آریا بانو

آخرين مطالب

نقش سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده بوشهر در سیاست‌گذاری‌های این استان راهبردی است اجتماعي

نقش سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده بوشهر در سیاست‌گذاری‌های این استان راهبردی است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - بوشهر- مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری بوشهر گفت:تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده گامی راهبردی در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان این استان با مشارکت جامعه محلی است.

مریم آذرشب روز شنبه در نشست بررسی سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده بوشهر در دفنر خبرگزاری جمهوری اسلامی این استان افزود: این سند که در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان با حضور مجازی و ویدئوکنفرانسی خانم ابتکار معاون امور زنان و خانواده ی رئیس جمهوری به عنوان سی امین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در کشور رونمایی شد گامی مهم و برنامه‌ای راهبردی و کاربردی برای بهبود وضعیت زنان و نهاد مقدس خانواده در استان بوشهر است.
وی ادامه داد: ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان بوشهر با ترسیم و توصیف وضعیت زنان و خانواده براساس شاخص‌ها و سنجه‌های جمعیتی، مشارکت سیاسی، مدنی- اجتماعی، ورزش و اوقات فراغت، بهداشت و سلامت، سواد و تحصیلات، ازدواج و طلاق، مسائل و آسیب‌های اجتماعی، رفاه اجتماعی و کار و فعالیت اقتصادی نیروی انسانی، به دانایی و دانش مان از وضع موجود برای هدف گذاری و رسیدن به نتایج و دستاوردهای مورد انتظار کمک راهبردی خواهد کرد و به عبارتی مسیر و نقشه راه در این سند مشخص است.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری بوشهر بیان کرد: در روند تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان بوشهر همه تلاش‌ها بکار بسته شد تا متعهدانه بر حفظ ویژگی مکان محور، نتیجه محور، ذی نفع محور و جامعه محور بودن سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان در برش شهرستانی اهتمام و این امکان را فراهم شود تا با ارزیابی وضع موجود و مقایسه داده‌ای به شناسایی و اولویت بندی مسائل استان برسیم.
آذرشب اضافه کرد: تلاش شده با تجزیه و تحلیل مسائل احصاء شده و تدوین نتایج مورد انتظار در راستای تحقق عدالت جنسیتی و در گستردگی بیشتر تحقق عدالت اجتماعی گام برداشته شود و به رضایتمندی و خرسندی اجتماعی و افزایش اعتماد و اعتبار اجتماعی در این استان دست یابیم.
این مقام مسئول ادامه داد: برای ایجاد زمینه رصد و پایش شاخص‌های عدالت جنسیتی و پیمایش میزان تحقق اهداف عملیاتی سند، سامانه الکترونیکی 101 به عنوان سامانه رصد و پایش سنجه‌های عدالت جنسیتی یک زیرساخت کلیدی و روان کننده فرایند دیده‌بانی در سطح ملی و استانی با پیگیری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در تفاهم با مرکز آمار ایران هفته دولت در کشور با بهره‌برداری در سطح استانی رونمایی می‌شود.
وی اضافه کرد: براساس سند ارتقای زنان و خانواده استان در زمان حاضر 100 مساله و چالش اولویت دار شهرستان‌های دهگانه استان در حوزه زنان و خانواده احصا شده‌است که برای مساله اول هر شهرستان با مشارکت پنل نخبگان و خبرگان شهرستان برنامه عملیاتی کوتاه مدت متناسب با شرایط بوم شهرستان‌ها، ظرفیت‌ها و محدودیت‌های هر شهرستان تنظیم شده‌است.
آذرشب گفت: براساس سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان اشتغال (بیکاری جوانان تحصیلکرده)، طلاق، نرخ پائین مشارکت اقتصادی، سطح پایین مهارت‌های زندگی زوجین و مشکلات اقتصادی زنان سرپرست خانوار از جمله مسائل و مشکلات اولویت دار استان شناسایی و معرفی شده و به تفصیل مورد تجزیه، تحلیل و علت یابی قرار گرفته‌اند و تلاش می‌شود با بهبود و ارتقای شاخص‌ها، دغدغه‌های حوزه زنان و خانواده را در استان درحد وسع پاسخگو باشیم.
وی افزود:؛ برنامه‌های عملیاتی سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده استان بوشهر خارج از وظائف و مأموریت‌های محوله دستگاه‌های اجرایی نیست بلکه این سند اعتبار تخصیصی به دستگاه‌های اجرایی را می‌تواند هدفمند در اجرای برنامه‌های عملیاتی سند راهبری کند و با برنامه می‌توان با افزایش بهره‌وری و کارایی در مدیریت منابع، هدف‌های پیش بینی شده را نیز محقق کرد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: با توجه به بودجه انقباضی دولت در سال جاری تلاش می‌شود از توان بخش خصوصی و هلدینگ‌های اقتصادی برای تامین منابع مالی برنامه‌های عملیاتی سند استفاده شود.
این مقام مسئول افزود: سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان بوشهر حکم، معیار و شاخصی را دارد که از انحراف در سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه زنان و خانواده استان متناسب با زیست بوم و محیط پیرامونی جامعه هدف و هدر رفت منابع (مالی و اعتباری،سرمایه انسانی و اجتماعی، زمانی ) جلوگیری می‌کند.
آذرشب تاکید کرد: میزان تحقق ادعانامه مطالبات زنان استان با پیمایش مستمرسنجیده و به اطلاع جامعه هدف رسانیده می‌شود و تیم راهبری مسئولانه و متعهدانه به اجرای عملیاتی سند پایبند هستند.
وی ادامه داد: اولویت برنامه‌های عملیاتی حوزه زنان و خانواده استان در سال جاری با تدوین برنامه‌های عملیاتی کوتاه مدت با مرجعیت سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده استان، تحکیم بنیان خانواده،کاهش نرخ طلاق، افزایش نرخ اشتغال زنان سرپرست خانوار با تأکید بر الگوی نوین مشاغل خانگی، ارتقای وضعیت اقتصادی خانوارهای زن سرپرست، مناسب سازی و فضاسازی شهری، ایجاد مراکز فرهنگی، ورزشی و تفریحی ویژه بانوان (پارک خانواده، پلاژ بانوان،کافه فرهنگ)، توانمندسازی اقتصادی، افزایش میزان اشتغال زنان تحصیل کرده، افزایش ضریب پوشش بیمه اجتماعی زنان بویژه زنان سرپرست خانوار است.
آذرشب گفت: مهمترین گام در برنامه‌ریزی برای زنان، اراده و باور مسئولان اجرایی کشور و استان، داشتن هدف‌ و راهبردهای روشن، آمار و اطلاعات بدون خدشه و قابل استناد از وضعیت زنان و خانواده، ارزیابی دقیق از وضعیت شاخص‌های توسعه زنان، همکاری و هم افزایی بخش غیردولتی وخصوصی، هماهنگی دستگاه‌های دولتی، پیش بینی سازوکار نظارتی دقیق و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی از تکالیف مقرر قانونی در این حوزه و ارائه شاخص‌های قابل اندازه‌گیری است.
وی تاکید کرد: امید می‌رود با تکیه به اطلاعات و داده‌هایی که از طریق این سند جمع آوری شده‌است امکان برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری عملیاتی برای متولیان امور زنان و خانواده، محققان و صاحب نظران در استان بوشهر و شهرستان‌های آن فراهم آید.
ناظر استانی سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان بوشهر گفت: این سند در سطح ملی و در آیین رونمایی زبان تحسین مجموعه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را برانگیخت و با کسب امتیاز عالی به تصویب رسید و از این به بعد همت استان را می‌طلبد تا هدف‌های تعیین شده در سند محقق شود و با این رویکرد مسئول اجرایی سازی برنامه‌های عملیاتی سند مدیران و مسئولان استانی هستند.

آریا بانو


عیسی صفوی غیرمتمرکز بودن، جامعه محوری و نتیجه محوری را از ویژگی‌های بارز و شاخص سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان بوشهر برشمرد.
وی اضافه کرد: استان فاقد مرکز اسناد اطلاعات راهبردی زنان است که با توجه به ضرورت وجود این مرکز در اولین اقدام و برای تحقق اهداف کاربردی سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده استان باید تا سال آینده زمینه راه‌اندازی مرکز را فراهم کرد.
صفوی ادامه داد: براساس سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان بوشهر مشکلات و مسائل احصاء شده همسو و هم راستا با چالش‌های ملی و تابعی از مسائلی است که کشور با آن دست به گریبان است از جمله بیکاری، اشتغال، نرخ پایین مشارکت اقتصادی، مشکلات اقتصادی (معیشتی و اشتغال) خانوارهای زن سرپرست که در حد توان استان تلاش کرده به صورت کوتاه مدت با تعریف برنامه‌های عملیاتی و پروژه‌های مکان محور و نتیجه محور به بهبود اوضاع پرداخت.
وی اظهار داشت: در سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان بوشهر هشت شاخص شامل ورزش و تفریحات، آسیب شناسی بانوان، سواد، وضعیت اقتصادی، ویژگی عمومی جمعیتی، سلامت و بهداشت مشارکت‌های سیاسی مدنی و ازدواج و طلاق از جمله شاخص‌های مورد ارزیابی در این سند است.
صفوی گفت: استان بوشهر از جمله استان‌های مرزی است که به دلیل اقلیم خاص، مردم درگیر بیماری‌های غیرواگیر هستند و درصد شیوع بیماری‌های مزمن غیرواگیر در زنان 54-15 ساله در استان با نرخ 36.3 درصد در مقایسه با سایر استان‌های کشور و نرخ میانگین کشوری 20 درصد بالاترین رتبه را دارد.
وی اضافه کرد: در ارتباط با مساله طلاق هرچند بررسی روند 30 ساله آمار ثبتی روند افزایشی را در استان نشان می‌دهد ولی استان بوشهر در زمینه طلاق جزو 10 استان طلاق خیز کشور نیست.
برچسب‌ها
خبرگزاری جمهوری اسلامی استانداری بوشهر معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/341061/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جمجمه بزرگ‌ترین شکارچی تاریخ کشف شد

گزارشی از بزرگداشت سعدی در ترکمنستان

صلح در رختکن بارسا؛ گوندوغان شفاف سازی کرد

گریلیش: فصل خیلی سختی داریم

گل چهارم ایران به بحرین توسط بهروز عظیمی

کونسیسائو: طارمی همیشه متعهد و حرفه‌ای است

گل پنجم ایران به بحرین توسط سعید احمدعباسی

ترکیب سیتی - چلسی؛ نیمه نهایی در حد فینال

حسینی و علی کریمی از لیست خط خوردند

پدیده چلسی: خدایا، به ارلینگ هالند رسیده‌ام!

میلاد محمدی با انگیزه در بازی شماره 9

نامه پرسپولیس علیه مصاحبه یک استقلالی

عبور سخت شاگردان شمسایی از سد بحرین؛ صعود دلهره‌آور فوتسال ایران

تو رفاقت آدم فروش نباشیم

می تونی با خانواده ای که باهاشون اختلاف داری راحت کنار بیای؟

سکانس جنجالی افعی تهران درباره مهرجویی

سکانس دیدنی اعلام نتایج کنکور در سریال سه در چهار

دعوای نقی و هما بر سر شورا

اجرای قطعه «تنها» توسط معروف ترین نوازنده ساکسیفون کنی جی

اجرای صدای «بارون» توسط ارکستری که بسیار هماهنگ است!

رکورد جابه‌جایی مسافر توسط راه‌آهن شکسته شد

کشف جسد سوخته داخل بشکه اسید

اقدام به خودکشی مرد جوان در متروی تهران

روایت عجیب و باورنکردنی از مادر رونالدو!

قدم زدن تمساح در فلوریدا

یکی از نادرترین گونه های شقایق دریایی در جزیره کیش

کتلت لوبیا قرمز، غذای خوشمزه و گیاهی

آموزش تهیه ژله نارنگی

اینجا، یک میلیارد کیلومتر دورتر از زمین، حیات زنده می‌ماند!

جسم فلزی مرموز در کالیفرنیا، زباله فضایی بود

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

کری‌خوانی یامال برای رئال؛ سه‌تایی می‌شوید

لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن

گل دوم بحرین به ایران توسط صالح احمد

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

فرانسه بسیج شد تا امباپه چمپیونزلیگ ببرد

مسی را برای کوپا با پر قو حفظ می‌کنند

آمار جالب مهاجم استقلال خوزستان؛ آسو تایم

گل دوم ایران به بحرین توسط مهدی کریمی

گزارش زنده؛ ایران 1 - 2 بحرین

ترکیب پیشنهادی خرید سهم باشگاه استقلال

جواد تشکری مدیر رادیو اربعین شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

درس بزرگ معادی به پسرش در «افعی تهران»

ضرر سنگین ستاره لژیونر پس از طلاق از همسرش!

این عروس و دامادم که همیشه خدا باهم قهرن!

انتظاراتی که یک مرد از همسرش دارد و هرگز نمی گوید!!

اجرایی تاثیرگذار از علیرضا قربانی در کنسرت