آریا بانو

آخرين مطالب

تغییر مسیر تست دوپینگ از بازیکنان فوتبال ورزشي

تغییر مسیر تست دوپینگ از بازیکنان فوتبال
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مهر / ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) به خاطر شرایط کرونا و لزوم اعمال برخی محدودیت‌ها، تغییراتی در مورد نحوه نمونه‌گیری از ورزشکاران و به خصوص بازیکنان فوتبال ایجاد کرده است.
فرزاد شارکی قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد شرایط جدیدی که به خاطر کرونا بر نحوه گرفتن تست دوپینگ از ورزشکاران ایجاد شده، توضیح داد و تاکید کرد که باید و نبایدهای اعمال شده دراین زمینه طبق پروتکل های آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) است.
وی گفت: طبق پروتکلی که از سوی وادا به تمام کشورها اعلام شده است، نمونه گیری از ورزشکاران باید با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک و دستکش، به کار گیری مواد ضد عفونی کننده در زمان کنترل دوپینگ و شستشوی مرتب دست ها انجام شود.
قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با تاکید بر اینکه هدف از رعایت این پروتکل ها حفظ سلامتی و پیشگیری از انتقال ویروس کووید 19 هدف است، خاطرنشان کرد: در این مورد هم سلامتی ورزشکار موردنظر است و هم سلامتی تیم کنترل دوپینگ، دیگر اینکه اگر هر یک از طرفین تا دو هفته بعد از نمونه گیری مبتلا به کرونا شدند یا اینکه علائم آن را داشتند باید موضوع را به طرف مقابل هم اطلاع رسانی کند تا او بتواند اقدام لازم را داشته باشد.
شارکی با یادآوری اینکه به خاطر کرونا و با هدف کاهش تردد و تماس پرسنل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با کادر تیم ها نمونه گیری از ورزشکاران به صورت محدود انجام می‌شود، تصریح کرد: افسر کنترل دوپینگ به صورت هدفمند ورزشکاری که باید تست دوپینگ بدهد را انتخاب می کند یا اینکه قرعه کشی در این زمینه تعیین کننده خواهد بود.
به گفته وی، نحوه نمونه گیری از ورزشکاران هم به خاطر کرونا و لزوم اعمال برخی محدودیت ها با تغییراتی مواجه شده است. این تغییرات در مورد لیگ برتر فوتبال و نمونه‌گیری از بازیکنان شرکت کننده در این رقابت ها مشهود است.
قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در این زمینه با اشاره به پروسه ای که پیش از این طبق دستورالعمل فیفا و برای نمونه گیری از بازیکنان فوتبال اجرا می شد، گفت: در شرایط عادی در دقیقه 45 - فاصله میان دو نیمه - با حضور نماینده دو تیم که معمولا پزشک آنها بودند قرعه کشی برای انتخاب بازیکنان جهت تست دوپینگ انجام می‌شد. اسامی ورزشکاران اما داخل پاکت قرار می گرفت و در دقیقه 75 در اختیار مسئول تیم یا همان پزشک قرار می گرفت تا بلافاصله بعد از پایان بازی اطلاع رسانی لازم صورت بگیرد و ورزشکار موردنظر به محل نمونه گیری مراجعه کند.
وی در این رابطه ادامه داد: در راستای کاهش تردد و تماس تیم کنترل دوپینگ با کادر تیم ها، در شرایط کرونا انتخاب و معرفی بازیکنان فوتبال برای نمونه گیری از آنها از دو مرحله به یک مرحله کاهش پیدا کرده است. این کار (انتخاب و معرفی) همزمان در دقیقه 75 انجام می شود. در این زمان یا افسر نادو به صورت هدفمند ورزشکار موردنظر را برای نمونه گیری معرفی می کند یا اینکه اقدام به قرعه کشی می شود.
شارکی همچنین به یک نکته دیگر اشاره کرد و اینکه پیش از این و در شرایط عادی نام بازیکنان ذخیره تیم های فوتبال هم در قرعه کشی قرار می گرفت یا در کل احتمال اینکه از میان آنها هم بازیکنی برای نمونه گیری فراخوانده شود، وجود داشت اما در این شرایط که هدف اعمال برخی محدودیت هاست از بازیکنان ذخیره تستی گرفته نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه این تغییرات در رابطه با فوتسال هم اعمال می شود، یادآور شد: حدود یک ماه پیش از مرحله فینال لیگ برتر فوتسال دو دیدار برگزار شد که فقط از یکی از آنها نمونه گیری کردیم. تا به امروز لیگ برتر فوتبال هم را هم پوشش داده ایم اما به صورت محدود، شنبه گذشته از دو بازیکن در دیدار تیم های تراکتورسازی و استقلال نمونه گیری کردیم.
قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در پایان گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه فعلا به غیر از فوتبال در دیگر رشته ها رویدادی برگزار نمی شود که نیازمند کنترل دوپینگ باشد، گفت: بنابراین بخش از برنامه های نادو به نمونه گیری از ورزشکاران فهرست RTP اختصاص دارد. از این ورزشکاران بر اساس اطلاعاتی که از آنها در اختیار داریم برای نمونه گیری خارج از مسابقه اقدام می کنیم. البته پیش از نمونه گیری از این ورزشکاران باید نسبت به سلامت کامل آنها و نداشتن علائم کرونا اطمینان کامل حاصل شود. در صورت وجود هرگونه نشانه ای از ابتلا به ویروس کرونا، نمونه گیری به تاخیر می افتد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/355207/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

5 راه برای غلبه بر ترس و رسیدن به موفقیت

با آدم های فضول‌ چگونه برخورد کنیم؟

آیا نصیحت کردن افراد کار درستی است یا خیر؟

هیجانات چه هستند و انواع هیجانات کدامند؟

روانشناسی رنگها

آسیب‌های آلودگی هوا بر سلامت روان چیست و چگونه برطرف می شود؟

خوب صحبت کنید تا همه عاشقتان شوند

تعبیر رنگ ها در خواب از دیدگاه روانشناسی

علت تیک عصبی و راههای درمان تیک عصبی

تک فرزندی چه مشکلاتی برای فرزندمان به همراه دارد؟

زنان شاغل سالم تر و شادترند یا زنان خانه دار

آلودگی هوا باعث افزایش افسردگی و خودکشی می شود

وابستگی کودکان به پدربزرگ و مادربزرگ خوب است یا نه ؟

از لحاظ روانی کودک هستید یا بالغ؟

با کسانی که دروغ می‌گویند چگونه برخورد کنیم؟

روانشناسی اجتماعی چیست؟ تعریف، اصطلاحات کلیدی و مثال ها

چرا برخی وقت ها نمی توانیم از صحبت کردن دست برداریم؟

عادات بدی که پیرتان می کند!

آسیب‌های وابستگی شدید به یک دوست و درمان

چگونه می توان 8 بیماری روانی عجیب را شناسایی کرد؟

9 نشانه عجیب استرس را به خاطر بسپارید

اختلال مو کنی چیست ؟علل و درمان آن

10 علامت که میتواند شما را آگاه کند افسردگی دارید

دمنوش هایی برای کاهش استرس و تقویت ایمنی بدن در برابر کرونا

چگونه بدون کلافگی و خستگی در خانه بمانیم؟

آیا نگرانی و استرس ،خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد؟

آیا ویروس کرونا باعث افسردگی می‌شود

چگونه خود را قرنطینه کنیم؟

نحوه مدیریت کارمندان از راه دور

راه حل آشتی با دوست بعد از دعوا

چگونه روانشناس خوب را از بد تشخیص دهیم

خستگی تصمیم چیست و چگونه با این خستگی مقابله کنیم؟

خوابیدن با ناراحتی چه عوارضی دارد؟

هنگام استرس چه کارهایی انجام ندهیم؟

زبان بدن چیست و فواید آن کدام است؟

اُبژه و روابط ابژه ای چیست؟

7 روش ساده برای کاهش استرس

راه و روش یادگیری

علائم افسردگی در زنان را بشناسیم

چرا ما انسان‌ها می‌خندیم؟

نظریه مزلو: سلسله مراتب نیازها

نکات ضروری برای مواجهه با ترس

آلکسی تایمیا چیست؟ علل، علائم و راه درمان

8 عادت برای تقویت اعتماد به نفس

9 نکته برای غلبه بر ترس

سروتونین چیست و خوراکی های منبع سروتونین کدامند؟

قصه درمانی چیست و چگونه میتوان با قصه درمانی از مشکلات دور شد؟

عواملی که باعث ایجاد عصبانیت می‌شود کدامند و برای کنترل خشم و عصبانیت چه باید کرد؟

8 عادت رفتاری برای افزایش اعتماد به نفس و داشتن زندگی شادتر

چرا از دیگران تقلید می کنیم؟