آریا بانو

آخرين مطالب

تایمز رتبه‌بندی کرد: 5 دانشگاه ایران در لیست 100 دانشگاه برتر آسیا گوناگون

تایمز رتبه‌بندی کرد: 5 دانشگاه ایران در لیست 100 دانشگاه برتر آسیا
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خبرآنلاین / سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: پایگاه رتبه‌بندی تایمز فهرست دانشگاه‌های برتر آسیا را در سال 2020 میلادی منتشر کرد که بر این اساس، پنج دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در میان 100 دانشگاه برتر قاره کهن قرار گرفته‌اند.
به نقل از پایگاه استنادی ISC، محمدجواد دهقانی اظهار داشت: پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی در سطح بین المللی است که در 2013 میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه های آسیایی را در کنار رتبه بندی های بین المللی خود انجام داد. در گزارش اخیر رتبه بندی دانشگاه های آسیایی سال 2020 از جمهوری اسلامی ایران، 40 دانشگاه حضور داشته اند که پنج دانشگاه کشور در میان 100 دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته اند.
دهقانی گفت: روش شناسی این رتبه بندی همانند روش شناسی رتبه بندی جهانی دانشگاه ها است که از 13 شاخص در قالب پنج معیار آموزش (25)، پژوهش (30)، استنادات (30)، درآمد صنعتی (7.5) و وجهه بین المللی(7.5) بهره جسته است. با این حال در رتبه بندی دانشگاه های آسیایی، پس از محاسبه امتیازات بر اساس شاخص ها نتایج کسب شده را بر اساس دانشگاه های موجود در این رتبه بندی باز تنظیم می کند.
سرپرست ISC گفت: وی افزود: همانند سال های گذشته، کشور ژاپن با 110 دانشگاه بیشترین دانشگاه را در این رتبه بندی دارد (سال گذشته این رکورد 103 بوده است) و بهترین دانشگاه آن University of Tokyo با رتبه هفت است.
دهقانی افزود: در رتبه بندی آسیایی 2020 تایمز، 40 دانشگاه از ایران حضور دارند که دانشگاه های صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه های 48، 75 و 83 به ترتیب رتبه های اول تا سوم ایران را از آن خود کرده اند. با توجه به اینکه هشت دانشگاه صنعتی در بین دانشگاه های ایران حضور دارند و رتبه های اول تا سوم ایران نیز از آن دانشگاه های صنعتی است و با توجه به تعداد کم دانشگاه های صنعتی در مقابل دانشگاه های جامع و دانشگاه های علوم پزشکی،‌ می توان گفت که دانشگاه های صنعتی در این رتبه بندی عملکرد بهتری داشته اند.
وی افزود: دانشگاه های علم و صنعت ایران و یاسوج در رتبه بعدی دانشگاه های برتر ایران در آسیا قرار دارند.
مقایسه عملکرد ایران در سال های 2019 و 2020
سرپرست ISC اظهار داشت: تعداد دانشگاه های ایران از 29 دانشگاه در رتبه بندی آسیایی 2019 تایمز به 40 دانشگاه در سال 2020 رسیده است (تعداد دانشگاه های حاضر در رتبه بندی از 417 دانشگاه به 489 دانشگاه رسیده است). در سال 2019 چهار دانشگاه از کشور رتبه زیر 100 را در آسیا داشته اند، در حالی که در سال 2020 این تعداد به پنج دانشگاه رسید. با این حال بهترین رتبه ایران در سال 2019، ‌رتبه 43 بود، اما این رتبه در سال 2020 به رتبه 48 رسید.
به گفته دهقانی، در رتبه بندی اخیر 11 دانشگاه حضور دارند که در رتبه بندی سال پیش حضور نداشته اند. این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه یاسوج، دانشگاه بین المللی امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه کردستان، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه سمنان، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه شاهد، دانشگاه علوم پزشکی شیراز.
وی افزود: دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شاهرود توانسته اند نسبت به سال گذشته عملکرد بهتری در رتبه بندی داشته باشند و رتبه خود را ارتقا دهند.
سرپرست ISC گفت: ایران نیز در سال 2020، ‌40 دانشگاه در بین دانشگاه های برتر آسیایی داشت که این تعداد 2019، 29 دانشگاه در سال 2018، 18 دانشگاه و در سال 2017 برابر با 14 دانشگاه بود. با اینکه ایران به لحاظ تعداد دانشگاه نسبت به سال قبل رشد چشمگیری داشت،‌ اما این رشد از لحاظ جایگاه رتبه تنها در تعدادی دانشگاه از جمله رشد 9 پله ای دانشگاه صنعتی شریف ( ازرتبه 86 در سال 2019 به رتبه 75 در 2020) رشد 20 پله ای دانشگاه علم وصنعت ( از 107 به 87 )، رشد 20 پله ای علوم پزشکی تهران (129 به 109) ، رشد 36 پله ای علوم پزشکی مشهد( 150 به 114)، رشد 100 پله ای دانشگاههای علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی شهید بهشتی ( به رتبه 138 و رشد 70 پله ای دانشگاه شهید بهشتی (به رتبه 180) قابل مشاهده است.
عملکرد دانشگاه های کشورهای اسلامی آسیایی در رتبه بندی آسیایی تایمز 2020
دهقانی گفت: از 27 کشور آسیایی اسلامی،‌ دانشگاه های 16 کشور در رتبه بندی آسیایی تایمز 2020 حضور دارند. ایران همانند سال گذشته با 40 دانشگاه از لحاظ تعداد دانشگاه رتبه نخست را دارد و پس از ایران، کشورهای ترکیه و پاکستان به ترتیب با 34 و 14 دانشگاه رتبه دوم و سوم دارند. به لحاظ رتبه به ترتیب عربستان، امارات متحده و مالزی و ایران قرار دارند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/336721/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

معرفی 5 فیلم هندی برتر 2024

اجرای خصوصی تصنیف «جام مدهوشی» از علی اصغر شاه زیدی

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

املت قارچ ایرانی را مثل کافه ها بپزید

اقدامات لازم در زمان افت قند خون بیماران دیابتی