آریا بانو

آخرين مطالب

ملاک مالکیت فیلم‌ها چیست؟ فرهنگی هنری

ملاک مالکیت فیلم‌ها چیست؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مهر / سازمان سینمایی دو روز پیش و در راستای تحقق شعار «شفاف‌سازی» که پیش‌تر در چند حوزه دیگر هم عینیت یافته بود، گامی دیگر برداشت و فهرست گواهی مالکیت‌های فیلم‌های سینمایی و غیرسینمایی شامل 1029 عنوان فیلم را منتشر کرد؛ اقدامی که هر چند بسیار دیر اتفاق افتاد اما می‌توان از آن به عنوان کلیدی‌ترین رخداد دوران ریاست حسین انتظامی یاد کرد که تا سال‌های بعد هم می‌تواند محل رجوع اصحاب فن باشد.
انتشار این فهرست اما نه نقطه پایان تحقق شفافیت در حوزه مالکیت فیلم‌های سینمایی که اتفاقاً «نقطه آغاز» است. حالا فهرستی پیش روی افکار عمومی، رسانه‌ها و صاحب‌نظران حوزه سینما قرار دارد که بر مبنای اطلاعات مندرج در آن سوالات بسیاری قابل طرح است و چالش اصلی «شفاف‌سازی» از سوی سازمان سینمایی می‌توان تمرکز و توجه بر این سوالات و ارائه پاسخ‌های صریح به آن‌ها باشد.
در نگاهی گذرا به این فهرست چند نکته جلب توجه می‌کند؛ جای چند فیلم مطرح این سال‌ها در این فهرست خالی است، اشاره‌ای به فیلم‌های پرحاشیه که حرف‌وحدیث‌هایی درباره سرمایه‌گذاری برخی چهره‌های خبرساز در آن‌ها مطرح شده بود هم نشده است، گواهی چند فیلم ارگانی به نام افراد حقیقی ثبت شده است، برخی از صاحبان فیلم‌ها هرچند همواره در برخی محافل خود را سینماگرانی مستقل معرفی می‌کرده‌اند اما حالا آشکار شده چندان هم بی تمایل به استفاده از حمایت‌های دولتی نبوده‌اند، این را سهم ارگان‌های دولتی در میزان مشارکتشان در جریان تولید فیلم‌ها نشان می‌دهد و...
در راستای تکمیل فرآیند شفاف‌سازی رسانه‌ای در حوزه «مالکیت فیلم‌های سینمای ایران» و به دلیل بی‌نتیجه ماندن برای گفتگوی مستقیم و رسانه‌ای با مدیران سازمان سینمایی در این زمینه، سوالاتی را به‌صورت مکتوب برای روابط عمومی سازمان سینمایی ارسال کردیم تا شاید بخشی از ابهامات در زمینه فهرست موردنظر مرتفع شود.
آنچه در ادامه می‌خوانید پاسخ‌های مکتوب و البته مختصر محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی است؛

آریا بانو

* درباره فرآیند احصای داده‌های فهرست «مالکیت فیلم‌های سینمایی» گزارش مختصری بدهید و مشخصاً درباره این نکته توضیح دهید که آیا این اطلاعات محصول خوداظهاری عوامل فیلم است یا مستند به اسناد حقوقی ثبت‌شده؟
اطلاعات سینمای ایران و صدور گواهی مالکیت حسب سال‌های گذشته و روال اداری موجود بر اساس خوداظهاری تهیه‌کننده فیلم است که پروانه ساخت به نامش صادر شده و بدیهی است اسناد حقوقی، در صورت ارائه توسط متقاضی، مورد توجه قرار خواهد گرفت.
* این دست داده‌ها تا پیش از این به دلیل آنچه به‌ویژه از طرف فعالان بخش خصوصی جزو اطلاعات محرمانه و شخصی افراد محسوب می‌شد، در دسترس عموم قرار نمی‌گرفت؛ فارغ از پروژه‌های دولتی که می‌توانست خیلی زودتر درباره‌شان شفاف‌سازی شود، آیا تعامل و مذاکره‌ای با اصناف مرتبط درباره انتشار عمومی این اطلاعات صورت گرفته است؟
به نظرم صدور پروانه مالکیت یک اثر جزو اطلاعات محرمانه و شخصی نیست و می‌تواند اطلاع‌رسانی شود. اگر در این امر کسانی باشند که مدعی مالکیت و یا حقوقی باشند، پنهان نمی‌ماند و می‌توانند پیگیری کنند.
* از نکات قابل توجه در این فهرست غیبت نام برخی فیلم‌های مطرح است. مشخصاً بفرمایید به چه دلیل یا دلایلی نام یک فیلم احتمال دارد در این فهرست نباشد؟ فرایند مشخصی برای تکمیل اطلاعات و افزوده شدن نام دیگر فیلم‌ها در نظر گرفته شده است؟
هر فیلمی که به نام آن پروانه مالکیت صادر شده باشد، قطعاً نامش در همین فهرست قرار گرفته است، مگر اینکه فیلم دارای مشکل پرونده‌ای و یا دارای نقص باشد. بدیهی است پس از رفع نواقص در اولین فرصت درباره پروانه مالکیت این آثار نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.
* آیا تهیه‌کننده‌ای می‌تواند بنا بر نظر شخصی خود از در اختیار گذاشتن اطلاعات مرتبط با مالکیت فیلم خود، خودداری کند؟ در این زمینه آیا الزام قانونی وجود دارد؟
معنای شفاف‌سازی همین است که این اتفاق نخواهد افتاد. اما آنچه که تجربه چندین ساله ما نشان می‌دهد هیچ تهیه‌کننده‌ای تا به حال مشکل گواهی پروانه مالکیت نداشته و گواهی مالکیت‌ها درست و صحیح بوده است.
* معترضان احتمالی حقیقی یا حقوقی نسبت به داده‌های این جدول، امکان اعتراض و درخواست اصلاح اطلاعات را دارند؟ آیا طی همین دو روز پس از انتشار فهرست، اعتراضی مطرح شده است؟
تا به این تاریخ و ساعت هیچ‌گونه اعتراضی نداشته‌ایم. درخواست‌ها مبنی‌بر انتشار اطلاعات سال‌های قبل نیز اگر مقدور باشد، انجام می‌دهیم که حسب‌الامر معاونت محترم ارزشیابی و نظارت پیگیری خواهد شد.
* از نکات قابل توجه در فهرست مالکیت درج نام مالک حقیقی برای برخی پروژه‌های ارگانی است، در این زمینه آیا قانون مشخصی وجود دارد و آیا این تفاوت در درج نام مالک به معنای این است که این آثار را باید متعلق به بخش خصوصی بدانیم؟
افراد حقیقی نماینده پروژه‌های ارگانی هستند و این افراد به نمایندگی از ارگان خود این مسئولیت را برعهده دارند.
* از نظر فرم سخت‌افزاری انتشار اطلاعات که فعلاً به‌صورت نسخه پی‌دی‌اف ارائه شده است، امکان طراحی سامانه‌ای با امکان جستجوی دقیق داده‌ها در این زمینه وجود ندارد؟
در کنار نسخه پی‌دی‌اف به زودی نسخه اکسل نیز منتشر می‌شود تا امکان جستجو و دسته‌بندی اطلاعات نیز وجود داشته باشد.
* زمان‌بندی مدنظر سازمان سینمایی برای استمرار انتشار داده‌های جدید و به‌روز رسانی این جدول چگونه است و آیا تضمینی هست که این حرکت درست، در همین گام اول متوقف نماند؟
همین گام هم قوی‌تر از این چیزهایی هست که بخواهد متوقف شود، فلذا انتشار داده‌های جدید نیز به همین رویه پیش می‌رود.
* در ستون توضیحات برای برخی فیلم‌ها به اخذ تسهیلات از بنیاد سینمایی فارابی و مبلغ آن اشاره شده است، آیا این اشاره به معنای آن است که سایر فیلم‌های مندرج در فهرست که در ستون توضیحاتشان اشاره‌ای به تسهیلات نشده، هیچ‌گونه وام و تسهیلاتی از فارابی و یا دیگر مراکز سینمایی دریافت نکرده‌اند؟
خالی بودن این قسمت به این معناست که در حال حاضر فیلم موردنظر از این تسهیلات بهره‌ای نمی‌برد. یعنی اگر فیلمی قبلاً از بنیاد سینمایی فارابی وامی گرفته و سپس تسویه حساب کرده، طبیعی است که نباید مبلغی مقابل نام آن درج شود و فیلم را بدهکار کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/371911/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

وعده امباپه؛ بهترین کیلیان در نیمه‌نهایی

تجلیل باشگاه هوادار از رضا عنایتی

تنش بالا گرفت؛ جواب قاطعانه آرائوخو به گوندوگان

تبریک تولد پرسپولیس به شماره هشت بدشانس

لطفی دربی دوم تهران را از دست داد

پاس تماشایی NO LOOK و رونالدینیویی شجاعیان؛ گل اول هوادار توسط سفیدچغایی

گل دوم هوادار به پیکان توسط یونس شاکری در دقیقه 28

واکنش سریع عنایتی؛ تعویض عجیب پاکدل در دقیقه 25

وقتی رضا عطاران و پژمان جمشیدی ویلا کرایه می‌دهند

وصف راب استارک از زبان آریا استارک در سریال بازی تاج و تخت

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله

اجرای بی‌نظیری که همه را به وجد آورد

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

حق پرخاش نداری!

قرمز شدن آب دریا با بارش باران در جزیره هرمز

تصادف با یک خودروی اسپرت

با این نوشیدنی 8 کیلو کاهش وزن را تجربه کنید

منظور از تاب‌آوری زنانه چیست؟

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک

پیش بینی عجیب و غریب مایکا ریچاردز از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان

رودیگر خطاب به دوربین بعد از برد در بازی دیشب؛ الله اکبر

رقابت ستاره‌های لیگ برای کسب 3 عنوان

ترکیب رضا عنایتی برای تقابل خاص

ترجیح می‌دهم وینیسیوس در تیمم باشد تا هالند

اتفاقات شائبه برانگیز در لیگ دو

آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های 2024 تایلند

درخشش پسر دهه هشتادی شمسایی

حضور مربی تیم ملی در ورزشگاه دستگردی

تغییر شیوه برگزاری بازی‌های جام حذفی انگلیس از فصل آینده

من افسار زدم به خواستگارت!

اسلحه مادری ماجرای یک عشق مادرانه است

بیننده نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله باشید

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

داستانک/ ماجرای مرد ساعت ساز

منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان

سقوط یک تریلی از روی پل در چین

عملیات نجات دلفین از کانال آبیاری

دستور چند خوراکی خوش‌رنگ‌و‌بو باشاه‌میوه فصل‌بهار

درمان سنتی عفونت لثه از نگاه طب سنتی

نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی

برگزاری قرعه کشی رقابت‌های کسب سهمیه المپیک کشتی

افتخار ابدی برای چهار ستاره رئال مادرید

خلاصه فوتسال ایران 3 - افغانستان 1

پیش‌بینی هری کین از تقابل با ستاره رئال؛ جنگ جذاب

در ستایش سیتی؛ تیم فوتبالی که هندبال بازی می‌کند

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور خارجی خواهد بود