آریا بانو

آخرين مطالب

چه کسی باید قدرت خانواده را در دست گیرد؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - هنر زندگی/ به نظر شما قدرت در خانواده در دست چه کسی است؟ در تصمیم گیری‌های مهم و حیاتی چه کسی حرف آخر را می‌زند؟ در هر رابطه ای ممکن است جنگ قدرت بین زوجین ایجاد شود اما در روابطی که یکی از طرفین بخواهد قدرت را در تمام حیطه‌های زندگی در دست بگیرد، زندگی به کابوسی وحشتناک برای دیگری تبدیل می‌شود. برای داشتن یک رابطه سالم و پویا باید در امور مختلف و تصمیم گیری‌ها با یکدیگر همکاری کنید و تنظیم قواعد بین زوجین باید به گونه ای باشد که حد اعتدال رعایت شود. اما چه مولفه‌هایی تعیین کننده میزان قدرت هر فرد در خانواده است؟ برای داشتن یک خانواده سالم چه باید کرد؟ در ادامه مقاله به پاسخ تمام این سوالات خواهیم پرداخت.
انواع خانواده
بهتر است قبل از پرداختن به موضوع قدرت در خانواده، انواع خانواده‌‌ها را بررسی کنیم:
1. خانواده هسته‌ای
خانواده هسته‌ای از پدر و مادر و فرزندان تشکیل شده که سایر بستگان جدای از آن‌ها زندگی می‌کنند. این خانواده یک خانواده مرجع است؛ به این معنی که فرزندان در آن به دنیا آمده‌اند. خانواده هسته‌ای ممکن است شکل‌های مختلفی داشته باشند و یکی از والدین یا هردوی آ‌ن‌ها به مراقبت از فرزندان بپردازند.
2. قدرت در خانواده | خانواده گسترده
در این نوع خانواده، یکی از بستگان همراه دیگر اعضای خانواده و در خانه آن‌ها زندگی می‌کند. در واقع می‌توان گفت خانواده گسترده از بستگان خانواده هسته‌ای هستند که از نظر عاطفی و اقتصادی به آن‌ها وابسته‌اند. مثلا خانواده‌هایی که همراه با پدربزرگ و مادر بزرگ زندگی می‌کنند، یک خانواده گسترده را تشکیل می‌دهند.
3. خانواده غیرخونی
این خانواده از فرزندان یا والدین غیرخونی و ناتنی تشکیل شده است. مثلا زن و مردی که کودکی را به فرزندخواندگی می‌گیرند، یک خانواده غیرخونی را تشکیل می‌دهند.
4. قدرت در خانواده | خانواده‌های تک والدی
خانواده تک والدی شامل یکی از والدین است که به تنهایی سرپرستی فرزندان را بر عهده دارد. خانواده تک والدی ممکن است با طلاق، فوت یا مهاجرت یکی از والدین ایجاد شود.
5. خانواده پدر سالار و مادر سالار
الگوی اکثر خانواده‌ها به این صورت است که معمولا یکی از والدین قدرت بیشتر را در دست دارد. در فرهنگ ایران معمولا مردان قدرت در خانواده را دارند؛ در این صورت به آن خانواده مرد سالار گفته می‌شود و در صورت قدرت بیشتر مادر، آن خانواده زن سالار نامیده می‌شود.
قدرت در خانواده | جنگ قدرت در رابطه زوجین و پیامدهای آن
جنگ قدرت، علت بسیاری از اختلاف‌ها و جدایی‌ها در روابط زوجین است. اگر رابطه ای که بر مبنای صمیمیت و احترام متقابل پایه گذاری نشود، کشمکش بین زوجین و اختلافات عقیده ای به راحتی رابطه آن‌ها را نابود می‌کند. در روابط سنتی، مردان مدیریت کلی مسائل بیرون از خانه را بر عهده می‌گرفتند و در راس قدرت قرار داشتند و زنان در قبال دریافت حمایت از بسیاری از خواسته‌های خود صرف نظر می‌کردند.
حال مردی که تمام مسئولیت‌ها را بر عهده می‌گیرد، چون باید انرژی و زمان زیادی برای انجام وظایف خود صرف کند، نمی‌تواند مولفه‌های عاطفی در رابطه را به خوبی برآورده کرده و برای ابراز عشق و محبت به همسر خود زمان کافی اختصاص دهد.
قدرت در رابطه زوجین و میزان درآمد
در برخی روابط، فردی که میزان درآمد بالاتری دارد و خریدهای عمده خانه را انجام می‌دهد، قدرت خانواده را در دست می‌گیرد. حتی برخی از زوجین زمان تولد فرزندشان، این قاعده را اعمال می‌کنند؛ یعنی فردی که درآمد پایین تری دارد، چه زن باشد چه مرد، وظیفه نگهداری و مراقبت از فرزند را بر عهده می‌گیرد. معمولا در خانواده‌هایی که مردان تمام هزینه‌ها را تقبل می‌کنند، زنان کارهای خانه را مدیریت کرده و بیشتر تصمیم گیری‌ها و قدرت خانواده در دست مردان است.
قدرت در رابطه زوجین و موقعیت اجتماعی
موقعیت اجتماعی عامل دیگری است که می‌تواند تعیین کننده قدرت در رابطه باشد. فردی که در جایگاه بالاتری قرار دارد معمولا به طور خواسته یا نا خواسته بیشتر تمایل دارد تا نظرهای خودش را در اولویت قرار داده و در امور مهم به تنهایی تصمیم گیری کند. حتی ممکن است این فرد خواهان آزادی بیشتری در خانواده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آزادی در خانواده کلیک کنید.
قدرت در خانواده | قدرت در رابطه زوجین و میل جنسی
مسئله دیگری که وجود دارد این است که چه کسی در رابطه جنسی قدرت بیشتری دارد. تفاوت در تمایلات و فانتزی‌های جنسی یکی از مواردی است که باعث می‌شود اکثر زوجین به دفتر مشاوره مراجعه کنند. زن و مرد ممکن است در مود برنامه‌های تلویزیونی، انجام سرگرمی‌های مختلف، تنظیم برنامه تعطیلات، زمان صرف غذا با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند، با این حال در اغلب این موارد زوجین این مسائل را بین خودشان حل می‌کنند؛ ولی اختلافات در روابط جنسی به راحتی حل شدنی نیست.
این موضوع به خصوص در روابطی که تمام قدرت در دست مرد بوده و زن اراده ای از خودش ندارد، بارزتر می‌شود. زن به دلیل اینکه حس می‌کند در زندگی نادیده گرفته شده، ممکن است تمایل کمتری برای برقرای رابطه جنسی داشته باشد یا حتی ممکن است از رابطه جنسی به عنوان مهره‌ای برای اعمال قدرت استفاده کند. به گونه‌ای که برقرای رابطه جنسی را مشروط به پذیرفته شدن درخواست‌ها و انتظاراتش کند. پس فردی که تمایل بیشتری برای رابطه جنسی دارد، احساس خشم و ناامیدی را تجربه می‌کند.
کنترل احساسات چه تاثیری در حیطه قدرت در رابطه زوجین دارد؟
زمانی که شما روی احساسات خود کنترل ندارید مسلما اعمال کنترل روی رابطه را نیز به سختی می‌توانید انجام دهید؛ پس به تدریج نقش کمرنگ‌تری در رابطه ایفا خواهید کرد. در واقع اضطراب و قدرت دو قطب مخالف یکدیگر هستند. معمولا فردی که در شرایط بحرانی خونسردی خود را حفظ کرده و تصمیمات منطقی تری می‌گیرد، به مرور قدرت بیشتری در رابطه به دست می‌آورد.
قدرت در خانواده | چه کسی باید قدرت را به دست بگیرد؟
از شما می‌خواهیم بار دیگر به این پرسش پاسخ دهید. قدرت در رابطه زوجین دست چه کسی است؟ آیا از موقعیت خود در رابطه با همسرتان راضی هستید؟ موقعیت اجتماعی قابل تغییر نیست و پیشرفت در وضعیت اقتصادی هم به سادگی به دست نمی‌آید. با این اوصاف می‌توان گفت که تغییر کار چندان راحتی نیست. هر یک از شما در حیطه‌ای از زندگی مشترک، قدرت و توان بیشتری دارید، که این اجزا یک کل واحد (خانواده) را می‌سازد. بهترین راه این است که در رابطه به شیوه‌ای رفتار کنید که همسر شما احساس ناکارآمدی قدرت نداشته باشد. شرایط باید به گونه ای باشد که بتوانید در مسائل مختلف با یکدیگر به تفاهم رسیده و با هم فکری و مشورت تصمیم گیری کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید خانواده سالم خود را شکل دهید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/336053/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

به حذف رئال از لیگ قهرمانان باور دارم

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

رونمایی از فصل جدید «آقای قاضی» با بازی بهزاد خلج

توضیحات جالب سیدجواد هاشمی درباره مد در ایران

آهنگ زیبای «شهر بارونی» از سیامک عباسی

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

قلعه جزیره مونت سن میشل در فرانسه

گناهان زبان؛ بداخلاقی

دره ای زیبا در ایسلند

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون

الویه مهمانی ها رو اینطوری تزئین کنید

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

کیک برش خورده و شیک برای جشن ها

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!