آریا بانو

آخرين مطالب

مشهد در یک نگاه گوناگون

مشهد در یک نگاه
  بزرگنمايي:

آریا بانو - کجارو / مشهد در سال 1395 به‌عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی انتخاب شد. بارزترین نماد این شهر، حرم مطهر رضوی است. 
شهر مشهد برای همه ما ایرانی‌ها، شهر زیارت و شهر هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت است. این شهر زیبا در سال‌های اخیر به یک کلان‌شهر تمام‌عیار تبدیل شده است. شهر مشهد دومین شهر بزرگ ایران پس از تهران است و امروز توانسته رتبه دوم در میان پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران را هم به دست بیاورد. در ادامه این مقاله از کجارو، با سایر ظرفیت‌های گردشگری مشهد، غیر از جنبه‌های معنوی آن آشنا می‌شوید.
مشهد، دومین شهر بزرگ و پرجمعیت و نیز پایتخت معنوی ایران در شمال شرقی آن و در استان خراسان رضوی واقع شده است. جمعیت مشهد طبق سرشماری سال 1395 کمی بیشتر از سه میلیون نفر است و ساکنان آن، فارسی را با لهجه مشهدی صحبت می‌کنند. این شهر در سال 1388 به‌عنوان «پایتخت معنوی ایران» و در سال 1395 به‌عنوان «پایتخت فرهنگ اسلامی» انتخاب شد. 
مشهد امروزی بخشی از دشت باستانی توس است که هزاران سال پیش، به‌خاطر آب‌وهوای مساعد و وجود مراتع و آب فراوان سکونتگاه‌ها و شهرهای بسیاری مانند نوغان و طابران در آن شکل گرفتند. با گذشت چندین قرن و پس از پیدایش مشهدالرضا و تکوین آن با محوریت مضجع شریف امام رضا (علیه السلام) به‌شکل امروزی، نوغان اکنون یکی از محلات اطراف حرم مطهر است و طابران شهری کوچک در 20 کیلومتری غرب مشهد است که بقعه هارونیه و بقایای قصر نیمه ویران مامون را در دل خود جای داده است.
همه مشهد را با حرم مطهر رضوی می‌شناسند. این شهر که در گذشته به‌خاطر قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، شهری پررفت‌وآمد بود، در عصر کنونی نیز به خاطر میزبانی از امام هشتم شیعیان، امام رضا علیه السلام، هر سال پذیرای مسافران بسیاری است. همچنین، این شهر از سوی شورای جهانی صنایع دستی شهر «گوهرسنگ‌ها» نامیده شده است. 39 گونه متفاوت از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در مشهد یافت می‌شود که در میان آن‌ها، عقیق و فیروزه پرطرفدارترین سنگ‌های زینتی و قیمتی به شمار می‌آیند.
آب و هوای مشهد
مشهد در حوزه رودخانه کشف رود و در دشت‌های میان کوه‌های هزار مسجد و بینالود قرار گرفته است. مرکز استان خراسان رضوی به‌طور کلی آب‌وهوایی متغیر، اما معتدل و متمایل به سرد و خشک دارد. تابستان‌های مشهد گرم و خشک و زمستان‌های آن سرد و مرطوب است. شب‌های فصل بهار، شب‌هایی سرد است و در ماه اول سال، تغییرات دمایی شدیدی در وضعیت جوی شهر رخ می‌دهد؛ طوری که احتمال دارد بعدازظهرها گرم و آفتابی ولی شب‌ها سرد باشد. علاوه بر شلوغی شهر در ایام نوروز، این تغییرات دمایی نیز عامل دیگری برای مناسب نبودن این روزها برای سفر به مشهد است.
اردیبهشت می‌تواند بهترین ماه سال و بهترین زمان سفر به مشهد باشد. هوای مشهد که در این ماه به ثبات می‌رسد، هنوز به گرمای خرداد نیست و بارش‌های گاه‌ و بی‌گاه و زودگذری را تجربه می‌کند. در حقیقت، از نیمه‌های دوم خردادماه باید منتظر نخستین نشانه‌های گرمای مشهد بود. گرم‌ترین ماه‌های مشهد، دو ماه اول تابستان هستند. دمای هوا در این ماه‌ها به 40 درجه نیز می‌رسد. در شهریور از دمای هوا قدری کاسته می‌شود و هرچه به انتهای آن نزدیک می‌شود، هوا خنک‌تر می‌شود. برای افرادی که به‌دلایل کاری و تحصیلی در فصل بهار امکان مسافرت ندارند، شهریور نیز زمان مناسبی برای سفر به مشهد است؛ هرچند در این ماه از سال، تراکم مسافران در این شهر زیاد است و شلوغی معابر و گردشگاه‌ها آزاردهنده است.
تغییرهای اقلیمی هوای مشهد را نیز دستخوش دگرگونی‌هایی کرده است و مهر و آبان به خنکی سال‌های پیش نیستند. پاییز واقعی از میانه آبان و سرمای زمستان از اواخر آذر و ابتدای دی شروع می‌شود و تا نیمه دوم اسفند ادامه دارد.
جاهای دیدنی مشهد
مشهد فقط شهری مذهبی با زائران بسیار نیست. ییلاقات خوش آب و هوا، غذاهای خوشمزه، آثار تاریخی پرشمار، موزه‌های دیدنی، مراکز خرید مدرن، رستوران‌ها، موزه‌ها، پارک‌های آبی فراوان و سایر جاهای دیدنی مشهد نیز بخشی مهم از تجربه سفر به مشهد هستند که نباید از آن‌ها غافل شد. 
یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های تاریخی مشهد که مهم‌ترین سایت مذهبی ایران نیز به شمار می‌آید، حرم امام رضا (علیه السلام) است که علاوه بر ارزش‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی، نمادی از پیوند هنر و مذهب در ایران به شمار می‌آید. این بنا در طول صدها سال و به دستور شاهان و به دست هنرمندان مختلف ساخته شده است و هرکدام از بخش‌های آن یادآور یک دوران خاص است.
هر سال حدود 30 میلیون زائر از شهرهای مختلف ایران و کشورهای همسایه برای زیارت امام خوبی‌ها به مشهد می‌آیند. حرم رضوی، حرم امام رضا (علیه السلام)، آرامگاه علی ابن موسی الرضا یا آستان قدس رضوی مجموعه‌ای وسیع شامل آرامگاه امام هشتم، چندین موزه، مسجد، کتابخانه، مدارس علوم دینی، چندین رواق و بناهایی دیگر است که از نظر مساحت و گنجایش، از جمله بزرگ‌ترین اماکن مذهبی جهان به شمار می‌آید.
مسجد گوهرشاد به دستور گوهرشاد بیگم، همسر شاه تیموری، به سبک چهار ایوانی ساخته شد. این مسجد یکی از شاهکارهای معماری ایران در عصر تیموریان به شمار می‌آید و به‌خاطر قرار گرفتن در محدوده حرم مطهر، یکی از پربازدیدترین مساجد ایران است. نام این مسجد با وقایع تاریخی بسیاری مانند واقعه کشف حجاب در سال 1314 گره خورده است.
آرامگاه پیر پالاندوز، گنبد خشتی، آرامگاه خواجه اباصلت و خواجه مراد در جاده فریمان و آرامگاه خواجه ربیع، آرامگاه نادرشاه، آرامگاه فردوسی، گنبد هارونیه، خانه داروغه، قلعه تاریخی پاژ، بنای سنگی چهار طاقی بازه هور متعلق به دوران ساسانیان، کلیسای مسروپ، قبرستان ارامنه، سنگ‌نگاره باستانی شتر سنگ در هشت کیلومتری شمال غرب مشهد که قدمت آن را به دوران نوسنگی نسبت می‌دهند و بند 500 ساله گلستان همگی از جمله بناهای تاریخی مشهد هستند که از اعماق تاریخ خراسان به یادگار مانده‌اند.
علاوه بر مساجد و مدارس تاریخی مختلف شهر، باید به محله‌های قدیمی مشهد نیز توجه کرد. کوچه و پس‌کوچه‌های قدیمی مانند بالا خیابان، نوغان، سرشور، عیدگاه، سراب و... نمادی از هویت شهری و راوی صفحاتی از تاریخ مشهد در دوران معاصر هستند. این محله‌ها غالبا گرد حرم شکل گرفته‌اند و هسته اولیه شهر را تشکیل می‌دهند؛ اما، در طول زمان، به‌خاطر روند گذر از سنت‌گرایی و سبک‌های معماری جدید که در کلان‌شهرها رایج است، دچار دگرگونی‌های زیادی شده‌اند و بخش زیادی از آن‌ها از بین رفته است.
جاذبه‌های طبیعی مشهد
 همه ایرانی‌ها مشهد را به‌عنوان شهری زیارتی می‌شناسند و جذابیت دیدنی‌های طبیعی مشهد تا حدی زیر سایه بارگاه ملکوتی امام هشتم پنهان شده است. مشهد، طبیعت زیبا و ییلاق‌های خوش آب و هوایی دارد و در 20 سال گذشته، گردشگاه‌ها و مناطق تفریحی زیادی به آن اضافه شده است. طرقبه و شاندیز از همان جمله هستند که غالبا نام آن‌ها در کنار هم برده می‌شود و به‌خاطر شهرت زیادشان نیازی به معرفی ندارند. طرقبه، منطقه‌ای با چشمه‌ها، کوه‌ها و رودخانه‌های مختلف در فاصله 18 کیلومتری مشهد است و به‌خاطر وجود زیبایی‌های بی‌نظیر طبیعی و رستوران‌های سنتی و لوکس بسیار در آن، یکی از مهم‌ترین مراکز مشهد برای رستوران‌گردی به شمار می‌آید. همچنین، جشن‌های عروسی بسیاری در باغ‌ها، رستوران‌ها و تالارهای طرقبه برگزار می‌شود.
شاندیز نیز از مناطق قدیمی مشهد و خوش آب و هواترین منطقه آن است که کمی دورتر از طرقبه و در دره‌ای در فاصله 40 کیلومتری مشهد قرار دارد. نماد معروف شاندیز، چناری 2700 ساله است که زمانی آرم شهرداری شاندیز نیز بود؛ اما در سال‌های اخیر شیشلیک شاندیز توانسته است گوی سبقت را از آن درخت کهنسال برباید و طرفداران بیشتری پیدا کند. شگفتی‌های طبیعی شاندیز که حاصل جریان داشتن رودخانه خروشانی از کوه‌های بینالود در دره‌های آن است، امکانات رفاهی، رستوران‌های معروف، اقامتگاه‌های بومگردی و آثار کهن تاریخی آن باعث شد این منطقه در سال 1384 به منطقه نمونه گردشگری مشهد معرفی بشود.
مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره یکی از جاذبه‌های طبیعی طرقبه در فاصله 17 کیلومتری مشهد است که در سال 1376 روی رودخانه جاغرق و در ابتدای جاده روستای نغندر ساخته شد و از امکانات تفریحی و رفاهی خوبی برخوردار است. این استراحتگاه دلنشین از موقعیت جغذافیایی و اقتصادی ویژه و نیز چشم‌اندازهایی زیبا و آرامش‌بخش برخوردار است. امکانات چالیدره شامل رستوران و کافی‌شاپ، تله‌سیژ، بانجی جامپینگ، برج گردان، آموزش غواصی، مرکز ماساژ ماهی، قایق و کشتی شناور و اسکله تفریحی و... است.
سایر جاذبه‌های طبیعی مشهد شامل دره هفت حوض، روستای زشک، روستای کنگ، نغندر، اخلمد، چشمه گیلاس، آبشار قره‌سو، پارک کوهسنگی، پارک جنگلی وکیل‌آباد، جاغرق، غار مغان، پارک جنگلی طرق و سد کارده هستند. در کنار این‌ها، باید به پارک‌های مختلف آبی مشهد نیز اشاره کرد. چهار پارک آبی بزرگ و مجهز به امکاناتی استاندارد و پیشرفته، فضایی شاد و مفرح دارند. سرزمین موج‌های آبی، اولین پارک آبی سرپوشیده ایران و خاورمیانه است. پارک آبی ایرانیان مساحتی به‌اندازه 14 زمین فوتبال دارد. سرزمین موج‌های خروشان سرسره‌های مختلف و بزرگ‌ترین دریاچه متلاطم خاورمیانه را در اختیار دارد و در آخر نیز، پارک ساحلی آفتاب نیز با امکانات درمانی چون آروماتراپی و استخر نمک و نیز استخر مخصوص غواصی، پشت‌بام خود را به حمام آفتاب گرفتن بانوان اختصاص داده است.
سوغات مشهد
تنوع سوغات مشهد زیاد است و هر سلیقه‌ای را با هر توان مالی پاسخگو است. علاوه بر سوغاتی‌های معنوی مانند خلعت آخرت، مهر و تسبیح و جانماز که راهی برای شریک کردن دیگران در معنویت سفر به مشهد است، کالاهایی مانند ادویه، زعفران، زرشک، آجیل و خشکبار، فیروزه، انواع صنایع دستی مشهد، عطر و نقل و نبات نیز به‌عنوان سوغاتی‌های مشهد معروف هستند که جنبه‌های دیگری از این سفر را به رخ دیگران می‌کشد.
زعفران که به طلای سرخ خراسان معروف است، یکی از محصولات گرانبهای کشاورزی در استان خراسان رضوی و جزء لاینفک آشپزی ایرانی است. علاوه بر صنایع غذایی، از این گیاه در رنگ‌سازی، نساجی و داروسازی نیز استفاده می‌شود. زرشک نیز محصول پرفایده دیگری است که در انواع غذاهای سنتی ایرانی استفاده می‌شود و به خاطر فراوانی آن در مشهد، در همه فروشگاه‌های سطح شهر با قیمت مناسب و کیفیت خوب قابل خرید است.
صنایع دستی مشهد، ارزشمندترین سوغاتی‌های این شهر هستند. منظور از صنایع دستی مشهد، انواع فرش و گلیم، ظروف سنگی معروف به هرکاره، تابلوهای نفیس آینه‌کاری، میناکاری و نقره‌کاری شده،‌ارغوان و زیورآلاتی است که با استفاده از سنگ‌های قیمتی مشهد تولید می‌شوند. این سنگ‌ها، علاوه بر جذابیت‌های بصری، خواص دیگری نیز دارند. اعتقاد بر این است که سنگ فیروزه این قابلیت را دارد که انرژی‌های منفی را از دارنده آن دور نگه دارد. مشهد که چهار سال پیش به‌خاطر سنگ‌های قیمتی‌اش به‌عنوان شهر جهانی «گوهر سنگ‌ها» انتخاب شد، از ظرفیت بسیاری برای صادرات این محصول ارزشمند برخوردار است.
غذاهای محلی مشهد
غذاهای سنتی مشهد طعم و عطری خاطره‌انگیز دارند و تجربه آن‌ها از ارکان ضروری سفر به مشهد است. معروف ترین غذاهای مشهد عبارت هستند از شله، قیمه مشهدی، قوروت، انواع آش‌ها و پلوها، دسرها و شیرینی‌های مختلف مانند دیگچه، چنگالی و کوکو شیرین و در آخر کباب شیشلیک و چلو ماهیچه.
شله مشهدی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. این غذا که از حبوبات مختلف و گوشت تهیه می‌شود، غذای مخصوص نذری ایامی مانند دهه محرم و افطاری ماه رمضان است. همچنین، این غذا به‌خاطر سیرکنندگی بسیار و خاصیت فراوانی که دارد یک وعده غذایی کامل و پرطرفدار برای همه ساعات روز نیز است. طرز پخت شله تا حدودی شبیه به حلیم است و تهیه آن نیاز به صبر و ممارست زیادی دارد. مشهدی‌ها برای تزئین شله از قیمه استفاده می‌کنند. شله به‌عنوان میراث ناملموس ملی ثبت شده است و در میان مشهدی‌ها نیز محبوبیت و اهمیت بسیاری دارد. 
قوروت غذایی ساده اما سرشار از کلسیم است و از کشک، پیاز داغ، گردوی خرد شده، نعنا و ادویه تشکیل می‌شود. این غذا با شکل‌های مختلف و نام‌های متفاوت در همه شهرهای خراسان تهیه می‌شود. کباب شیشلیک و چلو ماهیچه فقط در مشهد تهیه نمی‌شوند؛ اما این دو غذا را حتما باید در رستوران‌های مشهد و با روش پخت مشهدی‌ها امتحان کنید. ماهیچه پسران کریم در ایران به برندی معروف تبدیل شده و شیشلیک شاندیز توانسته است مرزهای ایران را در نوردد و به کشورهای حوزه قفقاز نیز راه یابد. 
اقامت در مشهد
هتل تاریخی پارس مشهد نخستین هتل مشهد است که در سال 1316 به دست یک معمار روسی و با سبک معماری روس‌ها ساخته شد و طبق اصول مدرن هتلداری شروع به فعالیت کرد. این هتل زیبا که در خیابان امام خمینی مشهد واقع شده است، یادآور دوران گذشته مشهد و «قدیمی‌ترین هتل فعال ایران» است که برخلاف گراند هتل تهران که به‌علت فرسودگی دیگر مهمان پذیرش نمی‌کند، در طول عمر 80 و چند ساله خود کاربری اصلی خود را از دست نداد و پس از بازسازی، همچنان به پذیرایی از مهمانان مشغول است.
هتل تاریخی پارس در زمره هتل های نسبتا ارزان‌قیمت مشهد قرار می‌گیرد و هتل درویشی، هتل هما، هتل قصر طلایی، هتل پارک حیات و هتل الماس از جمله هتل های لوکس مشهد هستند. اما گزینه‌های پیش روی مسافران برای اقامت چند روزه محدود به هتل های مشهد نیست. بیشتر مسافرخانه‌ها، هتل آپارتمان‌ها و سوئیت‌ها در خیابان‌های منتهی حرم مطهر واقع هستند تا دسترسی زائران به حرم، مراکز خرید، پایانه اتوبوسرانی، رستوران‌ها، فرودگاه و بازارها آسان باشد. زائرسراهای آستان قدس رضوی، فضای کمپینگ در سطح شهر و خانه‌های اجاره‌ای نیز گزینه دیگری برای اقامت هستند. اقامتگاه های بومگردی مشهد که غالبا در روستاهای ییلاقی اطراف مشهد قرار دارند، در سال‌های اخیر رشد زیادی کرده‌اند و از گزینه‌های پرطرفدار در سفر چند روزه به مشهد است.
رستوران‌های مشهد
منوها و خدمات کافه‌ها و رستوران های مشهد بسیار متنوع هستند و همین تنوع، انتخاب را برای مسافران راحت‌تر می‌کند. رستوران‌های واقع در گردشگاه‌های اطراف مشهد غذاهای سنتی مانند دیزی و انواع کباب‌ها را سرو می‌کنند. از این میان باید به شب‌های عنبران،‌ مهستان شاندیز، ارم شاندیز، ‌پدیده شاندیز و دیزی‌سرای سید جاغرق اضافه کرد.
رستوران سدروس با شعار «طعمی لذیذ، خاطره‌ای ماندگار» و انواع کباب‌ها و خورش‌ها، ته‌چین گوشت و بادمجان و انوع سالادها از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. رستوران ایتالیایی میلان، غذاهای فرنگی مانند پاستا، اسپاگتی، استیک، لازانیا، ماهی سالمون و میگو را با کیفیتی خوب طبخ می‌کنند. رستوان نسیم لبنان رستوران فرنگی دیگری در مشهد است که انواع غذاهای لبنانی را سرو می‌کند. رستوران پسران کریم به‌خاطر چلو ماهیچه‌های خود معروف شده است؛ اما به‌غیر از آن سایر کباب‌های ایرانی را نیز با کیفیت مناسب عرضه می‌کند. اگر می‌خواهید ماهیچه‌های پسران کریم را امتحان کنید، باید در ساعات ابتدایی فعالیت رستوران به آن مراجعه کنید، چراکه این غذا به‌خاطر محبوبیت زیادی که دارد، به‌سرعت تمام می‌شود. رستوران باغ زیتون، معین درباری، مجتمع گردشگری بابا قدرت، چلوکبابی امید، رستوران ایتالیایی لیو و رستوران شورورزی نیز چند نمونه از بهترین رستوران های مشهد هستند.
آداب و رسوم مشهد
مشهدی‌ها، سال خود را با رشته پلو و کوکو سبزی نو می‌کنند
آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مشهد می‌تواند به کشف تجربه‌های جدیدی در سفر به این شهر منجر شود. یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی‌های هر شهر، لهجه آنجا است. لهجه مشهدی دیگر به پررنگی سابق نیست و تا حد زیادی رنگ باخته است. این مسئله تاحدی نتیجه مهاجرت‌های زیاد از شهرها و کشورهای مختلف به مشهد و تاحدی نیز حاصل بی‌توجهی مردم و به‌ویژه جوانانی است که تحت‌تاثیر رسانه‌های جمعی سعی می‌کنند فارسی را بدون لهجه محلی خود صحبت کنند. اما با این حال باز هم در این شهر خیلی‌ها هستند که به لهجه شیرین خود وفادار مانده‌اند.
هر سال در روزهای محرم و صفر مراسم سینه‌زنی و نوحه‌خوانی با شور و هیجان خاصی در مساجد و تکیه‌های مختلف مشهد برگزار می‌شود. اما محوریت عزاداری‌ها در مشهد مربوط به حرم مطهر رضوی است که از همان ساعات ابتدایی روز، گروه‌های مختلف سینه‌زنی به‌ترتیب از یک سمت وارد حرم می‌شوند، دقایقی جلوی یکی از ایوان‌ها به عزاداری و نوحه‌خوانی می‌پردازند و پس از عرض تسلیت به آقا امام هشتم از سمت دیگر خارج می‌شوند. کثرت جمعیت در این روزها در اطراف حرم به‌قدری زیاد است که خیابان‌های منتهی به حرم قفل شده و هیچ خودرویی اجازه ورود به آن‌ها پیدا نمی‌کند. در شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان نیز وضعیت به همین منوال است.
مشهدی‌ها نیز مانند سایر اقوام و شهرهای دیگر ایران برای برگزاری عید نوروز آداب و رسوم خاصی دارند. علاوه بر لباس تمیز بر تن کردن و گرد و غبار از خانه زدودن و عیدی برای کوچک‌ترها خریدن که بین همه شهرها مشترک است، مشهدی‌ها رسمی به نام عید مردگان دارند که طی آن، پیش از نوروز به زیارت اهل قبور می‌روند و مقداری از شیرینی و آجیلی که برای عید تهیه کرده‌اند را به‌عنوان خیرات بر سر مزار می‌گذارند. همچنین، آن‌ها عیددیدنی را با دیدار با خانواده‌هایی شروع کنند که در سال گذشته عزیزی را از دست داده‌اند و با خواندن فاتحه‌ای، به آن‌ها تسلی خاطر می‌دهند.
از دیگر رسوم مربوط به عید نوروز آن است که مشهدی‌ها، سال خود را با رشته پلو و کوکو سبزی تحویل می‌کنند. خوردن رشته پلو باعث می‌شود که در طول سال آینده رشته امور از دست‌شان خارج نشود و کوکو سبزی هم نمادی از سرسبزی و سرزندگی است. برخی نیز پیش از تحویل سال، یک قابلمه آش رشته بار می‌گذارند و رشته آن را درست هم‌زمان با تحویل سال در قابلمه می‌ریزند تا علاوه بر دعا برای رونق زندگی، رشته زندگی هم در دستان خودشان باشد.
مشهد، یکی از مقاصد برتر گردشگری در ایران است و هر روز تعداد زیادی از مسافران از طریق راه‌های مختلف هوایی و زمینی وارد این شهر می‌شوند. وجود فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد در جنوب شرقی مشهد و اتصال آن به خط متروی شهری، رفت‌وآمد مسافران به مشهد را آسان‌تر کرده است. بیشتر پروازها به مشهد از فرودگاه تهران انجام می‌شود. مدت زمان پرواز به مشهد از تهران حدود 1:25 دقیقه، از تبریز حدود 1:45 دقیقه، از اصفهان 1:10 دقیقه، از بندر عباس حدود 1:30 دقیقه و از کرمانشاه حدود 1:55 دقیقه است. فرودگاه مشهد بعد از فرودگاه مهرآباد پرترافیک‌ترین فرودگاه ایران است و سفر هوایی به مشهد هفت روز هفته از بسیاری از فرودگاه‌های ایران امکان‌پذیر است.
سفر با قطار آسان‌ترین راه برای سفر زمینی به مشهد است. مشهد در شمال شرقی ایران و در نقطه‌ای تقریبا دور از دسترس همه شهرها واقع شده است. به‌خاطر همین، سفر با قطار به مشهد زمان زیادی را می‌طلبد و بیشتر قطارهایی که از شهرهای غربی، شمال غربی و شهرهای جنوب غربی مانند اهواز به‌سمت مشهد حرکت می‌کنند، ابتدا وارد تهران شده و سپس راه مشهد را در پیش می‌گیرند. فاصله تهران تا مشهد با قطار حدود 926 کیلومتر است و با توجه به نوع قطار، پیمودن آن از هفت ساعت تا 12 ساعت طول می‌کشد. قطار در مسیر خود در ایستگاه‌های سمنان، شاهرود، نقاب و نیشابور و چند ایستگاه دیگر توقف خواهد کرد. ایستگاه قطار مشهد در فاصله دو کیلومتری حرم واقع شده است و مسئولیت جابه‌جایی حدود 30 درصد از مسافران مشهد را به عهده دارد.
انتخاب جاده‌های شمال، مسیر را پنج ساعت طولانی‌تر از راه سمنان می‌کند
 جاده تهران به مشهد از مسیر سمنان حدود 900 کیلومتر است و با اتوبوس، 12 تا 14 ساعت طول می‌کشد تا به مشهد برسید. دلیل این تاخیر، توقف‌های بین راهی اتوبوس‌ها برای خواندن نماز و صرف غذا است. در این مسیر باید از شهرهای ایوانکی، گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، میامی، داورزن، سبزوار و نیشابور گذر کرد. بیشتر مسیری که در سفر با اتوبوس به مشهد خواهید پیمود، از دل زمین‌های کویری عبور می‌کند.
ترمینال اتوبوسرانی مشهد بزرگ‌ترین، شلوغ‌ترین و یکی از پیشرفته‌ترین پایانه‌های اتوبوسرانی ایران است و امکان سفر از آن به‌صورت مستقیم و 24 ساعته به تمام شهرها مهیا است. این ترمینال در بزرگراه کلانتری قرار گرفته است و به‌راحتی با استفاده از مترو، تاکسی یا اتوبوس‌های تندرویی که از خیابان‌های طبرسی و امام‌رضا (ع) عبور می‌کنند، قابل دسترسی است. 
سفر با خودروی شخصی به مشهد یکی دیگر از راه‌های آسانی است که هزینه کمتری نسبت به سایرین می‌طلبد. اگر از شهرهای شمالی، غربی، کشور به مشهد سفر می‌کنید، می‌توانید جاده‌های شمالی را برای پیمودن انتخاب کنید تا با یک تیر، هم‌زمان دو هدف را نشانه بروید. انتخاب جاده‌های شمال، مسیر را پنج ساعت طولانی‌تر از راه سمنان می‌کند. فاصله تهران تا مشهد از مسیر سمنان با خودروی شخصی همان 900 کیلومتر است و همان راهی را باید پیمود که اتوبوس‌ها می‌روند؛ اما زمان رسیدن به مشهد بستگی به مهارت راننده و تعداد توقف‌های بین راهی دارد و شاید حدود 10 ساعت طول بکشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/365474/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پرفروش‌ترین داروهای ایران در 1402 معرفی شدند/ اینفوگرافیک

یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها

رونمایی از ترانه تیتراژ «هیس، هیچی نیس!» با پخش از شبکه امید

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی 1403 - 1404 اعلام شد

آتش‌سوزی در یک مدرسه دخترانه

رانش جاده عباس‌آباد به کلاردشت

ادامه کمک‌رسانی‌ها به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

زورگیران دهه هشتادی دستگیر شدند

دوربین مخفی دیدنی در مورد مد و لباس

نمایش نهنگ غول پیکر مقابل چشم گردشگران

استوری وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام

هر روز به این سه بزرگواران سلام بدید

«اسلام آمریکایی» چیست؟

این بستنی خوشمزه را در 4 دقیقه درست کن

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به IBS هستند؟

روش هایی برای اتو کردن صحیح لباس

از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

طاهری: ایران بازی به بازی بهتر شد

سردار آزمون با هت‌تریک اعلام جنگ کرد

سنگ‌سفیدی: صعود به جام جهانی اولین هدف ما بود

داستان عجیب تعویض پیراهن موسیالا با مسی

عاقبت به خیری سرخابی‌ها با واگذاری به نهادهای اقتصادی

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد

پاسخ بارسلونا به پی اس جی در مورد یامال

چرا یزدانی به اردوی تیم ملی نیامد؟

کاپیتان بهترین بازیکن ایران و قرقیزستان

شمسایی: حذف ژاپن شگفتی نبود!

لقب جدید AFC به فوتسال ایران

بیاین راجع‌ به محاسن کوله بری صحبت کنیم

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر!

سختی‌های فیلم‌سازی از زبان سیدجواد هاشمی

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

محیا دهقانی بازیگر نقش ماه منیر مستوران با چهره ای متفاوت / کلاه و پالتوی بهاری خانم بازیگر

چهره جدید مازیار لرستانی بعد از سومین سال تغییر جنسیتش / این آقا همان بازیگر سه در چهار است

گریم جذاب مینا وحید در فیلم سینمایی بی بدن / متفاوت ترین نقش بازیگر جزیره

استایل تمام جین شیدا یوسفی بازیگر نون خ برای سوار کاری با اسبش / خارج از سریال یکی دیگه شده

عجیب ترین سوالی که گوگل هنگام استخدام از مصاحبه شوندگان می پرسد / آزمون کافی‌شاپ مگه داریم

همراه داشتن 14 قلم دارو در عربستان برای زائران حج ممنوع است

نماهنگ «سال نو» با صدای محسن ابراهیم زاده

واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

اعزام 90 هزار شهروند ایرانی به حج امسال

روایت ضرغامی از پیاده‌روی بین مردم و شنیدن حرف آنان درباره طرح حجاب

جزئیات طرح ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جمع شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزند خواندگی

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

گوناگون/ خصلتی که کافران یهود را به خونخواری و جنگ‌افروزی کشاند