آریا بانو

آخرين مطالب

عوامل موثر در بروز سرطان سینه پزشکي

عوامل موثر در بروز سرطان سینه
  بزرگنمايي:

آریا بانو - سرطان سینه یکی از بیماری‌هایی است که متاسفانه زنان زیادی با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، پس نیاز است اطلاعات کافی درباره‌ی آن داشته باشید. ما در این مطلب می‌خواهیم این بیماری و علت‌های ابتلا به آن‌را باهم بررسی کنیم.
بیتوته: سرطان سینه یکی از بیماری‌هایی است که متاسفانه زنان زیادی با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، پس نیاز است اطلاعات کافی درباره‌ی آن داشته باشید. ما در این مطلب می‌خواهیم این بیماری و علت‌های ابتلا به آن‌را باهم بررسی کنیم.
سرطان به عنوان یکی از بیماری‌های دوران مدرن، با وجود کنترل بیماری‌های عفونی در تمام کشور‌ها در حال افزایش است. این بیماری در کنار بیماری‌های قلبی هم اکنون به یکی از تهدید‌های جدی سلامت زنان کشور تبدیل شده است.
سرطان سینه چیست؟
سرطان سینه نوعی بیماری است که در آن سلول‌های پستان از کنترل خارج می‌شوند. انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد. نوع سرطان سینه بستگی به این دارد که سلول‌های سینه به سرطان تبدیل می‌شوند.
سرطان سینه می‌تواند در قسمت‌های مختلف پستان آغاز شود. سینه از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: لوبول ها، مجاری و بافت پیوندی. لوبول‌ها غده‌هایی هستند که شیر تولید می‌کنند. مجاری لوله‌هایی هستند که شیر را به نوک پستان منتقل می‌کنند. بافت همبند (که از بافت فیبر و چربی تشکیل شده است) همه چیز را در کنار هم احاطه کرده و نگه می‌دارد. بیشتر سرطان‌های پستان در مجاری یا لوب‌ها شروع می‌شوند.
سرطان پستان می‌تواند در خارج از پستان از طریق رگ‌های خونی و عروق لنفاوی گسترش یابد. وقتی سرطان سینه در سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد، گفته می‌شود که متاستاز شده است.
انواع سرطان سینه:
کارسینوما داکتال تهاجمی
سلول‌های سرطانی در خارج از مجاری به قسمت‌های دیگر بافت پستان رشد می‌کنند. سلول‌های سرطانی مهاجم همچنین می‌توانند در سایر نقاط بدن گسترش یابند یا متاستاز شوند.
سرطان لوبولار تهاجمی
سلول‌های سرطانی از لوبول‌ها به بافت‌های پستان نزدیک می‌شود. این سلول‌های سرطانی مهاجم همچنین می‌توانند در سایر نقاط بدن گسترش یابند.
کارسینوم داکتال درجا (DCIS)
یک بیماری پستان است که ممکن است منجر به سرطان سینه شود. سلول‌های سرطانی فقط در مجاری قرار دارند و به سایر بافت‌های پستان نیز سرایت نکرده اند.
علت سرطان سینه
پزشکان می‌دانند که سرطان پستان هنگامی رخ می‌دهد که برخی از سلول‌های پستان شروع به رشد غیر طبیعی می‌کنند. این سلول‌ها با سرعت بیشتری نسبت به سلول‌های سالم تقسیم می‌شوند و همچنان انباشت می‌شوند و یک توده تشکیل می‌دهند. سلول‌ها ممکن است از طریق پستان به گره‌های لنفاوی یا سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد (متاستاز شود).
سرطان پستان اغلب با سلول‌هایی در مجاری تولید کننده شیر (سرطان مجرای مهاجم) شروع می‌شود. سرطان پستان ممکن است در بافت غده‌ای به نام لوبول‌ها (سرطان لوبولار تهاجمی) یا سایر سلول‌ها یا بافت درون پستان نیز شروع شود.
محققان عوامل هورمونی، سبک زندگی و محیطی را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. اما هنوز مشخص نیست که چرا برخی از افراد که هیچ فاکتور خطری ندارند، به سرطان مبتلا می‌شوند، اما افراد دیگر با عوامل خطر هرگز به سرطان سینه مبتلا نمی‌شوند. این احتمال وجود دارد که سرطان پستان در اثر تعامل پیچیده آرایش ژنتیکی و محیط شما ایجاد شود.
پزشکان تخمین می‌زنند که حدود 5 تا 10 درصد از سرطان‌های پستان با جهش‌های ژن منتقل شده از نسل‌های یک خانواده مرتبط هستند.

آریا بانو


تعدادی از ژن‌های ارثی جهش یافته که می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند، شناسایی شده اند. مشهورترین آن‌ها ژن سرطان سینه 1 (BRCA1) و ژن سرطان سینه 2 (BRCA2) است که هر دو خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند.
اگر سابقه خانوادگی قوی در مورد سرطان سینه یا سرطان‌های دیگر دارید، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای کمک به شناسایی جهش‌های خاص در BRCA یا سایر ژن‌هایی که از طریق خانواده عبور می‌کنند، توصیه کند.
عوامل خطر سرطان پستان چیست؟
مطالعات نشان داده اند که خطر ابتلا به سرطان پستان به دلیل ترکیبی از عوامل است. عوامل اصلی تأثیرگذار بر خطر شما شامل زن بودن و پیر شدن است. بیشتر سرطان‌های پستان در زنانی مشاهده می‌شود که 50 سال و بالاتر دارند.
برخی از خانم‌ها حتی بدون هیچ عامل خطر دیگری که از آن اطلاع دارند، به سرطان سینه مبتلا خواهند شد. داشتن یک عامل خطر به معنای ابتلا به این بیماری نیست و همه عوامل خطر نیز اثر یکسانی ندارند. بیشتر زنان برخی از عوامل خطر دارند، اما بیشتر آن‌ها به سرطان سینه مبتلا نمی‌شوند. اگر عوامل خطر سرطان سینه دارید، با پزشک خود در مورد راه‌هایی که می‌توانید خطر خود را کاهش دهید و غربالگریسرطان سینه صحبت کنید.
عوامل خطری که شما نمی‌توانید تغییر دهید:
پیر شدن: خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می‌یابد. بیشتر سرطان‌های سینه بعد از 50 سالگی تشخیص داده می‌شوند.
جهش ژنتیکی: تغییرات ارثی (جهش) به ژن‌های خاص، مانند BRCA1 و BRCA2. زنانی که این تغییرات ژنتیکی را به ارث برده اند در معرض خطر بیشتری از سرطان سینه و تخمدان هستند.
تاریخچه دوران قاعدگی: دوره‌های اولیه قاعدگی قبل از سن 12 سالگی و شروع یائسگی پس از سن 55 سالگی زنان را در معرض هورمون‌ها قرار می‌دهد و خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.
داشتن سینه‌های سفت: سینه‌های سفت نسبت به بافت چربی دارای بافت پیوندی بیشتری هستند که گاهی اوقات دیدن تومور‌ها در ماموگرافی سخت می‌شود. زنانی که سینه سفت دارند بیشتر از همه به سرطان پستان مبتلا می‌شوند.
سابقه خانوادگی سرطان سینه یا برخی بیماری‌های غیر سرطانی سینه: زنانی که به سرطان سینه مبتلا شده اند، بار دوم احتمال ابتلا به سرطان پستان را دارند. برخی از بیماری‌های غیر سرطانی پستان مانند هایپرپلازی آتیپیک یا سرطان لوبولار درجا با خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه همراه هستند.
سابقه خانوادگی سرطان سینه: در صورت داشتن مادر، خواهر یا دختر (خویشاوند درجه یک) یا اعضای خانواده در طرف مادر یا پدر که به سرطان سینه مبتلا شده اند، خطر ابتلا به سرطان سینه بیشتر است. داشتن یک خویشاوند مرد درجه یک مبتلا به سرطان سینه نیز خطر زن را افزایش می‌دهد.
درمان قبلی با استفاده از پرتودرمانی: زنانی که قبل از 30 سالگی تحت پرتودرمانی سینه (مانند درمان لنفوم هوچکین) قرار داشتند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه در مراحل بعدی زندگی دارند.
عوامل خطر شما می‌توانید تغییر دهید:
فعال نبودن: زنانی که از نظر جسمی فعال نیستند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه دارند.
اضافه وزن یا چاقی بعد از یائسگی: زنان مسن که اضافه وزن دارند یا چاق می‌شوند نسبت به کسانی که وزن طبیعی دارند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند.
مصرف هورمون: برخی از روش‌های جایگزینی هورمون درمانی (آن‌هایی که شامل استروژن و پروژسترون نیز هستند) که در دوران یائسگی انجام می‌شوند می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را در زمان مصرف بیش از پنج سال افزایش دهند. همچنین برخی از دارو‌های ضد بارداری خوراکی (قرص‌های ضد بارداری) برای افزایش خطر سرطان پستان یافت شده اند.
تاریخ بارداری: داشتن اولین بارداری بعد از سن 30 سالگی، تغذیه با شیر مادر و هرگز نداشتن بارداری تمام مدت نمی‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.
نوشیدن الکل: مطالعات نشان می‌دهد که خطر ابتلا به یک زن در سرطان سینه با مصرف الکلی که می‌نوشید، افزایش می‌یابد.
تحقیقات نشان می‌دهد فاکتور‌های دیگری مانند استعمال سیگار، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی که باعث سرطان می‌شوند و تغییر در سایر هورمون‌ها به دلیل کار در شیفت شب نیز ممکن است خطر سرطان پستان را افزایش دهد.

آریا بانو


چه کسی در معرض خطر بالای سرطان پستان است؟
اگر سابقه خانوادگی شدیدی از سرطان پستان دارید یا تغییرات ارثی در ژن‌های BRCA1 و BRCA2 شما وجود دارد، ممکن است شما در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان باشید. همچنین ممکن است شما در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان باشید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/347911/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با متولدین هر ماه چه چیزی حال میده؟

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

بجران کمبود 3 داروی اصلی برای این بیماران

خطر ناباروری با این نوع از رژیم های لاغری

دارالترجمه رسمی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

با 7 مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

کبد سالم با مصرف این ویتامین ها

ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد