آریا بانو

آخرين مطالب

چگونه لکه استفراغ و بوی بد آن را از روی لباس پاک کنیم؟ اجتماعي

چگونه لکه استفراغ و بوی بد آن را از روی لباس پاک کنیم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مجله قرمز / خیلی از مادرها و پدرها با این مشکل موجه هستند که وقتی نوزاد شیرخوار دلبند خود را در آغوش می‌گیرند او با بالا آوردن شیر و غذایی که خورده لباس‌شان را به لکه استفراغ آلوده می‌کند، لکه‌ای که با سادگی پاک نمی‌شود. البته همیشه هم نباید نوزادان را مقصدر بدانیم و گاهی هم ممکن است لباس به دلایل دیگر لکه استفراغ به خود بگیرد و علاوه بر این لکه بوی بد آن نیز قابل تحمل نباشد. شاید بهترین توصیه، شستن بلافاصله لباس باشد که همیشه ممکن نیست، ممکن است دور ازمنزل باشید و لباس جایگزینی در دسترس نداشته باشید در نتیجه لکه روی لباس باقی می‌ماند و خشک می‌شود. اما هر مشکلی راه حلی دارد و این لکه هم قابل پاک شدن است. در این مقاله روش پاک کردن لکه استفراغ را به طور کامل خواهید آموخت.
پاک کردن فوری لکه استفراغ
برای پاک کردن این لکه هرچه سریع‌تر اقدام کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. ابتدا با یک دستمال کاغذی یا دستمال تمیز دیگر لکه را تا حد ممکن از روی لباس پاک کنید و بلافاصله آن را زیر آب سرد بگیرید تا تمیز شود. اگر لباس آلوده شده سفید است در همین مرحله می‌توانید از سفیدکننده هم کمک بگیرید. سفیدکننده لکه‌ها را کاملا پاک می‌کند و با ضدعفونی کردن لباس بوی بد آن را نیز از بین می‌برد. پس از استفاده از سفیدکننده لباس را با روش معمول بشویید. اما اگر لباس سفید نباشد از یک شوینده قوی مثل پودر رختشویی استفاده کنید و لباس خیس شده را با این شوینده بشویید، این شوینده بهتر است حاوی آنزیم‌های پاک کننده پروتئین باشد تا لکه استفراغ را بهتر از بین ببرد. این کار را چند بار تکرار کنید تا مطمئن شوید اثری از لکه باقی نمانده است.
برای لکه تازه سعی کنید حتما لباس را با دمای پایین آب بشویید (بین 30 تا 40 ردرجه سانتیگراد) چون دمای بالاتر لکه‌های پروتئینی را تثبیت می‌کند پس برای از بین بردن باکتری‌ها به جای آب داغ از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید. سرکه سفید از مواد مفیدی است که علاوه بر اثر پاک کنندگی و لکه بری اثر ضدعفونی کنندگی هم دارد و در از بین بردن بوی بد لباس هم موثر است. پس از شستن لباس به روش معمول آن را کاملا چک کنید تا مطمئن شوید اثری از لکه به جا نمانده است در غیر این صورت فرآیند شستشو را مجددا تکرار کنید.
از بین بردن بوی بد لباس
استفراغ بوی بسیار بد و تندی دارد و ممکن است به راحتی از بین نرود. حتی این امکان وجود دارد که لکه و آثار آن کاملا از بین برود اما بوی آن هنوز به جا مانده باشد و به همین دلیل لباس دیگر قابل استفاده نباشد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است قبل از فرآیند شستشو اقدام کنید و با ماده‌ای جاذب تا حد ممکن بوی بدن ایجاد شده را از بین ببرید. این ماده جاذب می‌تواند پودرهایی مثل جوش شیرین، نمک یا پودر بچه باشد. وقتی لکه هنوز تازه است این پودر را روی آن بریزید و وقتی پودر خیس و خمیری شد آن را بردارید و در صورت نیاز مجددا این کار را تکرار کنید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید هنگام شستشو کمی نرم کننده پارچه داخل ماشین لباسشویی بریزید تا بوی بد باقی مانده را از بین ببرد. فراموش نکنید که چنین لباسی را نباید با بقیه لباس‌ها در ماشین بشویید چون ممکن است آن‌ها هم بو بگیرند.
اگر در موقع مناسب فرصت تمیز کردن لکه را پیدا نکردید و لکه خشک شد نگران نباشید، باز هم می‌توانید آن را از بین ببرید. فرقی نمی‌کند این لکه ناشی از خرابکاری نوزاد شما باشد یا خودتان یا کس دیگری، در هر صورت سروکار داشتن با چنین چیزی واقعا چندش آور و ناخوشایند است اما اگر این ترفندها را برای پاک کردن لکه‌ها به کار ببرید موثرتر، سریعتر و بهتر پاک خواهند شد و دیگر اثری از لکه و بوی بد آن روی لباس شما باقی نخواهد ماند. فراموش نکنید که همیشه سرعت عمل کلید موفقیت در لکه بری است و هرچه سریع‌تر برای پاک کردن لکه اقدام کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت:
هرگونه ماده اضافی روی لباس را جدا کنید. چندش آور است اما چاره دیگری ندارید چون اگر مواد جامدی روی لباس باقی مانده باشد فرآبند پاک کردن لکه درست و مناسب انجام نخواهد شد. این کار را می‌توانید با یک دستمال یا قاشق یا چاقوی یک بار مصرف انجام دهید.
آب ولرم را با فشار زیاد روی لکه بگیرید یک این که لباس را داخل یک ظرف پر از آب ولرم قرار دهید تا خیس شود.
مایع یا پودر شستشوی لباس را که خاصیت لکه بری هم دارد روی لباس بریزید. لکه استفراغ پایه پروتئینی دارد پس بهتر است این پاک کننده حاوی آنزیم‌های حل کننده پروتئین در خود باشد.
در این مرحله لباس را بر اساس دستورات نوشته شده روی برچسب مراقبتی بشویید. فرآیند شستشو را 2 تا 4 بار تکرار کنید تا دیگر اثری از لکه باقی نماند.
این روش ساده و قابل انجام است و تا اینجای کار مشکلی نخواهید داشت اما اگر لباسی که به لکه آغشته شده است ظریف باشد و قابل شستشو با پودرهای معمولی و لکه بر نباشد مثل ابریشم و پشم چه باید کرد؟ اگر لباس آلوده شده را نتوان با ماشین شست از چه روشی باید استفاده کنیم؟ در این شرایط به روش زیر عمل کنید:
مرحله اول و دوم را مشابه روش قبل انجام دهید یعنی مواد جامد را از روی لکه پاک کنید و محل لکه را با آب ولرم آبکشی کنید.
با یک شوینده ملایم مثل مایع ظرفشویی یا سرکه و یا ترکیبی از این دو که با آب ولرم رقیق شده است، لکه را پاک کنید. اما قبل از این که چیز جدیدی را روی لباس ظریف خود امتحان کنید مطمئن شوید که این ماده اثری منفی روی رنگ و بافت لباس نداشته باشد و حتما بر اساس دستورات نوشته شده روی برچسب مراقبتی لباس عمل کنید.
پیشگیری از لکه استفراغ
همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، لکه استفراغ هم قابل پیشگیری است پس اگر شرایط خاصی در منزل شما حکمفرما است مثلا کودک بیماری دارید که مرتب استفراغ می‌کند حتما وسایل مورد نیاز مثل ظرف و دستمال کاغذی و دستمال مرطوب در نزدیکی او قرار دهید تا لباس‌ها و ملافه‌ها را آلوده نکند و یا در صورت امکان از یک پوشش محافظ روی آن‌ها استفاده کنسد. لباس‌های آلوده شده را در یک پوشش پلاستیکی قرار دهید و ترجیحا آن‌ها را در مکان عمومی نشویید تا از پراکنده شدن میکروب‌ها پیشگیری شود.
منبع: Persil 

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/330513/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

سالم الدوساری، موثرترین بازیکن لیگ قهرمانان

وزنِ پرمدعی و حالِ بد قهرمان جهان

سه پنالتی علیه الهلال

سیل پرواز فرنگی‌کاران به ایران را لغو کرد

مهدی شیری: از خمس خیلی چیزها یاد گرفتم

تیم ملی فوتسال تاجیکستان از سد کره جنوبی گذشت

چرا هالند و دی‌بروینه را تعویض کردم

ترکیب تیم ملی فوتسال برای بازی با افغانستان مشخص شد

جمله عاشقانه سلمان همه رو سر ذوق آورد!

مبادا فراموش کنی دوستت دارم

بغض لیلا حاتمی شکست

مهربانی همین قدر ساده است

چهره کاملا مردانه محمدرضا شیرخانلو بازیگر خردسال دودکش در تولد 19 سالگی اش / رابعه اسکویی مهمان ویژه این جشن

نان بربری خانگی، یک دستور بی نقص و عالی

آهنگ جدید/ «بی امون» از محسن ابراهیم زاده شنیدنی شد

پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران

وضعیت خیابان‌های دبی بعد از سیل

دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران

دستگیری تعدادی از متهمان سایبری کنکور؛ دریافت بالغ بر 100 هزار تتر از داوطلبان

تکنیک جالب یک شتر برای بالا رفتن از تپه شنی

گوناگون/ با عجایب هستی بیشتر آشنا شوید؛ جانوری آبی با بادبانی کوچک

لحظه هیجان‌انگیز برخورد رعدوبرق با آب رودخانه!

آیا تا به حال خرچنگی را در حال وزنه‌برداری دیده‌اید؟

غافلگیری و سکوت جگوار هنگام شکار طعمه خود

یک "I LOVE YOU"ی زیبا

تلاش دیدنی یک لاکپشت برای همراهی با گربه

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار تراشیده شده است!

فوت و فن لعابدار شدن سوپ جو

پلو مخلوط سمنانی بدون گوشت

آلرژی درمان قطعی ندارد!

با کبودی دور چشم خداحافظی کنید

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

لونین: اکنون همه من را می شناسند

جودوکاران ایرانی امروز راهی هنگ کنگ خواهند شد

سرمربی رم در فصل آینده مشخص شد

قهرمانان غیرمنتظره؛ چه کسی باور می‌کرد!

رکورد خاص ذوب‌آهن شکست!

برترین پاس های کلیدی هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

داماد گرفتنش هم دردسره

اولین بازی "ریما رامین‌فر" در قاب تلویزیون

پریوش نظریه طاووس الملوک سریال گیلدخت در یک مراسم از دخترش رونمایی کرد / خیلی بهم شبیهن

ژست های بامزه و نازِ نبات دختر شاهرخ استخری برای عکاسی با پدرش / چه دلبری میکنه ووروجک خانم

پورعباس: آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود

تصاویر هوایی از مناطق سیل‌زدۀ دشتیاری بلوچستان

مشاهده پلنگ نر در منطقه حفاظت‌شده دربند مشکول

بلعیده شدن یک سنجاب توسط یک مرغ دریایی

ساحل سیاه ایسلند یکی از غیرمعمول‌ترین ساحل‌های جهان