آریا بانو

آخرين مطالب

مرکز پژوهش‌های مجلس: شیشه عمر کرونا در ایران چگونه شکسته می‌شود؟ سياسي

مرکز پژوهش‌های مجلس: شیشه عمر کرونا در ایران چگونه شکسته می‌شود؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - روزنامه شهروند / پس از هشدار تعدادی از جامعه‌شناسان و فعالان مدنی درباره لزوم توجه به قشر آسیب‌پذیر در برنامه‌ریزی‌های مربوط به مقابله با کرونا، حالا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به ارزیابی اقدامات حمایتی دستگاه‌ها از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر پرداخته است. این مرکز تأخیر در تصمیم‌گیری‌های ضروری و انجام اقدامات لازم و به‌موقع مانند منع ترددهای غیرضرور درون‌شهری و برون‌شهری، ارایه آموزش‌های پیشگیرانه لازم به اقشار در معرض آسیب، فراهم‌کردن اسکان موقت برای بی‌خانمان‌ها و ... را موجب افزایش شدت اثر و ماندگاری این ویروس در اقشار ضعیف جامعه دانست و نوشت در صورت ادامه این روند، تبعات بیشتری رخ خواهد داد.
مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود اعلام کرده اقدامات نهادها در حمایت از اقشار تهیدست و آسیب‌پذیر پس از شیوع کرونا تاخیری، منفعلانه و پسینی بوده است: «در شرایط بحران اقشار ضعیف بیشتر از هر زمان دیگری به کمک سازمان‌یافته نیاز دارند، چراکه این گروه‌ها در شرایط بحران درد مضاعفی را نیز تجربه می‌کنند که دیگر گروه‌ها نه آن وضع را تجربه کرده‌اند و نه درک درستی از آن دارند. در شرایط بحران باید نهادها وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی مضاعفی را در حمایت از اقشار ضعیف صورت دهند، در غیر این صورت صرف تخصیص اعتباری که محل هزینه‌کرد آن شفاف نیست و برنامه عملیاتی کارآمدی برای آن تعریف نشده است، چندان پاسخگوی مسائل و مشکلات آنها نیست.»
براساس این گزارش، هر چند ممکن است شیوع ویروس در میان افراد طبقه متوسط و بالا کنترل شود، اما در صورت کم‌توجهی به اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر از قبیل کودکان کار و خیابان، دستفروش‌ها، متکدیان، زباله‌گردها و بی‌خانمان‌ها، زنجیره انتقال ویروس در کشور نه‌تنها قطع نمی‌شود، بلکه با شدت بیشتری روند شیوع در سراسر شهرها مجدداً افزایش می‌یابد. در ادامه این گزارش آمده است: «نبود نهاد هماهنگ‌کننده و نظارتی در انجام امور مربوط به حمایت از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر باعث پراکندگی، موازی‌کاری و هدفمندنبودن حمایت‌های اجتماعی شده است. رفع این نقیصه در گرو برنامه‌محوری دستگاه‌های اجرایی و فعال‌شدن نهادهای مدیریتی و نظارتی است. گزارش‌ها حاکی از آن است باوجود اختصاص 58‌میلیارد ریال به سازمان بهزیستی برای اجرای دستورالعمل‌های پیشگیری و کنترل کووید١٩، اما شاهد توقف پذیرش جدید معتادان خودمعرف در مراکز ماده ١٥ هستیم؛ مددجویانی که در این مراکز حضور داشتند، به شکل بسیار قابل ملاحظه‌ای تعدیل شده‌اند.»
آن‌طور که در این گزارش آمده است، از میان دستگاه‌های حمایتی حوزه آسیب‌های اجتماعی و اقشار محروم و آسیب‌پذیر در کشور، صرفا سازمان بهزیستی کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداری و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و سازمان‌های مردم‌نهاد طی این روزها اقداماتی را انجام داده‌اند؛ درحالی‌که جای خالی نهادهای مسئول، هماهنگ‌کننده و نظارتی از قبیل سازمان امور اجتماعی در این فهرست خالی است. در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضع مهاجران افغانستانی هم آمده است: «برحسب پیگیری‌های به عمل آمده، مهاجران افغانستانی غیرقانونی (فاقد مدارک هویتی) در ایران که به علت ابتلا به بیماری ویروس کرونا بستری شده‌اند، مجبور به پرداخت هزینه‌های بیمارستانی‌اند. از آنجا که این بخش از جمعیت فاقد پوشش بیمه‌اند و از طرفی بیشترشان کارگران روزمزدند و در این روزها شغل خود را از دست داده‌اند، توان پرداخت هزینه‌های بیمارستانی را ندارند. بالا بردن هزینه‌های بیمارستانی برای این دسته از بیماران و خانواده‌هایشان باعث می‌شود این افراد در صورت بیماری به بیمارستان مراجعه نکنند که ممکن است حیات آنها به خطر بیفتد و نیز باعث گسترش بیشتر بیماری در بین اطرافیان‌شان شود، ازاین‌رو ضروری است ستاد ملی مبارزه با کرونا بیمارستان‌ها را مکلف کند تمهیدات ویژه‌ای برای مهاجرانی که نیازمند بستری هستند، در نظر بگیرند.» کارشناسان این مرکز درباره کودکان کار هم در این گزارش نوشته‌اند: «ازجمله مهم‌ترین اقداماتی که طی شیوع ویروس کرونا مورد توجه و نقد فعالان اجتماعی و مدنی قرار گرفت؛ اجرای طرح جمع‌آوری ضربتی کودکان کار و خیابان و رد مرز کودکان افغانستانی بوده است. این اقدام به تنهایی نمی‌تواند مسأله را حل‌وفصل کند و نیازمند بسته حمایتی ویژه است.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/333166/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری قرعه کشی رقابت‌های کسب سهمیه المپیک کشتی

افتخار ابدی برای چهار ستاره رئال مادرید

خلاصه فوتسال ایران 3 - افغانستان 1

پیش‌بینی هری کین از تقابل با ستاره رئال؛ جنگ جذاب

در ستایش سیتی؛ تیم فوتبالی که هندبال بازی می‌کند

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور خارجی خواهد بود

نساجی چشم انتظار پیروزی پرسپولیس

دومین پیروزی تیم هاکی روی یخ آیس باکس در کاپ آزاد ترکمنستان

چهار ستاره ملی‌ پوش در قلاب تراکتور

دختره و نشونیاشو تو زندگیم میبینم

شده از اعتمادت به آدما ضربه بخوری؟

بازی دیدنی امیر آقایی در "بدون تاریخ بدون امضا"

توضیحات امیرعلی نبویان در اتباط با ادامه دادن ارتش سری

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

چرا صدام پیشرفته‌ترین جنگنده‌های عراق را در خاک دفن کرده بود؟

خلاقیت منحصر بفرد بانوی سالمند ترک در بافت لباس های فوق العاده زیبا با تزیین گل برای عروسک / آفرین به این خلاقیت

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

راه آهن زیبای سیستان بلوچستان

گوناگون/ عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

ورود هولناک سیلاب به داخل فروشگاه ها در دبی

بهار زیبای هورامان در استان کردستان

بگو ببینم رو نمازت غیرت داری؟

کیسه هوا موتورسوارها چگونه عمل می کند؟

آبشار اسکوگافوس؛ جاذبه اصلی روستای اسکوگار در ایسلند

حکمت/ حق را به باطل نفروشید

نان شیرمال پاپیونی مخصوص خانم های هنرمند

تشابه شدید سینوزیت‌های ویروسی با آلرژی

انطباق آداب تناول ائمه اطهار با علوم پیشرفته تغذیه

ربات «اطلس» بازگشت!

آسمان مال من است

شمس: کار خوب کادر فنی استفاده از تمام بازیکنان مقابل افغانستان بود

اولین دور مذاکرات بارسا با ستاره اسپانیایی

مورینیو: به خاطر آنچلوتی دوست دارم رئال قهرمان شود

فتح‌الله‌زاده: نکونام و خطیر منافع تیم را در نظر بگیرند

بدترین باخت سرمربی الهلال رقم خورد

جلسه سرنوشت‌ساز برای تعیین تکلیف ژاوی

توخل: پیروزی حق بایرن مونیخ بود

ویسی: همه من و کمالوند را می‌شناسند، بهتر است عوام‌فریبی نکند

گاهی آمدن ها دیر میشوند

اعتراف جالب و شنیدنی نرگس سریال خانه‌ به دوش

ای یار من ای دلبر و دلدار من

علی شادمان با «بلیت یک طرفه» می‌آید

شما اصلا قرار نیست حال کسی رو خوب کنی!

پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون می‌برد

تصمیم تارانتینو برگشت؛ «منتقد سینما» دهمین فیلمش نیست

عشق رو باید ثابت کرد

وقتی مادرها تصمیم می‌گیرند کاری کنند!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند