آریا بانو

آخرين مطالب

والدین چگونه هیجانات منفی کودک خود را مدیریت کنند؟ اجتماعي

والدین چگونه هیجانات منفی کودک خود را مدیریت کنند؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / باورهای اشتباه در نهایت بر روی احساس ناخوشایندی ما و درنتیجه بر روی تواناییمان برای «تنظیم هیجانی» و «تاب‌آوری» ما اثر می‌گذارد. این مجموعه‌ی عوامل بر سبک فرزندپروی مان اثر مستقیم می‌گذارد. تاجایی که می‌تواند رابطه‌مان را با فرزندانمان مخدوش کند. اینجا همان جایی است که می‌گوییم« من همه کار کردم اما نمی‌دانم چرا فرزندم رفتارهایش اینگونه است».
جملاتی که نباید به فرزندان بگوییم
برای شروع بیاید تمام جملاتی که در کودکی‌مان شنیده‌ایم را با خود تکرار کنیم. جملاتی که ناخودآگاه در زمان استیصال آن‌ها را ناخودآگاه در مواجه با فرزندمان بیان می‌کنیم. عباراتی مانند:
مثل بچه‌ها رفتار نکن
اگر همین طور به گریه کردن ادامه بدی مطمین باش برات چیزی که می‌خواهی را نمی‌خرم.
سریع برو تو اتاقت. دیگه اعصاب گریه‌هات ندارم. هروقت دیدی دیگه گریه نمی‌کنی برگرد.
خیلی بچه بدی شدی. دیگه مامان/بابا ی تو نیستم
مثل بچه‌های ضعیف رفتار نکن.

آریا بانو


در زندگی روزمره خود بارها با این موضوع روبه رو شده‌اید که در مواقع شادی فارغ از درست یا غلط بودن واکنشتان به راحتی عمل می‌کنید. اما در مواقعی که قرار است به هیجانات منفی مانند خشم یا غم واکنش نشان دهید، دیگر آن راحتی را برای عمل کردن ندارید. به طور مثال بیشتر بزرگسالان برای حضور در مجالس ختم و همدلی با فرد غم‌دیده به سختی عمل می‌کنند. در طول زندگی ما یاد گرفته‌ایم برای مواجه با این دست هیجانات از سرکوب و نادیده گرفتن استفاده کنیم. به عبارتی هنگامی که احساسات‌مان خوب نیستند، و انرژی موجود در بدن ما ناراحت کننده است، معمولاً هرکاری می‌کنیم تا حواس خودمان را از آن هیجانات ناخوشایند دور کنیم. برخی از ما حتی ممکن است به رفتارهای اعتیادآوری نظیر پرخوری، مصرف داروهای قانونی یا غیرقانونی، اعتیاد به کار، گذراندن ساعت‌ها زمان در اینترنت، درگیری با قمار، و یا هر فعالیت اعتیادآور دیگری روی بیاوریم. درگیری در این فعالیت ها باعث می‌شود تا ناراحتی را از بین ببریم یا آن ناراحتی را با «احساس خوب» جایگزین کنیم.
حقیقت این است که برای همه‌ی ما سخت است که ببینیم فرزندانمان عصبانی، غمگین، مضطرب و تحت استرس هستند. گرایش طبیعی ما این است که بخواهیم موانع را رفع کنیم و اوضاع را سر و سامان بدهیم و کاری کنیم که آنها خوشحال و بانشاط باشند، اما این رویه به آن‌ها نمی‌آموزد که چطور احساسات ناراحت کننده‌ی شان را مدیریت کنند.
چهار توصیه‌ی کاربردی برای افزایش تحمل نسبت به هیجان های «ناخوشایند» فرزندان:
1. به یاد داشته باشید که شما والد کودک خود هستید. پس مانند مشاورین با او صحبت نکنید. کودک در آن لحظه با هیجانش به سمت شما آمده است. پس منطقش درآن لحظه خاموش است و به دنبال راهکار نیست. تنها چیزی که نیاز دارد این است که والدش حس او را بفهمد. پس فقط آنچه می‌بینید و می‌شنوید را منعکس کنید: به نظر می‌آید خیلی ناراحت هستی یا منم وقتی مثل تو این اتفاق برام می‌افتاد حالم خیلی بد بود.
2. اگر در آن لحظه هیچ جمله‌ای به ذهنتان نمی‌رسد با زبان بدنتان با او صحبت کنید. اگر اجازه داد او را در آغوش بگیرید و یا با تکان‌های سر او را تایید کنید.
3. اگر شدت هیجان کودکتان زیاد است و احساس می‌کنید هر لحظه در حال انفجار است؛ خودتان را مانند مخزنی برای خالی شدن او قرار دهید. اما به خاطر داشته باشید که هیجانات او را بپذیرید نه رفتارهای نامناسبش را. کودک حد و فاصله خود را با والدین باید بداند. اگر شروع به زدن و برخورد فیزیکی با شما داشت، به آرامی دست‌های او را بگیرید و به او متذکر شوید که اگر به این کار ادامه دهد شما نمی‌توانید به او کمک کنید. اجازه دهید که آن‌ها بدانند شما برای آن‌ها و در کنارشان هستید، اما اگر بخواهند رفتارهای نامناسبی نشان دهند که آزاردهنده است، شما از آن‌ها فاصله می‌گیرید.
4. سریعا به او راه حل ندهید. در زندگی خود دیده‌اید که تاب‌آوری افراد در نتیجه تجربه شرایط سخت بالا رفته است. اگر فرزندان ما هیچ مشقت و سختی‌ای را تجربه نکنند، نمی‌توانند مهارت تاب آوری و انعطاف پذیری را در خود رشد بدهند


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ست لباس زیبا و جدید دختران شاهرخ استخری پناه و نبات

لباس خاص و متفاوت روزبه حصاری بازیگر بچه مهندس 3

خواب کیمیا گیلانی بازیگر و مجری تلویزیون با لباس عروس

تصویر جدید یکتا ناصر و دخترش سوفیا پس از پایان سریال دل

توییت عجیب ریحانه پارسا به حامد بهداد برای بازی در سریال دل

ورزش عامل افزایش طول عمر در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

اینفوگرافی| روند کرونا در ایران، از 4 شهریور تا 4 مهر

مصرف کنندگان دخانیات بر اثر ابتلا به کرونا بیشتر فوت می‌کنند

تعداد فوتی‌های روزانه کرونا از 200 نفر عبور‌ کرد

ترانه «آخر همون شد» از احسان خواجه امیری تقدیم شما باد

بهترین تقدیمی در سالروز تولد خسروی آواز ایران

موسیقی فیلم «تیغ و ابریشم» به کارگردانی مسعود کیمیایی

خاطره‌ای از علاقه و تعصب پرویز مشکاتیان به محمدرضا شجریان

درمان این بیماری‌ها را در دوران کرونا به تعویق نیندازید

آمار انتخاب رشته کنکوری‌ها و رشته‌های بدون آزمون اعلام شد

تصاویر مراسم وداع با پیکر سردار شهید خدادی

کروناهایی از جنس ماسک و دستکش در کف خیابان!

زمین گیر شدن سه طبیعت گرد در دره‌های جاده کرج-چالوس

امشب آخرین مهلت ثبت نام آزمون استخدامی 99

آخرین آمار کرونا در کشور؛ قربانیان دوباره از 200 نفر فراتر رفت

ماجرای گرفتار شدن 12 صیاد ایرانی در دستان دولت موزامبیک

روش برخورد صحیح با همسایه آزاری

اتفاقی که شاید تایتانیک به خاطر آن توسط اقیانوس بلعیده شد!

تصادف عجیب اسب سوار با موتور

پیام تکان‌ دهنده‌ای که یک رزمنده در آخرین نفس‌ ها روی کاغذ نوشت

وقتی جای گاز و ترمز رو یادت میره!

قلبی در انتظار پیوند

آثار هنری بزرگ دنیا توسط انسان های واقعی بازسازی شد!

شب های ترسناک جزیره اشباح!

طرز تهیه خورش گیلاخه غذای محلی کردستان

طرز تهیه کوکی بادام زمینی عسلی

طرز تهیه مربا به و بادام

طرز تهیه خورش نخود فرنگی ساده و خوشمزه

آموزش روش صحیح فریز کردن ذرت

دستور تهیه قلیه با طعم کدو حلوایی

طرز تهیه سالاد سبزیجات کبابی

طرز تهیه پلو میگو مجلسی بوشهری

طرز تهیه کیک اسفناج خوشمزه مجلسی

طرز تهیه ترشی آب گوجه مشهدی

طرز تهیه فلفل شکم پر خوشمزه با پنیر

برای آرامش اعصاب از مصرف این آجیل خوشمزه غافل نمانید

علت خُرد شدن ناگهانی دندان‌ها چیست؟

توصیه‌های وزارت بهداشت برای استفاده صحیح از ماسک

بهترین زمان برای خواب چه موقعی است؟

راهنمای خرید جاروبرقی با کیفیت و با دوام

نکات کلیدی که قبل از بچه دار شدن باید بدانید

کفش مناسب پاییز باید این ویژگی ها را داشته باشد

چگونه از ریختن خط چشم جلوگیری کنیم؟

چگونه حساس‌ترین دوره رشد فرزندانمان را بدون بحران طی کنیم؟

نکاتی که برای خرید سشوار مسافرتی باید بدانید