بازیگران و خوانندهها چگونه سفیران برندهای تبلیغاتی میشوند؟
فرهنگی هنری
بزرگنمايي:
آریا بانو - شهرآرا آنلاین / نوید محمدزاده، امین حیایی، سیروان خسروی، پژمان جمشیدی و … . اینها علاوهبر بازیگر و خواننده، سفیر هم هستند؛ سفیر برندهای تبلیغاتی. تمام اعداد و ارقام این گزارش در حد حدس و گمان است، چرا؟ چون هنرمندان در ایران برخلاف دیگر کشورها، هیچ شفافیتی درباره قراردادهای تبلیغاتی خود ندارند.
«محرمانه» پیوست همیشگی قرارداد تبلیغاتی سلبریتیها با شرکتهای مختلف است.
داستان محرمانه بودن قراردادها و مراودات مالیای که نباید محرمانه باشند، بیخیال میشویم وگرنه حرف برای گفتن بسیار است.
مثلا باید بگوییم که چرا قرارداد سرمربی تیم ملی فوتبال با فدراسیونی که تمام هزینههای آن از جیب مردم میشود باید محرمانه باشد تا بعد از فسخ قرارداد متوجه شویم که جناب سرمربی روزی 500 میلیون تومان برای هدایت تیم ملی که در آستانه حذف از مرحله مقدماتی جام جهانی قرار دارد، دستمزد دریافت کرده است.
روی بورس بودن سلبریتی
مهمترین عامل؛ میزان محبوبیت و روی بورس بودن فعلی سلبریتی مورد نظر است.
مثلا امیرحسین آرمان، بازیگر جوانی که تا همین سال پیش کمتر کسی اسم او را شنیده بود، با حضور در سریال شبکه نمایش خانگی «مانکن» به شهرت نصفه و نیمهای رسید و البته به سفیر تبلیغاتی یک شرکت تولید البسه مردانه تبدیل شد.
آپشن های مختلف درقرارداد
گاهی حضور یک بازیگر یا ورزشکار به یک بیلبورد تبلیغاتی خلاصه میشود، ولی بیشتر اوقات یک برند، آپشنهای مختلفی در قرارداد قرار میدهد.
مثلا امین حیایی حالا به عنوان سفیر برند بیژن انتخاب شده است. او هم تیزر تبلیغات تلویزیونی سس بیژن را بازی میکند، هم برای این برند روی بیلبورد رفته و هم در برنامههای افتتاحیه این شرکت حضور پیدا میکند.
مثلا 5 مرتبه حضور خارج از تهران در برنامههای این شرکت، بازی در 2 تیزر یک دقیقهای و؛ که کمیت آنها تأثیر زیادی در رقم قرارداد دارد.
حضور در برنامه افتتاحیه
معمولا این سلبریتیها به صورت پکی از سوی شرکتهای تبلیغاتی به افراد مختلف پیشنهاد میشوند!
به صورت پکی یعنی دو سه بازیگر درجه 2، 3 را میگذارند کنار یک چهره شناخته شدهتر و مبلغی برای حضور در برنامه افتتاحیه فلان رستوران یا فلان مجتمع تجاری بگیرند.
برای اینکه متوجه منظورمان شوید، یادتان بیاید که در مشهد پوریا پورسرخ، بهنوش بختیاری، نعیمه نظام دوست و… پای ثابت مراسم افتتاحیه بیشتر مراکز تجاری هستند.
کی چقدر میگیره؟
حالا برسیم به اعداد و ارقام. امین حیایی که مدتهاست فیلم و سریال روی بورسی بازی نکرده است با داوری برنامه عصر جدید به روزهای اوج محبوبیتش برگشته است.
حضور پرلایک و کامنت او در کلیپهای اینستاگرام باعث شده است تا برند بیژن برای حضور او در تیزرهای تبلیغاتیاش هزینه بیشتری کند.
شنیدهها نشان میدهد که او عددی بین 600 تا 700 میلیون برای یک سال با این برند قرارداد بسته است.
سیروان و زانیاز خسروی هم چندسالی میشود که همه جوره در تبلیغات برند «سان استار» حضور پیدا میکنند و نقش اول شناخته شدن این برند در بین عموم مردم هستند.
قرارداد سیروان با سان استار آنقدر پیچیده بود که حتی این خواننده بلیط فروشی کنسرتهای خودش را هم با سایت زیرمجموعه این برند انجام میداد تا معلوم شود این همکاری به صورت مشارکت در سود از فروش این برند است.
میگویند درآمد سیروان از این قرارداد تا سالی 5 میلیارد هم رسیده است.
مبلغ قرارداد تبلیغاتی، بیشتر از قراردادهای شغل اصلی!
حتما متوجه شدید که دستمزد سلبریتیها از قرارداد تبلیغاتی معمولا بیشتر از قراردادهای شغل اصلیشان است.
گفتیم که روی بورس بودن، فاکتور بسیار مهمی در میزان دستمزد یک چهره است برای همین مثلا محمدرضا گلزار سال 96 برای قرارداد با یک شرکت نوشیدنی به نام سانی نس که تحت مدیریت همان رئیس سان استار است، حدود یک میلیارد دستمزد گرفته است. دستمزدی که به دلیل اکران «سلام بمئی» حسابی بالا رفته بود.
همین موضوع روی بورس بودن برای مهدی رحمتی در روزهایی که نیمکت نشین حسینی در استقلال شده بود، حسابی حاشیه ساخت.
میگفتند رحمتی با یک شرکت تبلیغاتی قرارداد بسته و شرط این برند برای اکران بیلبوردها، حضور او به عنوان دروازهبان اصلی استقلال است.
همان روزها بود که حسینی با حواشی زیاد نیمکتنشین شد و مهدی رحمتی به عنوان دروازهبان اصلی آبیها به ترکیب اصلی برگشت.
حواشی نوید با تبلیغ سنایچ!
هیچ کسی از نوید محمدزاده که تا به امروز هیچ سریال تلویزیونی بازی نکرده و همیشه سعی کرده است کلاس کاری خود را حفظ کند، انتظار حضور در تیزر تبلیغاتی نداشت و دوم اینکه دستمزد محمدزاده که ستاره اصلی این روزهای سینما و تئاتر است، حسابی کنجکاوبرانگیز است.
برای دلیل اول بگوییم که حضور چهرههای مطرح سینمای دنیا هم در تبلیغات کاملا طبیعی است و خب نوید محمدزاده تا به امروز پیشنهادهای مختلفی را رد کرده و احتمالا قدمت برند سنایچ و اینکه او از کیفیت محصولات این شرکت کاملا مطمئن است، دلیل اصلی قبول کردن این پیشنهاد از سوی اوست.
درباره دستمزد او هم گفته میشود که رقمی حدود یک میلیارد و 500 میلیون برای حضور در تیزر تبلیغاتی و بیلبوردهای این شرکت دریافت کرده است.
-
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱:۵۸
-
۳۸ بازديد
-
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/343774/