آریا بانو

آخرين مطالب

از دست خدا تا حرکات موزون! ورزشي

از دست خدا تا حرکات موزون!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خبر ورزشی / از گل قرن و دست خدا تا گرم کردن با حرکات موزون؛ ده پرده جذاب از تئاتر زیبای مارادونا در فوتبال را مرور خواهیم کرد.
34 سال از روزی که دیگو مارادونا آن بلا را سر انگلیسی‌ها آورد می‌گذرد... نابغه شیطان، هنوز هم یک نابغه است، چه او را دوست داشته باشید، چه دوست نداشته باشید. دوران بازی دیگو مارادونا مملو از لحظات جادویی بود. به ندرت اسطوره‌هایی را داریم که اینقدر لحظات ناب در فوتبال ایجاد کرده باشند. همان‌طور که دیدار آرژانتین و انگلیس در جام جهانی 1986 برای همیشه ماندگار شد. به بهانه سالگرد گل دست خدا، نشریه «فورفورتو» نگاهی به لحظات خاص مارادونا انداخته است. کسی که در دوران بازی با پیراهن آرژانتین، بوکاجونیورز، بارسلونا و ناپولی جاودانه شد.
1. جام جهانی جوانان (سال 1979)
مارادونا که برای جام جهانی 1978 به‌دلیل اینکه زیادی جوان بود، توسط کارلوس منوتی خط زده شد، با این حال سال 1977 وقتی فقط 16 سال سن داشت، اولین بازی ملی‌اش برای آرژانتین را انجام داده بود. منوتی هم او را برای تیم ملی جوانان آرژانتین انتخاب کرد و به ژاپن برد. در مرحله گروهی لهستان، اندونزی و یوگسلاوی را بردند و مارادونا 3 گل زد. الجزایر را در یک‌چهارم نهایی با 5 گل تحقیر کردند. سپس نوبت به اروگوئه رسید و مارادونا در آن دیدار هم گل زد. تا اینکه شوروی را در فینال 3 بر یک بردند و دیگو سومین گل را زد. دیگو در آن مسابقات توپ‌طلایی را برد و بهترین بازیکن شد.
2. آرژانتینیوس جونیورز 5 – بوکاجونیورز 3 (سال 1980)
دیگو فقط 15 سال سن داشت که اولین بازی‌اش را برای آرژانتینیوس جونیورز در اکتبر 1976 انجام داد و 5 سال در اولین باشگاهش ماند تا به باشگاه رؤیایی‌اش بوکاجونیورز رفت، اما 4 ماه قبل از اینکه راهی بوکا شود، در جریان دیدار مقابل این تیم که 5 بر 3 بردند، به ثمر رساند. قبل از آن بازی هوگو گاتی سنگربان بوکا به او لقب «کوچولوی چاق» داده بود. پنالتی، ضربه ایستگاهی، چیپ و بیرون پا. هر کدام از گل‌هایش را به شکلی به ثمر رساند. عملکردی عالی برای کوچولوی چاق!
3. آرژانتین 2 – انگلیس یک (یک‌چهارم نهایی جام جهانی 1986)
پیتر بردزلی هنوز آرزو می‌کند کاش مارادونا را همان‌جا در میانه‌های راه زده بود، اما دیگو رفت و رفت و با سرعت به دروازه رسید. ضربه آهسته‌اش هم در نهایت درون دروازه رفت تا «گل قرن» به ثمر برسد، اما گل اول عجیب‌تر و تاریخی‌تر بود. با همان قد کوتاه جهشی بلند کرد و بالاتر از پیتر شیلتون توپ را به درون دروازه فرستاد. داور «علی بن‌ناصر» تونسی اصلاً متوجه نشد مارادونا با دست گل زده. این گل بعد‌ها به «دست خدا» معروف شد. در نهایت آلبی‌سلسته آن بازی را 2 بر یک برد و به نیمه‌نهایی رفت و در نهایت هم قهرمان شد.
4. آرژانتین 3 – آلمان‌غربی 2 (فینال جام جهانی 1986)
شاگردان بکن‌باوئر با وجود اینکه در مرحله گروهی خوب نبودند و به‌سختی صعود کردند، در مراحل حذفی عملکرد خوبی داشتند، اما بعد از شکست انگلیس، نمایش خوب آرژانتین مقابل بلژیک باعث شده بود آلمانی‌ها نگران شوند. بکن‌باوئر با انرژی دوچندان بازیکنانش را به مصاف تکنیکی‌های آرژانتین فرستاد. گل‌های براون و والدانو، آلبی‌سلسته را پیش انداخت. بعد از اینکه آلمان بازی را با گل‌های رومنیگه و فولر به تساوی کشاند، نوبت گلزنی بروچاگا رسید. یک گام رو به جلوی دیگر برای دیگو. کنترل توپ و چرخش و صاحب توپ کردن بروچاگا با دیدی عالی. او ستاره جام جهانی 1986 بود.
5. دبل ناپولی در ایتالیا (سال 1987)
بعد از قهرمانی در جام جهانی، مارادونا افتخارآفرینی با ناپولی را آغاز کرد. تیمی که در 2 فصل قبل با حضور مارادونا هم از مرحله یک‌هشتم نهایی کوپا ایتالیا فراتر نرفته بود و در فصول قبلی در سری A هشتم و سوم شده بود، این مرتبه فصل متفاوتی را پشت‌سر گذاشت. پارتنوپی در 12 بازی ابتدایی فصل 1987-1986 هیچ شکستی نداشت. ناپولی مقابل یوونتوس و رم، تیم‌های قهرمان و نایب‌قهرمان فصل قبل پیروز شد. دیگو تنها بازیکن غیرایتالیایی ترکیب ناپولی به شمار می‌رفت. یکی از 10 گل او در این فصل، گل زیبایی بود که به رم زد. با این حال ناپولی با وجود کسب 2 جام، در سری A میانگین گل 1,93 را ثبت کرد که پایین‌ترین بین قهرمانان تاریخ لیگ است.
6. ناپولی 3 – یوونتوس صفر (یک‌چهارم نهایی جام یوفای فصل 1989-1988)
ناپولی سال 1989 در جام یوفا به قهرمانی رسید و در مسیر فینال هم عملکرد درخشانی داشت. در مرحله یک‌چهارم نهایی پس از اینکه بازی رفت را با 2 گل باختند، در بازی برگشت با درخشش مارادونا کام‌بک زدند و 3 بر صفر پیروز شدند. مارادونا دقیقه 10 با گلی که از روی نقطه پنالتی زد، پارتنوپی را برای بازگشت امیدوار کرد. این بازی ورزشگاه سن‌پائولو در 90 دقیقه 2 گل برای ناپولی داشت و باعث شد به وقت‌های اضافه برود و گل دقیقه 119 رنیکای فرانسوی باعث برد شیرین یاران مارادونا شد. در مرحله بعدی بایرن‌مونیخ را شکست دادند و در فینال هم اشتوتگارت را مغلوب کردند تا قهرمان شوند.
7. زندگی، زنده است (نیمه‌نهایی جام یوفای فصل 1989-1988)
جالب است برای‌تان که یک آهنگ معروف بین برترین لحظات دیگو مارادونا قرار گرفته؟ وقتی قبل از دیدار نیمه‌نهایی جام یوفای فصل 1989-1988 آهنگ «زندگی، زنده است» از گروه اتریشی «اُپوس» پخش می‌شد، مارادونا با گرم کردنش همه را سرحال کرد. بازی رفت را ناپولی برده بود و تساوی 2-2 در آن بازی مقابل بایرن‌مونیخ حکم به فینالیست شدن مارادونا داد. هنوز هم که هنوز است آن گرم کردن مارادونا با آهنگ زیبایی که پخش می‌شد را می‌بینیم انرژی می‌گیریم. مارادونا با گرم کردن موزونش به هم‌تیمی‌هایش هم انرژی می‌داد.
8. اسکودتوی دوم ناپولی (سال 1990)
2 فصل متوالی ناکامی مقابل تیم‌های میلانی و در نهایت انتقام‌گیری. ناپولی که یک فصل پایین‌تر از میلان و یک فصل پایین‌تر از اینتر قرار گرفت و اسکودتو را از دست داد، به دومین اسکودتو با مارادونا رسید. دیگو با 16 گل بهترین آمار خودش در سری A را فصل 1990-1989 ثبت کرد. او که 7 پاس‌گل، از جمله 2 پاس‌گل در بازی حساس مقابل میلان داشت، فصلی استثنایی را سپری کرد. او 10 گل در 15 بازی آخر زد تا نقش اصلی در مسیر قهرمانی را ایفا کند. 2 گل او در دیدار مقابل یوونتوس ماندگار بود. ناپولی پس از آن فصل دیگر قهرمان سری A نشد.
9. برزیل صفر – آرژانتین یک (یک‌هشتم نهایی جام جهانی 1990)
حتی یک مارادونای نیمه‌آماده هم می‌توانست روی بازی با بزرگ‌ترین رقبا تأثیر بگذارد. هرچند که این مرتبه پایان آرژانتین خوش نبود. آرژانتین مدافع عنوان قهرمانی که بازی اول را هم مقابل کامرون نبرده بود و مقابل رومانی هم متوقف شد، به لطف برد مقابل شوروی با قرار گرفتن در جایگاه سوم از مرحله گروهی گذر کرد. بزریل با آمادگی و 3 بر به مصاف آرژانتین رفت، اما به سد مارادونا خورد. این یکی از بهترین نمایش‌های مارادونای 30 ساله بود. دریبل‌های دیگو در آن بازی فراموش‌نشدنی است. آرژانتین تا فینال رفت و این مرتبه به آلمان باخت.
10. آرژانتین 4 – یونان صفر (مرحله گروهی جام جهانی 1994)
پیش از اینکه تست «افدرین» مارادونا مثبت درآمد که او هم مربی شخصی‌اش را مقصر قلمداد می‌کرد، یونان و نیجریه را در جام جهانی 1994 شکست داده بودند. پیروزی مقابل نیجریه آخرین بازی مارادونا برای تیم ملی کشورش بود. پیش از آن، ستاره 34 ساله آلبی‌سلسته نمایشی خیره‌کننده مقابل یونان داشت. باتیستوتا در آن بازی هت‌تریک کرد و مارادونا هم یک گل زد. آخرین لحظات خوشی که مارادونا در تیم ملی آرژانتین دید. برای یک اسطوره روش بدی برای خداحافظی بود. آرژانتین بدون مارادونا را هم در دور بعد رومانی حذف کرد و به خانه فرستاد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/340568/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

دین‌محمدی: طرفدار ماشین سازی از تراکتور بیش‌تر بود

تشکیل دوباره کمیته انضباطی برای حواشی لیگ برتر بسکتبال

گزارش هیات فوتبال تهران درمورد مرگ یک بازیکن در وسط زمین

اکبرپور: آسیب بزرگی به فوتبال خوزستان وارد شده

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ

سلنا گومز در پشت صحنه یک سریال کمدی

فحش کم آورد!

رونمایی از خواهر زیبا و باکلاس مهدی قایدی بعد از جدایی از همسرش/ چقدر تو سادگی شبیه همند

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

دگر ما را چه مینامند، اگر حیدر بشر باشد؟!

حملات بی‌امان بیش از 20 خدنگ به مار پیتون

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

صخره‌نوردیِ بی‌نظیر کَل و بزهای کوهی در طالقان

تخم شربتی معلق با ترفند ساده

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

شجاعی تفنگ بادی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

رکورد ویژه کادر پزشکی تیم ملی فوتسال

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

بچه‌های آفریقایی را از چه می‌ترسانید؟

نمونه‌ ای از کلمات روسی که وارد فارسی شده و ما استفاده می‌کنیم

4 گوشه دنیا/ بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از 72سال غیبت

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان