آریا بانو

آخرين مطالب

پسر نوجوانی دارم که شبیه به افسرده هاست! اجتماعي

پسر نوجوانی دارم که شبیه به افسرده هاست!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - جام جم / افسردگی بیشتر از آنچه تصور می‌کنید می‌تواند از نظر روانی به نوجوانان صدمه بزند. در این دوره از زندگی، بدخلقی و عصبانیت کاملا طبیعی است، ولی افسردگی ماجرای متفاوتی دارد و بسیار فراتر از غم روزمره است. اگر این بیماری طولانی شود می‌تواند شخصیت فرد را در دوران نوجوانی خدشه‌دار کرده و باعث حس ناراحتی، ناامیدی و عصبانیت وحشتناکی شود. علائم افسردگی به صورت مشکل در تمرکز کردن، اضطراب، خشم، بی‌حوصلگی، تغییر در اشتها، عدم تمایل به رفتن به مدرسه یا شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، داشتن حس مریضی و اعتماد به نفس کم بروز می‌کند. خیلی از رفتارهای ناسالم نوجوانان و بی‌ادبی آنها می‌تواند نشان‌دهنده افسردگی باشد و در نهایت منجر به فرار کردن از منزل، استفاده از مواد مخدر یا الکل، اعتیاد به تلفن هوشمند، بی‌احتیاطی در انجام کارها و خشونت فیزیکی و کلامی شود. اما والدین، معلمان و کسانی که با نوجوان سر و کار دارند چه کاری می‌توانند انجام بدهند؟
1ـ مهربان باشید
خانواده اولین پناهگاه یک نوجوان افسرده است پس در برخورد با فرزندتان مهربان باشید و به او اجازه دهید که احساس و افکارش را با شما در میان بگذارد. روابط خوب و محکم والدین با نوجوان این امکان را فراهم می‌کند که در همان مراحل اولیه افسردگی از حال او باخبر شوید و بتوانید سریع‌تر اقدام کنید. فراموش نکنید علائم افسردگی در نوجوان نباید شما را ناراحت کند و رفتاری پرخاشگرانه با او داشته باشید. اگر شک دارید که فرزندتان افسرده است، نگرانی‌های خود را در مورد علاقه به او و در روش بدون قضاوت افزایش دهید. حتی اگر مطمئن نیستید که افسردگی مشکل نوجوان است، رفتارهای مشکل‌دار و برخی هیجاناتی که شما می‌بینید، نشانه‌های مشکلی است که باید مورد رسیدگی قرار گیرند.
2 ـ گوش شنوای فرزندتان باشید
از نصیحت کردن و دستور دادن و جر و بحث کردن با فرزندتان خودداری کنید و به جای آن به مشکلات فعلی و احساسات فرزندتان گوش کنید و بفهمید که چه چیزهایی ذهن او را درگیر خودش کرده. درباره مشکلات فعلی خانواده هم به نحوی که تاثیر منفی نداشته باشد و آنها را نگران نکند صحبت کنید. در همه حال فرزند خود را تشویق کنید تا احساسات خود یا هر نگرانی دیگری که دارد را با شما در میان بگذارد. مهربان اما سمج باشید. اگر آنها برای بار اول به شما جواب ندادند به راحتی موضوع را رها نکنید. صحبت در مورد افسردگی می‌تواند برای نوجوانان بسیار سخت باشد. ممکن است بیان آنچه را که حس می‌کنند، برایشان سخت باشد. پس به آرامش فرزندتان احترام بگذارید در حالی که هنوز خود را نگران و مشتاق نشان می‌دهید.
3 ـ تشویقش کنید
نوجوان را تشویق کنید کارهای مورد علاقه‌اش را یاد بگیرد تا به او انگیزه تلاش برای زندگی بدهد. این اطمینان را در آنها ایجاد کنید این‌که گاهی بعضی افراد چیزی را به خوبی یاد نگیرند طبیعی است و تنها چیزی که برای آموختن نیاز دارند، زمان و تمرین و تلاش بیشتر است.
4 ـ اعتماد به نفسش را بیشتر کنید
 موفقیت فرزند خود را در هر زمینه‌ای بزرگ کنید و بگذارید احساس اعتماد به نفس او بیشتر شود. این تشویق‌ها به او کمک می‌کند که استعداد خود را بشناسد و تلاش بیشتری برای کسب موفقیت‌های بیشتر کند.
5 ـ قضاوت نکنید
از پیشداوری و قضاوت بی‌موقع در مورد فرزندتان خودداری کرده و او را با انتظارات بیش از حد خود یا ایجاد دیگر مسؤولیت‌های خانوادگی دچار استرس و نگرانی نکنید. با نوجوان خود سر گفت‌وگو را بازکنید تا بدانند چه نشانه افسردگی مد نظر شماست و چرا شما را نگران کرده است. برای شنیدن صادقانه صحبت‌ها آماده و مشتاق باشید. از پاسخ به سؤالات بی‌پایان فرزندتان زیاد طفره نروید و نشان دهید که شما آماده هستید و قصد دارید تا هر نوع پشتیبانی را که آنها نیاز دارند فراهم می‌کنید. زمانی که نوجوانتان شروع به صحبت می‌کند از هر گونه قضاوت و انتقاد بپرهیزید. نکته مهم این است که فرزندتان در حال برقراری ارتباط است.
6 ـ از انزوا دورش کنید
با نوجوان‌تان در مورد موضوعات مهم سن آنها نظیر فشار همسالان، انتخاب یک برنامه‌ریزی مناسب، دوستیابی درست، مسائلی نظیر سیگار کشیدن، مواد مخدر و مسائل جنسی تا حدی که امکان دارد و می‌تواند برای آنها مفید باشد، صحبت کنید. به صورت مناسب بر رفتارهای او نظارت داشته باشید و با دوستانش و خانواده‌های آنها هم آشنا باشید. انزوا تنها افسردگی نوجوان‌تان را بدتر می‌سازد از این رو هر آنچه می‌توانید انجام دهید تا به نوجوان‌تان برای برقراری ارتباط مجدد با دنیای اطراف کمک کنید.
7 ـ جوابش را بدهید
 اجازه دهید فرزندتان در هر زمانی که به شما نیاز دارد، با شما حرف بزند و مسائلش را به شما بگوید. برای شنیدن صادقانه صحبت‌ها آماده و مشتاق باشید. از پاسخ دادن به سؤالات زیاد طفره نروید، اما نشان دهید که شما آماده هستید و قصد دارید تا هر نوع پشتیبانی که آنها نیاز دارند را فراهم می‌کنید. او را برای آخر هفته و زمانی که فرصت دارید منتظر نگذارید، اما در عین حال آنقدر در دسترس نباشید که وقتی برای تنها بودن و خلوت کردن نداشته باشد.
8 ـ برنامه‌اش را تنظیم کنید
 برنامه روزانه نوجوان‌تان را طوری طراحی کنید که شب‌ها به موقع بخوابد. تحقیقات نشان داده بچه‌هایی که زودتر می‌خوابند، کمتر به افسردگی مبتلا می‌شوند. 8 تا 9 ساعت خواب شبانه برای نوجوان لازم است.
9 ـ برای احساساتش ارزش قائل شوید
 سعی نکنید تا به نوجوان بگویید از حالت افسردگی بیرون بیاید، حتی اگر احساسات یا نگرانی‌های او غیرمنطقی به نظر می‌رسد. تلاش‌هایی با نیت خیرخواهانه به فرزندتان برای توضیح این‌که اوضاع آنقدرها هم بد نیست این پیام را می‌رساند که شما احساساتش را جدی نمی‌گیرید. برای این که احساس آنها درک شود و مورد پشتیبانی قرار گیرد، درک ساده ناراحتی‌ها و احساساتشان می‌تواند به آنها نشان دهد که درک و حمایت می‌شوند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/373904/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

کنترل قند خون در افراد مسن

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

اتفاق بی سابقه در بازی صنعت نفت و پرسپولیس

بدشانسی صنعت نفت در دقیقه 90؛ شوت محکم تهیدست به تیرک دروازه پرسپولیس خورد

صحبت های جالب گزارشگر صدا و سیما درباره فوتبال آبادان و حمایت از این تیم

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - 3 پرسپولیس

ستارگان دفاعی پرسپولیس با ده گل!

صداقت: بدشانسی‌های نساجی بالاخره تمام می‌شود

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

شاگردان اوسمار موقتا در صدر؛ سرخپوشان در انتظار لغزش استقلال

ویدیوی اکران مردمی «بی بدن» با حضور بازیگران معروف

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

نماهنگ "ای ایران" با صدای زنده یاد استاد محمد نوری

4گوشه دنیا/ گرانترین خانه جهان در پاریس

ترور ناکام یک نفر در برزیل

نماهنگ «یوم الانتقام» با صدای ابوذر روحی

با خواص بی‌نظیر «سویا» آشنا شوید

اولین قدم برای کاهش وزن در طب سنتی

با کودک مثل خودش صحبت کنید

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

جنجال دقایق پایانی و محرومیت سرپرست هوادار

رئال نگران بازی رفت مقابل بایرن؛ کمک‌مان کنید!

کلانتری: از صحبت‌های مسعود شجاعی انگیزه می‌گیرم

شجاعیان: همسرم در روند خوبم تاثیرگذار است

سامان نریمان و ناامیدی از 6 پاس گل نشده!

پرسپولیس آماده صدرنشینی موقت در آبادان

سردار آزمون در بغل قهرمان جهان

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت توسط عیسی آل‌کثیر

کاهش شانس ژیمناست تاریخ‌ساز ایران برای کسب سهمیه المپیک

اعلام پنالتی با خطای هند و گل سوم به سود پرسپولیس توسط کنعانی زادگان

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 3 پرسپولیس

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

بالاگرفتن نقدها به سریال‌های رمضانی

امیرعلی نبویان در «پدرخوانده 3» حضور دارد؟

اجرای پر احساس استاد ذوالفنون از تصنیف ماندگار «زهره»

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

چه کسانی در برابر نهضت انبیاء می‌ایستند؟

گناهان زبان؛ شوخی با نامحرم

ماجرای عجیب غرور و تکبر ابوجهل

مقلوبه مرغ عراقی را تابحال امتحان کردید؟

درمان سنگینی معده و ورم شدید بعد از غذا

چه زمانی بیمار دیابتی نیاز به انسولین دارد؟

شایع‌ترین علائم بالا بودن قند خون