آریا بانو

آخرين مطالب

سیتی یوفا را ضربه‌فنی کرد ورزشي

سیتی یوفا را ضربه‌فنی کرد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - آخرین خبر/ اگر حتی سر سوزن تردیدی در خصوص پیروزی قاطع شیخ منصوربن‌زاید در جدال با یوفا داشتید، مطمئنا شناخت درستی از او و مجموعه تحت مدیریتش ندارید؛ مجموعه‌ای که حالا مچ قضات یوفا را به خاک مالیده و آبی‌آسمانی‌ها را به رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا برگردانده است. مجموعه‌ای که شعار معروفی دارد: «اگر به ما ضربه بزنید، از آنچه تصورش را می‌کنید قدرتمندتر خواهیم شد.» این فوتبال مدرن است، یک صنعت جدی و یک تجارت تمام‌عیار. شاید برای بیشتر هواداران متعصب باشگاه و در حقیقت رسانه‌های حامی و پیرامون‌شان، تصمیم هیئت قضایی دادگاه عالی ورزش CAS به چشم یک پیروزی حماسی به سبک فوتبال کلاسیک دیده شود. تیمی که هرچند در این فصل در کسب قهرمانی لیگ ناکام مانده اما حالا هیچ کس به آن ناکامی اهمیت نمی‌‌دهد چراکه تیم موفق به کسب یک پیروزی تاثیرگذار شده است؛ یک پیروزی که سرنوشت تیم را در مسیر متفاوتی نسبت به یک ماه گذشته قرار داد؛ از سرنوشت پپ گواردیولا و آینده‌اش گرفته تا تصمیماتی که بازیکنان مختلف در مواجه با پیشنهاد سیتی اتخاد می‌کردند. چه کسی می‌داند، شاید واقعا این شهادتی بر زیبایی ورزش باشد که میلیاردرهای سابقا ناشناخته اکنون می‌توانند برابر قوانین تدارک دیده‌شده برای حفاظت از ورزش برابر ثروت، ایستادگی کنند. در حقیقت تابلو نتایج چنین است؛ پول یک-قانون صفر(در وقت اضافه). 
در طرف دیگر این دیدگاه نیز وجود دارد که معتقد است باید موفقیت و پیروزی منچسترسیتی را به چشم یک بخش دیگر از حقیقتی گسترده‌تر و جهان‌شمول‌تر ببینیم؛ گناه را با طلا مزین کنید، ضربه محکم نیزه، عدالت آن را خواهد شکست. قوانین بازی جوانمردانه مالی یوفا، از همان ابتدا با هدف کنترل ثروتمندترین باشگاه‌ها در فوتبال اروپا پا به عرصه حیات گذاشت اما متمولین اثبات کرده‌اند که حاضرند برای بهره‌مندی از قانونی بهتر، سلاحی از جنس بهترین وکلا را استخدام کنند؛ وکلایی که به طور قطع نسبت به آن‌هایی که در یوفا شکایات را بررسی کرده‌اند، هزینه بیشتری دریافت می‌کنند و برای رساندن موکلشان به خواسته‌اش، تمام میان‌برها و راه‌های فرار را می‌شناسند. بله؛ محرومیت 2 ساله در زمان اعلام رای، مجازاتی سنگین بود اما حالا نحوه لغو این رای و کاهش جریمه نقدی به 10میلیون پوند، بیشتر به یک دهان‌کجی می‌نماید تا اجرای عدالت. شاید گفتن 2 نکته اکنون ضرورت داشته باشد؛ نخست این‌که به هیچ‌وجه هیچ کسی نمی‌‌تواند این پیروزی را کوچک جلوه دهد؛ ضمن این‌که هیچ فردی نیز نمی‌‌تواند سیتی‌زن‌ها را به دلیل بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های قدرت‌شان مورد مواخذه قرار دهد. پس باید به تمام هواداران و مدیران تیم حق داد که تا این حد از کسب چنین نتیجه‌ای شاد و مسرور باشند. مگر در صورتی که رای یوفا تایید می‌شد، کسی می‌توانست به هواداران منچستریونایتد بگوید خوشحالی نکنید؟ اگر رای اولیه پا بر جا می‌ماند، این تیم‌های رقیب سیتی بودند که با استفاده از امتیاز حضور در رقابت‌های UCL، دست‌بالا را در مذاکره با بازیکنان مد نظرشان در اختیار می‌گرفتند. نکته دوم به پیام پشت این رای برمی‌گردد؛ این پیغام که پول همیشه پیروز است و عدالت در جنگ با ثروت همواره قربانی خواهد شد.
نمی‌‌خواهیم فضای موجود را تیره و سیاه جلوه دهیم اما بر اساس مدارک منتشرشده در نشریه اشپیگل آلمان، کاملا مشخص بود که سران سیتی قوانین فیرپلی مالی یوفا را دور زده‌اند. این قوانین که متولد عصر میشل پلاتینی بودند، به این دلیل مورد استقبال عموم مردم قرار گرفتند که سنگ محافظت از فوتبال برابر تجارت را بر سینه می‌زدند. حالا شما پاسخ دهید؛ آیا واقعا از فوتبال برابر تجارت محافظت شده؟ در 11 فصل حیات این قانون، در لیگ قهرمانان اروپا همان 10 باشگاه ثروتمند به مقام قهرمانی رسیده‌اند و باید اعتراف کنیم که آن‌ها هر سال دست‌نیافتنی‌تر از گذشته نیز می‌شوند. بگذارید پا را فراتر بگذاریم و 2 سوال کلیدی مطرح کنیم؛ اول این‌که چرا دست به جیب شدن بارسلونا که توسط اعضایش مدیریت می‌شود ایرادی ندارد ولی در باشگاهی که یک میلیاردر مالکیتش را بر عهده گرفته، همین امر کاری اشتباه و خطاست؟ سوال دوم؛ در تمام 2 ماه گذشته از این گفته شد که سران سیتی با پنهان‌کاری، سندسازی و جعل مدارک، قوانین را نادیده گرفته‌اند و محرومیت در نظر گرفته‌شده، جریمه‌ای مناسب برای آبی‌آسمانی‌ها و بازدارنده برای سایر باشگاه‌هایی‌ است که به چنین اقدامات قانون‌گریزانه‌ای می‌اندیشند. حالا چه؟ اکنون که حکم با وجود اسناد غیرقابل انکار لغو شده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اکنون پپ با خیالی آسوده‌تر از گذشته به روزهای پیش رو می‌نگرد و تیمش را در فصل آینده نیز برای موفقیت در جامی که بسیار شیفته آن است، هدایت خواهد کرد؛ ضمن این‌که دیگر جدایی ستارگان پا به سن گذاشته تیم، هیچ جای نگرانی ندارد. حالا سیتی در حالی مقابل رئال‌مادرید به میدان می‌رود که یوفا را شکست داده. به همین دلیل است که در بسیاری از محافل فوتبالی اکنون درخصوص حضور سیتی و پاری‌سن‌ژرمن در فینال رقابت‌ها صحبت می‌شود. بله! پاری‌سن‌ژرمن؛ تیمی دیگر که با وجود قوانین فیرپلی مالی یوفا، با تمام قوا هزینه کرده، لیگ داخلی را تحت سلطه خود درآورده و در تمامی مراحل از جریمه و محرومیت ناشی از نقض قوانین، طفره رفته است. در چنین شرایطی به نظر این قانون تنها یک وزنه سنگین در پای تیم‌های کوچک است؛ تیم‌هایی که شاهد به دار آویخته شدن رویاهای خود به دست غول‌های متمولی هستند که قوانین را به سخره گرفته‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/371095/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده است

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

عضو گروه بیتلز و همسرش چرا به ایران آمدند؟/ از بازارگردی و خوردن کباب تا دیدار با ویگن/ تصاویر

خوانندگی مهدی سلطانی با صدای بهشتی و اجرایی عاشقانه + ویدیو / خوشا روزی که این دنیا سر آید

تصاویر آخرالزمانی و باورنکردنی منتشر شده از لحظه شروع طوفان و سیل وحشتناک و بی‌سابقه در دبی

ایمان صفا ممدچاخان نیسان آبی در دورهمی خانوادگی از عشقش رونمایی کرد / چقد همشون صمیمی و با اصالتن

اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران

ترایفل توت فرنگی، یک دسر عالی بدون نیاز به فر

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

طبیعت زیبای لرستان

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!

زیبایی های یک پل در چین در میان ابر ها

این غذای لذیذ را در کمتر از نیم ساعت آماده کن!

7 راه برای کمک به سم‌زدایی طبیعی بدن

با این ایده‌های بهاری، بالکن خونه‌ات را رویایی کن!

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

مهدی طارمی شاهزاده شد!

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

مدل مانتو شیک و مزونی بهاره کیان افشار با طرح بته جقه خاص و بی نظیر / خانم بازیگر از حلقه ازدواجش رونمایی کرد

زمان دقیق اعمال و میزان افزایش حقوق 1403 بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اعلام شد

تغییر چهره دیدنی مریم اوزرلی بازیگر نقش «خرم سلطان» بعد از 12 سال در آلمان که پربازدید شد

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند