آریا بانو

آخرين مطالب

با وجود کرونا اوقات فراغت تابستانی بچه ها را چطور پر کنیم؟ اجتماعي

با وجود کرونا اوقات فراغت تابستانی بچه ها را چطور پر کنیم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / پیشنهادهایی به والدین برای پُربارکردن اوقات‌فراغت فرزندشان در تابستان امسال است.
اگر سال‌های قبل می‌شد با ثبت‌نام کودکان در کلاس‌های متنوع، اوقات فراغت آن‌ها را پر کرد امسال تعداد کلاس‌هایی که برای بچه‌ها برگزار می‌شود، بسیار محدود است. با توجه به این نکته غالب کودکان این تابستان را در خانه خواهند بود. در برنامه تابستانی امسال، بهتر است حداقل سه بخش متفاوت را برای فرزند دبستانی خود در نظر داشته باشید؛ زمانی برای آموختن مهارت‌های جدید، زمانی برای مرور برخی مباحث درسی و قسمت سوم، وقتی برای بازی و فعالیت‌های آزاد. اما چطور می‌توانیم برنامه تابستانی برای کودکان دبستانی خود ترتیب دهیم که هم به آن‌ها خوش بگذرد و هم بتوانند در این فرصت، مهارت‌هایی را بیاموزند و در کنار آن برای سال تحصیلی جدید هم آمادگی نسبی پیدا کنند؟ در پرونده امروز زندگی سلام در پی پاسخ به این سوالات هستیم.
کلاس‌ها را به خانه بیاورید!
چند توصیه به والدینی که دوست دارند در تابستان امسال، فرزندشان مهارت‌های جدیدی را در خانه یاد بگیرد
کلاس‌های تابستانی به صورت معمول، فرصتی بود که بچه‌ها می‌توانستند مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرند اما امسال که بیشتر آن‌ها تعطیل هستند، بسیاری از والدین ممکن است با افسوس به روزهایی که در حال سپری هستند، نگاه و تصور کنند امسال تابستان، فرزندشان فرصتی برای یادگیری مهارت‌های جدید یا تجربه فعالیتی متفاوت را نخواهد داشت. اگر شما هم چنین تصوری دارید، اولین پاسخ ما به شما این است: خودتان را دست کم نگیرید!
آستین‌ها را بالا بزنید
هر کدام از ما در طول سال‌ها مهارت‌هایی را آموخته‌ایم؛ مهارت‌هایی که شاید حالا خیلی هم به چشم ما نیایند. از این فرصت تابستان استفاده کنید و هفته‌ای دو سه نوبت را برای آموزش این مهارت‌ها به فرزندتان ترتیب دهید و نکاتی را هم که در ادامه مطرح می‌شود مدنظر داشته باشید.
دنبال عناوین دهان‌پرکنی مانند روباتیک، آموزش زبان خارجی و ... نباشید. آموزش مهارت‌های روزمره و ساده را هم جدی بگیرید و مواردی مانند خیاطی (دوختن درز، دوختن دکمه، دوختن کیسه ساده و ... )، باغبانی (کاشت دانه، قلمه زدن، شناخت علف هرز و کندن آن، آبیاری و ... ) را هم در فهرست بیاورید.
انجام فعالیت‌هایی مانند خیاطی و گلدوزی می‌تواند کمک کند تا هماهنگی چشم و دست در فرزند شما تقویت شود. این موضوع ارتباط مستقیمی با خوانا نویسی و خوش‌خطی فرزند شما دارد. پس در آموزش این موارد به فرزندان پسر خود هم کوتاهی نکنید.
آشنایی دختربچه‌ها با مسائل فنی و مواردی مانند سرویس کردن کولر و تعمیر یک وسیله برقی، می‌تواند اعتماد به نفس آن‌ها را تقویت کند و به آن‌ها فرصت دهد توانمندی‌های خود در حوزه‌های مختلف را کشف کنند، پس به تصور پسرانه بودن برخی فعالیت‌ها، آن‌ها را از کسب تجربه محروم نکنید.
این روزها کتاب‌های خوبی برای آموزش مهارت‌های اجتماعی در بازار وجود دارند. کتاب‌هایی که می‌توانید با صرف هزینه‌ای معقول آن‌ها را تهیه و با کمک آن‌ها با فرزند خود مهارت‌هایی چون مدیریت احساسات، خودآگاهی، همدلی، حل مشکلات، تفکر خلاق و ... را تمرین کنید.
بسیاری از سایت‌ها این روزها فهرستی از فعالیت‌هایی را که می‌توانیم با فرزندان دبستانی‌مان انجام دهیم، به صورت رایگان در اختیار ما قرار می‌دهند. از اینترنت برای پیدا کردن ایده‌های جدید یا آموختن روش آموزش برخی مهارت‌ها کمک بگیرید.
تقویت مهارت‌های درسی را فراموش نکنید
با کمک بازی و فعالیت‌های لذت‌بخش به سراغ تقویت مهارت‌های درسی فرزندتان بروید
برخی مهارت‌های درسی دبستان، می‌توانند به آسانی در خانه تقویت شوند. مهارت‌هایی چون جمع و تفریق‌های یک رقمی، دو رقمی و سه رقمی، جدول ضرب، روان‌خوانی و املا. اما در عین حال اگر قرار باشد در قالب‌هایی خشک از کودکان خواسته شود این کارها را انجام دهند، به صورت معمول آن‌ها مقاومت بالایی برای انجام کار دارند. چند روشی که در ادامه مطرح خواهد شد، می‌تواند به شما کمک کند با صرف کمی وقت، فعالیت‌های مناسبی را در این زمینه برای فرزندتان برنامه ریزی کنید.
تقویت جمع و تفریق و ضرب
به احتمال زیاد شما هم فعالیت‌های رنگ‌آمیزی عددی را دیده‌اید؛ نقاشی‌هایی بی‌رنگ که داخل هر بخش آن عددی نوشته و سپس از کودک درخواست شده به عنوان مثال عدد 2 را سبز و 3 را قرمز کند. تهیه این سبک فعالیت‌ها برای تقویت جمع و تفریق یا ضرب کار چندان دشواری نیست و فقط کمی حوصله می‌خواهد.نقاشی ساده‌ای بکشید، داخل هر بخش جمع و تفریقی بنویسید و در کنار نقاشی، متناسب با نتیجه جمع و تفریق‌ها، اعداد را کدگذاری کنید. به عنوان مثال هر کجا حاصل جمع یا تفریق 6 بود، آبی شود، هر کجا 12 بود، صورتی شود و به همین ترتیب ادامه دهید. برای جدول ضرب هم می‌توانید چنین روشی را استفاده کنید.
تقویت روان‌خوانی
چند پیشنهاد طلایی هم می‌تواند فعالیت کتاب خوانی را در تابستان جذاب‌تر کند و البته باعث شود در کنار روان‌خوانی، مهارت‌های دیگر فرزندتان چون نوشتن و درک مطلب هم تقویت شود.
برای کتاب‌های داستان فرزندتان، 4 یا 5 سوال طرح کنید و از او بخواهید بعد از خواندن، به سوالات پاسخ دهد. البته سوالات را بسیار دشوار یا نیازمند نوشتن زیاد در نظر نگیرید.
از فرزندتان دعوت کنید کتابی را بخواند و بعد خلاصه آن را برای اعضای خانواده(حضور همزمان پدر و مادر اهمیت زیادی دارد) ارائه دهد. می‌توانید از ارائه او با گوشی فیلم بگیرید. فیلم گرفتن می‌تواند به فرزندتان انگیزه دهد تا کار را جدی‌تر بگیرد. در عین حال که به عنوان فعالیتی دیگر، می‌توانید آن فیلم را تماشا و سپس درباره نقاط قوت و ضعف ارائه با فرزندتان صحبت کنید.
کتاب‌هایی را مشخص کنید و به فرزندتان بگویید تا از آن‌ها، چهار یا پنج سوال طرح کند و شما به آن‌ها پاسخ دهید.
ساخت کتاب داستان یکی دیگر از فعالیت‌های پیشنهادی است. البته انتظار نوشتن هر هفته یک کتاب را از فرزندتان نداشته باشید، همین که در طول این زمان، سه یا چهار نوبت هم این فعالیت را انجام دهد، خوب است.
اگر فرزند دبستانی‌تان خواهر یا برادر کوچک دارد، از او دعوت کنید برای خواهر یا برادرش کتاب‌ها را بلندخوانی کند. در زمان بلندخوانی هم در پی تذکر بابت همه‌ اشتباهات او نباشید. تذکر زیاد باعث کاهش انگیزه او برای تکرار این فعالیت خواهد شد.
از امکانات دوروبرتان غافل نشوید
در خانه هم می‌شود برنامه‌هایی جذاب و جدید برای کودکان ترتیب داد، کافی است نگاهی متفاوت داشته باشید
همه‌ ما در دور و بر خودمان امکاناتی داریم که در حالت معمول به آن‌ها بی‌توجهیم. در حالی‌که همین امکانات در شرایطی مانند تابستان امسال می‌توانند بسیار به کار بیایند و کار ما را آسان‌تر کنند. در زمان برنامه‌ریزی برای این تابستان این نکات را هم در نظر داشته باشید.
هوشمندانه از گوشی هوشمند استفاده کنید می‌توانید برنامه فیلم‌سازی را با فرزندتان اجرا کنید. موضوعی را انتخاب کرده، فیلم‌برداری کنید و سپس با کمک اپلیکیشن‌های ادیت فیلم، روی آن موسیقی بگذارید، آن را ادیت و سپس نتیجه نهایی را در جمع خانوادگی تماشا کنید. در کنار این فعالیت، این روزها اپلیکیشن‌های آموزشی برای بسیاری از فعالیت‌ها مانند نقاشی، رشته‌های ورزشی و ... هم وجود دارد.
دوره‌های آنلاین مناسب را پیدا کنید
این روزها برخی مراکز، دوره‌های آموزشی خود برای کودکان و نوجوانان را به صورت آنلاین برگزار می‌کنند. متناسب با علایق فرزندتان و امکاناتی که در اختیار دارید، می‌توانید او را در چنین دوره‌هایی ثبت نام کنید. البته غالب این دوره‌ها برای کودکان سال‌های پایانی دبستان و بزرگ‌تر است چراکه کودکان کوچک‌تر کمتر می‌توانند از دوره‌های مجازی بهره کافی را ببرند و در عین حال صرف زمان زیاد پای رایانه و صفحات نمایشی در سنین پایین‌تر عوارض بیشتری می‌تواند داشته باشد.
از قابلیت‌های نزدیکان خود غافل نشوید
هر چند این روزها رفت و آمدهای ما بسیار محدود شده اما باز هم با تعدادی از نزدیکان رفت و آمد داریم. اگر در نزدیکان خود کسی را سراغ دارید که فرزندی هم‌سن فرزند شما دارد، به او پیشنهاد برگزاری کلاس‌های تابستانی را به نوبت بدهید. یک روز در هفته شما برای فرزندان خود و فرزندان او کلاسی برگزار کنید و روز دیگر او کلاسی برگزار کند. با این کار هم کودکان شما تجربه غنی‌تری خواهند داشت و هم شما زمانی برای رسیدگی به سایر اولویت‌های خود پیدا می‌کنید. البته در هر رفت و آمدی حواس‌تان به رعایت نکات بهداشتی باشد.
مشکلات تابستان‌کرونایی را بپذیرید
اگر می‌خواهید تابستان کم‌تنش و البته پرباری در کنار فرزندان‌تان داشته باشید، چند نکته را باید در نظر بگیرید
تابستان امسال محدود شدن کلاس‌های آموزشی و رفت و آمدها، به اندازه کافی به همه‌ ما فشار وارد می‌کند. این ایده که بیاییم خودمان برای این تابستان برنامه‌ریزی کنیم، می‌تواند تبدیل به عامل جدیدی برای افزایش فشار شود. توجه به نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود، می‌تواند کمک کند تا دیدی واقع‌گرایانه‌تر درباره این تابستان داشته باشیم.
انتظار اختصاص زمان زیادی را برای آموزش به فرزندتان به شکل روزانه نداشته باشید. صرف زمانی محدود اما با کیفیت با فرزندتان، بسیار بهتر از صرف زمان زیاد اما با بی‌حوصلگی است.
از سرزنش خود، مقایسه خود با دیگران و افسوس خوردن بابت شرایط پیش‌آمده، خودداری کنید. این رفتارها تنها شما را عصبی می کند و نارضایتی را در شما افزایش می‌دهد.
کمال‌گرایی در آموزش، تنها رابطه شما با فرزندتان را تخریب می‌کند. پس به وقت آموزش به فرزندتان خیلی سخت نگیرید. این تابستان آخرین فرصت فرزند شما برای آموختن مهارت‌ها نیست، پس اگر چیزی را به خوبی یاد نمی‌گیرد، به او زیاد سخت نگیرید.
برای هر روز، نهایت دو یا سه فعالیت که نیاز به صرف وقت مستقیم توسط شما را دارد، در نظر بگیرید. زمان‌های بازی آزاد، نه فقط برای فرزندتان ضروری است که به شما هم فرصت می‌دهد به اولویت‌های دیگر زندگی خود برسید.
مکتوب کردن برنامه‌ هفتگی به آرامش بیشتر فرزند شما و خود شما کمک می‌کند. با همفکری یکدیگر، برنامه بنویسید و آن را جایی جلوی چشم نصب کنید.
سخنی با پدرهای معمولا سرشلوغ امروزی
پدران هم باید زمان باکیفیت و مفیدی را این تابستان با فرزندانشان داشته باشند
تمام نکاتی که تا به این‌جا گفته شد، می‌تواند هم توسط مادر و هم پدر انجام شود اما از آن‌جا که به صورت معمول متاسفانه پدران خود را در تربیت فرزندان دست کم می‌گیرند، ناچاریم تاکید دوباره‌ای بر لزوم مشارکت پدران در این روزها داشته باشیم. به عنوان پدر بهتر است چند توصیه‌ای را که در ادامه مطرح خواهد شد، در نظر داشته باشید.
تسلیم باورهای نادرست نشوید: هیچ مطالعه علمی‌ تا به امروز نتوانسته نشان دهد که پدران توان صرف وقت باکیفیت با فرزند خود را ندارند یا این‌که نمی‌توانند با صبوری و حوصله به فرزند خود موضوعی را آموزش دهند. پس این تصورات نادرست را کنار بگذارید و به خودتان فرصت دهید.
خود را دست کم نگیرید: هر پدری مجموعه مهارت‌هایی را بلد است که می‌تواند به فرزندش آموزش دهد؛ از تمیز کردن خودرو، سرویس کردن برخی وسایل مانند کولر، موتورسیکلت و ... بگیرید تا نجاری و مهارت‌های کار با رایانه. پدران عزیز؛ خود و مهارت‌های خود را دست کم نگیرید، فرزند شما می‌تواند این تابستان از شما نکات زیادی بیاموزد، پس دست به کار شوید.
با برنامه، وقت صرف کنید: برخی پدران می‌گویند هر بار برای آموزش موضوعی به فرزندشان تلاش می‌کنند، کار به عصبانیت و دلخوری می‌کشد. اگر شما هم چنین مشکلی دارید چند نکته را در نظر بگیرید. خستگی و نگرانی‌های شخصی شما، تاثیر بسیار منفی بر میزان حوصله و صبر شما دارد. پس به وقت خستگی از خود انتظار صبوری نداشته باشید. برای زمانی که می‌خواهید با فرزندتان صرف کنید، برنامه‌ریزی قبلی داشته باشید. وسایل لازم را آماده و زمان آن را به کمتر از یک ساعت در هر نوبت محدود کنید. با رعایت این نکات احتمال دلخوری و عصبانیت شما کاهش محسوسی پیدا می کند.
نویسنده : نرگس عزیزی| کارشناس ارشد مشاوره

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/344650/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

بچه‌های آفریقایی را از چه می‌ترسانید؟

نمونه‌ ای از کلمات روسی که وارد فارسی شده و ما استفاده می‌کنیم

4 گوشه دنیا/ بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از 72سال غیبت

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

چند تصویر جالب از دخترانی که امروز کنکور داشتند

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

برونو فرناندز نابغه خلاق منچستریونایتد

هینن سرمربی تیم ملی والیبال چین شد

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

لایف استایل یک روز غیر کاری هانیه غلامی از صبح تا شب / خنده های پدر و مادر تایید یا تکدیب ؟

دکوراسیون میز تلویزیون دیواری خانه سارا صوفیانی در روز تولد همسرش / چیدمان زیبا و منحصر به فرد

متن احساسی و عاشقانه میترا ابراهیمی همسر پیمان قاسم خانی برای تولد 27 سالگی خواهرش

رونمایی از نوه زیبا و بانمک مهدی هاشمی بازیگر افسانه سلطان و شبان/ ماشالا عین پدر بزرگش هنرمنده

کنکور 1403 آغاز شد | جزئیات مهم آزمون سراسری امسال از زبان وزیر علوم

آهنگ جدید و دلی سهیل مهرزادگان به نام «باهام بد تا کرد»

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

رازهای جالبی از تایتانیک که شاید هرگز درباره‌اش نشنیده باشید

فرآیند تولید دیگ و ماهیتابه با قوطی فلزی نوشابه توسط کارگران پاکستانی

زیبایی پارک هینویاما در ژاپن

یک غذای فوری با نان تست

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

افزایش ماندگاری رنگ مو با 12 ترفند کاربردی

شرط ژاوی مشخص شد

سرمربی ازبکستان: ایران یکی از بهترینهای جهان

بحران در کاتالان

واکنش طنز نشریه بارسایی به ماندن ژاوی

مهدوی به عنوان مربی در تیم شهداب ماند

رقابت ساره جوانمردی با ستارگان مطرح پاراتیراندازی جهان

نبی: پرسپولیس در دهه 70 خصوصی بود