آریا بانو

آخرين مطالب

تجمل‌گرایی در برگزاری مراسم‌ ازدواج چه آسیب‌هایی دارد؟ گفتگو

تجمل‌گرایی در برگزاری مراسم‌ ازدواج چه آسیب‌هایی دارد؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو- یک روانشناس با بیان اینکه تجمل‌گرایی موجب تاخیر در ازدواج جوانان و به دنبال آن افسردگی، ناامیدی، وسواس، خشم، کاهش کیفیت زندگی و... می‌شود، گفت: براساس پژوهش‌های موجود در ایران، طلاق عاطفی به شدت رو به افزایش است و این دسته از زوجین علیرغم برگزاری مراسم‌های تجملاتی، به اجبار با یگدیگر زندگی می‌کنند.

گوهریسنا انزانی با بیان اینکه ازدواج پدیده‌ای اجتماعی و پیوند مشترک بین زوجین است که با حفظ استقلال در جهت تکامل شخصیت و شکوفایی استعداد طرفین اتفاق می‌افتد، اظهارکرد: بهداشت روانی نسل‌های جامعه در گرو تأمین بهداشت روانی خانواده به عنوان کانون مملو از امنیت و آرامش برای تحول و رشد اهداف و استعدادهاست و هرگونه آسیبی که به مکانیسم خانواده وارد شود می‌تواند نسل آینده را درگیر و بالطبع جامعه را دچار چالش‌های زیادی کند.

وی توقع‌های بی‌جا، تجمل‌گرایی، درک نکردن یکدیگر و دخالت‌های بی‌مورد اطرافیان را از آسیب‌هایی که می‌تواند به مکانیسم خانواده وارد شود، عنوان کرد و افزود: اگرچه گرایش به زیبایی از ابعاد وجود انسان است اما تجمل‌گرایی یعنی میل و رغبت به تجملات و زرق و برق که آسیب‌ها و آثار نامطلوبی را در پی دارد. به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر فراموشی یاد خدا، مصرف‌گرایی و تقلیدهای ناصحیح، ترس‌های شدید از قضاوت دیگران و آرزوهای سرکوب شده والدین باعث شده بسیاری از جوانان علیرغم هزینه زیادی که برای برپایی مراسم عروسی و جهیزیه می‌کنند، زندگی مشترک‌شان به جدایی ختم شود.

این روانشناس علت توجه به تجمل‌گرایی در برخی از افراد جامعه را نفوذ فرهنگ بیگانه، چشم و همچشمی، عقده حقارت از دوران کودکی، عدم توانایی اقتصادی و... دانست و تاکید کرد: به نظر می‌رسد نوجوانان و جوانان با توجه به نفوذ فرهنگ بیگانه و سریال‌هایی که تماشا می‌کنند، قادر به دیدن محدودیت‌ها و توانمندی‌های خود نیستند. به نظر ذهن برخی ازجوانان شرطی شده و با توجه به کارتون‌های دوران کودکی آنها به این باور رسیده‌اند که باید ازدواج بسیار پر زرق و برقی داشته باشند. آنان خرج زیاد برای خرید جهیزیه و تعیین مهریه سنگین و تجمل‌گرایی را در زندگی مهم می‌دانند و بعضا مشاهده می‌شود که بسیاری از زوجین از وسایلی که برای جهیزیه خود خریداری کرده‌اند تا چند سال‌ بعد از شروع زندگی مشترک استفاده نمی‌کنند.

انزانی با تاکید بر اینکه افرادی که عقده حقارت زیادی دارند به دنبال برگزاری مراسم عروسی متفاوت‌تری هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی می‌توان به کرونا و موقعیتی که برایمان ایجاد کرده، سبک زندگی‌مان را تغییر دهیم. به عبارت دیگر به جای هزینه‌های گزافی که برای برگزاری مراسم‌های تجملاتی ازدواج صرف می‌شود، سرمایه خود را برای تداوم زندگی مشترک آینده خود صرف مشاوره‌های پیش از ازدواج کنیم تا ازدواج‌ پر دوام‌تری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: توجه به تجمل‌گرایی موجب به تاخیر افتادن در ازدواج جوانان و به دنبال آن باعث افسردگی، ناامیدی، وسواس، خشم، کاهش کیفیت زندگی و بروز سایر مشکلات روحی می‌شود البته پژوهش‌ها حاکی از آن است که خودکشی برای کسانی که مجرد هستند بیشتر اتفاق می‌افتد.

این روانشناس در ادامه این گفت‌وگو به برگزاری مراسم‌ عروسی در روزهایی که با شیوع ویروس کووید-19 مواجه هستیم، اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد در این روزها که با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم، برخی خانواده‌ها به دلیل ترس‌های ناشی از قضاوت دیگران و آرزوهایی که برای فرزندانشان دارند، مایل هستند کماکان عروسی‌های تجملاتی برای جوانان‌شان برگزار کنند این درحالیست که چنین دیدگاه باعث وارد کردن صدمه بسیار زیادی بر جامعه و تحمیل مشکلات زیادی بر کادر درمان می‌شود.

انزانی معتقد است که در حال حاضرشیوع ویروس کرونا باعث تغییر سبک زندگی شده و لازم است در این راستا روی باورها و تغییر سبک زندگی خود کار کنیم. شاید ازدواج آسان به جوانانمان کمک کند که روزهای بهتری در کنار همسرشان سپری کنند. هیچ پژوهشی مبنی بر اینکه افرادی که مراسم عروسی تجملاتی برگزار کردند، زندگی پایدارتری داشته‌اند، وجود ندارد. 

این روانشناس به جوانان توصیه کرد: زوجینی که بتوانند نسبت به یکدیگر شناخت کسب کنند، با یکدیگر برای زندگی‌شان تلاش کنند، همدلی داشته باشند، روی اعتماد به نفس خود کار کنند و ترس خود را از قضاوت دیگران و بی‌ارزشی کاهش دهند و آرزوهای خود و والدینشان را به شکل منطقی‌تری ارزیابی کنند زندگی سالم‌تر و در عین حال محکم‌تری خواهند داشت چراکه براساس پژوهش‌های موجود در ایران طلاق عاطفی به شدت رو به افزایش است و این دسته از زوجین علیرغم برگزاری مراسم‌های تجملاتی، به اجبار با یگدیگر زندگی می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/363039/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دف نوازی زیبا و شنیدنی در برنامه «معرکه»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

طرز تهیه دسر چوکو لاوا

با این معجون شگفت انگیز 10 سال بیشتر عمر کنید

محبت کردنشون خیلی جالبه

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

این افراد ریواس نخورند

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

واژگونی پراید حادثه آفرید

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

طرز تهیه خاگینه هویج

استفاده از سیر پخته شده برای کاهش ورم گلو

توصیه جالب دکتر عزیزی به مردها

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است