آریا بانو

آخرين مطالب

جدول پرفروش‌‌های سینمای آمریکا در تسخیر خارجی‌ها فرهنگی هنری

جدول پرفروش‌‌های سینمای آمریکا در تسخیر خارجی‌ها
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایران / جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های این هفته امریکای شمالی به گونه‌ای به تسخیر فیلم‌های غیرامریکایی درآمد. فیلم «دندان شیری» که با 750 هزار دلار فروش در 16 درایوین سینما و همچنین در بازار کرایه ویدئویی فیلم‌ها موسوم به VOD و همچنین Streaming (دانلود فیلم‌ها روی سایت‌های مرتبط با کمپانی سازنده فیلم‌ها) در صدر جدول قرار گرفت، اساساً یک کار استرالیایی است و از 9 فیلم دیگر حاضر در Top Ten، چهار فیلم دیگر نیز سرمایه‌گذاران خارجی یا موضوعات غیرمرتبط با امریکا دارند.
«دندان شیری» راه طولانی و عجیبی را تا رسیدن به نقطه صدر جدول پرفروش‌های امریکای شمالی طی کرده است. این فیلم ابتدا در 15 شهریور 1398 در هفتاد و ششمین دوره جشنواره معتبر ونیز که دومین جشنواره برتر جهان سینما است، در بخش پانوراما (افق‌ها) به نمایش درآمد و مجموعاً پنج جایزه جنبی برد و سپس مقرر شد از 15 اسفند 98 در سینماهای اقیانوسیه و از 10 فروردین 99 در امریکای شمالی، اروپای غربی و آسیای شرقی پخش شود اما طوفان کرونا تومار این فیلم را نیز درهم پیچید و نمایش آن به تعویق افتاد تا اینکه سرانجام از این هفته در محدوده اندکی که پیشتر گفتیم در امریکای شمالی اکران شد و پولی که به دست آورد هر چند در قیاس‌ها با دوران تجلی سینما در عصر قبل از ظهور «کووید 19» رقم بشدت کم و اسفباری است اما چاره‌ای جز پذیرش این نکته نیست که در عصر تعطیل بودن سالن‌های سینما در جهان باید به همین ارقام جزئی هم با دیده تحسین نگریست و معتقد بود که حتی با همین فیلم‌های مستقل و کم هزینه و فاقد جاه‌طلبی هم می‌توان هنر سینما را حفظ و جایگاه آن را برای روزهای روشن‌تر و پررونق‌تر بعدی تثبیت کرد.
یک ارتباط خطرناک
«دندان شیری»‌ را که فیلمی 120 دقیقه‌ای است و براساس نمایشنامه‌ای با همین نام نوشته ریتا کالینجاس ساخته شده، شانون مورفی کارگردانی کرده و عجیب است که این هنرمند زن جوان استرالیایی در نخستین تجربه کارگردانی‌اش در زمینه فیلم‌های بلند اینگونه حرفه‌ای و سنجیده عمل کرده است. این کمدی- درام هوشمندانه که با خلق موقعیت‌های جالب و اتفاقات سریع در مسیر داستانش بینندگان را به‌دنبال خود می‌کشاند، از بازی الیزا اسکنلن، توبی والاس، امیلی بارکلی، یوجین گیلفدر، اسی دیویس و همچنین بن مندلسون معروف در نقش های اصلی خود بهره می‌گیرد و پیشتازی در این جمع با الیزا اسکنلن است که نقش اصلی با نام میلا فینلی بازی کرده است. ماجرای فیلم ساده و در عین حال خطیر و هشداردهنده است زیرا ماجرای دل بستن یک دختر 19 ساله بیمار را به مردی جوان به‌ نام موزس نشان می‌دهد که در ظاهر ایرادی ندارد اما در خفا فروشنده موادمخدر و یک خلافکار ذاتی ولی تبهکار جزء است.
تحسین پس از تأخیر
پس از سر و صدای قابل توجهی که دندان شیری در «ونیز 2019» به پا کرد و جایزه برترین هنرپیشه جوان و تازه وارد را برای توبی والاس صید نمود، رقابت استودیوهای متعدد مستقل‌ساز برای تصاحب حق پخش این فیلم آغاز گشت و در این رقابت درنهایت کمپانی‌های کوچک IFC و پیکچر هاوس برنده شدند اما آنها هرگز نمی‌اندیشیدند برای رسیدن زمان اکران عمومی آن باید این قدر صبر کنند و در صف طولانی متضررهای بسط بیماری کرونا و تعطیلی تماشاخانه‌های جهان بایستند و سرانجام به پخش محدود این اثردر درایوین سینماها اکتفا کنند.
آغاز نمایش 7 فیلم تازه اما معمولی
در حالی که سینماهای بسیار پر تعداد امریکای شمالی همچنان در انتظار بازگشایی خود و پخش‌هایی به گستردگی سابق هستند، از اواخر این هفته (پنجشنبه و جمعه) نیز هفت فیلم تازه در سطح این منطقه از دنیا به نمایش درمی‌آیند مثلاً آثار ماه های اخیر فیلم‌های درجه دوم و سوم استودیوها هستند و نه کارهای درجه یک آنها، پرهیز استودیوها از پخش آثار پرهزینه‌شان طبعاً تبعات تلخ رواج کرونا و سقوط شدید اقتصادی در صنعت سینما و بسته بودن سالن‌های نمایش است و وقتی فیلم‌ها مکان‌های زیادی برای پخش ندارند، سازندگان آنها دلیلی برای اکران کارشان نمی‌بینند زیرا در یک پخش محدود و در درایوین سینماها بیشتر از 600 هزار تا 800 هزار دلار فروش برای هر فیلم در یک هفته متصور نیست و پخش فیلم‌هایی با بالای 100 میلیون دلار بودجه ساخت در این مکان‌ها عملاً نوعی خودکشی است که طبعاً استودیوها از آن پرهیز می‌کنند و از همین رو هفته در پی هفته اکران کارهای اصلی‌شان را به تأخیر می‌اندازند تا سرانجام روزی کرونا چنان عقب نشینی کند که بتوان همان پخش های گسترده و در بیش از چهار هزار سالن را برای فیلم‌های مطرح و اصلی کمپانی‌ها به اجرا گذاشت.
به‌هر روی در میان 7 فیلم جدیدی که طی سه چهار روز بعدی در امریکای شمالی به نمایش درمی‌آید، می‌توان به کارهایی همچون «هیچگاه دیر نیست» نسخه جدید «LaBelle Epoque» «ما زامبی‌های کوچکی هستیم»، «میهمان هنرمند» و «دخانیات کار» اشاره کرد.
کارتون‌های پرانرژی
در نقطه مقابل اگر دندان شیری را مظهر یک تلخی واقع گرایانه در جدول پرفروش‌های این هفته سینماهای کرونا زده امریکا و کانادا و مکزیک بینگاریم و طنز تلخ آن را یک هشدار جدی به تمامی جوانان جهان تلقی کنیم، حضور فیلمی کارتونی و 90 دقیقه‌ای به‌نام «سگ ستاره‌ای و گربه پر انرژی» (Stardog and Turbocat) را در همین جدول نیز باید نشانه‌ای از عاری نبودن جدول موفق ترین‌ها از فیلم‌های سرخوش و موضوعات خیالی و شیرین با‌وجود حاکم بودن انواع تلخی‌ها بر دنیای کنونی ارزیابی کنیم. این فیلم با 483 هزار دلار فروش در پی یک ماه اکران در 8 درایوین سینما و شبکه VOD و ایستادن در رده پنجم جدول پولسازان این هفته موضوعی خیالی و بسیار فانتزی دارد و آن رفتن یک سگ وفادار و گربه ماجراجو به یک سفر فضایی و طولانی به قصد یافتن خانه‌ای امن و سیاره‌ای تازه برای خود است اما بن اسمیت در مقام سناریست و کارگردان این فیلم هرگز توضیح نمی‌دهد چنین خانه و مکانی می‌تواند کجا باشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/348895/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه