آریا بانو

آخرين مطالب

آموزش تمیز کردن مبل پارچه ‌ای اجتماعي

آموزش تمیز کردن مبل پارچه ‌ای
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ستاره / چه روش‌هایی برای تمیز کردن مبلمان پارچه‌ای وجود دارد؟ از کدام مواد شوینده می‌توان برای لکه‌بری آن استفاده نمود؟ تمیز نگه‌ داشتن و مرتب ساختن مداوم مبلمان، تأثیر مهمی در زیباسازی هویت بصری خانه و به دنبال آن ایجاد زیبایی و انرژی مثبت در محل سکونت دارد. برای تمیز کردن و لکه‌بری با توجه به جنس پارچه مبلمان و نوع لکه ایجادشده، باید از روش‌های کاملاً متقاوتی بهره برد. در این نوشته قصد داریم که ضمن بررسی روش‌های تمیز کردن مبل پارچه ای، انواع لکه و شوینده‌های مخصوص آن را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.
مراحل تمیز کردن مبل پارچه ای
مرحله اول برای تمیز کردن این مبل‌ها، ایجاد اطمینان از نبودن گرد و خاک بر سطح مبلمان به کمک جارو برقی است. برای این کار همچنین می‌توانید از انواع برس، دستمال و جارو استفاده کنید (در صورت داشتن حیوان خانگی می‌توانید از برس مخصوص استفاده کنید.)
در مرحله بعدی باید تمام سطوح غیر پارچه‌ای را با شوینده مخصوص تمیز نمایید (دقت کنید که هر کدام از قسمت‌های چوبی، فلزی، پلاستیکی و غیره، نیازمند شوینده مخصوص خود هستند).
پس از آن نوبت به مرحله لکه‌بری می‌رسد. در اینجا باید بر اساس جنس پارچه و یا لکه مورد نظر، لکه‌گیری نمایید. لازم به ذکر است که به طور کلی می‌توان برای از بین بردن لکه‌های مبلمان پارچه‌ای، از سرکه سفید و یا مخلوط آن با آب استفاده کرد. برای لکه‌بری همچنین ترکیب موثر دیگری نیز موجود است. مخلوط یک فنجان الکل پزشکی و یک فنجان سرکه، تاثیر به سزایی در از بین بردن جرم‌ها و لکه‌های کثیف‌تر دارد.
در این مرحله فرآیند شست‌وشوی مبلمان آغاز می‌شود. محلول پایه‌ای که برای شست ‌و شوی هر گونه مبل پارچه‌ای توصیه می‌شود، محلول آب و شامپوی غیر شیمیایی است. (شامپوی شیمیایی می‌تواند برای پارچه مبلمان آسیب‌زا باشد.) میزان کلی توصیه شده برای این محلول، سه لیتر آب و سه پیمانه از شامپو است (باید دقت داشته باشید این محلول باید ابتدا بر روی قسمتی از مبل تست شود و در صورت از بین رفتن رنگ پارچه پس از ده دقیقه، محلول را باید رقیق‌تر نمود).
برای اطمینان بیشتر از تمیز شدن مبلمان، استفاده از بخارشو بسیار راهگشا است. استفاده از تمیزکننده‌ای رقیق به همراه آب برای مخزن بخارشو، و کشیدن آن بر سطوح لکه‌دار مبل می‌تواند شما را از تمیزی آن مطمئن نماید (در صورت نداشتن بخارشو حوله‌ای آغشته از محلول تمیزکننده و آب ولرم نیز می‌تواند موثر باشد). بهتر است که استفاده از شامپو و بخارشو را تا جایی که از تمیزی مبلمان خود کاملا مطمئن شده‌اید، ادامه دهید.
در این مرحله پس از اطمینان از شست و شوی کامل مبل، می‌توانید از تثبیت‌کننده‌های رنگ پارچه برای جلوگیری از مخدوش شدن آن استفاده نمایید.
مرحله آخر خشک شدن مبلمان است. نکته مهم این مرحله آن است که باید دقت شود مبلمان در محیطی مراقبت شود که از گرد و خاک و یا هرگونه کثیفی دیگر دور است. اهمیت این نکته بدان جهت است که مبل‌ها تا زمانی که هنوز کاملا خشک نشده‌اند، استعداد زیادی برای جذب مجدد گرد و خاک و لکه‌ها دارند.
نشانه‌شناسی علائم مبلمان
در بسیاری از مبلمان‌های عموما جدید، علائم اختصاری خاصی با حروف انگلیسی مشخص شده‌اند که بیانگر بهترین ماده شوینده برای پارچه آن مبل است. (نام این علائم عموماً بر اساس حرف آغازین آن ماده انتخاب شده است). در ادامه برخی از پرکاربردترین علائم را بررسی کرده و توصیه مخصوص آن را مرور می‌کنیم:
W: این علامت اختصار بیانگر واژه «آب» است. بر اساس توصیه این علامت، مبل شما باید تنها با آب و یا بخار آن شست‌وشو شود.
S: این علامت اختصار اشاره به تمیز کردن مبلمان به صورت خشک و بدون استفاده از آب دارد.
O: این علامت اختصار اشاره به لزوم استفاده از آب سرد به منطور عدم تخریب تجهیزات ارگانیک مبلمان دارد.
WS: این علامت اختصار اشاره به اهمیت استفاده از محلول آب و شامپوی غیرشیمیایی دارد. در واقع اهمیت اصلی این علامت در این موضوع است که سازنده کالا، شست‌وشوی آن تنها با آب خالی را ناکافی می‌داند.
X: این علامت اختصار نیز اشاره به استفاده از جارو و برس برای تمیزی مبلمان و همچنین در صورت لزوم کمک گرفتن از شامپو دارد.
انواع محلول‌های شوینده دیگر
به طور کلی محلول شامپوی غیرشیمیایی و آب یا محلول سرکه و آب، بهترین و در دسترس‌ترین مواد تمیزکننده هستند. در ادامه قصد داریم تا چند محلول قوی تست‌شده برای شست‌وشوی مبلمان پارچه‌ای را نیز مرور ‌کنیم:
یکی از قوی‌ترین ترکیب‌ها برای از بین بردن لکه، جوش شیرین و سرکه است. از بهترین محلول‌ها برای مبل پارچه‌ای ترکیب آب، جوش شیرین، سرکه سفید و مایع ظرفشویی (به میزان یک قاشق غذاخوری) است. این ترکیب را باید به کمک دستمالی به سطح لکه‌دار مبل کشیده و پس از آن مبل را خشک کنید.
این تمیزکننده برای لکه‌های چرب و بسیار کثیف راهگشاست. البته ممکن است پارچه تیره را خراب کند. جوش شیرین علاوه بر از بین بردن لکه‌های اسیدی، بوی بد را نیز برطرف می‌کند. مایع ظرفشویی نیز در برابر لکه‌های چرب موثر است. این روش را همچنین می‌توان بسته به نوع لکه به صورت مجزا استفاده کرد (مثلا جوش شیرین را پس از محلول به صورت مجزا استفاده کرد).
محلول دوم توصیه شده در خصوص مبل‌های پارچه‌ای، ترکیب جوش شیرین و نشاسته ذرت با آب است. از ترکیب این دو ماده با میزان مناسبی آب، خمیر سفتی حاصل می‌شود. سپس خمیر حاصل شده را باید روی سطح مالیده و مدتی را برای خشک شدن آن منتظر ماند. پس از خشک شدن میتوان آن را با جارو جمع کرده و شست‌وشو را به پایان برسانید. این روش برای آن دسته از مبلمانی که نیازمند تمیزکننده خشک هستند، موثر است.
یکی دیگر از بهترین تمیزکننده‌ها برای مبلمان، نصف پیمانه سرکه سفید، یک پیمانه آب گازدار یا آب خالی و نصف قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی است. این محلول را باید درون یک بطری اسپری ریخته و سپس با پاشیدن آن به سطح مبل و یا به کمک مسواک با کشیدن به روی پارچه، لکه‌ها را از بین ببرید. این ترکیب علاوه بر فواید محلول شماره یک، مشکلات ایجاد کف و یا لیزی آن را ندارد. این محلول خاصیت سفیدکنندگی نیز داشته و برای پارچه‌های سفید مناسب‌تر است.
در مقایسه با دیگر محلول‌های تمیزکننده، این محلول چهارم موجب روشن‌تر شدن پارچه مبل نیز می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده این محلول، مایع ظرفشویی دست‌ساز (به میزان نصف قاشق غذاخوری) و یک پیمانه هیدروژن پروکساید است. این محلول نیز مانند محلول قبلی بهتر است با اسپری بر سطح مبل پاشیده شده و سپس با مسواک یا برس روی پارچه پخش شود. خاصیت اصلی این محلول برای تمیز کردن و روشنی بخشی پارچه‌های روشن و البته ظریف است. همچنین هیدروژن پروکساید به عنوان تمیزکننده‌ای طبیعی، تاثیر زیادی در از بین بردن لکه‌ها دارد. البته مجدداً باید تاکید کرد که این محلول در پارچه‌های تیره می‌تواند موجب تخریب رنگ آن شود.
انواع لکه
همانطور که گفته شد، روش تمیز کردن و البته ماده شوینده مطلوب تا حد زیادی به نوع لکه ایجاد شده بر سطح مبل بستگی دارد. در ادامه ما چند مورد از شایع‌ترین انواع لکه موجود بر روی مبلمان را بررسی کرده و بهترین روش شست‌وشوی آن را معرفی می‌کنیم:
لکه چرب روی مبل
بهترین روش برای پاک کردن لکه چربی از سطح پارچه مبل، استفاده از ترکیب الکل و نمک است. در این روش ابتدا باید مقداری از این ترکیب را بر قسمت لکه‌دار مالیده و پس از آن با دستمالی مرطوب این محلول را از سطح مبل پاک کنید.
لکه نوشابه روی مبل
بهترین تمیزکننده برای لکه نوشابه نمک است. در این روش شما باید ابتدا مقداری نمک را بر روی لکه ریخته و سپس به کمک دستمال مرطوب و یا اسفنج خیس شده مبل را تمیز نمایید.
لکه جوهر روی مبل
برای پاک کردن لکه جوهر می‌توان از مواد تمیزکننده مختلفی بهره برد. بهتر است در ابتدا مقداری محل لکه موردنظر را خیس نموده و سپس همانند روش قبل مقداری نمک بر روی آن بریزید. در این روش البته بهتر است که از محلول گلیسیرین و آمونیاک و یا مقداری شامپو برای تمیزتر شدن مبل استفاده نمایید.
لکه زرد و یا سوختگی سیگار بر روی مبل
بهترین روش برای از بین بردن لکه‌ها و یا سوختگی‌های ایجاد شده ناشی از سیگار استفاده از قند و در خصوص الیاف مصنوعی استفاده از آبلیمو است. در این روش شما باید به صورت مداوم قند را بر روی لکه بمالید تا از بین برود.
سخن آخر
آراستگی و تمیزی وسایل منزل علاوه بر نقش مهمی که در طول عمر این وسایل دارد، در ایجاد روحیه و انرژی مثبت انسان موثر است. مبلمان به عنوان یکی از کلیدی‌ترین وسایل خانه، همواره در معرض لکه‌ها و جرم‌های کثیف مختلف است. برای لکه‌گیری و شست و شوی مبلمان، همواره روش‌ها و مواد شوینده مختلفی در دسترس است. از اصلی‌ترین شوینده‌های مبل می‌توان به سرکه، جوش شیرین و یا ترکیب این دو با آب اشاره کرد. همچنین بخارشو نیز از تجهیزات مهمی است که برای تمیزتر شدن مبلمان بسیار راهگشا است. علاوه بر مبلمان، تمیز و بدون لکه بودن فرش‌های خانه نیز تأثیر به سزایی در زیبایی منزل دارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/331999/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم