آریا بانو

آخرين مطالب

مجلس تا یک سال می‌تواند مشکلات را به دولت نسبت دهد/نمایندگان نگاه واقع بینانه داشته باشند سياسي

مجلس تا یک سال می‌تواند مشکلات را به دولت نسبت دهد/نمایندگان نگاه واقع بینانه داشته باشند
  بزرگنمايي:

آریا بانو-

«سید علی میرموسوی»، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان اینکه بهبود شرایط  کشور به جایگاه مجلس در ساختار قدرت بستگی دارد، بیان داشت: نزدیک به 40 درصد مردم در دور گذشته انتخابات مشارکت داشتند و این رقم نشان می‌دهد که نمایندگان این دوره نمی‌توانند همه گرایشات موجود در جامعه را بازتاب دهند.

 اختلاف نظر ریشه مشکلات کشور نیست

این تحلیلگر مسایل سیاسی یادآورشد: اختلاف نظر ریشه مشکلات کنونی کشور نیست تا با یکدست شدن مجلس بتوان انتظار بهبود اوضاع را داشت و افق روشنی برای آینده در نظر گرفت. در واقع حل دشواره‌های معیشتی و مشکلات مردم نیازمند دگرگونی در الگوی حکمرانی است.

وی گفت: تجربه بشری نشان می‌دهد که پاسخگویی، شفافیت، مسئولیت پذیری، مشارکت، رضایت و توافق، تبعیت از قوانین و مقررات و حاکمیت قانون مشخصه‌های یک حکمرانی خوب است و تا زمانی که مدل حکمرانی تغییر نکند همچنان دشواره‌های معیشتی در جوامع  وجود دارد.

اجماع درباره توسعه رمز پیشرفت کشور است

میرموسوی اضافه کرد: فقر و بیکاری، شکاف طبقاتی و نابرابری  اجتماعی را نمی‌توان با شعار حل کرد و این نیاز به تغییر در شیوه حکمرانی دارد و حکمرانی خوب هم نیازمند شناسایی ایده توسعه و اصالت یافتن آن است.

استاد علوم سیاسی با بیان اینکه حکمرانی خوب زمانی زمانی تحقق پیدا می‌کند که ما در مورد ضرورت توسعه به یک توافق برسیم، اظهار داشت: در ساختار کنونی و در جناح‌های سیاسی هنوز در اصل توسعه به توافقی نرسیده‌ایم. وقتی از توسعه می‌گویم منظور از آن گسترش سطح توانایی دولت و ارتقای آن و بهبود شیوه مدیریت منابع و امکانات برای پاسخگویی به نیازهای جامعه است و توسعه گرایی در برابر توسعه طلبی قرار دارد.

وی افزود: توسعه طلبی می‌خواهد حوزه نفوذ نظامی را در منطقه گسترش دهد ولی توسعه‌گرایی به دنبال این است که توانایی دولت و مشارکت جامعه را در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را گسترش دهد.

مجلس تا یک سال می‌تواند مشکلات را به دولت نسبت دهد/نمایندگان نگاه واقع بینانه داشته باشند

میرموسوی با بیان اینکه مجلس یازدهم با چالش‌های متعددی روبه روست بیان داشت: وضعیت بحرانی اقتصاد و کسری بودجه دولت به دلیل تحریم شدید فروش نفت، بحران‌های عمیق اجتماعی، کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی، تنش در عرصه سیاست خارجی که با تلاش دشمنان برای به انزوا بردن کشورمان و تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران تشدید شده است و مشکلات منطقه‌ای چالش‌های پیش روی نظام و مجلس هستند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه مفید قم گفت: مجلس می‌تواند تا سال آینده مشکلات را به دولت نسبت دهد، اما این چاره کار نیست و بهتر است با نگاهی واقع بینانه به حل مشکلات اقتصادی بیندیشد. هر چند با توجه به بافت کنونی مجلس و نوع بینش و رفتار نمایندگان چندان نمی‌توان به آینده خوشبین بود.

این تحلیلگر مسایل سیاسی با اشاره به اینکه حاکمیت نگاه مثبتی به مجلس یازدهم دارد، گفت: روند تایید صلاحیت نامزدها در هنگام انتخابات نشان داد که نهادهای ذی‌ربط در پی تشکیل مجلسی همسو هستند. به همین دلیل نمایندگان کنونی از اعتماد زیادی نزد این نهادها برخوردارند. این نگاه فرصت خوبی برای نمایندگان است تا بتوانند در پرتو تعامل با دولت، حل مشکلات اقتصادی مردم را در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: مردم میخواهند نظام در خدمت آنان باشد و مشکلات معیشتی و اقتصادیشان را حل و شرایط زندگی انسانی‌تر را برای آنان  فراهم کند. این انتظار بجایی است و در شرایط کرونایی و افزایش مشکلات معیشتی انتظار مردم جدی‌تر شده و مجلس و دولت باید به این مساله توجه جدی کنند.

طرح تخصیص قیر رایگان، راهکار نمایندگان برای پاسخ به مطالبات حوزه‌های انتخابیه است

میرموسوی با اشاره به رشد سرسام آور قیمت ارز و افزایش قیمت کالاها اظهار داشت: در چنین شرایط اقتصادی اگر مجلس در مقابل دولت، به انتقادات غیرسازنده دست بزند و در پی منافع جناحی باشد مشکلات افزایش می‌یابد.

عضوهئیت علمی دانشگاه مفید قم ادامه داد: در این مجلس برخی نمایندگان به دلیل بی‌تجربگی از پختگی لازم برخوردار نیستند و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که در گذشته بی‌سابقه بوده است. برای مثال رفتار نمایندگان در بررسی اعتبارنامه نماینده مردم گچساران یا نوع برخورد آنان با  وزیر خارجه، حامل این پیام بود که ما اهل تعامل نیستیم. این رویه شرایط را بدتر می‌کند. در حالی که اگر مجلس ایده تعامل داشته باشد نباید به دنبال تسویه حساب جناحی باشد.

 این فعال سیاسی به تصویب کلیات طرح دوفوریتی تخصیص قیر رایگان به شهرهای زیر 100 هزار نفر در مجلس اشاره کرد و گفت: توزیع قیر رایگان که رقمی بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان است، راهکاری برای پاسخگویی نمایندگان در حوزه انتخابیه است که می تواند زمینه ساز فساد و رانت باشد. افزون بر این شیوه انتخاب رئیس دیوان محاسبات نشان می‌دهد که منافع جناحی بر منافع ملی اولویت دارد.

حلقه‌های خاص مجلس در انتخابات ریاست جمهوری 1400 تاثیرگذار هستند

میرموسوی با بیان اینکه طیف اصولگرای کنونی مجلس برای کسب قدرت در انتخابات 1400 تاثیرگذار هستند، گفت: عرصه سیاست در ایران چندان آشکار نیست. تصمیمات مهم و کلیدی در حلقه‌های خاص رقم می‌خورد شاید برخی از  کسانی که هدایت مجلس را بر عهده دارند در حلقه‌های خاص باشند و بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری داشته تاثیرگذار باشند.

 استاد علوم سیاسی دانشگاه مفید قم گفت: جریان محافظه کار در اندیشه و فتح ریاست جمهوری است و موفقیت این جریان به مشارکت پایین و نبود یک رقیب جدی بستگی دارد. به نظر می‌رسد ناامیدی جامعه از تاثیرگذاری ریاست جمهوری در بهبود اوضاع و پیش بینی سطح مشارکت پایین، فرصتی  برای مجلس به وجود می آورد تا در انتخابات 1400 تاثیر گذار باشد. البته  این موضوع کلیت نمایندگان را در بر نمی‌گیرد بلکه برخی حلقه‌های خاص را شامل می شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/365744/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خوشمزه ترین سوپ قارچی که میتونی درست کنی

افزایش قد نرمال برای دختران در سنین بلوغ

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ماجرای کت درآوردن حقیقی مربی شمس آذر برای داور بازی!

فخریان: جواب اعتماد کادرفنی را دادم

گفت و گوی خبرنگاران با سیدحسین حسینی در پایان بازی استقلال و شمس آذر

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

یک دسر شکلاتی پرتقالی و خوشمزه برای مهمونی هاتون

طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی

اگر هنگام مسواک زدن از لثه شما خون می‌آید بخوانید

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر

تفاضل گل استقلال و پرسپولیس برابر شد

فریاد باقری با مهم‌ترین گل سال به تراکتور

جدول لیگ برتر؛ استقلال به صدر رسید

زندی: اصلاً خوب نبودیم؛ استقلال تیم یکدستی دارد

ستاره‌های سپاهان در دو چالشِ مورایس

گزارش اکیپ؛ بایرن نه، زیدان به یونایتد می‌رود!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت