آریا بانو

آخرين مطالب

چطور با مرگ نوزاد کنار بیاییم؟ اجتماعي

چطور با مرگ نوزاد کنار بیاییم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - هنر زندگی / مرگ نوزاد بسیار دردناک است و می‌تواند مشکلات بسیاری را برای والدین ایجاد کند. به همین علت والدین باید از راه‌های کنار آمدن با مرگ نوزاد آگاهی داشته باشند. در واقع زمانی که جنین مرده به دنیا بیاید و یا بعد از مدتی مرگ نوزاد اتفاق بیافتد؛ والدین با یک شوک غیر منتظره‌ای مواجه می‌شوند و ممکن است آن‌ها را دچار افسردگی کند. در چنین شرایطی روابط زناشویی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و بازگشت به شرایط عادی را سخت می‌کند. زوجین باید یک دیگر را درک کنند و بدانند شرایط برای هردو سخت است. همچنین لازم است والدین با استفاده از راهکارهایی که در ادامه بیان می‌شود به سلامت روانی و جسمی خود اهمیت داده و برای بازگشت به مسیر درست زندگی تلاش کنند.
احساسات والدین برای مرگ نوزاد
والدینی که نوزاد خود را از دست داده‌اند، احساسات شدید غم و اندوه، احساس ناامیدی و پوچی، خشم و احساس گناه نسبت به از دست دادن کودک را تا مدت‌های طولانی نشان می‌دهند. این احساسات برای والدین کاملا طبیعی است مگر اینکه طولانی‌تر از حد معمول شود و یا به حدی شدید باشد که برای مثال خطر آسیب به خود پیدا کند. نکته مهم این است که گذراندن سوگ برای افراد مختلف به شیوه‌های مختلف رخ می‌دهد و مدت زمان لازم برای کنار آمدن با آن برای هرکس متفاوت است.
توجه داشته باشید که مرگ نوزاد می‌تواند به علت عدم مراقبت‌های لازم و رعایت نکردن نکات بهداشتی که برای سلامت نوزاد و جنین لازم است صورت بگیرد و والدین را با آسیب‌های زیادی روبه‌رو کند. از همین رو باید با شیوه‌های صحیح مراقبت از نوزاد خود آگاه باشید تا با اتفاقی ناخوشایند مواجه نشوید.
کنار آمدن با مرگ نوزاد | مراحل سوگ مرگ نوزاد
فرایند سوگ برای همه افراد دارای پنج مرحله اصلی است. با این حال امکان دارد تمامی افراد این مراحل را تجربه نکنند. این پنج مرحله موارد زیر را دربر می‌گیرد.
انکار
در ابتدا فرد به طور ناخودآگاه نمی‌خواهد از دست دادن فرد را باور کند و نمی‌تواند بپذیرد که برای همیشه شخص را از دست داده است. در این مرحله اجتناب از موضوع، شوکه شدن، حالت‌های بی حسی، حالت چهره بدون عاطفه و پوچی از جمله حالت‌های طبیعی هستند.
عصبانیت
پس از گذشتن از مرحله انکار، وقتی فرد باور می‌کند اتفاقی که افتاده اجتناب ناپذیر است، واکنش‌های خشم و عصبانیت زیادی نشان می‌دهد. خیلی اوقات فرد شاکی است که چرا این اتفاق برای او افتاده است و کنار آمدن با مرگ نوزاد خود را باور ندارد و غالبا برای این اتفاق دنبال مقصر برای سرزنش کردن است. در این مرحله فرد معمولا کمک دیگران را پس می‌زند و حمایت‌ها را نمی‌پذیرد.
چانه زنی
در این مرحله فرد به پذیرش کامل نرسیده است و مدام درباره علت‌های آن صحبت می‌کند. همچنین سعی می‌کند راه‌های مختلفی را که می‌توانسته از این اتفاق جلوگیری کند بررسی نماید. فرد در این مرحله به میزان زیادی اتفاق را کنکاش می‌کند و حاضر است هرکاری کند تا عزیز از دست داده را بازگرداند.
افسردگی
در این مرحله فرد غم و اندوه زیادی را تجربه می‌کند. این غم می‌تواند در حدی شدید شود که برای فرد قابل تحمل نباشد و احساس افسردگی کند به طوری که هرگز از این احساس خلاص نمی‌شود. فرد دچار سوگ معمولا احساس ناامیدی شدید می‌کند و انرژی و انگیزه‌ای برای فعالیت‌های روزانه و مورد علاقه‌اش ندارد.
پذیرش
آخرین مرحله سوگ و کنار آمدن با مرگ نوزاد رسیدن به پذیرش به معنای قبول واقعیت و سازگاری با شرایط است. شخص در نهایت می‌پذیرد اتفاقی که افتاده را باید پذیرفت و دیر یا زود به زندگی عادی خود ادامه دهد. پذیرش به معنای احساس شادی یا خوشحالی نیست، فقط فرد یاد می‌گیرد با موقعیت به تدریج کنار بیاید و به زندگی و فعالیت‌های معمول خود برگردد. متاسفانه مرحله پذیرش در همه اتفاق نمی‌افتد و بسیاری از افراد تا سال‌ها نمی‌توانند با اتفاق افتاده کنار بیایند. 
راه هایی برای کنار آمدن با مرگ نوزاد
تجربه از دست دادن نوزاد تا حدی رنج آور است که کنار آمدن با آن به آسانی اتفاق نمی‌افتد و درک آن برای هر کسی امکان پذیر نیست. اما راهکارهایی وجود دارد که در این دوره می‌توان به پذیرش زودتر کمک کرد.
خداحافظی با نوزاد
می‌توانید مدتی را در کنار نوزاد بگذرانید. او را در آغوش بگیرید و به نوعی خداحافظی با او داشته باشید. همچنین می‌توانید زمان‌هایی را در محل دفن کودک بگذرانید. این کار باعث می‌شود به نوزاد احساس نزدیکی کنید و تحمل جدایی را راحت‌تر کند.
حمایت اطرافیان از راهکارهای کنار آمدن با مرگ نوزاد
 سعی کنید در این دوران در کنار دوستان و اطرافیان باشید و با آن‌ها وقت زیادی بگذرانید. در مورد احساسی که تجربه می‌کنید با آن‌ها صحبت کنید. صحبت کردن با نزدیکان می‌تواند برای کنار آمدن با احساسات تجربه شده موثر باشد.
زنده نگه داشتن خاطرات
نگه داشتن برخی خاطرات و نشانه‌های کودکتان مثل عکس، عروسک یا پتوی مورد علاقه می‌تواند تا حدی حس ارتباط با کودک را ایجاد کند و رنج‌های فرد را تسکین دهد. گاهی می‌توانید عکس‌های او را نگاه کنید یا خاطراتی از او را یادآوری کنید. اجازه دهید هیجان‌های مربوط به آن خود را نشان دهد و حس شود.

آریا بانو

فعالیت های مفید اجتماعی از راه های کنار آمدن با مرگ نوزاد
داشتن فعالیت‌های مفید در اجتماع هم می‌تواند برایتان مشغولیت ایجاد کند و هم احساس ارزشمندی دهد که به کمک آن انگیزه و امید خود را حفظ کنید. می‌توانید در مراکزی فعال شوید و به گروهی کمک کنید. همچنین می‌توانید برخی از وسایل کودک را به نیازمندان اهدا کنید. سعی کنید به تدریج در فعالیت‌هایی که در آن مهارت دارید شرکت نمایید. گروه درمانی یکی از درمان‌هایی است که با هدف افزایش حمایت افراد تشکیل می‌شود.
برای کنار آمدن با مرگ نوزاد ایمان خود را از دست ندهید
معمولا والدینی که ایمان محکمی دارند راحت‌تر می‌توانند غم از دست دادن نوزاد خود را تحمل کنند چرا که مرگ نوزاد خود را ناشی از حکمت خداوند و خواسته او می‌دانند.
نکات پایانی
بسیاری از والدین با عدم آگاهی باعث مرگ نوزاد خود می‌شوند. در حقیقت والدینی که از تجربه کافی برخوردار نیستند، اولین زایمان آن‌ها است و یا منابع تایید نشده مطالعه می‌کنند، با دست خود نوزادشان را با مشکل مواجه می‌کنند. از همین رو مشاوره کودک می‌تواند به والدین کمک کند تا با اطلاعات و منابعی که دریافت می‌کنند سلامت فرزندشان را تامین نمایند. همچنین والدینی که پس از مرگ نوزاد خود با مشکلات زناشویی مواجه می‌شوند می‌توانند از زوج درمانی و مشاوره خانواده بهره ببرند.
سوالات متداول
تفاوت واکنش پدر و مادر در کنار آمدن با مرگ نوزاد چگونه است؟
اینکه شاید فکر کنیم ممکن است پدر و مادر واکنش متفاوتی داشته باشند و یکی از والدین بیشتر ناراحت باشد اشتباه است. در واقع هر دو به یک اندازه ناراحت و اندوهگین هستند ولی مردان بیشتر غم خود را درون ریزی می‌کنند و زنان با واکنش‌های بیرونی ناراحتی خود را بیشتر نشان می‌دهند در صورتی که هردو به یک اندازه ناراحت هستند. همچنین باید زوجین یک دیگر را درک کنند و بدانند شرایط برای هردو سخت است. با این حال اگر روابط میان‌تان با مشکل مواجه گردید می‌توانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید. 

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/360033/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی دختر شیرین زبان

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت

علی علیپور جایگاهش را پس گرفت

سهیل مهدی: خودمان راخرج قهرمانی یا سقوط تیم‌ها نمی‌کنیم

کری خوانی گرافیکی هوادار ادامه دارد

گزارش زنده؛ ایران 0 - 0 بحرین

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

بازی دیدنی پیمان معادی در سریال افعی تهران

تا قیامت منتظرت میمونم

مردم دختر ترشیده رو هم اینجوری شوهر نمیدن!

زن‌ها وفا نمی‌بینند که بی‌وفایی می‌کنند

قطعه «سرگشته» از موسیقی متن سریال در چشم باد

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

برخورد سخت کامیون و سواری سر تقاطع

آفرین به این دست فرمون

آموزش کیک ابری با طعمی متفاوت

یک غذای فوق العاده خوشمزه و اقتصادی

این 9 کار را بعد از 40 سالگی انجام ندهید

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

هرجایی زالو درمانی نکنید!

خیام خوانی زیبا و تماشایی با خوانندگی آکا صفوی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

دستامو بگیر، آقای دلم