آریا بانو

آخرين مطالب

فرهادی‌زاد: یک ضد زن تمام‌عیار به نظر می‌رسم؟ ورزشي

فرهادی‌زاد: یک ضد زن تمام‌عیار به نظر می‌رسم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - آخرین خبر / مصاحبه اخیر مهین فرهادی‌زاد در خصوص فعالیت بانوان در 3 رشته پاورلیفتینگ، بوکس و ورزش زورخانه‌ای، از معاون امور بانوان وزارت ورزش یک چهره ضدزن ساخت؛ به‌خصوص آنجا که فرهادی‌زاد با استناد به مبانی اعتقادی اسلام از زن به عنوان ریحانه یاد کرد تا بگوید: «ما نمی‌‌توانیم رشته‌ای را قبول کنیم که کل سیستم بدنی و فیزیولوژی زن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.» فرهادی‌زاد با تاکید بر این‌که برای صدور مجوز فعالیت زنان ایرانی در این رشته‌ها ملاحظات فرهنگی و پیشینه عملکرد زنان در آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، به صراحت مدعی شد اگر بحث پرورش‌اندام مدنظر باشد به سرعت و پس از دریافت درخواست‌نامه بلافاصله به آن پاسخ منفی داده می‌شود؛ آن هم به این دلیل که بحث پرورش‌اندام و حجیم شدن عضلات شیوه‌های خود را دارد که با شرایط زنان جور در نمی‌‌آید. فرهادی‌زاد در مورد فعالیت زنان در ورزش زورخانه‌ای هم گفته بود تعداد بانوان علاقه‌مند به فعالیت در رشته زورخانه‌ای انگشت‌شمار هستند. او در ادامه این سوال را مطرح کرده بود که آیا این همه هیاهو که اخیرا درخصوص فعالیت زنان در این رشته به راه افتاده فقط برای تعداد اندک بانوان علاقه‌مند است؟ در ادامه هم معاون سلطانی‌فر، ورزش زورخانه‌ای را مختص مردان دانسته بود تا باز هم حرف‌هایش در خصوص این رشته ورزشی دستمایه منتقدان قرار گیرد.
شاید مشکلی برای فعالیت پاورلیفتینگ نباشد
حرف‌های فرهادی‌زاد در حالی در فضای مجازی و رسانه‌های خارجی دست به دست شد که برداشت‌های مختلفی از آن شد. برخی رسانه‌های خارجی با انتشار فیلم‌هایی از فعالیت زنان در رشته پاورلیفتینگ به دخترانی پرداختند که به دنبال رویایشان در این رشته رفته‌اند و مقام هم کسب کرده‌اند. برخی دیگر هم با تندترین الفاظ به معاون امور بانوان وزارت ورزش تاختند تا افکار او را مورد هجمه قرار دهند. اما این‌که آیا واقعا مهین فرهادی‌زاد در کسوت معاون امور بانوان وزارت ورزش یک چهره ضدزن است، سوالی است که باید پاسخ آن را از زبان خودش شنید. وقتی تلفنش را پاسخ می‌دهد، می‌داند در خصوص چه موضوعی می‌خواهیم از او سوال کنیم، برای همین پیش از آن‌که چیزی بگوییم با شوخی و خنده می‌گوید: «الان یک ضدزن تمام‌عیار به نظر می‌رسم؟» فرهادی‌زاد در خصوص فعالیت زنان در رشته پاورلیفتینگ به خراسان می‌گوید: «مسئولان پاورلیفتینگ 3 حرکت را معرفی کرده‌اند و نامه درخواست فعالیت آن‌ را هم به ما ارسال کردند. موضوع هم در جلسه شورای معاونان وزارت ورزش در حال بررسی است و به نظر می‌رسد مشکلی برای فعالیت آن‌ها نباشد. البته باید تاکید کنم که هنوز ما هیچ پاسخی درخصوص فعالیت یا عدم فعالیت این 3 حرکت نداده‌ایم.»
زورخانه‌ای و بوکس در بخش زنان هیچ مستندی ارائه نکردند!
اما تکلیف فعالیت زنان در 2 رشته بوکس و زورخانه به کجا رسید. فرهادی‌زاد می‌گوید: «در ارتباط با بوکس و زورخانه‌ هم بحث و بررسی‌های کافی صورت گرفت و انشاا... در جلسه شورای مدیریت ورزش زنان نظر نهایی گرفته و اعلام می‌شود.» وقتی به فرهادی‌زاد می‌گوییم آیا به عنوان یک زن با فعالیت زنان در این 3 رشته مخالف است، می‌گوید: «نه من بلکه هیچ معاون و زن دیگری به تنهایی نمی‌‌تواند اینجا تصمیم بگیرد و مثلا بگوید من شخصا با فعالیت زنان در این رشته‌ها مخالف هستم. ما در وزارت ورزش شورایی تحت عنوان شورای مدیریت ورزش زنان داریم که از بخش ورزش قهرمانی، معاون قهرمانی، بخش فرهنگی، معاون فرهنگی و بخش نخبگان، نماینده زنان نخبه و از مدیران زن ورزش در گذشته، نمایندگانی به این شورا دعوت می‌شوند و در جلسات ما حضور دارند. این را هم بگویم که هر فدراسیون ورزشی که قصد فعالیت در بخش زنان را دارد باید مستنداتی ارائه دهد و طی آن تعداد افراد علاقه‌مند به این رشته فواید و مضرات این رشته برای بانوان را ارائه کند. اما نه فدراسیون زورخانه‌ای و نه فدراسیون بوکس چنین کاری انجام ندادند؛ به همین خاطر ما خودمان دست به این اقدام زدیم و بررسی کردیم تا ببینیم ضررهای فعالیت زیرزمینی این رشته‌ها چیست و یا به طور تقریبی چه تعداد ورزشکار زن درگیر این فعالیت هستند. همچنین به لحاظ تاریخی و این‌که این رشته‌ها در حال حاضر در چه کشورهایی فعال هستند هم تحقیقاتی انجام دادیم. این‌که آیا سلامت زنان با فعالیت در این رشته‌ها تامین خواهد شد یا خیر هم بخش دیگری از تحقیقات ما بود؛ ضمن این‌که در این راه مبانی نظری و ملاحظات فرهنگی هم مد نظرمان بود.»
زورخانه‌ای یک آیین است نه رشته ورزشی
او با اشاره به فعالیت زنان در رشته زورخانه‌ای ادامه می‌دهد: «من در بسیاری از مصاحبه‌هایم هم گفته‌اند که رشته‌ای مثل زورخانه‌ای یک آیین است که آیین پهلوانی و توانمند شدن را نشان می‌دهد، نه یک ورزش. بحث این است که ورزش زورخانه‌ای به عنوان یک آیین ملی از گذشته به ما به ارث رسیده و فعالیتش در ایران مرسوم است و در سایر کشورها اصلا وجود نداشته. حال این سوال مطرح است که وقتی بحث فعالیت زنان در ورزش زورخانه‌ای مطرح است آیا باید با همان دیدگاهی که در بخش آقایان به این رشته نگاه می‌شود، به دنبال فعال کردن این رشته در بخش زنان بود؟»
انجام کار کارشناسی روی فعالیت زنان در 3 رشته
وقتی از فرهادی‌زاد می‌پرسیم آیا منظورتان این است که فعالیت زنان در این 3 رشته در حال انجام کار کارشناسی است و هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده، می‌گوید: «بله همینطور است. مگر می‌شود من به تنهایی در خصوص فعالیت زنان در رشته‌ها تصمیم‌گیری کنم؟ در حال حاضر روی فعالیت زنان در این 3 رشته کار کارشناسی در حال انجام است؛ ضمن این‌که برای فعالیت هر یک از این رشته‌ها باید دلایل مستدل آورده شود و با دلیل فعالیت این رشته‌ها تایید یا رد شود. نمی‌‌شود همین‌طوری و برحسب خوش‌آمد یا بدآمد من درخصوص فعالیت این رشته‌ها تصمیم‌گیری شود. من در جلسه شورا تنها یک رای دارم و همواره رای خود را در آخر جلسه اعلام می‌کنم که خدای نکرده رای من روی رای دیگران تاثیر نگذارد.»
متقاضی خاصی در ورزش زورخانه‌ای زنان ندیدیم
او در پاسخ به این‌که در حال حاضر تعداد بانوان متقاضی در ورزش زورخانه‌ای چند نفر است، می‌گوید: «ما تعداد متقاضی خاصی در این رشته نمی‌‌بینیم. البته یک تعدادی متقاضی فعالیت در این رشته هستند اما آمارشان به قدری نیست که بخواهد روی فعالیت این رشته در بخش زنان تاثیرگذار باشد. با این حال درخواست فدراسیون‌های زورخانه‌ای، بوکس و پاورلیفتینگ درخصوص فعالیت بانوان در ورزش زورخانه‌ای به دست ما رسیده و نقاط قوت و ضعف این درخواست در جلسه شورای مدیریت زنان بررسی شده و سپس تمام نگاه‌ها و نقطه‌نظرات هم گرفته شده و بعد از قطعی شدن نظرات در شورای معاونان وزارت ورزش، تصمیم‌ نهایی در این خصوص گرفته و اعلام خواهد شد.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/341631/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایتالیایی‌ها رئال را نپسندیدند؛ ال‌چولو در کالبد کارلتو!‏

درخشش استقلالی سابق این‌بار در دربی کوچک

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان

شجاعیان: از همسرم تشکر میکنم که با حضور او تونستم به روزهای خوب برگردم

کلانتری: از بودن کنار تیم هوادار و انگیزه دادن و صحبت کردن مسعود شجاعی لذت می برم

عنایتی: ازین پس اگر سرمربی تیم حریف به نشست ها نیاید منم دیگران را می فرستم

بایرن 32 سهمیه جام باشگاه‌ها را تکمیل کرد

پیروزی هم‌گروه ایران در جام ملت‌ها

عبداللهی: باید تا دقیقه آخر بازی می‌جنگیدیم

مسعود شجاعی و پوکر عجیب در هوادار

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 1 پرسپولیس

چهره ها/ عکسی از لاله اسکندری که دوباره وایرال شد

درس مهم برنامه «اسکار» مهران مدیری به مسئولان

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

واقعیتی تلخ از دشمنی شیطان با انسان

علت درد پا در بیماران دیابتی

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

ایرانی‌ترین غیرایرانی

رقبای ملی‌پوشان ایران مشخص شدند

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏

ورود کنعانی‌زادگان به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

تراکتور با جت شخصی مقابل نساجی

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 0 پرسپولیس

افول لیگ برتر؛ به لقب لیگ کشاورزان سلام کنید!

پیکان و هوادار به تساوی رضایت دادند

سریال های معروفی که «لعیا زنگنه» بازی کرده است

کارگردانی که هرچه ساخت ماندگار شد

اجرای احساسی و زیبای رضا بهرام در کنسرت

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

انتقاد نسبت به طول دادن دعا خواندن

کشف یک گودال عجیب در وسط مزرعه!

نمایی زیبا از گله اسب‌های آزاد

حمله جوان انگلیسی به یک اتوبوس!

تاریخچه «پودینگ برنج» را می دانید؟

عوارض مصرف بیش از اندازه میوه

کارتون دیدنی بره ناقلا

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن

جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است

هشدار ژاوی به بازیکنان بارسلونا درباره ال‌کلاسیکو

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد

همای سعادت دوباره در دسترس نکونام

جایگاه روبه روی آزادی برای استقلال سولداوت شد

جریمه جدید فوتبال ایران برای پرسپولیس

چگونگی انتخاب اردشیر رستمی برای نقش شهریار

دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی بخاطر شایعه ازدواج‌!

رحمان و رحیم پایتخت و یک اجرای دلی