آریا بانو

آخرين مطالب

صباح زنگنه: تحول در روابط دوجانبه موضوع اصلی سفر الکاظمی به تهران بود سياسي

صباح زنگنه: تحول در روابط دوجانبه موضوع اصلی سفر الکاظمی به تهران بود
  بزرگنمايي:

آریا بانو-

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان اینکه اهمیت سفر الکاظمی از اهمیت خود عراق نشات می‌گیرد، گفت: عراق کشور بزرگ و مهمی در منطقه با ریشه‌های عمیق فرهنگی،  اجتماعی، سیاسی و همسایه جمهوری اسلامی است که دارای مرزهای طولانی در حدود 1400 تا 1500 کیلومتر با ایران است، بنابراین خود سفر حائز اهمیت بسیار است.

نماینده سابق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی تصریح کرد: هیچ مسئولی در ایران یا عراق نمی‌تواند مستقل و بدون در نظر گرفتن منافع مشترک دو کشور گام بردارد و منافع مشترک دو کشور همه مسئولان را ناگزیر می‌کند که به تقویت و تحکیم و توسعه روابط بیاندیشند.

وی به استفاده ابزاری آمریکا و برخی کشورهای  منطقه از عراق علیه جمهوری اسلامی ایران در گذشته اشاره کرد و گفت: عراق در میان معادلات سیاسی منطقه و جهان شاهد تحولات زیادی بوده و زمانی آمریکا و برخی کشورهای عرب منطقه سعی کردند از عراق به عنوان یک حربه و ابزار علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند و در نتیجه هم به عراق و هم به ایران و هم به صلح و امنیت منطقه ضربه زدند.

وی یادآور شد: تجربه‌ تلخ جنگ تحمیلی فراروی هم مسئولان ایرانی و هم مسئولان عراقی است و هیچ مسئولی در دو کشور حاضر نیست که چنین تجربه‌ای را تکرار کند.

زنگنه با بیان اینکه مردم ایران و عراق با اشتراکات عمیق فرهنگی و دینی به توسعه روابط دو ملت می‌اندیشند، گفت: فقط  آمریکاست که هنوز از اینکه روابط ایران و عراق را تضعیف کند، مایوس نشده است و گرچه می‌داند قادر به قطع روابط دو کشور نیست اما تلاش می‌کند این روابط را تضعیف کند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولین، احزاب، پارلمان، مرجعیت  و مردم عراق اهمیت روابط با جمهوری اسلامی را درک و لمس می‌کنند و همین فهم مشترک کمک می‌کند که بهترین روابط بین دو کشور برقرار شود.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه حجم و کیفیت و عمق روابط بین دو ملت و دو کشور در منطقه و جهان نظیر ندارد، تصریح کرد: این عمق و شباهت و هم‌سنخی و هم‌جهتی روابط باید توسط مسئولان دو کشور به برنامه‌های توسعه‌ای و همکاری در همه رشته‌ها تبدیل شود.

زنگنه درباره طرح موضوع میانجیگری عراق بین ایران و عربستان در رسانه‌ها نیز گفت: اینکه در رسانه‌ها موضوع میانجیگری عراق بین عربستان و ایران مطرح می‌شود ناشی از عدم درک معادلات منطقه و نقش و توان این کشورها است.

وی با بیان اینکه عراق برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد و مورد احترام است، خاطرنشان کرد: عربستان هم برای عراق اهمیت قائل است اما از این جهت اهمیت دارد که می‌خواهد از موقعیت این کشور نه برای اصلاح و بهبود شرایط امنیتی و رفاه منطقه بلکه در جهت تخریب روابط ایران و عراق استفاده کند.

عراق در دام عربستان نخواهد افتاد

این کارشناس مسائل غرب آسیا، رویه عربستان در برخورد با مسائل منطقه، عراق و جمهوری اسلامی ایران را یادآور شد و گفت: طبعا این رویه ها با چنین نیت‌هایی جواب نخواهد داد و عراقی‌ها هم متوجه هستند که عربستان چه اهدافی را در این کشور دنبال می‌کند، بنابراین در دام این نوع تفکرات نخواهند افتاد.

زنگنه، رسیدن به یک موقعیت باثبات و ارتقای امنیت را خواست عراقی‌ها عنوان کرد و گفت: آنچه که عراق امروز به دنبال آن است، رسیدن به موقعیت باثبات و با امنیت بالاست، تا بتواند زمینه رشد و توسعه را فراهم کند؛ بنابراین با این تفکر، عراق می‌تواند به عنوان پل ارتباطی سازنده بین کشورهای منطقه عمل کند و نه اینکه صرفا پیام رسان بین کشورها باشد.

وی تصریح کرد: وقتی عراق به این مرحله از ثبات و امنیت و آمادگی برای رشد و توسعه رسید، خود به خود کشورهای دیگر را در همین جهت کمک خواهد کرد که آنها هم همین تفکر و جهت گیری را داشته باشند.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه عراق می‌تواند از توان ایران در رسیدن به ثبات و امنیت استفاده کند، گفت: عراق از توان عربستان هم می‌تواند در مسائل توسعه‌ای یا سرمایه‌گزاری استفاده کند اما اگر بخواهد وارد رقابت با عربستان شود، انرژی آن تلف و گرفتار خواهد شد.

زنگنه تصریح کرد: دیدگاه ایران این است که عراق کشوری آزاد و مستقل است و می‌تواند منافع خودش را تشخیص داده و با همه کشورها رابطه داشته باشد اما این دیدگاه در میان مقامات عربستانی وجود ندارد و به همین دلیل اصلا زمینه چنین تحرکی نمی‌بینم.

وی، دنباله‌روی محض ریاض از واشنگتن در همه مسائل سیاسی و اقتصادی را یادآور شد و گفت: عربستان حتی با افزایش تولید نفت به عراق، ایران و خودش ضربه زد که این موضوع به کاهش قیمت نفت و درآمد همه کشورهای نفتی منجر شد و این سیاست، سیاستی نیست که عراق را خوشحال کند.

همکاری مشترک منطقه‌ای در زمینه کرونا، تروریسم و نفت

این کارشناس مسائل غرب آسیا از کشورهای منطقه خواست تا درباره چالش‌های مشترک منطقه گفت‌وگو و همکاری کنند و افزود: کنترل کرونا با همکاری و همبستگی مشترک کشورهای منطقه، همکاری در تنظیم بازار نفت و حمایت از حقوق همه تولیدکنندگان نفت بدون رقابت منفی و مخرب و همکاری در جهت برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم فرامرزی و فرامنطقه ای می‌تواند فصل جدیدی از تعامل بین کشورهای منطقه را رقم بزند.

زنگنه تصریح کرد: مسائل فوق، عمده چالش‌هایی هستند که کشورهای منطقه اعم از ایران و عربستان باید به فکر حل و مقابله با آنها باشند و اگر چنین کنند خودبه‌خود روابط بین تهران و ریاض جای خودش را پیدا خواهد کرد و اختلافات کم خواهد شد.

تحول در روابط دوجانبه موضوع اصلی سفر الکاظمی بود

وی درباره این موضوع که چرا بحث میانجیگری عراق بین ایران و عربستان این روزها مطرح می‌شود، نیز گفت: برخی از تحلیلگران و مشاوران با طرح این مبحث فکر می‌کنند شان عراق ارتقا پیدا می‌کند و بالاتر می‌رود در حالی که مسائل اساسی‌تری وجود دارد که عراق و ایران با هم‌افزایی و همفکری به فکر حل آنها هستند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: اینکه انعکاس اختلاف دیدگاه بین ایران و عربستان چگونه در عراق منعکس می‌شود می‌تواند در مذاکرات دوجانبه عراقی‌ها با ایران و با عربستان بررسی شود و راه‌حل‌هایی برای آن در نظر گرفته شود.

زنگنه به میانجیگری برخی کشورهای منطقه بین تهران و ریاض در گذشته اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه کشورهای بزرگ دیگری برای میانجیگری بین ایران و عربستان تلاش کردند و  موفقیتی کسب نکردند، وارد کردن عراق به بحث میانجیگری و بعد نتیجه نگرفتن از آن، عملا روحیه عراقی‌ها را تضعیف می‌کند.

وی گفت: بحث‌ها درباره میانجیگری عراق بین ایران و عربستان را باید کنار گذاشت و با یک تفکر علمی، منطقی و واقع‌بینانه مسائل منطقه و دوجانبه را بررسی کرد و به این موضوع باید توجه کرد که تحول در روابط دوجانبه مبنای سفر الکاظمی به ایران بود و بحث‌های منطقه‌ای گرچه ممکن است در دیدارها مطرح شده باشند اما مذاکرات دوجانبه موضوع اصلی این سفر بودند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/360874/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خوشمزه ترین سوپ قارچی که میتونی درست کنی

افزایش قد نرمال برای دختران در سنین بلوغ

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ماجرای کت درآوردن حقیقی مربی شمس آذر برای داور بازی!

فخریان: جواب اعتماد کادرفنی را دادم

گفت و گوی خبرنگاران با سیدحسین حسینی در پایان بازی استقلال و شمس آذر

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس