آریا بانو

آخرين مطالب

ترسیم خطوط تعامل قوا در کلام رهبری سياسي

ترسیم خطوط تعامل قوا در کلام رهبری
  بزرگنمايي:

آریا بانو-

رهبر معظم انقلاب روز یکشنبه 22 تیرماه در ارتباط تصویری با نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی، مهم ترین محورهای ضروری برای ادامه کار مطلوب قوه مقننه را بیان فرموده و از امیدهای مردم به نمایندگان بهارستان برای بهبود شرایط سخن گفتند.

ایشان ضمن برشمردن خطوط قرمز رابطه مجلس با قوای دیگر به ویژه دولت، از نمایندگان خواستند در تعامل خود با دولتمردان حدود قانونی و حتی شرعی را رعایت کنند. رهبر معظم انقلاب بار دیگر ضمن حمایت از قوه مجریه بر ادامه کار آن تا آخرین روز مسوولیت تاکید کردند.

امیدواری ملت به مجلس

کشور در شرایط پیچیده ای قرار دارد که از یک سو مشکلات معیشتی و از سوی دیگر ویروس کرونا بر این پیچیدگی ها افزوده است. در این میان آنچه بیش از هر موضوع دیگری می تواند راهگشا باشد حفظ امید و اعتماد مردم به مسوولان خواهد بود.  رهبر معظم انقلاب هم در دیدار تصویری روز یکشنبه خود با نمایندگان مجلس ضمن اشاراتی به شرایط کشور بر این مهم تاکید کردند. ایشان حضور درصد قابل قبولی از مردم در انتخابات مجلس را با وجود شرایط سخت اقتصادی و تبلیغات مایوس‌کننده دشمنان نشان‌دهنده امیدواری و انتظار ملت برای حل مشکلات خواندند و به نمایندگان مجلس توصیه کردند: قدر این موقعیت مهم را بدانید.

رهبری وجود سه دسته از نمایندگان مجلس در کنار هم یعنی «جوانان پرانگیزه، پرایمان، پرتوان، تحصیل‌کرده و کارآمد»، مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی و نیز پیشکسوتان دارای سوابق نمایندگی، را دلیل مهم امیدواری به مجلس یازدهم دانستند.

قوه مقننه با هدف میدان دادن به جوانان تشکیل شد و چهره های جوان و تازه نفس حاضر در مجلس نشان از عملی شدن طرح جوانگرایی در کشور است که همواره مورد تاکید رهبر انقلاب بوده و ایشان نیروی جوانی و شوق خدمت به کشور در این دوران را از مهم ترین مزایای توجه به جوانان در عرصه مسوولیت های مهم دانسته اند. همین جوانگرایی مجلس یازدهم سبب تسریع در انتخاب روسا در مجلس یازدهم شد و ایشان با ابراز خرسندی از حساسیت نشان دادن مجلس یازدهم به مسائل انقلاب و سرعت عمل نمایندگان در تشکیل هیات رییسه و کمیسیون‌ها افزودند: «مهلت چهار ساله نمایندگی، فرصت خوبی برای ریل‌گذاری حرکت عمومی کشور و تأثیرگذاری فراوان در روند حل مسائل و پیشرفت و آینده ایران است.»

جوانان مجلس برای بهره گیری از تجربیات چهل ساله انقلاب اسلامی نیازمند مدیرانی با سوابق اجرایی و نیز نمایندگانی که پیش از این در مجلس حضور داشته و با فراز و فرودهای وکالت مردم آشنا هستند. تجمیع این سه دسته می تواند مسیر حرکت مجلس یازدهم را هم  از رخوت و هم شعارزدگی و سطحی نگری مصون نگه دارد.

اقتصاد بیمار اما قابل درمان است

رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس در نگاهی واقع بینانه و متکی بر درک درست شرایط، مشکلات اقتصادی کشور را به بیماری تشبیه کرده و فرمودند: «تورم، کاهش ارزش پول ملی، گرانی‌های بی‌منطق، مشکلات بنگاه‌های تولیدی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها» را از جمله مسائلی خواندند که سختی معیشت را بویژه برای طبقات پایین و متوسط به همراه آورده است.»

تصریح بر وجود مشکلات اقتصادی در کشور اما بخشی از سخنان رهبری و بخش مهم دیگر درباره توفیق کشور در غلبه بر این مشکلات بود. رهبر انقلاب ابتدا تاکید کردند: «به علت بنیه قوی و قدرت دفاعی، کشور بدون تردید توان غلبه بر این بیماری را دارد، همان‌گونه که دشمنان نیز امروز اذعان می‌کنند که با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها و فشارهای همه‌جانبه نتوانسته‌اند به اهداف ضد ایرانی خود دست یابند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح برخی ظرفیت‌های کشور افزودند: ایجاد هزاران شرکت دانش‌بنیان، اجرای صدها طرح زیربنایی، بهره‌برداری مستمر از طرح‌های جدید، پیشرفت‌های حیرت‌انگیز در صنایع نظامی و موفقیت‌های تحسین‌برانگیز در مسائل فضایی نتایج استفاده از بخشی از ظرفیت‌های بسیار قوی وگسترده در کشور است.

رهبر انقلاب در توصیه مهمی به همه مسوولان تصریح کردند: «اگر تفکر خوداتکایی و اعتماد به نفس ملی به ویژه در جوانان همچنان رو به گسترش باشد و از بنیه قوی کشور استفاده شود و امیدهای واهی به بیرون مرزها و شرطی کردن اقتصاد کشور تضعیف شود، من اطمینان کامل دارم که مشکلات اقتصادی قابل حل است.»

مشکلات وجود دارند، قابل حل هستند، نشانه های فراوانی از به کار گیری ظرفیت کشور در مسیر حل آن ها وجود دارد و برای بهره گیری بیشتر از این ظرفیت ها باید روحیه خوداتکایی و اعتماد به نفس میان مردم گسترش یابد؛ این گزاره ها مهم ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب درباره شرایط کنونی کشور و راه های برون رفت از آن بود.

روابط مجلس با دولتمردان مطابق قانون و شرع باشد

توصیه های چندگانه رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه های مختلف قابل توجه بود. نیت الهی و خالص، کار برای مردم و «پرهیز از جو زدگی، عمل به سوگند شرعی نمایندگی مردم، توجه به مسائل کلیدی و اصلی کشور و پرهیز از دچار شدن به حاشیه‌ها و اولویت دادن به مسائل فرعی، تعامل و هم افزایی قوا از مهم ترین توصیه های رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس بود. در این میان موضوع تعامل و هم افزایی قوا با توجه به اتفاقات و نحوه تعامل مجلس با دولت اهمیت بیشتری می یابد. این بخش از سخنان رهبر انقلاب را می توان نوعی واکنش ضمنی به احضار وزرا و نوع برخورد نمایندگان مجلس با آن ها ارزیابی کرد. ایشان در این زمینه صراحتا تاکید کردند:

-روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد.

-سؤال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است.

- حضور وزرا در یک ماه اول آغاز به کار مجلس و ارائه گزارش از شرایط کشور، کار بسیار خوبی بود اما نباید به وزرا توهین و یا تهمت زده شود.

- از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد.

دلایل این توصیه های رهبری را می توان در جمله مهمی از ایشان دریافت که تصریح کردند: «همه بدانند فضای منازعه در رئوس دستگاه ها برای افکار عمومی زیان بخش و ناراحت کننده است.» موضوعی که از یک سو نشان دهنده اهمیت افکار عمومی در شرایط کشور و از سوی دیگر تاکید بر تلاش مضاعف و نه منازعه مضاعف دستگاه ها برای کاستن از ناراحتی ها و زیان های مردم است.

تداوم کار دولت تا آخرین روز

رهبر معظم انقلاب در بخش مهم دیگری از سخنان خود بر حساس بودن سال آخر فعالیت دولت ها اشاره کردند. واقعیتی که به نظر می رسد با وجود تحریم های شدید و ویروس کرونا این حساسیت برای دولت دوم تدبیر و امید بیشتر هم شده است. به همین دلیل است که رهبری تاکید کردند در سال آخر هیچ سستی نباید در کار دولت دیده شود. همان تاکیدی که حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری و دیگر اعضای هیات دولت در هر تریبون و نشستی بر ادامه کار دولت با تمام توان، دارند.

حضرت آیت الله خامنه ای در اشاره مهم دیگر به موضوع تداوم کار دولت تاکید کردند: «اعتقاد راسخ دارم که دولت ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند.» در راستای همین دیدگاه رهبری است که «علی ربیعی» سخنگوی دولت بارها و بارها در نشست های خبری خود تصریح می کند که دولت دوازهم تا روز آخر مسوولیت خود یعنی مرداد ماه 1400 به وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد.

اشاره و تاکید رهبر انقلاب بر ادامه کار دولت تا روز آخر را می توان در راستای حمایت های همیشگی ایشان از دولت، به ویژه پس از طرح موضوعاتی مانند استیضاح رییس جمهوری در روزهای اخیر دانست.  رهبر انقلاب در فراز پایانی سخنان خود به مسوولان قوا توصیه کردند که در شرایط حساس سال آخر دولت و همچنین سال اول مجلس، باید دو قوه فضا را به گونه ای مدیریت کنند که به کار مهم کشور لطمه نخورد. توصیه و رهنمود مهمی که می تواند بر هیاهوی روزهای اخیر میان دولت و مجلس آرامش بخشیده و تمرکز دو قوه را برای فعالیت بهتر متمرکز کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/353447/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!