از سیر تا پیاز حضور جنجالی پرسپولیس در یک برنامه تبلیغاتی
ورزشي
بزرگنمايي:
آریا بانو - اعتماد / چند روز اخیر حضور باشگاه پرسپولیس با پیج رسمی اینستاگرامش در یک کمپین تبلیغاتی حسابی خبرساز شده است. این کمپین طی یک قرارداد بین کارگزار جدید پرسپولیس یعنی شرکت آتیه دادهپرداز، شرکت تبلیغاتی هشتگ مدیا و باشگاه انجام میشود. این کمپین اینستاگرامی به این صورت است که پیج رسمی پرسپولیس اسپانسرهای کمپین را در لیست فالووینگهای خودش قرار میدهد. کاربرانی که میخواهند در این برنامه باشند باید تمام آن فالووینگها را فالو کنند تا در قرعهکشی شرکت داده شوند. به گفته کسانی که برنامه را راهاندازی کردهاند این فرصت خوبی است که شرکتها و بیزینسها و افراد مختلف بتوانند خودشان را در فضای اینستاگرام مطرح کنند و باشگاه هم به سود خوبی برسد. با این وجود از زمان اعلام این کمپین که شروع رسمیاش از امروز است، سوالات زیادی برای هواداران ایجاد شده و آنها نسبت به چنین کمپینی مشکوک شدهاند. سوالاتی از قبیل اینکه «آیا پولی این وسط به باشگاه میرسد یا نه؟» یا اینکه «چرا باشگاه پرسپولیس با این پیشینه باید در چنین همکاریای حاضر شود؟» و اینکه «آیا جوایز حتما داده میشود؟» بخشی از سوالهای هواداران در پیج باشگاه بوده است. برخی نیز این شبهه را مطرح کردند که دو شرکت هشتگ مدیا و آتیه دادهپرداز با زد و بند و رانت توانستهاند باشگاه را دور بزنند و کلی پول به جیب بزنند. در چنین فضایی بهتر دیدیم با شخصی که پشت همه این کمپینهاست یعنی «سینا فرحی» مدیر هشتگمدیا مستقیم صحبت و این موارد را مطرح کنیم. سینا فرحی در پاسخ به این سوال که این ایده را چطور به دست آورده، گفت: «ایدهای که به ذهنمان رسید نمونه خارجی داشت ولی آن چیزی نبود که الان ما ارایه میدهیم. خارجیها یک مسابقه خیلی ساده دو مرحلهای داشتند که ما آن را ارتقا دادیم. ما برای مسابقه یک برنامه طراحی کردیم و کلی از هنرمندان و ورزشکاران حمایت کردند و توی یک سال ما توانستیم با همه گندههای ایران کار کنیم. از رامبد جوان تا علیرضا بیرانوند و احمدرضا عابدزاده و باشگاه پرسپولیس. از نظر اینستاگرام بخواهید حساب کنید بهترین اینفلوئنسرهای ایران با ما کار میکنند. علی صبوری یا محمدامین کرمپور یا سیسی که توی لایفاستایلهای نامبروان هستند.» او در واکنش به این شبهه که ممکن است جایزهای در کار نباشد، گفت: «من همیشه دغدغهام این است که همهچیز در شفافیت کامل باشد. مثلا با خودمان گفتیم وقتی یک نفر میخواهد در این مسابقه شرکت کند بتواند همان لحظه کد قرعهکشیاش را هم بگیرد. خیلی از قرعهکشیهای بزرگی که امروز انجام میشود این امکان را ندارند. هشتگ مدیا فرقش با همه نمونهها این است کسی که پای لایو نشسته همانجا تکلیف همه جایزهها را میفهمد. ما معروفیم که جوایز را در کمتر از 24 ساعت میدهیم و این در ایران بیسابقه است. مسابقه توسط یک گردونه انجام میشود. تنها وسیلهای که مورد قبول سازمان قرار میگیرد، همین گردونههای ساده است. ما میتوانستیم خفنترین وسایل قرعهکشی را هم استفاده کنیم ولی این سالمترین راه است و همه میبینند که 10 توپ در حال چرخیدن است و هربار یک توپ خارج میشود. همین کارها و شفافیتها باعث شد مردم خوششان بیاید. این باعث شد کمپین ما با پرسپولیس که کمپین سیزدهم است به نتیجه برسد. ما حتی خودمان به صداوسیما گفتهایم ناظر بفرستد. حتی ما گفتیم حاضریم تمام مبالغ جایزه را جایی در حساب صداوسیما بلاکه کنیم تا سر سوزنی مشکل پیش نیاید. ما تقریبا 1200 تا جایزه دادیم که بعضی از آنها آنقدر بزرگ بوده که زندگی بعضیها را عوض کرده.» مدیر هشتگ مدیا در پاسخ به این سوال که چرا باید پرسپولیس با شما همکاری کند، افزود: «همه میدانیم که مثلا کریس رونالدو دو برابر درآمد رایجش از باشگاهها را از سوشیال مدیا کسب میکند. چهار، پنج سال است که باشگاهها و بازیکنان به این سمت رفتهاند که از این روش درآمدزایی کنند. کمی دیر شده ولی خیلی خوب است که بعد از این مدت یک باشگاهی مثل پرسپولیس این جسارت را پیدا میکند که بیاید این کار کند و در یک همکاری مشترک با یک آژانس دیجیتال مارکتنیگ معتبر که همه مجوزها را دارد و تا به حال 13 کمپین برگزار کرده، حاضر شود.» او همچنین در رابطه با اینکه آیا شما مجوز انجام چنین فعالیتهایی را دارید یا نه، گفت: «مجموعه ما مجموعهای است که مجوز تخصصی تبلیغات در شبکههای اجتماعی را از وزارت ارشاد گرفته. ما مجوز صوت و تصویر فراگیر را هم داریم. این مجوزی است که چند ماه است ابلاغ شده ولی ما آن را هم از صداوسیما گرفتیم.» فرحی در پاسخ به این سوال که آیا سرپرست باشگاه یا مدیر رسانهای در جریان چنین برنامهای هستند، گفت: «در خصوص قراردادمان با باشگاه پرسپولیس باید بگویم ما با مدیرعامل یا سرپرست یا مسوولان دیگر این باشگاه مذاکره نکردیم. به این دلیل که تمام فضاهای تبلیغاتی پرسپولیس طی یک قرارداد به شرکت آتیه دادهپرداز واگذار شده و این شرکت نماینده پرسپولیس است. نماینده به این معنی که هر تصمیمی که این شرکت بگیرد با توجه به قراردادی که با پرسپولیس دارد مورد قبول است و در واقع یک قراداد سهجانبه به حساب میآید. تا الان هم این شرکت خوب عمل کرده و پرسپولیس هم در مسیر پوکر است و به نظرم بین همه تیمها کمترین مشکل مالی را هم همین پرسپولیس دارد. البته باشگاه هم دو روز قبل طی یک بیانیه رسمی حمایت خود را از این کمپین اعلام کرد. تیتر جذابی هم زده بودند: «تنفس پرسپولیس در فضای کسب و کار تازه» که تیتر بحقی است. از این منظر که همه مشکلاتی که در فوتبال ایران است آخرش به مساله درآمد میرسد. باشگاهها زمین تمرین و زمین مسابقه درست و حسابی ندارند، نمیتوانند بازیکنان گرانقیمت جذب یا قرارداد بازیکنانشان را تمدید کنند. این مشکلات از جایی ناشی میشود که این باشگاهها نمیتوانند برای خودشان درآمدزایی کنند. حالا که یک باشگاه از این طریق درآمدزایی میکند و از پولی که به دست میآورد میتواند مثلا دو تا بازیکن خوب بخرد چرا این کار را نکند؟ خدا را شکر ما حمایت پیشکسوتها را داشتیم. حمیدخان استیلی شب اول برنامه آمد. مهراد میناوند هم به خواسته ما اضافه شد.» دیگر سوالی که هواداران پرسپولیس داشتند این بود که مهرداد میناوند به چه عنوانی در برنامه حاضر شده است؟ فرحی در پاسخ به این سوال گفت: «مهرداد میناوند از دوستان قدیمی ماست و در سه تا از کمپینهایی که تا به امروز برگزار کردهایم، حضور داشته است. ایشان همیشه هوای ما را داشته و کارهای صفحه مهرداد را هشتگ مدیا انجام میدهد. حتی تیک آبی صفحه ایشان را هم ما گرفتیم. مثل محمدرضا احمدی که از دوستان خوب فوتبالی ماست. این یک مساله و مساله مهم دیگر اینکه مهرداد توانایی اجرای برنامه را دارد. بین فوتبالیستها یکی علی انصاریان میتواند این کار را بکند و یکی هم مهرداد. مهرداد میناوند انتخاب خود ما بوده و فشاری از طرف باشگاه یا کارگزار وجود نداشته.» او در واکنش به بعضی انتقادات که در آن گفته میشود پرسپولیس نباید جایگاهش را اینقدر پایین بیاورد، گفت: «من از بچگی دوست داشتم رییسجمهور شوم. همان موقع هم فکر میکردم اگر رییسجمهور شوم همه کارها را درست انجام دهم. حالا هم که کلی از آن سالها گذشته نه اینکه بخواهم رییسجمهور شوم اما دوست دارم وقتی کاری را انجام میدهم به بهترین نحو انجامش دهم چون خودم را نماینده آدمهایی میبینم که دوست دارند آن کار را انجام دهند. اگر استودیوی لایو ما را دیده باشید، برنامهای که چیزی بیشتر از یک برنامه زنده اینستاگرامی نیست، میبینید تجهیزاتی که آنجا وجود دارد و هزینهای که برای ساختش انجام میشود، خیلی بیشتر از یک برنامه تلویزیونی است. حمید لولایی به عنوان یک بازیگر معروف وقتی در برنامه ما حاضر شد، گفت پنج، شش تا دوربین اینجا به خط شده و من نمیدانم کدام را نگاه کنم. دم تهیهکنندهاش گرم که برای مخاطبان برنامه ارزش قائل میشود. عین همین جمله را حمید استیلی هم گفت. ایشان گفت برنامهای که ساخته شده در شأن پرسپولیس است.» او در پاسخ به این پرسش که بالاخره پولی این وسط به باشگاه میرسد و این مبلغ چقدر است، گفت: «خدا را شکر ما همه برنامهریزیها را کردیم و پرسپولیس هم این وسط کلی منفعت مالی به دست میآورد. همه باشگاهها باید به دنبال این باشند. ما هم راضی هستیم و میخواهم بگویم این یک همکاری است که کلی آدم را خوشحال میکند. مثل آن هواداری که بدون پرداخت یک ریال میآید در کمپین شرکت میکند. جوایزی هم که ما میدهیم جایزههای خوبی است که هزینهاش توسط اسپانسرها تامین میشود. این یک حرکت وین وین است. کمپین بعدی ما هم با احمدرضا عابدزاده است که قراردادش بسته و تیزرش هم ساخته شده. بعدی هم با رامبد جوان است. ما در هر برنامه 200 هزار نفر شرکتکننده داریم.» از فرحی در مورد حیاتی هم پرسیدیم که این روزها حضورش در این شرکت جنجال زیادی به پا کرده است. فرحی گفت: «آقای حیاتی هم در برنامه ما حضور دارند. بخش چه خبر از کمپین را ایشان اجرا میکنند و همیشه میگویند هشتگ مدیا زلالتر از آب. این شعار ماست.»
او در مورد اینکه برخی میگویند ممکن است اسپانسرهای برنامه نامشان موجب وارد شدن خدشه به نام پرسپولیس باشد و اینکه شما چه ملاکی برای همکاری دارید، گفت: «برنامههای ما مخاطبانی در حد 500 هزار نفر دارد و این آمار در حد بهترین برنامههای صداوسیماست. در ایام کرونا دیدیم که لایوهای مستهجن و غیر اخلاقی چقدر زیاد شده ولی ما در همین فضا پرطرفدار و پرمخاطب بودهایم. خدا را شکر که به اینجا هم رسیدهایم. ما با برندهایی کار میکنیم که برای مردم جذاب هستند. ما دنبال این هستیم ببینیم مردم چه دوست دارند و همان را برای آنها بیاوریم. این ملاک اصلی ماست.»
-
سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸:۳۸
-
۲۷ بازديد
-
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/342935/