آریا بانو

آخرين مطالب

جویندگان گنج در «وردیج» و «فراشبند» اجتماعي

جویندگان گنج در «وردیج» و «فراشبند»
  بزرگنمايي:

آریا بانو - روزنامه شهروند / پلیس سه باند حفاری غیرمجاز و خرید و فروش اشیای عتیقه را در عملیات‌هایی جداگانه شناسایی و دستگیر کرد. در نخستین حادثه بامداد روز دوشنبه مأموران کلانتری ١٨١ وردآورد چهار مرد تهرانی را در حوالی روستای وردیج در غرب تهران در حین حفاری با تجهیزات مکانیکی بازداشت کردند.
کمی بعد آن تیم ویژه پلیس زنجان پنج قاچاقچی عتیقه را دستگیر کردند که مقدار قابل توجهی اشیای ارزشمند مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد همراه‌شان بود. ساعتی بعد از آن هم از شهرستان فراشبند در استان فارس خبر رسید که سه عضو فراری باند حفاران غیرمجاز پس از فرار از دست پلیس درنهایت بازداشت شدند. گفتنی است این افراد بازداشت‌شده در استان فارس از اعضای گروهی بودند که دو نفر از آنها به دلیل گازگرفتگی و ریزش دهانه چاه جان‌شان را از دست داده بودند.
ماجرای حفاری وردیج از یکشنبه شب شروع شد. چهار مرد با بیل مکانیکی شروع به کندن زمین می‌کنند، صدای دستگاه حفاری توجه ساکنان این منطقه روستایی را جلب می‌کند و در نهایت با تماس تلفنی چند نفر از اهالی روستا با شماره ١١٠، مأموران کلانتری ١٨١ وردآورد برای بررسی موضوع به محل حادثه اعزام‌می‌شوند. رفتار مشکوک حفاران باعث شد تا هر چهار نفر بازداشت و برای ارایه توضیحات به کلانتری منتقل شوند.
بنابر اعلام پلیس این افراد پس از چند ساعت بازجویی درنهایت به جرم‌شان اعتراف‌کردند: «ما چند ماه پیش به واسطه یکی از دوستان‌مان که با چند دعانویس در ارتباط است، متوجه شدیم در نزدیکی وردیج دو کوزه بزرگ پر از سکه طلا قرار دارد.» این گروه چهار نفره به سرکردگی راننده بیل مکانیکی که مردی حدودا چهل‌وپنج ساله است، رقم قابل توجهی را برای به دست آوردن نقشه این گنج خیالی هزینه کردند. آن‌طور که پلیس اعلام کرده، این افراد به جز تلی از خاک چیز دیگری پس از چند ساعت حفاری ١٠متری زمین عایدشان نشده است. این افراد برای ادامه رسیدگی به جرم‌شان تحویل مقامات قضائی شدند.
مرگ زیر چهارطاقی
چندی پیش یک گروه پنج نفره در این منطقه به امید یافتن عتیقه دست به حفاری زدند. جست‌وجوی این افراد اما به قیمت جان دو نفر از اعضای این گروه تمام شد. این افراد با نشان‌کردن یکی از «چهارطاقی»‌های دوره ساسانی در این منطقه که گفته می‌شود مقدار زیادی عتیقه و سکه ارزشمند را در خود جای داده است، کارشان را شروع کردند. درواقع این گروه ادامه‌دهنده راه افرادی بودند که پیش از آنها در همان منطقه زمین را حفر کرده، اما چیزی عایدشان نشده بود. آنها بی‌خبر از سرنوشت شومی که در انتظارشان بود، مسیر نقشه گنج را در پیش گرفتند و به چاه عمیق چهار طاقی رسیدند. ابتدا مسن‌ترین آنها که مردی میانسال و بازنشسته بود، وارد چاه شد، اما با گذشت چند دقیقه هیچ خبری از او نشد تا اینکه دومین نفر گروه برای کمک دست به کار شد، اما این چاه عمیق جان این مرد جوان را هم گرفت. بقیه اعضای این باند هم وقتی شرایط را این‌گونه دیدند، پا به فرار گذاشتند و تلفنی موضوع را به پلیس و نیروهای امدادی اطلاع‌دادند. اما عمق چاه و خطر ریزش و گازگرفتگی باعث شد تا عملیات خارج‌کردن اجساد یک روز به تأخیر بیفتد، دست آخر هم تیم ویژه‌ای از شیراز روانه فراشبند شد.
یکی از نیروهای امدادی حاضر در آن عملیات به «شهروند» می‌گوید که این چاه ٢٥ متری هر آن احتمال ریزش داشت، ضمن اینکه گازهای متصاعدشده خطر خفگی را بیشتر می‌کرد و آن دو نفر هم که از اهالی فیروزآباد بودند، به دلیل خفگی جان باختند: «سال‌هاست که حفاران غیرمجاز به فراشبند رفت‌وآمد دارند. این منطقه در گذشته‌های دور از مراکز مهم سلسله ساسانی بود، به همین علت داستان‌های زیادی درباره گنج و عتیقه‌های مدفون در این منطقه سر زبان‌ها بود. در این مدت اشیای گران‌قیمتی هم از این منطقه به دست آمده که طمع جست‌وجوگران گنج را بیشتر کرده است.»
پایان کار باند فروش میراث به کشورهای غربی
اما در سومین عملیات، دیگر خبری از بیل و کلنگ و خاک نبود. این بار اشیای عتیقه به دست چند مرد شیک‌پوش قرار بود از خاک کشور خارج شود. پنج قاچاقچی قصد داشتند ریتون سفالی، تنگ شیشه‌ای، سنجاق سرطلایی و چند شئی تاریخی دیگر را از استان زنجان خارج کنند. مقصد مرزهای غربی کشور بود و احتمالا از آنجا هم پس از چند دست چرخیدن از حراجی‌های معروف اروپا سر درمی‌آورد. اما نقشه این قاچاقچیان با هوشیاری پلیس و مأموران امنیتی ناکام ماند.
سردار رحیم جهانبخش، فرمانده انتظامی استان زنجان اعلام کرد که کار شناسایی این باند با دستور قضائی و کار ویژه اطلاعاتی انجام شد. از سوی دیگر بنابر اعلام کارشناسان و مسئولان میراث فرهنگی این استان قدمت اشیای کشف‌شده به هزاره‌های قبل از میلاد می‌رسد و بخشی از آنها هم متعلق به دوران‌های ساسانی و اشکانی است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/370568/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود