آریا بانو

آخرين مطالب

اعداد سلامت را به خاطر بسپارید پزشکي

اعداد سلامت را به خاطر بسپارید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / برخی اعداد نشان دهنده وضعیت سلامت است، این اعداد از کنترل فشارخون تا سلامت قلب را به شما نشان می‌دهد
همه ما می دانیم سلامتی از مهم ترین دغدغه های زندگی است. بسیاری از پزشکان و متخصصان، مطالعات زیادی انجام داده اند وبه اعدادی رسیده اند که برای سلامت مهم و ضروری هستند از جمله شاخص سرایت، عدد فشارخون ،قند خون و... در ادامه به بررسی این اعداد می‌پردازیم:
عدد سرایت (شاخص آر)
عدد سرایت، شاخصی است برای اندازه‌گیری توان شیوع یک عامل بیماری‌زا و متوسط تعداد افرادی که هر فرد آلوده می‌تواند عامل عفونی را به آن ها سرایت دهد. برای مثال سرخک در جامعه‌ای بدون مصونیت، یکی از بالاترین عددهای سرایت را دارد و هر فرد می‌تواند به طور متوسط 15نفر دیگر را آلوده کند.عدد سرایت ویروس کرونا تقریبا 3 است . اگر عدد سرایت بالای یک باشد، موارد ابتلا تصاعدی بالا می‌رود ولی اگر این عدد کم باشد، موارد جدید ابتلا برای ادامه شیوع کافی نیست و بیماری به تدریج فروکش می‌کند.
فشار خون 120 بر 80
آیا می‌دانید شایع‌ترین اختلال متابولیک فشار خون است وامروزه بسیاری از جوانان هم با رعایت نکردن شیوه درست زندگی خود با این قاتل خاموش دست و پنجه نرم می‌کنند؟
همه انسان‌ها از نوزادان تا سالمندان هم ممکن است به فشار خون مبتلا باشند.طبق پژوهش‌های علمی انجام شده فشارخون طبیعی در نوزادان تا یک سالگی باید 90 روی 60 و حداکثر این فشار خون 110 بر 75باشد.درسنین بالاتر مانند سنین 30 تا 34 سال افراد باید دارای فشار خون 122 بر 81 باشند. پس بهتر است این را هم به خاطر بسپارید که با افزایش میانگین سن در افراد، فشار خون هم در آنان افزایش خواهد یافت و در این صورت فشار خون طبیعی برای افراد مسن یعنی از 60 تا 70 سالگی باید 134 بر 87 باشد.
عدد مناسب قند خون
مقدار قند خون در طول روز و شرایط گوناگون متفاوت است. عدد قند خون پایین‌تر از 100 در افراد به معنای نبود بیماری دیابت، بین 100 تا 126 پیش دیابت و بالا‌تر از 130 وجود دیابت در افراد است .
7 تا 8 ساعت خواب
استراحت کافی برای همه مخصوصا افراد شاغلی که در بیرون از منزل به فعالیت مشغول هستند، ضروری است. خوابیدن شبانه به مدت 8 ساعت باعث تامین انرژی بدنتان خواهد شد.
3 وعده غلات
متخصصان تغذیه و رژیم درمانی با توصیه به خوردن سه وعده غلات انسان‌ها را از بیماری‌های قلبی، سکته، سرطان، دیابت و احتمال ابتلا به چاقی نجات می‌دهند.
7 تا 8 وعده سبزی و میوه
مصرف 7 تا 8 وعده میوه جات و سبزی در طول روز مانند سیب، پرتقال، انار و کاهو مخصوصا در زمان آلودگی هوا می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.
هفته‌ای 150 دقیقه ورزش
با انجام فعالیت‌های ورزشی و هوازی مانند پیاده روی‌های تند و طولانی مدت به میزان 150 دقیقه در هفته می‌توانید سلامتی خود را تامین کنید.
2 ساعت بدون تلفن همراه قبل از خواب
خاموش کردن تلفن همراه دو ساعت قبل از خواب، به خواب راحت و بدون دردسر شما کمک می کند. نور آبی صفحه تلفن همراه باعث اختلال در ترشح ملانین و ساعت خواب شما می‌شود.
ماهی،3 بار درهفته
مصرف روزانه 2 گرم امگا 3 خالص می‌تواند افراد مبتلا به میگرن و افسردگی را از شر درد خلاص کند. طبق پژوهش‌های علمی مصرف امگا 3 نه تنها باعث جلوگیری از ابتلای شما به سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود بلکه باعث کاهش اختلالات عصبی و گزگز دست و پا در شما خواهد شد.امگا 3 در انواع ماهی و آبزیان، تخم کدو، تخم کتان ، گردو، فندق، کنجد، برخی از نان ها، آب میوه ها، روغن و تخم مرغ وجود دارد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

رویدادهای نجومی نیمه دوم مرداد 99

بیرانوند: مدیران پرسپولیس صداقت بلد نیستند!

چلسی از منچسترسیتی خرید می‌کند؟

تمرین اختصاصی 6 پرسپولیسی زیرنظر مطهری

اسکوچیچ خشمگین‌تر از همیشه

دومین سوپرگل میری چگونه به ثمر رسید؟

داستان تکراری بختیاری‌زاده و مجیدی

داستان‌واره‌ای از امیر قلعه‌نویی

پاشازاده: بازیکنان شاهین با شلنگ دوش می‌گیرند!

گل بارسلونا خطا بود؛ ناپولی یک پنالتی طلب دارد!

10 بازی برتر که بر اساس کتاب هایی جذاب ساخته شده‌اند

سورپرایز تولد پژمان بازغی با حضور دختر و همسرش در برنامه زنده

تقلید صدای علی پروین توسط یوسف کرمی در برنامه عید همدلی!

بازی پگاه آهنگرانی در فیلم سینمایی «برای مرجان»

چهره ها/ ژست خاص مجری برنامه صبحگاهی

رمزگشایی از خودکشی بازیگر مشهور در «آرزوی رابین»

علی ضیا: همدلی ایرانی ها در دنیا تک است

ویدئو بامزه از ورزش مهران غفوریان و دخترش هانا در منزل

باید در مبارزه با کرونا یک مسیر اعتدالی در نظر بگیریم / طرح پیشگیرانه "شفا" برای مقابله با کرونا

نگرانی از مصیبت موج سوم کرونا؛ شروع موج بعدی بیچارگی است

مصرف خود سرانه دارو و خطر مرگ!