آریا بانو

آخرين مطالب

راهنمای خرید فرش دستباف گوناگون

راهنمای خرید فرش دستباف
  بزرگنمايي:

آریا بانو - معمولاً در چیدمان منزل، اجزا و عناصر متفاوتی وجود دارند که هر کدام به نوبه خود اهمیت دارد. در این میان برخی از وسایل می‌توانند به عنوان نقطه عطف و تکمیل‌کننده سبک چیدمان منزل و شکل‌دهنده زیبایی منزل ایفای نقش کنند. فرش نیز یکی از همین عناصر تأثیرگذار مهم در دکوراسیون منزل است.
برترین‌ها: معمولاً در چیدمان منزل، اجزا و عناصر متفاوتی وجود دارند که هر کدام به نوبه خود اهمیت دارد. در این میان برخی از وسایل می‌توانند به عنوان نقطه عطف و تکمیل‌کننده سبک چیدمان منزل و شکل‌دهنده زیبایی منزل ایفای نقش کنند. فرش نیز یکی از همین عناصر تأثیرگذار مهم در دکوراسیون منزل است، عنصری که در فرهنگ ایرانی نیز اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند حتی به عنوان نقطه کانونی خانه نیز شناخته شود.
به طور کلی فرش‌هایی که در بازار موجود هستند به دو دسته کلی فرش ماشینی و فرش دستباف تقسیم می‌شوند. در این میان فرش‌های دستباف از ارزش بیشتری برخوردار هستند، چراکه همان‌طور که از نامشان پیداست ساخته دست هنرمندانی هستند که ساعت‌ها، روز‌ها و بلکه ماه‌ها برای بافت آن‌ها زمان و انرژی صرف کرده‌اند. در این مطلب همراه ما باشید تا به موضوع راهنمای خرید فرش دستباف بپردازیم و شما را با راه‌های خرید یک فرش دستباف ایده‌آل آشنا کنیم.
ویژگی‌های فرش دستباف
همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم معمولاً فرش‌های دستباف با قبال بیشتری روبه‌رو هستند. طبیعی است که در این مورد می‌توان مزایای بسیاری را برای این نوع از فرش‌ها قائل شد. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌ها و ویژگی‌های فرش دستباف آن است که این نوع از فرش‌ها به مرور زمان آسیب خاصی نمی‌بینند و از ارزششان نیز کاسته نمی‌شود. معمولاً فرش‌های دستباف زمانی که در معرض مستقیم نور آفتاب قرار بگیرند و یا به تعداد دفعات زیادی شست‌وشو شوند نیز چیزی از اصالت و اهمیت خود از دست نمی‌دهند.
یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته فرش دستباف این است که در ساخت آن‌ها از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود و همین موضوع نیز می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت این محصولات داشته باشد. در این میان الیاف طبیعی استفاده‌شده در بافت و طراحی فرش‌های دستباف نیز می‌تواند به عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت‌های فرش دستباف و ماشینی شناخته شود و به همین دلیل نیز می‌توان آن را یک مزیت بزرگ و مهم این نوع از فرش‌ها در نظر گرفت. این الیاف هیچ‌گونه آسیب و یا حساسیتی برای افراد به همراه ندارند. به همین دلیل نیز معمولاً توصیه می‌شود که از فرش دستباف برای خانه‌هایی که در آن کودک و یا فردی با بیماری‌هایی همچون آسم مواجه هستند از فرش دستباف استفاده شود، چراکه این نوع از فرش‌ها هیچ‌گونه مشکل تنفسی به همراه نخواه داشت.
یکی دیگر از ویژگی‌های فرش‌های دستباف تنوع رنگی آن‌هاست. معمولاً رنگ‌هایی که در بافت و طراحی فرش دستباف استفاده می‌شوند همگی درخشان و زیبا هستند و می‌توانند حال و هوای خانه شما را به کلی تغییر دهند. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که این نوع از فرش‌ها معمولاً در نمونه‌های ایرانی بیشتر دیده می‌شوند.

آریا بانو


انواع فرش دستباف
فرش‌های دستباف انواع بسیار زیادی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به فرش‌های افشان، قفقازی، لوزی، گنبدی، ماهی، لچک ترنجی، هندسی، جوشقانی، جنگلی جوشقان، خشتی، محرمات، سراسر، شاه عباسی، ترمه، ترنج ماهی، ترنج، درختی، گلدانی و... اشاره کرد. در ادامه شما را با تعدادی از انواع طرح‌های فرش دستباف آشنا خواهیم کرد.
فرش لچک ترنج: این نوع از فرش‌های دستباف قالی‌هایی با زمینه لاکی- قرمز هستند که یک گل بزرگ نیز در وسط خود دارد. این نوع از فرش‌ها معمولاً دارای 4 لچک (سه‌گوش) و یا چهارگوش هستند که اطراف آن را هم گل و برگ‌هایی با طرح‌های اسلیمی محاصره کرده‌اند. نقوش روستایی و ایلیاتی: این نوع از فرش‌های دستبافت دارای طرح‌های انسان و حیوان، گل و مرغ، درخت، درخت و انسان و پای شتر هستند و معمولاً هم در استان‌های فارس، کردستان، گلستان و خراسان شمالی بافته می‌شوند. قالی ریزبافت و هنری: این مدل از فرش‌های دستباف شبیه یک باغ گل است. این نوع از فرش‌ها معمولاً در تبریز، قم، اصفهان و مرند بافته می‌شوند. طرح‌های مدرن: طرح‌های مدرن فرش‌های دستباف مناسب دکوراسیون‌هایی با سبک مدرن هستند و بیشتر طرح‌های هندسی خشتی، میناخانی، قابی و بته‌جقه‌ای را شامل می‌شوند. فرش‌های دستبافت با طرح‌های ساده‌تر: این نوع از فرش‌ها مناسب افرادی هستند که به سادگی علاقه بیشتری دارند. این قالی‌ها را می‌توان در دسته قالی‌های کویری کرمان و اردکان قرار داد. معمولاً در طراحی این فرش‌ها از رنگ‌های خاکی، کرم و شتری استفاده می‌شود.

آریا بانو


نکات خرید فرش دستباف
برای آنکه بتوانید فرش دستباف مناسبی را برای خود خریداری کنید باید به نکات متفاوتی در ضمن خرید خود توجه کنید تا در نهایت نیز به انتخابی درست و هوشمندانه دست یابید. به طور کلی یکی از موارد مهم و تأثیرگذار در انتخاب فرش دستباف توجه به تراکم بافت فرش است. در این رابطه باید بدانید که هرچه تراکم فرش دستباف بالاتر باشد، فرش محکم‌تر بوده و فاصله‌ای نیز در میان بافت‌های آن قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین بهتر است که در هنگام خرید فرش دستباف به سراغ مدل‌هایی بروید که تراکم بافت بالایی داشته باشند، در این صورت فرش شما مرغوبیت و کیفیت بهتری خواهد داشت. معمولاً تراکم بافت فرش‌های دستباف شامل 2550 و 3000 گره و همین‌طور 33، 35، 36، 40، 45، 50، 70، 75، 85 و همین‌طور 60 رج می‌شود.
یکی دیگر از مواردی که باید در زمان خرید فرش دستباف خود باید به آن توجه کنید ابعاد فرش است. ابعاد فرش‌های دستباف شامل ابعاد 3 متر، 6 متر، 9 متر، 12 متر و همین‌طور 24 متر می‌شوند. با این حال امروزه می‌توان ابعاد 4 متر، 5 متر و 7 متر آن‌ها را نیز در بازار مشاهده کرد. به طور کلی باید گفت که از آنجایی که این فرش‌ها دستباف هستند می‌تواند انتظار اختلاف چند سانتی‌متری آن‌ها را داشت، به‌خصوص در قسمت‌های بالایی و پایینی، اما شما می‌توانید فرش خود را از وسط تا کنید و هر طرف را روی هم قرار دهید. در این حالت تفاوت هر قسمت به خوبی قابل تشخیص خواهد بود، در نتیجه می‌توانید انتخاب بهتر و درست‌تری داشته باشید.

آریا بانو


برای آنکه بتوانید فرش مناسبی را برای دکوراسیون منزل خود انتخاب کنید باید هر فضایی را به صورت مجزا در نظر بگیرید. برای مثال برای خرید فرش دستباف برای آشپزخانه بهتر است که به سراغ فرش‌هایی بروید که ابعاد آن‌ها به گونه‌ای باشد که پایه‌های صندلی بر روی فرش قرار بگیرد؛ بنابراین شما باید پیش از هر چیز فضای موردنظر را انتخاب کرده، معیارهایتان را بررسی کنید و در نهایت نیز در رابطه با ابعاد فرش دستباف موردنظر خود تصمیم بگیرید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/338317/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

طرز تهیه کته کباب بازاری

فقط مادر می‌تواند فرزند زیر دوسالش را ببوسد

به عنوان یک نوجوان در خانه هیچ حق انتخابی ندارم!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

نبرد همزمان ستاره استقلال با آلوز و گودرزی

واکنش توخل به تمدید ناگلزمان

ناگلزمان: تمدید قراردادم تصمیمی قلبی بود

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

4 ستاره در لیست فروش آرسنال

مروری بر گل‌ها و مهارت‌های برتر رونالدو نازاریو در اینتر