آریا بانو

آخرين مطالب

ادای احترام سینما به امام خوبی‌ها فرهنگی هنری

ادای احترام سینما به امام خوبی‌ها
  بزرگنمايي:

آریا بانو - صبح نو / آمده‌ام، آمدم‌ ای شاه پناهم بده... خراسان در شب میلاد امام رئوف، عزیزترین جای عالم است. عطر زعفران و گلاب، عود و اسپند از زمین به آسمان راه می‌گشاید و تمام عرش‌نشینان، چراغانی شهری را به هم نشان می‌دهند که خورشیدی عالم تاب در خاکش پرتوافشانی می‌کند. یا غریب‌الغربا، دل‌های بی‌پناه‌مان را که چون آبگینه‌های شکسته در پهنای گیتی سرگردانند، در پای ضریح مقدست آشیان ده که وجودمان محتاج پرکشیدن به سوی تو و پروردگارت است. این شب‌ها مشهد مقدس حال و هوایی دیگر دارد و نه‌تنها در زمین بلکه از آسمان هم صدای تهنیت گفتن ملائک به گوش می‌رسد و شکوفا‌شدن غنچه دیگری از گل‌های بوستان ولایت که فضای عالم را معطر ساخته بود، بشارت می‏‌دهند.
پرداختن به زاویه‌های زندگی امام رضا؟ع؟ و حضور معنوی او در زندگی مردم، همواره یکی از سوژه‌هایی بوده که مدنظر سینماگران کشورمان قرار گرفته است. فیلم‌ها، سریال‌ها و مستندهای بسیاری در این زمینه ساخته شده که هر سال همزمان با ولادت امام
رضا ؟ع؟ از شبکه‌های سیما پخش می‌شود. «صبح‌نو» نیز به بهانه تولد ضامن آهو به معرفی فیلم‌هایی پرداخته که از امام رضا؟ع؟ می‌گویند.
هر شب تنهایی
«هر شب تنهایی» عاشقانه‌ای از رسول صدرعاملی و محصول سال 1386 است. داستان فیلم درباره عطیه زنی مدرن و امروزی است که دچار بیماری سخت سرطان شده و میان اعتقاد و ندای قلبش مانده است. او با بی‌تفاوتی کامل همراه با همسرش به مشهد سفر کرده و این سفر، زندگی جدیدی را در او آغاز می‌کند.
«هر شب تنهایی»، از آن دست فیلم‌هایی است که با وجود انتخاب داستانی مذهبی، در حد فیلم‌های کلیشه‌‌ای و سفارشی باقی نمی‌ماند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ حرف‌هایی که با ظرافت لابه لای داستان و دیالوگ‌ها تنیده شده است، بدون اینکه مانیفست واضح و اغراق‌آمیزی از مذهب و معجزه ارائه دهند. این اثر را باید در قالب محتوایی خودش بررسی کرد. در نگاه اول ساخته رسول صدرعاملی فیلمی است با ساختاری کاملاً حرفه‌‌ای، و ذکاوت فیلمساز آنجاست که با وجود پررنگ‌بودن المان‌های مذهبی از کلیشه‌های مرسوم چنین فیلم‌هایی چه در قاب‌بندی هر پلان و ساختار فیلم و چه در محتوا فاصله می‌گیرد. این اثر به شدت با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. لیلا حاتمی و حامد بهداد بازیگران این اثر سینمایی هستند.
شب
فیلم سینمایی «شب» نیز مانند «هر شب تنهایی» اثری از رسول صدرعاملی است که نگارش آن را کامبوزیا پرتوی برعهده داشت. داستان فیلم درباره گروهبانی است که باید مجرمی را تحویل مراجع قضایی بدهد اما بنا به شرایطی مجبور می‌شود شبی را در یک مهمانخانه قدیمی که توسط فردی به نام سید اداره می‌شود، سپری کند. «شب» در مجموع سه شخصیت محوری دارد که مخاطب می‌تواند به راحتی با آنها همراه شود. این فیلم نیز در مشهد مقدس و حرم امام رضا؟ع؟ فیلمبرداری شده است. «شب» از جمله آثار سینمایی صدرعاملی است که توانست در بیست‌و‌ششمین دوره از جشنواره فیلم فجر عنوان بهترین بازیگر مرد را نصیب امین حیایی کند. همچنین این فیلم سینمایی جایزه بهترین فیلم را در جشنواره مذهب ایتالیا کسب
کرده است.
در انتظار معجزه
«در انتظار معجزه» آخرین فیلم از سه‌گانه رسول صدرعاملی درباره مشهد مقدس است. داستان این فیلم درباره زن وشوهری است که فرزند بیمارشان را برای شفایافتن به پابوس امام رضا ؟ع؟ می‌برند اما به خاطر نفرت از یکدیگر به حرم حضرت ؟ع؟ مشرف نمی‌شوند. بیتا فرهی، حمید فرخ‌نژاد و پریوش نظریه از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. این اثر نیز در سی‌امین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و توانست نظر برخی مخاطبان را به خود جلب کند.
روز هشتم
فیلمنامه این فیلم 90 دقیقه‌ای را که مهدی کرم‌پور کارگردانی‌اش کرده، صادق کرمیار نوشته و خسرو نقیبی آن را بازنویسی کرده است، درباره سه شخصیت به نام‌های شکوهی، رستمی و زینت است که هر کدام بنا به دلیلی به مشهد می‌روند. مسائل و مشکلاتی برای آنان به وجود می‌آید که در سایه توسل به امام
رضا ؟ع؟ و توجه حضرت مرتفع می‌شود. علیرضا خمسه، انوشیروان ارجمند، عسل بدیعی، افسر اسدی، فرزاد حسنی، امیرحسن مدرس و مهدی صباغی بازیگران این فیلم هستند.
مسافر شب
«مسافر شب» داستان زندگی پیرزنی را روایت می‌کند که سال‌ها در آرزوی زیارت حرم امام رضا؟ع؟ روزگار سپری می‌کرده و طی ماجرایی همراه پسرش راهی مشهد مقدس می‌شود، اما در راه اتفاقاتی به وقوع می‌پیوندد. این فیلم با بیان تأثیر میزان عملکرد هر یک از افراد بر مقبولیت زیارات و قبولی دعا به درگاه معبود، سعی دارد به بررسی آداب صحیح زیارت و تأثیر آن در زندگی و سرنوشت هر یک از ما بپردازد. علیرضا افخمی و فیروزه قشقایی فیلمنامه «مسافر شب» را به رشته تحریر درآورده‌ و تهران و مشهد لوکیشن‌های اصلی این فیلم بوده‌اند. شبنم قلی‌خانی، نیلوفر شهیدی، رحیم نوروزی و ایمان صفا از جمله بازیگران این اثر هستند.
روز هفتم
فیلم سینمایی «روز هفتم» به کارگردانی امیرمحمد پورضرغام و تهیه‌کنندگی پرویز امیری است. داستان این فیلم درباره پدر و مادری است که فرزند بیمار خود را به مشهد برده‌اند تا شفا یابد. مادر نذر کرده است که هفت روز در جوار حضرت باشند اما در روز ششم حال فرزند بدتر می‌شود.
آوای نقاره‌ها
این فیلم داستان چهار شخصیت را بیان می‌کند که در انتها هر چهار داستان به امام رضا ؟ع؟ و حرم ایشان منتهی می‌شود. حمید مرد میانسالی است که دل‌نگران برادر بیمارش مجید است. او در اثر عفونت کلیوی در بیمارستان بستری است. زن میانسالی هم که پسرش را یک ماه پیش گم کرده تلفنی از مشهد متوجه می‌شود که جنازه پسرش در مشهد است. او هم عازم مشهد می‌شود تا جنازه را شناسایی کند. داود و رسول هم که برادرند و در کار خلاف و فروش دارو و مواد دست دارند، برای انجام مأموریت از طرف خلافکاران بزرگ‌تر به مشهد می‌روند. حسن اسدی، آهو خردمند، کاوه سماک‌باشی، شهرام عبدلی، افشین سنگ‌چاپ، مریم سلطانی و حشمت آرمیده از جمله بازیگران این اثر نمایشی هستند.
زیارت
داستان فیلم «زیارت» به کارگردانی صادق کرمیار با مردی آغاز می‌شود که برای رسیدن به طلب خود و پیداکردن فرد بدهکار عازم مشهد می‌شود. او در این سفر زائران دیگری را می‌بیند که هر کدام به امید کرامتی از امام رضا ؟ع؟ عازم زیارت هستند. اردلان شجاع‌کاوه، حسن جوهرچی، ستاره اسکندری، کاوه سماک‌باشی و فریده سپاه‌منصور بازیگران این فیلم هستند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/343469/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس میشود؟

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند