خود و وظایفی که برای آن سنجیده شده ارزیابی می شود.
غلامی تاکید کرد: یکی دیگر از کارهای پیش رو در این معاونت، جهت دهی آمارها به سوی تحلیلی شدن است، که در همین راستا، با اداره ی آمار فاوا شهرداری نیز همکاری هایی صورت گرفته است که از این به بعد تحلیل های آماری به صورت مدیریتی در اختیار همه ی مدیران سازمان به صورت سامانه ای قرار گیرد، تا مدیران بتوانندتحلیل آماری درستی از معاونت تحت نظر خود داشته باشند.
او درباره اداره تشکیلات و بهبود روش های عنوان کرد: واحد تشکیلات و بهبود روشها قبلابه طور مستقل وجود نداشت و امورات مربوط به آن در واحدهای دیگری انجام می شد که از وظایف مهم این واحد، می توان به بررسی ساختار سازمان یاد کرد که در حال حاضر بازنگری ساختاربا همکاری مشاورین خارجی سازمان در حال انجام است و امیدواریم تا نیمه سال به نتیجه برسد و در سال آینده اجرایی شود.
او ادامه داد: وظیفه این اداره، احصا مرتب ساختار است که اگر نیاز به تغییرات جزیی داشت با روند تشکیلات شهرداری و با شیوه خود، آن را انجام دهد تا نواقص کار سازمانی و مشکلات و چالش ها رفع و رجوع شود و اگر در مواقعی نیاز به بازنگری اساسی داشت که معمولاً پنج تا 10 سال یک بار اتفاق می افتد با مشاوره و.. به نتایج دلخواه برسد.
او افزود: در معاونت های مختلف، فرآیندهای متعددی در حال انجام است، در سال های گذشته این فرآیندها تفکیک شده نبود و مصوبات مدون نیز انجام نشده بودکه با تلاش این معاونت، از سال 1397 این کار شروع شد و فرآیند، تمام معاونت ها در قالب یک کتابچه کاملا مدون شده و فلوچارت هر معاونت مشخص شده است و با بررسی ها و مصاحبه های کارشناسان هر واحد انجام و جمع بندی می شود و در حال حاضر نیز ابلاغ شده است.
غلامی درباره موقعیت کنونی و پیشرفت این طرح گفت: هم اکنون در این حوزه در مرحله دوم قرارداریم و اول باید فرآیندهای جاری سازمان را احصا می کردیم و در مرحله دوم سراغ اصلاح فرآیندها باید برویم که چه کنیم وارد فاز بهبود فرآیندها شویم و خوشبختانه این وظیفه را بر عهده یکی ازکارشناسان متخصص این امر قرارداده ایم که اطمینان داریم به نحو احسن انجام خواهد شد و نتایج حاصله را نیز به شهرداری ابلاغ کرده ایم که مورد توجه قرار گرفت.
او درباره اداره پیگیری مصوبات وامور شورا بیان کرد: این واحد با توجه به کمبود نیروی انسانی توسط مسئول بهبود روشها در حال فعالیت است و چنانچه در سازمان احساس ارائه لایحه به شورا و دریافت مصوبات از سوی آنان شود، تاکارهای بهتری انجام گیرد، توسط این واحد انجام خواهد پذیرفت و در این قسمت مصوبه هم دریافت و هم پیگیری می شود و تذکراتی که شورای شهر می دهد نیز بر عهده این واحد است و اگر تذکر مربوط به یکی از واحد ها و معاونت ها باشد عملکرد آن واحد دریافت و با ادبیاتی مناسب به صورت جوابیه آماده وارسال می شود.
معاون طرح و برنامه سازمان آتش نشانی درباره اهمیت واحد پژوهش گفت: در همه سازمانهایی که عملکرد مشابه سازمان آتش نشانی دارند و کار تخصصی انجام می دهند یک واحد مجزا برای این کار در نظر گرفته شده است با عنوان مخفف R&D و ترجمه فارسی تحقیق و توسعه. در سازمان آتش نشانی نیز باید برای ساخت ایستگاه، خرید و نحوه استفاده از تجهیزات، انواع عملیات و.. همه ی کارهایی که در سازمان در حال انجام است با رویکرد بهتر انجام دادن کارها و بهره وری کامل، این واحد راه اندازی شود. اگر قرار باشد تجهیزات خاصی وارد سازمان شود این واحد باید نیازسنجی کند و بررسی های لازم را برای خرید، فراهم آوری امکانات جانبی و شرایط زمینه ای به عمل آورد و از این وسیله برای چابکی عملیات استفاده کند. پژوهش در سازمان آتش نشانی از ضروریات است و امیدواریم این واحد شکل دهی شود، این واحد، تشکیلات پژوهش است و چنانچه هر حوزه ای نیاز به کار پژوهشی دارد باید پیش قدم شود و معمولاً از پتانسیل های درون و برون سازمان باید استفاده شود تا بتوانیم این واحد را شکل دهیم.
او درباره عملکرد واحد بودجه بیان کرد: در سال 1397-1396 بودجه در شهرداری تهران کاهش پیدا کرد و سازمان آتش نشانی نیز دچار کسری در عملکرد شده و در سال 1397 در امور جاری با 12 درصد افزایش و در امور سرمایه ای با 24 درصد کاهش روبرو شدیم در زمان تدوین بودجه که به طور معمول از آذرماه سال قبل شروع می شود و مدت چهار ماه برای جمع آوری مستندات زمان لازم است، کارشناس مسوول این کار، باید به قسمت های مختلف شهرداری اعم از اداره کل مجامع، شورای شهر، اداره کل بودجه برای دفاعیات مراجعه کند و در شورای شهر نیز کمیسیون های مختلف مثل خدمات شهری، کمیسیون بودجه شورا و..وجود دارد که در نهایت پس از تصویب در شورا به این معاونت ابلاغ می شود.
او با اشاره به افزایش چشمگیر بودجه در سال گذشته عنوان کرد: با تلاش کارشناسان معاونت برنامه ریزی در سال1398 با درصد قابل توجهی از بودجه در امور جاری به 82 درصد افزایش نسبت به سال قبل و در امور سرمایه ای با 24 درصد افزایش روبرو شدیم که این امر به سازمان کمک شایانی کرد و کسری بودجه نداشتیم و رشد بودجه سازمان بسیار خوب بود و در سال 1399 نیز پیش بینی این است که کسری بودجه نداشته باشیم. در موضوع بودجه نیز قسمت عمده کار ما در نیمه دوم سال شروع می شود و امیدواریم با پیگیری کارشناسان این حوزه بودجه خوبی برای سال 1400 بتوانیم پیشنهاد دهیم تا سازمان بدون مشکل، کار خود را پیگیری و به نتیجه برساند.
غلامی درباره شکل گیری و وظایف واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان گفت: این واحد یکی از قدیمی ترین قسمت ها است که امروز، شکل آن کاملتر شده و تفاوت این واحد در آتش نشانی باواحد فناوری سازمان های دیگر در بی سیم و ارتباطات است که در آتش نشانی ارتباطات بسیار مهم است و بی سیم در جایگاه ویژه ای قرار دارد، زیرا در عملیات، هدف، واکنش سریع و به موقع برای کاهش خطر و خسارات ناشی از حوادث است و عملیات باید به خوبی پیش رود و یکی از فاکتورهای مهم، واحد بی سیم است زیرا اگر یک لحظه بی سیم پرسنل از کار بی افتد، فاجعه رخ می دهد.
او افزود: در واحد فناوری اطلاعات با چند زیر مجموعه روبرو هستیم؛ زیر مجموعه ای که کار بی سیم و مخابرات را انجام می دهند، قسمت الکترونیک که کارهای مربوط به(خودروها، تجهیزات فنی مانند گازسنج، چراغ های گردان سازمان و چراغ قوه های سازمان) را انجام می دهند، قسمت شبکه، شامل امور مربوط به اتوماسیون و بی سیم، توسعه شبکه و امنیت شبکه که کارهای بسیار شاخصی در این واحد انجام شده است و واحد نرم افزار؛ که توسعه و راه اندازی با توجه به نیاز سازمان و سامانه ای که نیاز سازمان است را فراهم می کند و دارای سامانه های متعددی مانند سامانه منابع انسانی، مدیریت خودرویی، سامانه پیاپ PIAPو سامانه مدیریت خودروهای عملیات، سامانه آموزش، سامانه سلامت، سامانه آموزش شهروندی است. همه اینها برنامه هایی هستند که از قبل شروع شده و در سال 1399 توسعه این سامانه ها را در دستور کار قرارداده ایم.
معاون طرح و برنامه سازمان آتش نشانی درباره اهمیت کار گروهی و تقسیم وظایف در معاونت بیان کرد: زمانی که اداره ای تشکیل می شود و تعدادی کارشناس مسوول یک کار می شوند و از همه ی جهات یک موضوع را بررسی می نمایند کیفیت کار بالا می رود و بازدهی بیشتر می شود، بنابراین به عقیده من، کار موفق با تیم سازی پیش می رود و خوشبختانه این نوع فعالیت در این معاونت انجام شده است و تشکیل اداره های مختلف در این واحد در پیشبرد اهداف سازمان نقش بسزایی داشته است.
او افزود: معاونت برنامه ریزی، حلقه ی واسط بین معاونت های سازمان با شهرداری و در سازمان هایی خارج از آتش نشانی مانند شورای شهر، اداره کل بودجه، اداره کل ارزیابی عملکرد، فناوری شهرداری و.. است. غلامی در خصوص اقدامات سال 1399 تاکید کرد: تغییر و تبیین ساختار سازمان یکی از مهم ترین کارهایی است که در اولویت کاری این معاونت قرار گرفته است و نیز فاز دوم فرآیندهای سازمان که امیدواریم در سال 1399 اجرایی شود تا بتوانیم در اصلاح فرآیندهای سازمان قدم برداریم و هدف از این کار، نیز بهبود عملکرد سازمان آتش نشانی است.
او ادامه داد: در قسمت آمار و ارزیابی عملکرد به دنبال این هستیم که امسال نتایج کمی به معاونت ها اعلام شود و جلسات منظمی نیز در خصوص تحلیل آمار عملیات به طور منظم داشته باشیم و در حوزه فناوری نیز تبدیل بی سیم های آنالوگ به بی سیمدیجیتال و هوشمند سازی سازمان را با جدیت پیگیر هستیم و طرح آن در فناوری جمع بندی شود و الویت های کاری مشخص خواهد شد.
به گزارش شهر به نقل از پایگاه خبری 125، معاون طرح و برنامه سازمان آتش نشانی درباره پروژه های پژوهشی در سال جاری گفت: در حوزه پژوهش، کار شاخص سال 1399 یک پروژه مطالعاتی در خصوص آبرسانی اضطراری و مهار آتش سوزی در زمان بحران شهر تهران است، خصوصاً در هنگام بروز زلزله که این موضوع هم اکنون در مرحله RFB است و باید به تایید مرکز مطالعات شهرداری برسد و با همکاری آبفای تهران انجام خواهد شد تا در شرایط بحران طرح آماده ای برای تامین آب اضطراری آتش سوزی در زمان حادثه داشته باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/378739/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند