آریا بانو

آخرين مطالب

بالاخره زبان سرخ اسدالله علم سرِ سبزش را به باد داد گوناگون

بالاخره زبان سرخ اسدالله علم سرِ سبزش را به باد داد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - «پنجشنبه 13 مرداد شاهنشاه فرمودند که: «می‌خواهم تو استعفا بدهی...» ... چند روز پیش هم عریضه تندی از اوضاع کشور و مسئله بی‌برقی و گرفتاری مردم عرض کرده بودم.»

روز چهارشنبه 19 مرداد 1356 روزنامه اطلاعات در صفحه نخست خود خبر از کناره‌گیری علم از وزارت دربار داد، تیتر خبر این بود: «شاهنشاه از خدمات علم قدردانی کردند» و در توضحیش نوشته شده بود که «آقای علم به خاطر ناخوشی و نقاهت درخواست کناره‌گیری کرد و استعفا داد.»
اطلاعات در تکمیل این خبر نوشت که علم روز 14 مرداد نامه استعفای خود را به این شرح به شاه نوشت:
پیشگاه مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر ارواحنا فداه
چنان‌که خاطر خطیر مبارک ملوکانه مسبوق است غلام مدتی است در حال ناخوشی و نقاهت به سر می‌برد و از عهده انجام وظایف خطیر در دربار باعظمت شاهنشاهی چنان‌که شاید و باید برنمی‌آید؛ بنابراین از خاک پای همایونی استدعا دارد در صورتی که اراده فرمایند از این مقام پرافتخار کناره جوید و در همه حال افتخار غلامی شاهنشاه را در صورتی که اراده سنیه ملوکانه تعلق داشته باشد برای خویش حفظ کند. با تمام قلب پابوس است. غلام خانه‌زاد علم.
طبق گزارش اطلاعات شاه نیز در پاسخ به این استعفانامه در روز 18 مرداد نامه‌ای به شرح زیر مبنی بر پذیرش استعفای علم برای او فرستاد:
جناب امیر اسداله علم
نامه مورخ چهاردهم مرداد ماه 2536 [1356]شما را ملاحظه کردیم از این‌که عارضه کسالت اجازه نمی‌دهد که به خدمت خود در سمت وزیر دربار شاهنشاهی ادامه بدهید متاسف هستیم و استدعای شما را دایر بر کناره‌گیری می‌پذیرم.
خدمات بی‌شائبه شما چه در دربار شاهنشاهی و چه در سایر مشاغل مملکتی همیشه ملحوظ نظر و مورد قدردانی ما بوده است و در آینده نیز شما را به عنوان یکی از خدمت‌گزاران صدیق و صمیمی خودمان می‌شناسیم. نوشهر – به تاریخ هیجدهم مرداد ماه 2536 شاهنشاهی، محمدرضا پهلوی

آریا بانو

آیا علم با میل خود استعفا داد؟
آخرین یادداشت روزانه علم، اما بر خلاف گزارش اطلاعات به وضوح می‌گوید، که شاه یک روز پیش از نامه استعفای علم با فرانسه – علم برای درمان به فرانسه رفته بود – تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد که استعفا کند، ظاهرا به منظور تغییر اساسی در کشور و باطنا برای این‌که چند روز پیش از آن علم عریضه تندی از اوضاع کشور و مسئله بی‌برقی و گرفتاری مردم به شاه نوشته بود. بگذریم از این‌که او بر سر قرارداد سیستان و بخشش حقابه هیرمند به افغانستان هم که در خرداد 56 همان سال توشیح شد، بار‌ها صراحتا و رو در رو از شاه انتقاد کرد. به هر روی یادداشت آخر علم همه چیز راتوضیح داده؛ از تلفن اضطراری شاه به فرانسه برای درخواست کناره‌گیری علم تا جایگزین از پیش‌تعیین شده‌اش یعنی هویدا که بلافاصله پس از نخست‌وزیری بر مسند وزارت دربار تکیه زد. متن یادداشت آخر علم را در پی می‌خوانیم:
عصر چهارشنبه 12 مرداد 1356 با آن‌که ناخوش هستم، رفته بودم ماهرویی را ببینم و سه چهار ساعت از منزل غیبت داشتم [..]باری، وقتی به منزل بازگشتم، گفتند، چندین دفعه از ایران مرا خواسته‌اند که شاهنشاه من صحبت بفرمایند. جای تعجب شد، چون کاری در نظرم نبود که درباره آن بخواهند صحبت بفرمایند و به طور معمول هم احوال‌پرسی و این تعارفات را نداریم، مگر من ناخوش باشم. هرچه سعی کردم تهران را بگیرم نشد.
پنجشنبه 13 مرداد شاهنشاه صحبت فرمودند: و فرمودند: که: «می‌خواهم تو استعفا بدهی، منتها می‌خواستم کسی در بین نباشد و این مطلب را خودم به تو گفته باشم.» از این بزرگواری و مرحمت خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم. عرض کردم: «با کمال افتخار و همین الساعه استعفایم را با قاصد مخصوص تقدیم می‌کنم.» استعفای خودم را فرستادم و عریضه سپاسی از آقایی و بزرگواری شاهانه نیز تقدیم کردم. چند روز پیش هم عریضه تندی از اوضاع کشور و مسئله بی‌برقی و گرفتاری مردم عرض کرده بودم. من چندین دفعه با اشاره به شاهنشاه عرض کرده بودم که مرخصم فرمایند، موافقت نمی‌فرمودند: و از مسئله می‌گذشتند. حالا که قصد تغییرات اساسی داشتند، مطلب به نظر مبارک‌شان رسید و حتی در تلفن به من فرمودند: که: «قصد تغییرات زیادی دارم و می‌خواهم که تو استعفا بکنی و جایت را به کس دیگر بدهم.» من که از خدا خواستم و اگر هم حالم خوب بود، از خدا می‌خواستم که دیگر در اوضاع ایران بی‌دخالت باشم. چنان پیشامدِ سیستان مرا سرد کرده است که به وصف نمی‌آید. مگر می‌شود از تمام ادعای حقه خود [آن]هم در قراردادی که صد درصد بر ضرر است گذشت و زیر آن را صحه گذاشت؟
جمعه 14 مرداد برگزار شد. شنبه 15 مرداد دولت جدید به ریاست جمشید آموزگار که سال‌هاست در پست‌های مختلف کابینه و اخیر دبیرکل حزب رستاخیز بود تشکیل گردید و هویدا هم وزیر دربار شد، و باز جای تعجب است که در استعفانامه خود می‌گوید: «چون شاهنشاه کار دیگری برای من در نظر گرفته‌اند استعفا می‌دهم.» این قدرت‌نمایی هم مثل جواب دادن به اقلیت هنگام تقدیم بودجه را خواهم آورد. از معما‌های روزگار است که فقط شاهنشاه و خود می‌داند. چنان‌که در عریضه حضور شاهنشاه کردم قصد دارم در مراجعت به ایران به بیرجند بروم و تا ناخوش سخت‌تری نشده‌ام در آن‌جا بمانم.
حالیا مصلحت وقت در آن می‌بینم
که کشم رخت به میخانه و خوش بنشینم
جز صُراحی و کتابم نبود یار و ندیم
تا حریفان دغا را به جهان کم بینم
جام مِی گیرم و از اهل ریا دور شوم
یعنی از اهل جهان پاکدلی بگزینم
سر به آزادگی از خلق برآرم، چون سرو
گر دهد دست که دامن ز. جهان در چینم
این یادداشت‌ها دیگر تمام می‌شود، زیرا که بدون زیارت شاهنشاه من مطلبی نیست و نخواهد بود که بنویسم. جز آن‌که بنویسم امروز و فردا حالم چگونه بوده است و یا اخبار دنیا را بنویسم که در روزنامه‌های جهان خواهیم دید. (یادداشت‌های علم، جلد ششم 1355-1356، تهران: کتاب‌سرا، چاپ سوم، 1393، 931-935)

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/376897/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم