آریا بانو

آخرين مطالب

زندگینامه فردیناند پورشه ، موسس شرکت خودروسازی پورشه مقالات

  بزرگنمايي:

آریا بانو - فردیناند پورشه در سال 1931 شرکت اتومبیل پورشه را تأسیس کرد. وی در اوایل دهه 1920 بر گسترش خط تولید خودروی کمپرسور مرسدس نظارت کرد و بعداً نخستین طرح‌های اتومبیل فولکس‌واگن را به همراه پسرش فردیناند آنتون ارنست پورشه، تکمیل و ارائه کرد.
خلاصه‌ای از زندگی‌نامه و موفقیت‌های فردیناند پورشه
فردیناند پورشه، مهندس خودرو با اصالت اتریشی، در 3 سپتامبر 1875 در مفرسدورف اتریش متولد شد. در سنین جوانی، فردیناند پورشه به فناوری، به‌ویژه برق، علاقه خاصی داشت. پورشه از اواخر دهه 1800 تا 1931، هنگامی‌که شرکت خود را تأسیس کرد، به‌عنوان یک مهندس موفق خودرو فعالیت می‌کرد. در سال 1934، پورشه و پسرش فردیناند آنتون ارنست پورشه برای تهیه اولین طرح‌های اتومبیل فولکس‌واگن همکاری کردند.
علاقه‌ی زودهنگام فردیناند پورشه به اتومبیل

آریا بانو

آریا بانو


فردیناند پورشه متولد 3 سپتامبر 1875 در مفرسدورف اتریش است. وی در جوانی مجذوب برق شد. در سال 1893، هنگامی‌که فردیناند پورشه تنها 18 سال داشت، به شرکت Bela Egger& co که در زمینه‌ی برق فعالیت می‌کرد، وارد شد. این شرکت که در وین قرار دارد، بعداً به Brown Boveri تغییر نام داد. تقریباً در همین زمان، فردیناند پورشه به‌عنوان دانشجوی پاره‌وقت در دانشگاه فنی امپریال در راشنبرگ (که اکنون بانام دانشگاه فناوری وین خوانده می‌شود) ثبت‌نام کرد.
پس از گذشت تنها چند سال در Bella Egger & Co، پورشه – که سرپرستان وی تحت تأثیر مهارت‌های فنی او قرارگرفته بودند، از یک کارمند جز به سمت مدیریت ارتقاء یافت. سال 1897 مملو از نقاط عطف برای پورشه بود. در آن سال، وی یک هاب الکتریکی ساخت؛ مفهومی که بیش از یک دهه قبل توسط مخترع آمریکایی، ولینگتون آدامز، معرفی‌شده بود. فردیناند پورشه موتور ویلچر را در وین امتحان کرد و کار خود را در بخش جدید اتومبیل‌سازی الکتریکی در هافوژن فابریک Jacob Lohner & Co، یک شرکت مستقر در وین که متعلق به ارتش مشترک امپریال و سلطنتی اتریش-مجارستان یا k.u.k است، آغاز کرد. در سال 1898، پورشه وسیله نقلیه الکتریکی Egger-Lohner C.2 Phaeton (که بانام P1 نیز شناخته می‌شود) را توسعه داد. PI اولین اتومبیل برقی بود که به بازار ارائه شد.
در سال 1900، توانایی‌های فردیناند پورشه به‌عنوان یک مهندس توجه جامعه بین‌المللی در پاریس را به خود جلب کرد. استفاده از موتوری که وی طراحی کرده بود برای ایجاد قوه محرکه در وسیله‌ی نقلیه‌ی انتقال نیافته‌ی Hofwagenfabrik Jacob Lohner & Co.’s توانست توجه زیادی را در نمایشگاه بین‌المللی سال 1900 جلب کند. موتور جدید پورشه توانست تحسین گسترده و بین‌المللی را از آن خود کند.
بعداً در سال 1900، پورشه موتور خود را در یک مسابقه روی مدار Semmering، در نزدیکی وین آزمایش کرد و برنده شد. در سال 1902، وی درحالی‌که به‌عنوان سرباز پیاده ذخیره در k.u.k خدمت می‌کرد، بر روی یکی از ماشین‌های طراحی‌شده توسط خود وی، رانندگی می‌کرد.
مهندسی فردیناند پورشه در مسیر موفقیت ادامه یافت. وی پس از نزدیک به هشت سال کار در لوهر، در سال 1906، مدیر فنی شرکت آسترو-دایملر شد. در سال 1923، وی به شرکت دایملر-موتور بورن-گوزل سافت مستقر در اشتوتگارت نقل‌مکان کرد و مدیر فنی و عضو هیئت‌مدیره این مجموعه شد. در آنجا، یکی از نکات برجسته زندگی حرفه‌ای وی، یعنی نظارت بر ساخت خودروی کمپرسور مرسدس اتفاق افتاد. فردیناند پورشه به خاطر دستاوردهای خود موفق به دریافت مدرک دکترا افتخاری توسط دانشگاه فنی امپریال در سال 1917 شد. در سال 1937 به وی جایزه ملی هنر و دانش آلمان اعطا شد.
فرزندان فردیناند پورشه، لوئیز و فری
در سال 1906، فردیناند پورشه که اکنون پدر متأهل یک دختر به نام لوئیز (متولد سال 1904) بود، به آسترو دایملر، در وینر نیوستاد، تغییر مکان داد. وی سه سال بعد در این شهر صاحب پسری به نام فری شد.
فردیناند پورشه مهندس و طراح مبتکر

آریا بانو

آریا بانو


فردیناند پورشه با 17 سال کار مستمر برای یک شرکت بزرگ صنعتی اتریشی که بعداً سمت مدیریت کل آن را به عهده گرفت، اولین لیموزین های آیرودینامیکی و با کارایی بالا را ساخت. شرکت فردیناند پورشه، کامیون‌ها و قطارهای مختلفی را نیز برای ارتش امپراتور اتریش ساخت که برای سفر در هر دو مسیر جاده‌ای و مسیرهای ریلی طراحی‌شده بودند. این شرکت همچنین موتورهای هواپیمایی را طراحی کرد که پس از جنگ جهانی اول در ساخت هواپیماها از آن‌ها استفاده می‌شد. فردیناند پورشه برای این طراحی دکتری افتخاری از دانشگاه وین را دریافت کرد. اولین اتومبیل اسپرت دو نفره، “ساسچا ” که در مسابقات جاده‌ای تارگا فلوریو مقام اول را کسب کرد، نیز از جمله طرح‌های فردیناند پورشه بود.
در سال 1923 به اشتوتگارت نقل‌مکان کرد تا در سمت مدیر فنی در دایملر مشغول به کار شود. در این شرکت فردیناند پورشه مسئولیت توسعه مدل‌های معروف S، SS و SSK را به عهده گرفت. در همین زمان فردیناند پورشه بر روی ساخت موتور کامیون‌ها و موتورهای هوایی نیز نظارت می‌کرد. هنگامی‌که قرارداد وی به اتمام رسید شد، وی به اتریش بازگشت تا به‌عنوان مدیرکل استایر فعالیت کند. در سال 1931 پورشه با بنیان‌گذاری کمپانی خود در اشتوتگارت، به‌صورت مستقل وارد دنیای کسب‌وکار شد.
ساخت یک کمپانی

آریا بانو

آریا بانو

فردیناند پورشه در خلال جنگ جهانی دوم با دولت هیتلر همکاری می‌کرد. پورشه دایملر را در سال 1931 ترک کرد تا شرکت خود را تأسیس کند. بر اساس مستندات تبلیغاتی در آوریل سال 1931، این شرکت Dr. Ing. h. c. F F نام داشت. در سال 1934 همچنین پورشه همکاری خود را با آدولف هیتلر در پروژه “ماشین مردم ” گسترش داد. در آن سال، درحالی‌که به همراه پسرش فردیناند آنتون ارنست پورشه (فری) مشغول گسترش اولین طرح‌های خود برای ماشین فولکس‌واگن بودند، فردیناند پورشه بر روی پروژه “ماشین مردم ” نیز کار می‌کرد. از این زمان به بعد، پدر و پسر با همکاری یکدیگر کمپانی را اداره می‌کردند.
در طول جنگ جهانی دوم، پورشه و پسرش توسط هیتلر به دام افتادند تا یک مخزن سنگین برای برنامه “ببر ” تولید کنند. پورشه نمونه اولیه‌ای را با سیستم رانندگی خودکار پیشرفته ارائه داد که بر روی کاغذ برتر بود اما در میدان نبرد شانسی نداشت. به‌واسطه‌ی نقص‌های بسیار مهم این طرح اولیه، شرکت رقیب (Henschel & Sohn) توانست قرارداد تولید مخازن Panzer را از آن خود کند. نود تا صد مخزن سنگین با طرح پورشه، تحت عنوان پورشه تایگر تولید شد و بعدها برخی از آن‌ها به ناوشکن‌های مخزن (پانزرژگر) موسوم به فردیناند تبدیل شدند. بر روی این ناوشکن‌ها سلاح با برجک Krupps و گلوله‌های 88 میلی‌متر ضدتانک نصب شد تا پیش از آنکه به محدوده‌ی آتش مؤثر برسد، تانک‌های دشمن را منهدم کند.
هنگامی‌که جنگ در سال 1945 به پایان رسید، پورشه توسط سربازان فرانسوی (به دلیل وابستگی به نازی‌ها) دستگیر شد و مجبور شد که حکم 22 ماه زندان را تحمل کند. درحالی‌که وی در زندان بود، فردیناند آنتون بر تولید خودروی مسابقه‌ای جدید، Cisitalia، محصولی از شرکت پورشه نظارت داشت. پس از بازگشت، فردیناند پورشه به پسرش گفت:” همه‌چیز تا آخرین پیچ کامل و دقیق است. اگر منم جای تو بودم، همه‌چیز را همین‌گونه می‌ساختم “. این تیم پدر و پسر در سال 1950 با معرفی ماشین اسپرت پورشه تاریخ‌ساز شدند.
مرگ و میراث فردیناند پورشه

آریا بانو

آریا بانو


پورشه در 30 ژانویه 1951 در 75 سالگی در اشتوتگارت درگذشت. تقریباً 60 سال بعد، در سال 2009، موزه پورشه در زوفن هاوزن، حومه شهر اشتوتگارت افتتاح شد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

برنامه شبانه زنان موفق در دنیا/ موفقیت به سبک افراد معروف

یافته‌های جدید دانشمندان درباره ماسک

تشخیص بیماری از طریق بازدم به کمک نانو ذرات هوشمند

یک لکه خورشیدی در حال چرخش به سمت زمین است

افزایش احتمال ابتلای کودک به اوتیسم با مصرف ماریجوانا در دوران بارداری

سازمان جهانی بهداشت در مورد واکسن روسی کرونا چه می‌گوید؟

مسی سوژه شد!

یحیی و لیست اینترنتی خرید ستاره برای پرسپولیس

عطش پرسپولیسی‌ها برای پیروزی در بازی درون‌تیمی

وکیل مربیان کروات پرسپولیس منتظر دریافت نامه فیفا

طعنه ستاره بایرن به خاطر سوال درباره لئو مسی!

تبریک جالب حساب رسمی لیگ برتر انگلیس به جهانبخش

اتهام جنجالی پرسپولیس علیه استقلال

بایرن مونیخ- بارسلونا؛ ببر، قهرمان شو!

سوال پسر ستین از گاوهای مزرعه پدر؛ بارسا قهرمان می‌شود؟

یک بازیکن پاری‌ سن ژرمن کرونا گرفت

امید ابراهیمی در تمرین سایپا

افت فاحش نفتی‌های لیگ برتر در نیم فصل دوم

آذری: پول مفت به بازیکن چاق نمی‌دهم

پرسپولیس به پرداخت 200 هزار یورو پیش پرداخت برانکو محکوم شد!

تارتار: بازیکنانم 7 ماه پولی نگرفتند، چطور انگیزه ایجاد کنم؟

زنیت با سردار آزمون به پیروزی رسید

بازگشت دیاباته به تمرین استقلال و تشکر مجیدی از بازیکنان

بازگشت بشار به تمرینات گروهی

شجاع به پر و پای سیدجلال پیچید

گاسپرینی: مقابل PSG یک ایتالیا حامی ماست

هافبک سابق بایرن مونیخ به تاتنهام پیوست

قایدی: گلزنی بلدم؛ نیاز به گول‌زنی داور ندارم

هیچ مجوزی برای برگزاری نمایشگاه کتاب صادر نشده است

دو خط کتاب/ هر روز بیشتر در خاطرات گذشته فرو می‌روم

صوت/ داستان «جین ایر» اثر شارلوت برونته _ قسمت دوم

شاعرانه/ چه بگویم که کمی خوب شود حال دلم؟

بازگرداندن یک کتاب به کتابخانه پس از 37 سال!

بالاخره زبان سرخ اسدالله علم سرِ سبزش را به باد داد

خاطره‌بازی با فیلم قدیمی «دل نمک»

چهره ها/ بهرام افشاری در کنار کارگردان فیلم «صحنه زنی»

چهره ها/ نگاه نافذِ حامد سریال «آقازاده»

چرا تنابنده ارسطوی محبوب «پایتخت» را قاچاقچی کرد؟

حمید لولایی استادِ «داداش‌جان» در «بچه‌ محل» شد

چهره ها/ ژست مونا فرجاد برای عکس گرفتن

چهره ها/ طرحی جالب از خانم دارابی و آقای جبلی در «ورود آقایان ممنوع»

مهمانانی که به فصل جدید «چهل تیکه» می‌آیند

شکست مطلق جایگزین «نود» در شبکه سه

چرا آناهیتا افشار بازی در «هفت و نیم» را قبول کرد؟

چهره ها/ علل محبوبیت ماه‌چهره خلیلی از نظر مژده خنجری

چهره ها/ یکتا ناصر در ورژن بدجنس «آوا»

آثاری که بهناز جعفری آرمان‌هایش را در آن‌ها می‌دید

سکانسی از بازی علی نصیریان و علیرضا خمسه در «روز باشکوه»

افشاگری از هزینه «ما همه با هم هستیم»؛ 27 میلیارد تولید، 3 میلیارد بازگشت سرمایه!

چهره ها/ داستان هانیه غلامی و ماجراهای فضای مجازی